Spring naar bijdragen

Gecastreerd ventje zoekt goed huisje (zuidholland)

Recommended Posts

Wij hebben 2 gecastreerde broertjes in huis, in de zomer stonden ze buiten maar daar werd niet meer naar ze om gekeken dus nu staan ze op de kamer van 1 van mijn zoontjes. Ze zitten nu beide in een eigen kooi in de hoop dat ze wat meer naar mensen toe gaan trekken maar mijn ene zoontje kijkt er totaal niet naar om. Ik vind het zielig voor het beestje en ookal verschonen we de toiletjes om de dag de hele kamer is vergast dus ik geloof niet dat dat echt goed is om in te slapen. Ik ben niet van het wegdoen van huisdieren maar dit is voor niemand leuk meer. Ik wil er dus 1 of als ze beter samen af zijn 2 weg doen maar alleen aan iemand die echt van konijnen houd en ze ook voor vele jaren bij zich wil houden. Ze worden in april 2 jaar, zijn zindelijk, een mix van een hollandse moeder en de vader was mix langharige dwerghangoor en een gewone hangoor. Ik baal echt dat het zo gelopen is en geef mijn kinderen nooit meer een huisdier. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik adviseer je om ze naar een goede konijnenopvang te brengen. Daar worden ze gevaccineerd en worden ze alleen geplaatst als koppels (voedster met gecastreerde ram), en er worden eisen aan de huisvesting gesteld. Zo moeten ze minimaal 2 m2 als permanente ruimte krijgen, of zelfs meer als minimale (precieze eis verschilt iets per opvang). Als je ze naar een goede opvang brengt weet je dus vrijwel zeker dat ze een prachtig leven krijgen 🙂 2 jaar is nog jong, dus hopelijk hebben ze nog heel wat jaren voor de boeg. 

Konijnen zijn groepsdieren, dus hebben echt een konijnenmaatje nodig. Een voedster en gecastreerde ram is de beste combinatie, dus vandaar dat konijnenopvangen ze in die combinatie uitplaatsen.  

Zet ze niet op Marktplaats of iets dergelijks. De kans dat ze dan goed terecht komen is niet zo groot. 

Ja, jammer dat je kinderen er niet meer naar omkijken. Dat hoor je heel vaak. Veel konijnen komen om die reden in de opvang terecht. Maar ik weet zeker dat het voor de konijnen en jullie de beste oplossing is om ze daar naar toe te brengen. Zie de opvang niet als een enge plek naar toe te brengen. Juist niet. Breng ze dan wel naar een goede konijnenopvang. Hier vind je een lijst: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Het Knaagspoor in Ridderkerk staat heel goed bekend. Sommige leden van het forum zijn er ook vrijwilliger. Verder hoor ik ook goede berichten over Animal Home in Zoetermeer en Het warme holletje in Zwijndrecht. Het Knaaghof in Rijswijk volgens mij ook. Zelf heb ik heel goede ervaringen met Knijn en Ko in Bavel, bij Breda.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen, bedankt voor de reacties. De konijnenopvang doet me veel aan een asiel denken en dat vind ik zo zielig voor die beestjes. 

Misschien is het bij een goede knaagdieren opvang wel heel anders en moet ik me daar maar in gaan verdiepen. 

Ik woon in Bergschenhoek (dit ligt tussen Rotterdam, zoetermeer en Den Haag in) 

Als dat dichtbij genoeg is kunnen we kijken of het klikt met mvr pluisje 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Steffie83:

Goedemorgen, bedankt voor de reacties. De konijnenopvang doet me veel aan een asiel denken en dat vind ik zo zielig voor die beestjes. 

Misschien is het bij een goede knaagdieren opvang wel heel anders en moet ik me daar maar in gaan verdiepen. 

Een konijnenopvang klinkt misschien zielig, maar dat is het niet hoor. De vrijwilligers van de goede konijnenopvangen hebben heel veel verstand van konijnen en de konijnen worden er goed verzorgd. De konijnen zitten er netjes bij en krijgen ook alle medische verzorging die ze nodig hebben. En zoals ik al zei stellen ze behoorlijke eisen aan de mensen die de konijnen willen hebben. Ik vind het juist de minst zielige optie 🙂 Je weet vrijwel zeker dat ze een fijn leven krijgen.

Neem anders eens contact op met eerder genoemde opvangen. Je mag natuurlijk ook een afspraak maken om er eerst eens te kijken. Een vrijwilliger kan je dan laten zien hoe de konijnen er in de opvang bij zitten en kan je uitleggen hoe zij de konijnen uitplaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Steffie83:

Een opvang is mijn inziens ook de minst zielige optie. Ja, ze zitten niet altijd in een enorm verblijf, maar worden wel medisch gecheckt en worden altijd gekoppeld aan een maatje. Er worden goede eisen gesteld aan een volgens baasje en aan het verblijf. Ik ben zelf vrijwilliger bij het Knaagspoor in Ridderkerk en zou mijn konijn nergens anders naartoe brengen dan daar naartoe (oke, uitzondering is BunnyBunchers die ik ken). Er is daar zo veel kennis en kunde over de diertjes en alle medewerkers zijn onwijs betrokken bij de dieren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Evee locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .