Spring naar bijdragen
Chinchillasjl

Oud konijn

Recommended Posts

Mijn konijn (knabbeltje) wordt binnenkort 12 jaar en zijn vorige vriendinnetje is al een tijdje overleden. Nu vraag ik me af of het nog wel slim is om hem opnieuw te koppelen of dat  het dan voor beide konijnen niets helpt door zijn leeftijd?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een maatje is altijd fijner dan geen maatje, maar ik snap je dilemma, je konijn is zo stokoud, een koppeling kan stressvol zijn en je weet dat hij geen jaren meer voor zich heeft. Maar een koppeling kan ook heel rustig verlopen. Hoe lang is het geleden dat zijn maatje overleed? 

Je zou inderdaad bij een opvang kunnen vragen of ze een oudje hebben zitten wat je kunt lenen om je konijn nog de laatste periode gezelschap te houden, alleen zijn is erg eenzaam en saai voor een konijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich is een maatje altijd fijn, misschien wel juist als je konijn wat ouder wordt, zodat zijn maatje een beetje kan helpen. De vraag is denk ik wat jij wilt doen als je konijn wegvalt. Krijgt het maatje dan weer een nieuw vriendje of wil je dan stoppen met konijnen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

bedankt voor alle tips, ik ga me verdiepen in het lenen van een konijn. 
Mijn andere konijn is 2 jaar geleden overleden. Ik heb al wat langer gewacht met het vinden van een nieuw maatje, omdat mijn andere konijn heel dominant was en mijn konijn heeft kort daarna E. Cunculli gehad. Hij heeft 1 jaar over gedaan om weer volledig aan te sterken en bij teveel stress trekt hoofdje nog steeds sterk naar links.  
Mijn dilemma is dus altijd geweest of hij de stress van veel verandering wel aan zou kunnen.

Nadat mijn nu Hollandse dwerghangoor is overleden, zou ik overwegen om twee Franse hangoren te adopteren. In deze soort heb ik me al veel verdiept. Bij het vinden van een eventueel maatje zou ik natuurlijk een konijn van dezelfde grootte adopteren. Ik ben wel bang dat er dan een patroon ontstaat waarin er steeds een groot verschil is tussen leeftijd. Ook heb ik nu meer dan een jaar 2 chinchilla’s die veel van mijn aandacht vragen. Chinchilla’s leven rond de 15/20 jaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Chinchillasjl:

bedankt voor alle tips, ik ga me verdiepen in het lenen van een konijn. 
Mijn andere konijn is 2 jaar geleden overleden. Ik heb al wat langer gewacht met het vinden van een nieuw maatje, omdat mijn andere konijn heel dominant was en mijn konijn heeft kort daarna E. Cunculli gehad. Hij heeft 1 jaar over gedaan om weer volledig aan te sterken en bij teveel stress trekt hoofdje nog steeds sterk naar links.  
Mijn dilemma is dus altijd geweest of hij de stress van veel verandering wel aan zou kunnen.

Nadat mijn nu Hollandse dwerghangoor is overleden, zou ik overwegen om twee Franse hangoren te adopteren. In deze soort heb ik me al veel verdiept. Bij het vinden van een eventueel maatje zou ik natuurlijk een konijn van dezelfde grootte adopteren. Ik ben wel bang dat er dan een patroon ontstaat waarin er steeds een groot verschil is tussen leeftijd. Ook heb ik nu meer dan een jaar 2 chinchilla’s die veel van mijn aandacht vragen. Chinchilla’s leven rond de 15/20 jaar.

Leven die zo lang?? Ik krijg er binnenkort waarschijnlijk 3, die vrouw zei dat ze nog 2 a 3 jaar leven (ze zijn nu 7)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Chinchilla’s leven inderdaad heel lang ( minstens 10). 
Dat en het feit dat ze heel erg ondeugend

en nieuwsgierig zijn is de reden dat ik ze gekocht heb. ( ik had hiervoor een hamster maar ik vind 3 jaar veel te kort als je echt van zo’n beestje gaat houden)
Pas wel op ze hebben echt heel veel aandacht en geduld nodig. 

Als ze tam zijn, kan je ze wel veel dingen aanleren zoals: zelf terug de kooi in, high five en in mijn geval zelf naar boven toe als ze beneden los rondgelopen hebben. 

Ik kan echt veel te lang over deze geweldige dieren praten haha. Dus andere vragen zou ik ook graag beantwoorden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou dit ook met je dierenarts kunnen overleggen, wat zij adviseren ivm EC. Als je met de opvang goed doorspreekt welke koppeling veel kans van slagen heeft, dan zou de leeftijd op zich geen probleem moeten zijn, maar de EC is wel even iets om rekening mee te houden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou, in overleg met de dierenarts, een kuur Panacur/Fenbendrops kunnen starten op het moment dat je gaat koppelen (of net daar voor), omdat in stressvolle situaties EC snel weer de kop op steekt.

Je kan bij een goede konijnenopvang vragen of ze een heel rustige voedster hebben zitten waar het mee zou kunnen klikken. Het hoeft niet per sé een heel oude voedster te zijn.

Hier vind je een lijst met goede adressen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen is maar alleen, en voor het zelfde geld wordt ie straks 14 ofzo..

Wel zou ik zoals al gesuggereerd een opvang vragen naar een rustige dame (al dan niet voor tijdelijk). Het formaat maakt voor konijnen trouwens niet uit dus je kunt er nu al een groter formaat bij nemen als dat toevallig zo uit komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit mij aan bij het advies wat al gegeven is, als het konijn er fit genoeg voor is, zeker koppelen!

Uit het artikel dat helemaal over oude konijntjes gaat 🙂 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/oud-senior-konijn-verzorgen/

Citaat

Koppelen
Een vraag die wij vaak krijgen met betrekking tot oudere konijnen, is of ze nog gekoppeld kunnen worden. Gelukkig is er geen maximale leeftijd waarop een konijn nog aan een maatje gekoppeld kan worden. Helaas komen oudere konijnen vaak alleen te zitten, als bijvoorbeeld hun maatje overlijd. Als het een wat ouder konijn betreft vinden veel konijnenbaasjes het een lastige beslissing - een konijn erbij of niet - , zeker als ze eigenlijk niet meer aan nieuwe konijnen willen beginnen.

Toch is ons advies om wel te koppelen, mits de gezondheid van het oudere konijn het toe laat. Maar een oud konijn met gemiddelde of goede gezondheid kan prima nog aan een nieuw soortgenootje gekoppeld worden. Sterker nog: onze ervaring is dat ze er veel steun aan hebben, zeker als ze minder goed kunnen zien. Wat wel van belang is, is dat je er niet zomaar een willekeurig konijn bij zet. Zeker bij oudere konijnen is het belangrijk een passend maatje te zoeken, het hoeft niet persee een konijn te zijn dat net zo oud of ouder is, als het maar een konijn is met ongeveer gelijk temperament / gelijke activiteit. Een konijnenopvang kan daar goed bij helpen en meedenken naar de mogelijk geschikte partners. Wist je dat er zelfs een facebookpagina is, speciaal voor de herplaatsing van oudere konijnen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .