Spring naar bijdragen
Evee

Waar komen jouw konijnen vandaan?

Aanschaf konijnen  

180 stemmen

1. 1. Waar komen jouw konijnen vandaan?

• Konijnenopvang / dierenasiel
      76
    • Fokker
      42
    • Konijn is jong gekocht uit nestje van particulier
      47
    • Konijn is volwassen overgenomen van particulier (bijv. via marktplaats, herplaatser via het forum enz)
      28
    • Dierenwinkel
      35
    • Dierenhandel
      1
    • Zelf gefokt
      4
    • Zelf gevonden
      3

Recommended Posts

Waar komen jouw konijnen vandaan?

Als ik nog een optie mis in de poll, laat het dan gerust weten. Er zijn meerdere keuzes mogelijk.

De opties zijn:

• Dierenasiel / konijnenopvang
  • Fokker
  • Jong gekocht uit nestje van particulier
  • Volwassen overgenomen van particulier, bijvoorbeeld een konijn via marktplaats, het bunnybunch forum, een facebook groep of uit de kennisenkring overgenomen.
  • Dierenwinkel
  • Dierenhandel
  • Zelf gefokt (ook oeps nestjes vallen hier onder)
  • Gevonden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk weetje, deze poll is 4 jaar geleden ook een keer geweest en ik ben benieuwd of de verhoudingen inmiddels anders zijn 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In principe komen konijnen hier altijd uit de  opvang. Al heb ik op moment ook een vondeling van de straat, zij heeft hier in carantaine gezeten en dus nooit een asiel gezien (wel op Amivedi gestaan maar niemand kwam...)

Mijn eerste konijnen, ruim 25 jaar geleden, kwamen tweede hands via-via. Daarna jonge konijntjes via een fokker gekregen maar vanaf dat ik het zelf regel (en de mogelijkheid ken) altijd via een asiel/opvang!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pluisje komt uit een nestje van mensen die altijd al een nestje konijnen hebben gewild. Kruising tussen een leeuwenkop en een hangoor. Super schattig😍 maar voor mij word het toch de opvang de volgende keer. (dan worden het geen konijnen meer maar toch...)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Twee van een tuincentrum,  een uit een oepsnestje (van mijn eigen konijnen  die optie mis ik), een van de opvang.

En mijn ex-man heeft er een op straat gevonden (die optie mis ik ook) en een van de opvang.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Marjoleink:

Twee van een tuincentrum,  een uit een oepsnestje (van mijn eigen konijnen  die optie mis ik), een van de opvang.

En mijn ex-man heeft er een op straat gevonden (die optie mis ik ook) en een van de opvang.  

staat er bij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die van mij komen van een kennis. Ze kwamen logeren toen hun op vakantie waren en zijn nooit meer terug gegaan. Ik vond het zielig dat ze daar in een klein hok zaten zonder ren dus ik heb ze overgehaald dat ze beter bij mij konden blijven. (konijnen waren gekocht bij de Boerenbond voor het kind en vervolgens werd er nog namelijks naar omgekeken. Het bekende verhaal helaas :-(

Voor toekomstige konijntjes ga ik naar de opvang.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het tuincentrum,

Ik heb mijn ene konijn geadopteerd van mensen die hem niet meer wouden (na 2 weken waren ze al op uitgekeken!) maar die mensen hadden hem van het tuincentrum 

Het andere konijn komt ook uit het tuincentrum, we wouden een vriendinnetje kopen voor ons geadopteerde konijn. Er was net een nieuwe lading baby konijntjes, dus we gingen er van uit dat niemand dat konijntje wou dus toen hadden we die gehaald.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mijn konijnen overgenomen van mensen via facebook. Mijn dochter had twee konijnen (waarvan één overgenomen via een vriendin en één uit een opvang). Toen zij op zichzelf ging wonen nam ze de konijnen natuurlijk mee, ze kregen een nieuw huis op het balkon. En toen stond er een leeg hok met ren in de tuin...

Ik was van plan om een koppeltje konijnen bij een opvang te halen, maar toen kwam via Facebook mijn huidige koppeltje konijnen op mijn pad. De bazinnetjes hadden er geen tijd meer voor of geen zin meer in. In ieder geval konden we ze binnen 24 uur na mijn eerste berichtje aan de bazinnetjes al ophalen en nu wonen ze al drie jaar gezellig bij ons in de tuin.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn eerste konijn Liz komt uit de dierenwinkel. Ik kreeg veel slechte adviezen mee zoals 1 konijn ipv 2 anders gaan ze vechten en een kooi van 100×50cm is groot genoeg !? Ik zag dat mijn konijn erg ongelukkig was en ging op onderzoek uit. Nu heeft ze een vriendje Olaf uit de opvang en hebben ze een binnenverblijf van 5m2. Voor mij alleen nog maar dieren uit de opvang! 

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alles uit opvangen! 

Frits en Wilma kwamen van de kdo in Nijmegen, nu helaas gesloten. Betsy van het knabbelhuis in Deurne en Gijs van knijn en ko in Bavel. 

Onze hond hebben we destijds ook uit het asiel gehaald. Heel vroeger heb ik twee cavia's uit een oepsnest van een kennis gehad. Mijn moeder heeft me daar goed in opgevoed: alle dieren verdienen een goed huisje, je gaat niet een fokker betalen voor een dier wat je mooier vindt als er nog zoveel lieve diertjes op een goed huisje zitten te wachten in een asiel. 

Mijn voorkeur gaat daarom altijd uit naar een opvang. Je hebt de garantie dat ze medisch gecheckt zijn, je geld gaat naar de zorg voor konijntjes die dat nodig hebben en mocht er iets niet helemaal gaan zoals je het voor ogen had staan ze altijd voor je klaar. Ik zie mezelf niet gauw een andere keuze maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had er eigenlijk niet zo bij stil gestaan. Ik snap ondertussen het belangrijke van de opvang, maar toch kan ik niet zeggen dat ik er spijt van heb mijn stel bij een fokker te halen. Ze zijn zo lief en ik zou er niet aan moeten denken dat ik ze niet had. 🥰

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik koop nooit meer konijnen bij een winkel of een fokker. Het advies was twee vrouwtjes, dan zou ik geen gedoe hebben met castratie, en uit elkaar zetten, etc. Kun je je voorstellen hoe verbaasd ik was toen ik het nachthok schoonmaakte en er kleine konijntjes in lagen! Nou, toen had ik pas echt gedoe...

Maar ik heb het ene levende jong gehouden, en bij elkaar hebben we er twee uit de opvang (ook een van Knijn en Ko) en een vondeling, dus heb ik het wel weer een beetje goedgemaakt vind ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn verhaal is waarschijnlijk erg herkenbaar. 😁 

M'n eerste konijnen kwamen uit de dierenwinkel of kreeg ik cadeau door goedbedoelde volwassenen, met wisselend succes en onder andere een oepsnestje tot gevolg. 

Daarna een hele tijd konijnloos, tot ik de kans kreeg enkele konijnen van iemand, die er te veel had, over te nemen. Daardoor op BB terechtgekomen en de konijnenopvang leren kennen en sinds komen al mijn konijnen uit de opvang. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn eerste 2 kwamen van een hobbyfokker die familie van ons was. De derde kwam van een broodfokker. Mijn huidige 2 komen uit de opvang, omdat we met die 3e echt een drama pubertijd hebben gehad en ik wilde graag en koppeltje maar had niet zo'n zin in zelf koppelen.

Volgende komen weer uit de opvang. 😃

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn eerste konijntje kwam uit de dierenwinkel. Een rammetje, dus die moest alleen blijven omdat je anders een nestje kreeg en twee rammetjes zouden gaan vechten... (ik was een kind en wist ook niet beter).

Mijn volgende konijn kwam ook uit een dierenwinkel, die was al volwassen en daarheen gebracht omdat de mensen er niet meer voor konden zorgen. Het was onbekend hoe oud hij was, maar hij was super aanhankelijk dus we hebben hem zo meegenomen... 

Onze volgende konijnen kwamen van een fokker. Twee vrouwtjes, ging prima, tot er na 5 mnd ineens een nestje was... Ik ging in die tijd op mezelf wonen en uit dat nest is er één voedster bij de moeder gebleven (bij mijn ouders) en 3 voedsters zijn met mij meegegaan naar mijn eigen huis. Is altijd goed gegaan, de oudste is 10 jaar geworden.

Inmiddels heel wat meer kennis over konijnen en onze Ot & Sien komen dus bij een opvang vandaan. Met de kennis die ik nu heb zou ik nooit meer konijnen bij een dierenwinkel of fokker halen... Mocht één van beide ooit overlijden dan zou ik ook weer naar de opvang gaan om hem of haar te laten koppelen aan een nieuwe liefde.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn eerste konijn kwam van kennissen die een nestje hadden (de rest van het nest is op marktplaats gezet om gratis op te halen). Haar vriend en zijn volgende vriendin kwamen uit de opvang. Toen ik op kamers woonde een tijd konijnloos geweest, en bij mijn huidige koppel de voedster volwassen overgenomen van kennissen en haar vriendje uit de opvang.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik 17 jaar was heb ik een dwergkonijn gekocht bij het tuincentrum toen mijn ouders voor het eerst zonder mij op vakantie gingen. Ik was altijd een superbraaf meisje dus deze actie was vrij heftig. Ik heb namens Dobby een brief (ja toen nog brief) met foto naar mijn ouders in Italie geschreven: "Hallo ik ben Dobby..." En het duurde toen al zo lang voordat een brief aan kwam 😂

Na Dobby werd ik bewust van het feit dat konijnen niet alleen moeten leven en heb ik Knijster en daarna Loena bij een fokker gehaald en superjong al gekoppeld 🤐. Pas daarna werd ik echt wijzer en kwam ik na het overlijden van Knijster in contact met Aniek voor een vriendje voor Loena. Loena heeft die afspraak niet gehaald, maar toen kwamen Chip en Hailey wel daar uit de opvang.

Nu: 
Nutsy uit Konijnenparadijs, Robin van een vriendin om haar te helpen
Noddie van Opvang Joy en hopelijk zaterdag Manon ook als de date is geslaagd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-1-2020 at 15:53 zei Bammyflurry:

Mijn huidige konijnen komen (uiteraard! 😀) steeds uit de opvang.
Vroeger haalde ik mijn konijnen bij een kinderboerderij en bij een fokker.

Maar dan heb je denk ik die konijnen echt gered van de kinderboerderij, want zo goed hebben ze het daar volgens mij niet altijd... Uiteraard altijd uitzonderingen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Huiself:

🤐

Noddie van Opvang Joy en hopelijk zaterdag Manon ook als de date is geslaagd

Dus je (Noddie) gaat voor de knappe stippendame! Leuk! Benieuwd wat ze van elkaar vinden!

Ja, de kinderboerderij waar ze destijds vandaan kwamen is nog steeds hetzelfde als 40 jaar geleden! Een 'postzegelverzameling' konijnen. Van allerlei rassen ééntje in een * hokje. Zo leuk, dan kun je zien welke rassen er allemaal zijn 😕 En dan in het voorjaar, dan zet je een ram en een voedster even bij elkaar. Heb je leuke jonge konijntjes om aan al die kindertjes te laten zien en te verkopen... (zo kwam ik bv. aan mijn kruising Papillon-Tan konijn Loekie).

Grrr... hoezo educatief? Zo leren kinderen toch niks over konijnen? Ik las onlangs trouwens dat de konijnenverblijven worden aangepast. Ben benieuwd wat dat inhoudt.
Bij de kinderboerderij hier vlak bij hebben de konijnen trouwens sinds enige jaren wel de ruimte. Een groepje van zo'n 8 konijnen (erg wisselend gezelschap, want veel 'verloop'...) op een mooi groot stuk grond. Op zich prachtig, maar het zijn allemaal ongecastreerde dames (waar soms een ram bij gedumpt wordt) en qua voeding niet optimaal (koolbladeren en witte stokbroden die over het hek gegooid worden en een hooiruif waar vaak langere tijd hetzelfde hooi in zit wat ze niet meer eten). Ook het aantal en de kwaliteit van de schuilplekken laat te wensen over. Maar je kunt er wel wat van konijnengedrag bekijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-1-2020 at 10:25 zei Evee:

Leuk weetje, deze poll is 4 jaar geleden ook een keer geweest en ik ben benieuwd of de verhoudingen inmiddels anders zijn 🙂

En? Zie je al verschil? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .