Spring naar bijdragen
Evee

Tuinvogeltelling

Recommended Posts

24, 25 & 26 januari 2020 is er weer een tuinvogeltelling.

Tel op vrijdag 24, zaterdag 25 of zondag 26 januari 2020 een half uur de vogels in uw tuin of op uw balkon. Vliegen de vogels alleen maar over uw tuin? Die tellen niet mee.

De Nationale Tuinvogeltelling wordt sinds 2001 georganiseerd door Vogelbescherming Nederland en Sovon Vogelonderzoek Nederland. Dankzij de Tuinvogeltelling weten we hoe vogels in de winter onze tuinen gebruiken. Met die informatie kunnen we vogels beter helpen en beschermen. Doe ook mee; het is leuk en nuttig!

Meer informatie:

https://www.tuinvogeltelling.nl/

Dus, mocht je je vervelen of wat tijd over hebben en nog een leuke bezigheid zoeken de komende dagen, dan kun je vogels tellen in je tuin 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat filmpje is handig! Ik vroeg me altijd al af of je dezelfde vogel dan niet 6 keer telt 😉 Ik vind het wel een beetje discriminerend dat je langsvliegende vogels niet mee mag tellen.

Ik vraag me wel af hoeveel mensen die meetellen deze instructies volgen 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Lienappelsien:

😉 Ik vind het wel een beetje discriminerend dat je langsvliegende vogels niet mee mag tellen.

Misschien hebben ze daar een aparte VLIEGENDEvogeltelling voor?

Dit is immers een TUINvogeltelling, ze moeten dus daadwerkelijk plaatsnemen in je tuin om geteld te worden 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wilde konijnen lopen soms door de wei, maar die zie ik niet zo heel vaak. Wel muisjes en padden. De eigen konijnen zitten binnen, op een eigen slaapkamer. En de paarden dan natuurlijk nog buiten. Onze kippen. Maar onze tuin loopt heel raar. We hebben namelijk een voortuin, maar geen achtertuin. We hebben een stuk verharde tuin aan de zijkant van het huis, dan met een trapje naar beneden het gras op, langs de oude kippenschuur alleen maar gras, dan een hek. Rechts van het hek het tuinhuisje met terras, links en direct achter het hek begint de kippenren. Ook weer gras met diverse fruitbomen. Aan de wegzijde van de oude kippenschuur zit de oprit en de hondenren. Dan is er nog een grote poort aan de wegzijde, een grote houten schuur op een groot stuk dat verhard is, en daar zit dan weer de wei aan vast. Om de wei heen staan ook weer heel veel bomen. 

9 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Jaloers... Heb je ook konijnen buiten zitten?? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Deeskuh88:

Wilde konijnen lopen soms door de wei, maar die zie ik niet zo heel vaak. Wel muisjes en padden. De eigen konijnen zitten binnen, op een eigen slaapkamer. En de paarden dan natuurlijk nog buiten. Onze kippen. Maar onze tuin loopt heel raar. We hebben namelijk een voortuin, maar geen achtertuin. We hebben een stuk verharde tuin aan de zijkant van het huis, dan met een trapje naar beneden het gras op, langs de oude kippenschuur alleen maar gras, dan een hek. Rechts van het hek het tuinhuisje met terras, links en direct achter het hek begint de kippenren. Ook weer gras met diverse fruitbomen. Aan de wegzijde van de oude kippenschuur zit de oprit en de hondenren. Dan is er nog een grote poort aan de wegzijde, een grote houten schuur op een groot stuk dat verhard is, en daar zit dan weer de wei aan vast. Om de wei heen staan ook weer heel veel bomen. 

Paarden... Ik mag een hond, dat vind ik al geweldig. Maar heb altijd al een Shetlander en een fjord willen hebben. Een fjord om op te rijden, en een shettie om lekker mee te wandelen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanmorgen de score in onze tuin doorgegeven. Leuk dat je ook scores in tuinen bij je in de buurt kunt bekijken. Iemand vlak in de buurt had ook 30 mussen, net als wij...
De merels lieten zich in het half uurtje dat we telden niet zien. Jammer, want ze zijn weer terug gelukkig. Dagelijks zo'n 3-4 stuks waarvan er eentje elke morgen zijn rozijntjes komt halen die ik hem toe werp, een best wel tam mannetje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herken de merel en de mus. En toen bleken er meerdere soorten mussen te zijn 😅 Ik heb wel gekeken en eraan gedacht, maar denk dat ik eerst maar een jaar vogelsoorten moet gaan leren. Doe ik volgend jaar wel weer mee!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Deeskuh88:

Ik herken de merel en de mus. En toen bleken er meerdere soorten mussen te zijn 😅 Ik heb wel gekeken en eraan gedacht, maar denk dat ik eerst maar een jaar vogelsoorten moet gaan leren. Doe ik volgend jaar wel weer mee!

En koolmeesjes? Met hun gele buikjes? Wij hebben twee eksters die altijd de konijnen komen plagen, maar meer vogelsoorten ken ik ook niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Marjoleink:

En koolmeesjes? Met hun gele buikjes? Wij hebben twee eksters die altijd de konijnen komen plagen, maar meer vogelsoorten ken ik ook niet.

Het roodborstje lukt ook nog wel, maar dan houdt het wel op...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha,ha, @Deeskuh88, dat wordt dus studeren!
Ik ken vrij veel soorten vogels, dat heeft mijn moeder ons als kinderen allemaal geleerd, net als allerlei soorten planten.

Vorig zomer hadden wij ineens steeds een mooi klein, maar voor mij onbekend vogeltje in de tuin. Ze bezochten steeds een van de nestkastjes aan de muur. Ik heb een foto gemaakt en die opgestuurd naar mijn broer die echt veel van de natuur weet. Hij wist mij te vertellen dat het om de Gekraagde roodstaart ging. Het stel heeft succesvol gebroed in onze tuin en wij hebben het met veel plezier gevolgd. Mijn man heeft de 6 jongen zelfs zien uitvliegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms kan je 1 bepaalde vogel herkennen. Zo zag ik een tijdje regelmatig een merel met een paar raar zittende veren. Dan weet je dat je niet een willekeurige vogel/merel ziet, maar dat specifieke beestje. Of bijvoorbeeld 2 mereljongen die nog niet zo goed kunnen vliegen en steeds in de buurt blijven. Zo leuk!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites