Ga naar inhoud

Sore hocks buitenkonijn


Laniboekje

Aanbevolen berichten

Ha, 

 

Was net even weer de nijnen pesten. Of zij pesten ons? Een van de twee, haha. Anyway. Ik heb dus een drietal buiten, een ervan is een Teddy. Ver buiten mijn comfortzone want ik riep altijd: alle konijnen zijn welkom behalve Teddys. Afijn. Je kent het wel. Opvang heeft de perfecte match... Met een Teddy. 

 

Afijn, Jorgy dus. Die moet ik dan ook 'martelen' om haar te trimmen. Ik houd haar het liefst lekker kort. Ziet er niet uit, een punky maar dat is beter dan al die klitten en ze ziet er grappig uit. Gelukkig is ze superlief en tam en laat het allemaal prima toe. 

 

Nu zag ik echter dat ze vandaag een kapot hakje heeft. Gek dat ik het eerder niet gezien heb want het is nu al wat open. 

 

Maar goed, ik heb al tig jaar geen konijnen meer gehad met sore hocks. Wat is nu het beste voor konijnen die buiten leven? Op bestrating? Las al iets over een laag speelzand eroverheen, dat is prima, heb ik liggen. Maar het hakje is al open, is dat nou wel zo handig dan? 

 

En qua zalfje? Kan morgen even langs de dierenarts om wat te halen want ik heb niets geschikts. Vaseline lijkt me niet? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zand zou ik niet snel kiezen voor een konijn met sore hocks. Tegels kan prima, het liefst wel zo droog mogelijk. Als het echt ernstig is kunnen tegels wel ook te ruw zijn, en is een zachtere toplaag nodig. Hooi schijnt ook een goede bodembedekking te zijn voor konijnen met zere hakjes, maar ja als het een grote ren is niet heel praktisch. 

 

Hier staan veel tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Pododermatitis-zerehakjes/

 

@Domino heeft op de tegels van de speelmatten voor kindjes gedaan, en daaroverheen dan vinyl, in een overdekte buitenren. 

 

Als het echt open is, echt kapot, dan zou ik er zelf nu niet direct iets op gaan smeren maar wel de dierenarts bezoeken morgen, en die laten beoordelen wat nu de beste behandeling is.

Als het weer dicht is, dan kan preventief smeren met potenwax "paw wax" voor honden een optie zijn. Maar soms kan juist het smeren het ook weer nat en zacht en kwetsbaar houden, en is de ondergrond aanpassen een betere optie. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig!  Ik heb juist een laag (speel)zand in de buitenren gedaan toen ik 8 maanden geleden een koppel pleegkonijntjes kreeg, waarvan één een rex (extra gevoelig voor zere hakjes) is. De buitenren is betegeld (stoeptegels) en dat leek me te ruw, dus een laag zand er over heen gedaan. Alleen het trapje naar het kattenluik bestaat nog uit tegels. Buiten liggen tevens houten vlonders.

Binnen liggen houten vlonders, geschilderd (dus niet ruw) beton een plasbak met vlas en een slaapbak met vlas en stro.

Mijn eigen konijnen hebben hennepvezel in hun plasbakken, maar vlas voelt zachter, dus voor de pleegjes dit gekozen. De achterpootjes van Georgia zien er nog netjes behaard uit! De konijntjes bewegen veel, dat is ook goed tegen zere hakjes.

Speelzand is ook vaak gezuiverd (omdat het dan hygiënisch voor kinderen is, waar het uiteindelijk voor bedoeld is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ook dat @Dollie rex-konijnen, vanwege de grotere kans op zere hakjes, juist liever niet op tegels uitplaatst, maar liever op zand oid. 

 

Nu het bij Jorgy open is weet ik niet wat je het beste kan doen. Zand in een wondje lijkt me ook niet zo prettig. Áls je er iets op wil smeren kan je ook sudocrème overwegen. Ik kan me herinneren dat dat vaker wordt gedaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen gevoelig voor sore hocks heb je inderdaad liever niet op tegels, maar op een droge, zachte ondergrond zoals zand in een overdekte ren. Maar dan heb je het over voorkomen, nu het open is zou ik zand even vermijden. Zachte, schone en droge ondergrond is nu belangrijk. Sudocrem zou mijn voorkeur denk ik niet hebben hoewel dat inderdaad wel eens aangeraden wordt. Als het echt open is lijkt een bezoekje aan de dierenarts morgen me wel verstandig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sprayde er pleisterspray op. Dat gaf een beschermend laagje zodat er geen rommel in kon komen. 

Zand is evt ook een goede oplossing en anders evt die puzzeltegels wat Eeve al vertelde. Alleen was er bij mij door de enorme regenval water onder gekomen en dat ademt niet goed waardoor het eronder vies werd. Zolang het droog blijft eronder, kan het lang mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks! Kan aan het einde van de middag even langs de dierenarts. Moet zo ook nog even naar de winkels dus kan vast pleisterspray halen. 

 

Zand ga ik nu inderdaad niet doen. Laat ik nu echter wel wat van die puzzeltegels hebben! Hulde aan het hebben van een kindje, haha. Ze lag daarop als baby. Vanmiddag maar even een kleine verbouwing van de ren doen. 

 

Net nog even gekeken. Het ziet er niet anders uit dan gisteren. Niet beter maar zeker ook niet slechter dus dat is fijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-1-2020 at 12:55 zei Domino:

Ik had zeil over die tegels gelegd want het lag er nog geen 5 minuten in en de eerste happen waren er al uit genomen. 😂 dat is wel even iets om in de gaten te houden 🙂

Hahaha, ja! Ik trok die tegels van zolder en dacht: hmm, aantrekkelijk voor nijnen 👌🍴

 

Heb daarna bij de Hornbach wat zeil gehaald inderdaad. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .