Spring naar bijdragen
Sophie95

Advies konijntjes koppelen

Recommended Posts

Na het overleiden van mijn konijn Pluis, bleef Noes alleen. Gisteren ben ik naar de fokker gegaan voor een nieuw konijn. Naast kleintjes had ze ook 2 wat oudere. Gezien Noes nog maar 5 maanden is en erg klein, ze weegt maar 700 gram, wist ik niet goed of ik haar aan een kleintje moest koppelen of een van haar eigen leeftijd. Bij de fokker leek het er op dat Noes de onderdanige is en dat het volgens de fokker niet echt uitmaakt bij welke ik haar zou zetten omdat ze toch onderdanig is. Ik ben voor een konijn van 3.5 maand gegaan, Branco. Ik heb ze op neutraal terrein gezet, en dat ging goed. Ze lagen bij elkaar. In de tussentijd heb ik de kooi en mijn kamer helemaal schoon gemaakt  en geurvrij. Ik heb geprobeerd ze daar te zetten en kijken hoe het gaat. Vanaf het eerst moment begon Branco te stampen en even later ging Noes achter hem aan. Heel ander gedrag dan wat ze eerst toonde. Branco zat veel bij me, maar begon te stampen wanneer hij de boel wilde verkennen en Noes ging er dan weer achteraan. Ik merkte dat Branco niet at, dronk en poepte en plaste. Heb op mijn slaapkamer een hok voor hem gemaakt in de hoop dat hij dan wel alles doet en dat ze toch wat meer uit elkaar te houden. Dat heeft goed gewerkt. Nu zit ik opnieuw met ze in de badkamer en ik zie dat Branco bang is voor Noes. Zij is wel nieuwsgierig en komt af en toe naar hem toe. Branco zit stil wanneer ze komt, maar wanneer ze gaat ruiken stampt hij en rent hij weg. Soms gaat Noes er dan even achteraan, maar stopt snel. Ik weet dat ik er vroeg bij ben om advies te vragen, maar wil echt alles doen dat dit gaat werken. Heeft iemand ideeën hoe ik dit moet aanpakken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sterkte nog met het verlies van Pluis.

Fijn dat Noes weer een maatje krijgt.

Is Branco een ram? En is hij gecastreerd? En is dat al 2 weken geleden of langer geleden gebeurd? Omdat je zegt dat hij nog maar 3,5 maand is.

Het beste laat je ze nu een paar dagen, inclusief nachten, in de badkamer. Blijf er zelf niet de hele tijd bij, want je geeft ook jou spanning aan ze over. En ze moeten het toch samen oplossen. Het is wel handig om het eerste half uur/uur ze in de gaten te houden om te zien of ze niet gaan vechten. Jagen, rijden en bang zijn is normaal koppelgedrag. Leg ook lekker wat hooi in de badkamer. Eet en keutelt Branco nu weer?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan de hand van jouw verhaal heb ik geen idee, heb jij een gecastreerde ram? En is het nieuwe konijn een voedster? 

Het is niet aan te raden het in korte, losse sessies te doen. Dat zorgt voor veel stress, angst en frustratie. Als je koppelt, moet je zorgen dat alles in orde is - en het in één lange sessie doen.

Hier staat de algemene informatie en uitleg over partnerkeuze en koppelen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een voedster en Branco is een rammetje. Ze zijn beide nog niet geholpen. Branco is ook nog net te jong. Balletjes zijn al wel aan het indalen. Over 1 a 2 weken zou hij geholpen kunnen worden volgens de fokker. Heb Branco gisteren opgehaald. Daarom ben ik er nu ook wel snel bij. Branco zat tussen alle kleintjes en word dan niet gekozen omdat hij al wat ouder is. Iedereen wil graag een kleintje hebben. Als ik hem terug moet brengen kan het weer heel lang duren voordat hij een huisje heeft. Dat vind ik zo zielig. Daarom wil ik heel graag dat dit slaagt en vraag ik optijd om advies. Hij keutelt gelukkig goed nu

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dat geval nog niet bij elkaar zetten! Hij kan al vruchtbaar zijn, voor je het weet heb je een nestje. Eerst castreren en dan na twee weken kun je gaan koppelen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begin eerst met koppelen. In die tijd is er nog geen sprake dat hij haar zal bevruchten. Ik moet wel weten of ze samen kunnen, anders moet hij terug. Tegen de tijd dat ik zeker weet dat het een match is kan ik hem laten helpen en blijf ik ze nog een tijdje uit elkaar houden. Maar dan heb ik wel al de zekerheid dat hij kan blijven. Anders inversteer ik hier nu veel in en dan moet hij misschien alsnog weg. Niet alleen voor mij, maar ook voor hem niet leuk. Dan is hij ergens gewend en word hij ineens weggehaald en daarbij komt Noes alleen maar langer alleen te zitten. Merk dat ze daar niet gelukkig van word

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet doen!!!

Bevruchten duurt ongeveer 1 seconde en de kans is zo ongeveer 100% dat de voedster zwanger raakt als je gaat koppelen. Ongecastreerde rammen duiken vrijwel direct op de voedster om haar te bevruchten. Er valt niet te koppelen met een ongecastreerde ram, doordat hij vol met hormonen zit en daardoor de voedster alleen maar zal treiteren met zijn gedrag. Je voedster zal gek worden van dat gedrag en bovendien is ze dus vrijwel direct zwanger als je ze bij elkaar zet. Voor je gaat koppelen zal je hem dus echt moeten laten castreren.

Ik hoop echt dat je naar de adviezen gaat luisteren, want je zal jezelf en je voedster een hele hoop ellende besparen. Je weet als hij niet gecastreerd is echt niet of het een match is door zijn gedrag. Laat hem dus alsjeblieft eerst helpen en ga dan pas koppelen op neutraal terrein. Voor nu kan je ze het beste helemaal uit elkaar houden, zodat ze niet bij elkaar kunnen komen en elkaar niet kunnen zien of ruiken. 

Het was handiger geweest om bij een goede opvang een konijntje te adopteren, omdat je daar de juiste informatie krijgt over koppelen en je kan speeddaten om te kijken met welk konijn het klikt. Ook houd je daarmee de fok niet in stand. Hier heb je nu niet zo veel meer aan, maar in de toekomst misschien wel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoezo is er geen sprake van dat hij haar zal bevruchten? Ze hebben allebei een leeftijd waarop ze vruchtbaar kunnen zijn en zijn niet geholpen. Je voedster is nog veel te jong voor een nestje. Het is echt niet slim om ze bij elkaar te zetten, bovendien zegt het niets over wat er na de castratie gebeurt, zoals hierboven ook gezegd wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarschijnlijk is dit precies de reden dat Branco nog bij de fokker zat. Een ongecastreerde ram in de vruchtbare leeftijd is niet te koppelen. En als je hem koppelt na de castratie (en dan minimaal 14 dagen wachten) en het klikt niet dan zit je met twee konijnen die niet samen kunnen. Ik vind het een slecht advies van de fokker om ze nu te koppelen, wetende dat hij waarschijnlijk al vruchtbaar is. 

Ik denk dat voor nu het beste advies is, aangezien je hem niet terug wilt brengen: hou ze helemaal uit elkaars buurt, zo dat ze elkaar niet zien en niet ruiken, en dus geen frustratie opbouwen omdat ze niet naar elkaar toe kunnen. Laat Branco zo snel mogelijk castreren, en koppel ze dan na minimaal 14 dagen op neutraal terrein. En bedenk alvast een plan B voor als het niet klikt tussen je konijnen, bijvoorbeeld twee koppels houden, of Branco bij een opvang omruilen voor een ram waarmee het wel klikt. 

bewerkt door Evee
het woordje na ingevoegd bij het koppeladvies, anders was het wel een slecht advies ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Sophie95:

Ik heb een voedster en Branco is een rammetje. Ze zijn beide nog niet geholpen. Branco is ook nog net te jong. Balletjes zijn al wel aan het indalen. Over 1 a 2 weken zou hij geholpen kunnen worden volgens de fokker. Heb Branco gisteren opgehaald. Daarom ben ik er nu ook wel snel bij. Branco zat tussen alle kleintjes en word dan niet gekozen omdat hij al wat ouder is. Iedereen wil graag een kleintje hebben. Als ik hem terug moet brengen kan het weer heel lang duren voordat hij een huisje heeft. Dat vind ik zo zielig. Daarom wil ik heel graag dat dit slaagt en vraag ik optijd om advies. Hij keutelt gelukkig goed nu

ohjee, dat is niet handig. Garantie dat het slaagt heb je helaas niet. 

In dit geval is het advies echt houd beide konijnen uit elkaar. Vanaf 12 weken kunnen ze beiden vruchtbaar zijn en dat risico wil je echt niet nemen. Je zou niet de eerste zijn hier op het forum met nestjes-ellende van een konijnentiener zwangerschap.  Daarnaast heeft vooraf samen zetten totaal geen zin. Echt apart houden van elkaar dus. Volledig als het even kan, dat voorkomt frustratie. En frustratie wil je niet hebben als je ze straks nog moet gaan koppelen.

De ram dus eerst laten castreren. Na castratie is hij nog 14 dagen vruchtbaar. Je kan dus pas in de 3e week na de castratie gaan koppelen. Dat doe je dan in één lange sessie, op neutraal terrein waar ze beiden nog nooit zijn geweest. En dan hopen dat ze een klik hebben, en blijven hebben als ze opgroeien. Want bij puberende konijnen weet je het nooit. Karakter ontwikkelt dan pas, en karakter is de belangrijkste factor die bepaald of konijnen een leven lang gelukkig zijn met elkaar, of niet. Net mensen. 

Uitleg over koppelen op neutraal terrein staat hier in het artikel vermeld: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites