Ga naar inhoud

Vreemde gewoonte?


Pebbles&bambam

Aanbevolen berichten

Pebbles is altijd een gek konijntje geweest en dat vind ik ontzettend leuk aan haar. 

Nu heeft ze weer wat nieuws waarvan ik toch even wil checken of dit geen kwaad kan. 

Ze graaft de bodembedekking (back to Nature) aan de kant, en krabt dan de opgedroogde urine plekken er af en eet dit dan op. 

Ik maak hun bak elke dag schoon, meestal met warm water en soms met groene zeep erbij voor de vieze plekken. 

Kan het kwaad dat ze deze urine op eet? 

 

Ik heb ook een filmpje ervan gemaakt, dit is de youtube link: 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog nooit een konijn zien doen..

 

Zou ook niet direct weten wat de oorzaak zou zijn. Zou het een bepaald vitaminetekort kunnen zijn?

Wat voor voeding krijgt ze? Welke brok, krijgt ze groenvoer? Wissel je dat groenvoer  en hoeveel? Hoeveel hooi? Extra kruiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt nu alleen care+ voor volgroeide konijnen, hiervoor junior van care+ en dat een periode gemengd gehad. 

 

Ze krijgen als groenvoer komkommer, andijvie, sla, witlof, basilicum en peterselie. Heel soms een stukje wortel maar dat is zelden. 

 

Hooi eet ze goed gelukkig. Ik heb een mengsel van kruidenhooi, timothy hooi en vers hooi van de boer. 

 

Ze doet dit krabben eigenlijk al vanaf dat ze uit de opvang is maar de laatste tijd doet ze dit dagelijks. 

Ik ga deze week maar een nieuwe kattenbak aanschaffen, zodat ze geen oude plekken kan op eten. 

Hopelijk werkt dat... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Rifca:

Het is een binnenkonijntje toch?

Mijn binnenkonijn heeft ooit een vitamine D te kort gehad (vit. D bevorderd de calcium opname). Van die druppeltjes voor kinderen heb ik toen gegeven.

Je zou dit eens aan je dierenarts kunnen voorleggen!

Ik ga inderdaad de dierenarts maar even bellen wat ik het beste kan doen. 

Die druppeltjes, gaf je die over het eten heen of in het water? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

D'oh huh, mijn Muffin doet dit ook weleens. Ook een voedster. Nooit echt bij stil gestaan dat het gek is wat ze doet.

 

Ze doet het altijd als ze graafziek/schijnzwanger/hormonaal is en ik ging er van uit dat ze dat deed omdat ze dan dieper wilde graven voor haar nestje (ik zeg dan altijd dat ze zich een weg naar China aan het spitten is). Bij mij wisselt ze dat in het kale plastic bijten/met voortanden schrapen af met graven op het kale plastic en de weggegraven bodem bedekking zorgvuldig in de rand van de toiletbak schikken (met voorpootjes aan drukken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Pebbles&bambam:

Ik ga inderdaad de dierenarts maar even bellen wat ik het beste kan doen. 

Die druppeltjes, gaf je die over het eten heen of in het water? 

Gewoon op een blaadje witlof of andijvie oid. Het is blijkbaar redelijk lekker spul, werd probleemloos mee gegeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts wist 1, 2, 3 aan de telefoon ook niet wat het kon zijn. Ze had dit nog nooit gezien.

Ik mag wat urine brengen zodat ze het na kunnen kijken, dus dat wil ik zeker proberen. 

En extra vitamine geven kan nooit kwaad zeiden ze, zeker omdat ze nog vrij jong is (8 maanden). Dus daar ga ik zo snel mogelijk mee starten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Pebbles&bambam:

En extra vitamine geven kan nooit kwaad zeiden ze, zeker omdat ze nog vrij jong is (8 maanden). Dus daar ga ik zo snel mogelijk mee starten. 

 

Daar ben ik het toch niet mee eens, extra vitamine kan zeker wel kwaad bij konijnen. Veel kwaad zelfs. Als je het bijgeeft, zou ik het wel specifiek doen, geen willekeurige multivitamine, maar wel gericht op het tekort iets aanvullen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat je het aangaf @Evee, ik vertrouwde "de tip" hierdoor toch niet helemaal.

Vanmorgen heb ik gebeld naar de dierenarts van mijn ouders, sinds ik verhuisd ben zit ik bij een andere dierenarts vanwege de afstand.

Maar gelukkig mag ik volgende week toch even langs komen, dan is eventueel iets medisch uitgesloten. 

 

Vanmiddag heb ik tevens een nieuwe kattenbak gekocht en Pebbles deed precies hetzelfde, terwijl deze nog brandschoon was 🤔

Hierdoor had ik het idee dat het meer een tik van haar is, maar wil het nu toch zeker weten! 

 

We wachten het af 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd! Zou je een update willen geven als je het weet? Mijn voedster doet het dus ook, maar altijd terwijl ze ook een nestje aan het maken is (dat nestje ligt dan naast of achter haar of is er nog niet, dus ze wroet niet in het nest zelf). Ze zat het gisteren en vannochtend weer te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei Piku:

Ik ben benieuwd! Zou je een update willen geven als je het weet? Mijn voedster doet het dus ook, maar altijd terwijl ze ook een nestje aan het maken is (dat nestje ligt dan naast of achter haar of is er nog niet, dus ze wroet niet in het nest zelf). Ze zat het gisteren en vannochtend weer te doen.

Ja natuurlijk wil ik dat! Ik heb morgen de afspraak, ik hou je op de hoogte 😊

Pebbles is wel gecastreerd dus ze zullen het denk ik wel om een andere reden dan doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn net weer thuis van de dierenarts ☺️

 

Het is en blijft een mysterieuze zaak! 

Ze is helemaal onderzocht en gewogen maar op wat lange nageltjes na was er niets te vinden. 

Pebbles haar nagels groeien vrij snel, ze zijn in november nog geknipt en nu moest het weer 😯

 

Nu moet ik haar drinkgedrag in de gaten houden, en urine zien op te vangen om dit te laten onderzoeken. 

 

En als haar gedrag erger wordt of ik merk een verandering aan haar op dan gaan we weer terug. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer! En bloed afnemen, is dat besproken? Is voor konijnen best stressvol, is lastig en daardoor vaak iets wat niet in eerste instantie gedaan word. Maar als je het in de hoek vitamine-tekort / auto-immuunziektes zou zoeken, wel de enige manier om er achter te komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spoiler
2 uur geleden zei Evee:

Jammer! En bloed afnemen, is dat besproken? Is voor konijnen best stressvol, is lastig en daardoor vaak iets wat niet in eerste instantie gedaan word. Maar als je het in de hoek vitamine-tekort / auto-immuunziektes zou zoeken, wel de enige manier om er achter te komen. 

Bloed prikken is (nog) niet besproken, maar wel iets wat ik wil laten doen als er uit de urine niets komt denk ik.

Ik had net even gekeken op internet naar het bloed prikken, maar het is inderdaad een bijzondere ingreep zeg! 

Nooit bij stilgestaan dat het niet net als bij honden en katten e.d. eenvoudig uit het voorpootje genomen kan worden. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Op 21-1-2020 at 13:04 zei Piku:

D'oh huh, mijn Muffin doet dit ook weleens. Ook een voedster. Nooit echt bij stil gestaan dat het gek is wat ze doet.

 

Ze doet het altijd als ze graafziek/schijnzwanger/hormonaal is en ik ging er van uit dat ze dat deed omdat ze dan dieper wilde graven voor haar nestje (ik zeg dan altijd dat ze zich een weg naar China aan het spitten is). Bij mij wisselt ze dat in het kale plastic bijten/met voortanden schrapen af met graven op het kale plastic en de weggegraven bodem bedekking zorgvuldig in de rand van de toiletbak schikken (met voorpootjes aan drukken).

Dit gedrag klinkt zo bekend, mijn nieuwe voedster vertoond alles van wat je nu zegt en heeft ook een heel nest gebouwd. Mijn vorige voedster was geholpen en dit heb ik nog nooit meegemaakt.

 

Hoe is het bij jullie uiteindelijk afgelopen? Wat hebben jullie gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pebbles haar gedrag is zo goed als weg! 

Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar we zijn overgegaan op ander hooi en sinds dien doet ze dit niet meer 😯

We hadden eerst Timothy hooi, maar nu krijgen we hooi van de boer en daar eet ze bijna het dubbele van per dag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 20-1-2020 at 15:09 zei Pebbles&bambam:

Hooi eet ze goed gelukkig. Ik heb een mengsel van kruidenhooi, timothy hooi en vers hooi van de boer. 

 

 

59 minuten geleden zei Pebbles&bambam:

Pebbles haar gedrag is zo goed als weg! 

Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar we zijn overgegaan op ander hooi en sinds dien doet ze dit niet meer 😯

We hadden eerst Timothy hooi, maar nu krijgen we hooi van de boer en daar eet ze bijna het dubbele van per dag. 

 

Timothy hooi is een enkelvoudige grassoort met een laag calciumgehalte. Als je daar veel van gaf (volgens je eerder post mengde je hetwel?!) zou dat het best kunnen verklaren. Timothy hooi zou ik puur alleen voeren om echt medische redenen (bijv. blaas & nierproblemen waardoor echt een calcium-arm dieet nodig is), en anders, voor gewoon gezonde konijnen, mixen met andere hooi & grassoorten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik bied ook voornamelijk Timothy hooi aan, omdat mijn vorige konijnen dat beter aten. Ik bied soms ook kruidenhooi aan, dan kunnen ze kiezen. Ik zal de verhouding eens aanpassen.

 

Verder kreeg ik een tip om nestmateriaal aan te schaffen, is dat echt nodig? Of zoals ik hierboven lees, gewoon meer hooi aanbieden, is dat genoeg? Ze heeft wel flink aan zichzelf en haar partner geplukt, maar ik zie geen kale plekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .