Ga naar inhoud

Konijn poept niet


Snuitje en buddy

Aanbevolen berichten

Hoi mijn vriendin heeft een konijn die niet meer at ik heb haar geholpen en het konijn cirisal drops gegeven samen met dwangvoeding ze willen niet naar de dierenarts ik heb ze al proberen over te halen maar dat lukt niet het konijn wilde al wel wat sla eten maar het js nu 4 uur later en hij heefy nog niet gepoept heeft iemand een iedee wat ik nog kan doen ZONDER dierenarts ik hoef niet te horen van ga maar na da want dat doen ze niet wij zelf wel mijn konijn is geopereerd 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat moeilijk! Ik denk dat het heel moeilijk is om advies te geven, want we weten niet wat er aan de hand is. Eigenlijk kan alleen een dierenarts bepalen waarom het konijn niet keutelt en je zegt zelf al dat het niet lukt om hen over te halen. Het lijkt me een lastige situatie voor je. Een konijn dat niet goed eet en keutelt is een noodgeval, maar dat weet je zelf volgens mij ook. Heb je een idee waarom ze niet naar de dierenarts willen gaan? Hebben ze er onvoldoende geld voor, denken ze dat het niet nodig is? 

In jouw geval had ik denk ik ook cisaral en dwangvoer gegeven, maar toch moet je er voorzichtig mee zijn. Zelf gaan dokteren en medicatie geven kan gevaarlijk zijn voor het beestje, omdat je niet weet wat de oorzaak is van het niet keutelen. Het kan een verstopping zijn, maar ook iets anders. Ik denk dat het voor nu belangrijk is dat het beestje iets aan voedsel binnen krijgt en ook voldoende vocht binnen krijgt. Verder kan ik je helaas geen tips geven, behalve dat je misschien nogmaals het gesprek kan aangaan over het belang om naar de dierenarts te gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang heeft het konijn niet geten? 

 

Als een konijn iets eet, duurt het 23,5 uur voor het er als een keutel uit komt. Als hij nu dus inmiddels wel wat eet, maar het langere tijd niet gedaan heeft, zullen er morgen pas keutels komen.  


Als de darmen tenminste niet volledig stilgevallen zijn, maar als dat zo is, dan is het echt SPOED naar de dierenarts, als je nog kans wil hebben om het konijn te redden. 

 

Overigens is dwangvoeren van een konijn dat niet eet niet verstandig zonder een dierenarts te raadplegen. Als het konijn bijvoorbeeld verstopping heeft, dan kun je er wel eten in proppen, maar dan lost dat het probleem niet op, maakt het zelfs nog erger, en als je niet oppast dan zal het konijn sterven. 

 

Kortom, er is in deze situatie echt maar één advies in het belang van het konijn: bezoek een goede dierenarts! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt ik zal morgen vroeg even vragen  of hij heeft gekeuteld en ze gaan  niet naar de dieren arts omdat haar ouders dat niet willen omdat het konijn oud is  ook hebben ze niet een super goede band met het konijn 

 

Even een vraagje over mijn eigen nijn hij is nu 7 jaar en heeft veel diere arts bezoekjes gehad hoe oud kan hij nog worden hij js een leeuwenhoofdje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een slechte reden om niet naar de dierenarts te gaan! Een konijn dat ziek is en pijn heeft, heeft hulp nodig. Of je een goede band met het dier hebt of niet. Ik kan daar echt boos van worden. Jij kam daar natuurlijk niks aan doen, maar deze ouders moeten echt hun verantwoordelijkheid nemen. Anders moeten ze maar lekker afstand doen van het beestje en het naar de opvang brengen. Sjonge...

7 jaar is wel senior, maar konijnen kunnen in principe 10, 11 jaar of ouder worden. Het ligt er een beetje aan waarvoor het beestje allemaal naar de dierenarts is gegaan en wat het heeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent wettelijk verplicht om met een ziek dier naar de dierenarts te gaan. Er is niet heel veel dierenwelzijn geregeld in de Nederlandse wetgeving, maar dat wel. Water, voedsel, onderdak en medische zorg. Dat zijn de wettelijk verplichte basisbehoeften waar je als dierenbaasje aan moet voldoen, of het nou om een huisdiermuis, konijn, hond, kat of roofvogel gaat. 

 

Het doet mij zoveel verdriet om te lezen dat er dan mensen zijn die niet met een ziek dier naar de dierenarts gaan. De excuses die je noemt "mag niet van de ouders" (terwijl dat juist de volwassenen in dit verhaal zijn die de keuze gemaakt hebben voor het konijn!) "hij is al oud" "ze hebben geen super goede band". Daar kan ik zo boos om worden. Je zou in dit geval de dierenpolitie zelfs gewoon kunnen bellen, ze ontzeggen een dier medische zorg. 

 

Vertaal dat eens naar een ziek mens, zeg je dan ook, "hij is al oud, het is geen aardig persoon, dus we laten hem stilletjes doodgaan in plaats van de nodige medische zorg te geven???? " Dat kan toch niet? Een huisdier is een bewuste aanschaf, een bewuste keuze. Als je de keuze maakt aan huisdieren te beginnen, hoort daarbij ook een zorgplicht, en ja dat kost geld. Maar als je dat niet wil, moet je niet aan huisdieren beginnen, ze niet stilletjes laten creperen tot ze sterven. 

 

7 jaar is de gemiddelde leeftijd van een konijn, maar ze kunnen echt heel wat ouder worden. Ik heb meerdere konijnen van 12, 13 en 14 gehad. Zelfs één van 15. Het oudste konijn dat ik gekend heb is zelfs 18 geworden. Het oudste konijn ooit staat volgens mij op 24 jaar. Even ter vergelijking, de gemiddelde leeftijd van de mens is 68 (man) /73  (vrouw) jaar, maar er worden heel wat mensen ouder dan die leeftijd. Zo ook bij konijnen, er worden heel wat konijnen ouder dan 7.   

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .