Spring naar bijdragen
Njinok

Groep met meerdere rammen?

Recommended Posts

Inmiddels is mijn konijnenverzameling uitgebreid naar zes konijnen en ik zou het erg leuk vinden om deze konijnen als één groep te gaan huisvesten. Vier van mijn konijnen (één ram, drie voedsters) zitten al samen en ik heb dan ook nog een koppel bestaande uit een ram en een voedster. Nu zit het koppel momenteel nog binnen i.v.m. het feit dat zij geen wintervacht hebben, maar het plan is om ze in mei dus naar buiten te verhuizen. Nu vroeg ik me af of er succesverhalen bestaan van een groep konijnen met twee rammen en dus vier (of i.i.g. meerdere) voedsters? Ze zouden op een stuk van 25 m2 komen te zitten met z'n zessen, dus wat dat betreft hebben ze (denk ik?) wel voldoende ruimte en zitten ze niet op elkaars lip. 

Graag hoor ik of dit eventueel mogelijk zou zijn of dat dit sterk afgeraden wordt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Rifca heeft net 2 stelletjes aan elkaar gekoppeld, dus 2 rammen en 2 voedsters, en K'nijn & Ko heeft net een koppeling gedaan van 2 rammen en 5 voedsters, dus het kan wel. Vaak worden konijnen voor een groep op karakter bij elkaar gezocht, dan is de kans van slagen groter. Kun je aan de hand van de karakters een inschatting maken of het goed zal gaan? Heb je veel ervaring met koppelen? Anders is het misschien een optie om een opvang om hulp te vragen?

We hebben een artikel over koppelen van een groep, misschien is dat interessant voor jou:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijnengroep-koppelen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ooit een groep gehad van vijf (twee ex-rammen en drie voedsters) gehad, door het samenvoegen van een bestaand koppel m-v en een bestaand groepje m-v-v. Ging prima, maar waren ook allemaal heel vlotte, zachtaardige dieren. Ik was toen ook helemaal geen 'meester-koppelaar', maar meer een konijnenliefhebber met héél erg goede bedoelingen. 😁 Het kan dus zeker wel. Succes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb -of eigenlijk ben- inderdaad twee koppels bij elkaar aan het koppelen. Ze zijn niet op karakter bij elkaar gezocht maar wel geïntroduceerd met de inschatting dat het zou kunnen matchen. Het gaat super goed. De twee mannen tjes lijken zelfs behoorlijk dol op elkaar. Met meer vrouwtjes per mannetje is vaak goed te doen (ik heb ook een succesvol drietal met twee dames), maar bij konijnen blijft de belangrijkste factor: ruikt ie lekker (mogen ze elkaar). 

Als je denkt dat ze elkaar wel mogen kun je het voorzichtig proberen, als het ruzie wordt snel weer uit elkaar. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe meer heren hoe beter, al die kibbelende tantes heb je niks aan! 😉 Ik koppel zelf altijd puur op karakter en had een groep van vier rammen en twee voedsters, momenteel helaas gereduceerd naar drie rammen en één voedster. Over het algemeen kun je het beste één op één aanhouden, maar het is naar mijn mening belangrijker dat al je voedsters geholpen zijn dan hoeveel rammen je precies hebt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil wel even benadrukken dat groepen met meerdere rammen zeker slagingskans hebben, alleen.... je moet wel weten wat je doet.

Je moet wel karakters van konijnen kunnen "lezen". Een groep maken van willekeurige konijnen is altijd een flinke uitdaging, vandaar dat daar wel echt koppelervaring voor aangeraden is. Je moet weten wat je doet, weten wanneer je moet ingrijpen, konijnengedrag begrijpen.  Niet tot het uiterste gaan, maar echt op karakter de konijnen bij elkaar zoeken. En als je de konijnen al hebt kun je zeker kijken of het kan, maar gaat het niet - dan niet. Forceer het niet. Karakter is namelijk belangrijker bij konijnen dan de groepssamenstelling. De klik, of zoals Rifca zegt, het juiste geurtje, dat moet er zijn.

Verder zou ik het alleen aanraden als de dames ook gecastreerd zijn. Dus niet alleen de heren. Dan heb je veel minder hormonaal gedrag in de groep.

En je moet de basis zeer goed op orde hebben: ruimte - ruimte - ruimte. Hoe groter het verblijf hoe beter.

En er rekening mee houden dat als je gaat koppelen met bestaande koppels, je de onderlinge verhoudingen uit elkaar gooit. In het slechtste geval kun je dus niet eens terug naar je "oude" koppels, omdat die vechten en niet meer samen kunnen. Realiseer je dat ook.

Hier staan tips / info's  / wat moet je je bedenken voor je begint

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijnengroep-koppelen/

Maar het is niet onmogelijk. Ik heb vroeger ook een super leuk drietal gehad van 2 rammen en 1 dame. 🙂 Nu heb ik geen groepen meer maar 2 koppels, met in één koppel een ram die zeker niet geschikt is om bij andere rammen te zitten, veel te onzeker. In het andere koppel zit dan weer een dame die totaal niet geschikt zou zijn voor in een groep. Vandaar dus dat ik het echt bij 2 aparte koppels hou, die zijn vaak toch rustiger en stabieler, mits ook op karakter gekoppeld. Maar met de juiste konijnen, de juiste karakters, zijn grotere groepen ook zeker mogelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Evee:

Ik wil wel even benadrukken dat groepen met meerdere rammen zeker slagingskans hebben, alleen.... je moet wel weten wat je doet.

In mijn optiek heeft dit helemaal niks met rammen te maken, maar met een groep koppelen in het algemeen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dollie:

In mijn optiek heeft dit helemaal niks met rammen te maken, maar met een groep koppelen in het algemeen.

Dat is waar 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites