Spring naar bijdragen
Yukibailey

Konijnen willen niet meer samen zijn

Recommended Posts

Haai mijn konijntje Bailey heeft eergisteren een sterilisatie gehad en nu ze weer terug is wilt mijn andere konijn Yuki niet meer in de buurt komen van Bailey. Ik merk eigenlijk dat ze allebei zich wel een beetje alleen voelen en als Bailey in de buurt komt van Yuki rend Yuki gelijk weg. Ik vind dit gek omdat ze hiervoor beste vriendinnetjes waren.

Ik dacht zelf misschien omdat Bailey na die operatie een rompertje heeft aan gekregen en nu ook naar dierenarts ruikt dat Yuki dat een beetje gek vindt.

Als iemand misschien weet waarom of hoe ik dit kan oplossen zou ik dat graag willen horen want ik vindt het heel erg om te zien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Konijntjes reageren vaak anders op elkaar als er eentje niet helemaal fit is. Soms gaan ze extra lief doen, maar vaker nog laten ze het zieke konijn een beetje links liggen, of gaan zelfs vervelend doen, omdat het de rangorde verandert. Als ze niet vechten, of het herstellende konijntje niet wordt opgejaagd zou ik gewoon even aankijken hoe het gaat als ze weer helemaal beter is. Sterilisatie kan ook de rangorde veranderen, dus het kan best dat er daarna even wat onrust gaat zijn. Hoe oud zijn je konijntjes? Het zijn twee meiden begrijp ik?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga je eerst even verbeteren. Konijnen worden gecastreerd. Gesteriliseerd betekent afsluiten, dus dat is bijvoorbeeld de eileiders afsluiten zodat er geen eitjes meer bevrucht kunnen worden, en castreren betekent weghalen. Bij konijnen word eigenlijk altijd de hele baarmoeder weggehaald dus is het castreren. En dan even ingaand op je verhaal, het zou met de hormonen te maken kunnen hebben. Ze hadden natuurlijk een rangorde, maar nu er iets is veranderd in de hormoonhuishouding kan die rangorde worden verstoord. Zijn het 2 vrouwtjes?? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Eefje:

Konijntjes reageren vaak anders op elkaar als er eentje niet helemaal fit is. Soms gaan ze extra lief doen, maar vaker nog laten ze het zieke konijn een beetje links liggen, of gaan zelfs vervelend doen, omdat het de rangorde verandert. Als ze niet vechten, of het herstellende konijntje niet wordt opgejaagd zou ik gewoon even aankijken hoe het gaat als ze weer helemaal beter is. Sterilisatie kan ook de rangorde veranderen, dus het kan best dat er daarna even wat onrust gaat zijn. Hoe oud zijn je konijntjes? Het zijn twee meiden begrijp ik?

Klopt het zijn allebei meisjes van 4 jaar

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Ik ga je eerst even verbeteren. Konijnen worden gecastreerd. Gesteriliseerd betekent afsluiten, dus dat is bijvoorbeeld de eileiders afsluiten zodat er geen eitjes meer bevrucht kunnen worden, en castreren betekent weghalen. Bij konijnen word eigenlijk altijd de hele baarmoeder weggehaald dus is het castreren. En dan even ingaand op je verhaal, het zou met de hormonen te maken kunnen hebben. Ze hadden natuurlijk een rangorde, maar nu er iets is veranderd in de hormoonhuishouding kan die rangorde worden verstoord. Zijn het 2 vrouwtjes?? 

Oooh dankje ik wist nooit dat er echt een verschil in zat. Ja het zijn 2 vrouwtjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Yukibailey:

Oooh dankje ik wist nooit dat er echt een verschil in zat. Ja het zijn 2 vrouwtjes.

Oké. Konijnen zijn prooidieren. Als er een zwak konijn is hoort die niet meer bij de groep. Het konijn kan dan de rest van de groep in gevaar brengen. Zolang ze niet vechten zou ik het zo laten, en als het echt niet meer werkt kan je de dominante laten zitten en zet je de andere ergens anders neer. Na ongeveer 2 weken kan je dan gaan koppelen op het terrein van degene die eerst het minst dominant was. LET OP! doe dit pas als je echt hopeloos bent en je ervoor open staat er 1tje weg te doen en een nieuw maatje gaat zoeken. Dit omdat de kans van slagen niet zo groot is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jazz deed dat ook toen Pixie gecastreerd was. Ik had zelf ook het idee dat hij haar maar gek vond ruiken. Na een dag of 2 zat hij haar al weer gewoon te wassen. Hij heeft nooit vervelend tegen haar gedaan dus ik heb ze zelf gewoon samen gelaten. Nu zijn ze weer zo klef als vanouds. 
Gaat het verder goed met haar? Eet ze alweer en kan ze zich goed warmhouden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Floppyears:

Jazz deed dat ook toen Pixie gecastreerd was. Ik had zelf ook het idee dat hij haar maar gek vond ruiken. Na een dag of 2 zat hij haar al weer gewoon te wassen. Hij heeft nooit vervelend tegen haar gedaan dus ik heb ze zelf gewoon samen gelaten. Nu zijn ze weer zo klef als vanouds. 
Gaat het verder goed met haar? Eet ze alweer en kan ze zich goed warmhouden?

Ooh wat goed om te horen dat die van jou weer samen zijn gekomen. Verder gaat het super goed ze zit lekker warm en sinds vandaag eet ze weer goed, gister moest ik haar dwang voeren maar gelukkig hoeft dat nu niet meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan te maken hebben met de geur. Toen mijn konijn Pluis gecastreerd werd, moest mijn andere konijn Noes niks van hem hebben. Na contact gehad met de dierenarts bleek het te gaan omdat Pluis een onbekende geur heeft gekregen waar Noes slecht op reageert. Probeer dit. 1. Eerst je ene konijn met een handdoek aaien en inwrijven, daarna je andere konijn ook met de zelfde handdoek en vervolges je eerste konijn weer. Zo gaan ze elkaars geur overnemen. Vervolgens beide in een neutrale ruimte zetten met gaas er tussen. Dan kunnen ze weer aan elkaar wennen zonder aan te vallen. Daarna kan je ze weer bij elkaar proberen te zetten. Dit heeft bij Noes en Pluis goed geholpen. Liet ze even alleen toen ze gescheiden in een ruimte zaten en ik vond ze samen in een zak met hooi die ik op de kamer had staan. Ja Pluis was over het gaas gesprongen haha. Heel veel succes! Hoop dat het slaagt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inwrijven met handdoeken is helemaal niet nodig. Het konijntje is simpelweg zwakker door narcose en castratie, en daar reageert de partner op de normale manier uit de natuur op. Hou ze gewoon een tijdje uit elkaar tot het geopereerde konijntje weer helemaal fit en zichzelf is, bij een voedster zou ik een weekje aanhouden, en dan zet je ze op neutraal terrein samen. Grote kans dat het dan in korte tijd weer goed zit 🙂 

Meer info:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

Citaat

Als het gaat om een gecastreerde voedster, en de ram waarbij ze woont was al gecastreerd, zou je na 3 dagen, mits alles goed is gegaan, voorzichtig kunnen kijken of ze weer samen kunnen. Zet ze samen op neutraal terrein om te kijken hoe dat gaat. Als het een rustig koppel is, zal dat vaak wel gaan. Als het een wat drukker koppel betreft, kan het verstandig zijn om toch nog wat langer te wachten. Wacht dan 7-14 dagen voor je ze weer samen zet, afhankelijk van hoe het herstel gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites