Ga naar inhoud

Gewicht jonge konijntjes


Snuffie&max

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Gisteren met snuffie en max naar de dierenarts geweest.  Inenting gehad,  zijn allebei nagekeken.  Snuffie blijkt echter wel veel te licht... op advies DA voeding aan het aanpassen en ik moet dagelijks wegen.  Nu mijn vraagt,  wie weet hoeveel jonge nhd aan moeten komen per dag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud zijn ze nu? Zijn het echt raszuivere Nederlandse hangoordwergen van een fokker, met tattoeage in de oren? Of zijn het konijntjes van een winkel of particulier verkocht onder de noemer NHD? Dat is wel belangrijk, want kan een groot verschil maken. 

 

Citaat

De gemiddelde gewichten van een Nederlandse hangoordwerg
Let op; dit kan dus per ras verschillen, de meeste rassen zijn zwaarder en moeten dus boven deze gewichten zitten!  Alleen een kleurdwerg kan minder wegen.  Het volwassen gewicht van een Nederlandse hangoordwerg ligt tussen de 1400 en 1700 gram.
1 week   90 gram
2 week 160 gram
3 week 250 gram
4 week 325 gram
5 week 400gram
6 week 500 gram
7 week 575 gram
8 week 650 gram
9 week 725 gram
10 week 800 gram
11 week 850 gram
12 week 925 gram
13 week 1000 gram
14 week 1050 gram

 

Uit dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/Nestje-konijnen-verslag-foto/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, die fokker staat absoluut niet bekend als goede fokker. Ik zou de konijntjes echt heel goed laten nakijken bij de dierenarts, en ook goed controleren op parasieten en andere problemen. Best kans dat er meer aan de hand is. Ik weet niet hoe oud de konijntjes zijn, hoeveel de konijnen afwijken in gewicht van het gemiddelde?

 

 

 

Zie dit topic voor verhalen over deze fokker:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zouden volgens de Fokker nu 11 weken zijn.  Ze zijn door de dierenarts nagekeken voordat zij hun prikjes kregen , waarbij de da uitsprak het vermoeden te hebben dat snuffie jonger is.  Als ik naar hun gewicht kijk zit er iig wel een stijgende lijn in.  Verder zijn ze heel actief en hongerig als wat,  ze eten alles op wat ze krijgen incl hun hooi... en zijn erg nieuwsgierig. Geen diarree waargenomen wel veel, heeel veel keutels

 

Maar na bovenstaand verhaal schrik ik toch wel.....

Na hoe lange tijd kan en besmettelijke ziekte nog tot uiting komen?

De nijntjes zijn nu zo'n 3 weken bij ons

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van de foto kan ik me niet voorstellen dat ze even oud zouden zijn. De kleinste is echt nog klein. Nou heb ik geen verstand van leeftijden van jonge konijnen, dus misschien dat iemand anders er iets zinnigs over kan zeggen. Gezien de vele slechte ervaringen met deze fokker lijkt het me ook niet ondenkbaar dat het ene konijn een groeiachterstand heeft door ziekte.

 

Heeft de dierenarts de geslachten bepaald? Een ram en een voedster moet je bij een leeftijd van ongeveer 10 weken scheiden ivm vruchtbaarheid. 2 weken na de castratie van de ram kunnen ze dan weer gekoppeld worden. 2 konijnen van hetzelfde geslacht gaan vaak niet meer samen zodra ze volwassen worden. Als het 2 rammen zijn zou ik ze laten castreren zodra dat kan (bij ongeveer 3 maanden). 2 ongecastreerde rammen gaan flink vechten en kunnen elkaar zelfs doden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weleens twee konijnen uit hetzelfde nest gehad waarbij de een achterbleef in groei. Maar daar bleek ook inderdaad iets aan de hand te zijn. Dat je dierenarts zegt dat snuffie jonger is vind ik niet zo gek.

 

Als de geslachten door de fokker zijn bepaald zou ik het zeker nog een keer laten doen door de dierenarts. Dit forum staat vol met verhalen waarin de fokker of de winkel het mis had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .