Spring naar bijdragen
Angela van Aanhout

Voedster na castratie terug bij maatje

Recommended Posts

Hoi

queeny de voedster is afgelope donderdag gecastreerd. Het ging eve helemaal niet goed, ze at en dronk niet meer. Nu doen we dwangvoeren door middel van een spuitje en poeder wat we bij de da hebbe gekrege. En darmstimulerend middel en pijnstilling. 

Ondertusse eet ze al wel wat hooi en drinkt af en toe. En wortelloof is ze gek op. Alleen de biks laat ze staan en dat moet ze juist wel gaan eten. 

nu hebbe we haar tijdelijk binne staan gescheiden van haar maatje. 

af en toe zette we ze same op de bank zodat ze elkaar toch nog zien. 
maar de ram bailey stampt de hele tijd. We wete nu niet of ie bang is of er gevaar is. 
ze jage elkaar ook op en vliege achter elkaar aan. Is dit normaal na een castratie?

kunne ze nog wel bij elkaar?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ze nog een paar dagen uit elkaar houden. Waarschijnlijk voelt hij aan dat zij nu zwak is, en verstoort dit de rangorde. En jagen is nu ook niet goed voor haar operatiewond. Geef haar eerst wat tijd om te genezen, voor je ze weer bij elkaar zet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Marjoleink:

Ik zou ze nog een paar dagen uit elkaar houden. Waarschijnlijk voelt hij aan dat zij nu zwak is, en verstoort dit de rangorde. En jagen is nu ook niet goed voor haar operatiewond. Geef haar eerst wat tijd om te genezen, voor je ze weer bij elkaar zet.

Ja we hebbe de hokken nu weer apart gemaakt maar wel dat ze nog voldoende ruimte hebbe voor hun zelf. Het enige nadeel. Vrouwtje eet geen biks. Zijn ten einde raad. Het is net of ze juist het dwangvoer afwacht en denkt van ik heb nu toch biks op. 😅 morge moete allebei weer gaan werken dus als iemand wat tips heeft zou het fijn zijn haha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou minderen met dwangvoer. Dat klinkt misschien raar, maar door het dwangvoeren heeft ze geen honger en dus geen stimulans om zelf te eten. En omdat ze wel eet, is het eigenlijk niet nodig om te dwangvoeren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik zou minderen met dwangvoer. Dat klinkt misschien raar, maar door het dwangvoeren heeft ze geen honger en dus geen stimulans om zelf te eten. En omdat ze wel eet, is het eigenlijk niet nodig om te dwangvoeren.

Oke maar ze eet alleen wat hooi. Kan ze niet lang op leven lijkt mij?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Biks is extra, 90% van de voeding zou uit hooi moeten bestaan. Dus een paar dagen of een week geen biks is echt niet meteen een probleem. Als je er toch zorgen over hebt, zou je morgen voor je weggaat kunnen dwangvoeren, dan heb je de zekerheid dat ze gegeten heeft. En je zou eens kunnen kijken hoe ze reageert op een ander merk biks, bijvoorbeeld iets dat wat sterker ruikt.

Voor nu is het belangrijkste dat ze regelmatig wat binnenkrijgt (na 24 uur geen eten vallen de darmen stil). Ze heeft best een flinke ingreep achter de rug, dan is het normaal dat ze eerst de lekkerste dingen weer gaat eten, en dat de rest wat langer duurt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan naast het hooi ook proberen wat van de favoriete groentes te geven - als ze dat gewend is.

Vaak eten ze groentes sneller dan biks dus het is altijd raadzaam je konijn dat aan te wennen (mocht je konijn geen groentes gewend zijn niet nu mee beginnen maar wel iets om over na te denken als ze hersteld is.)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat queeny eerst goed rusten na een castratie. Dus je ram en voedster mogen nu nog niet bij elkaar! Dat kan stress veroorzaken. Het kan zijn dat Bailey de geur van Queeny niet meer herkend, dat die daarom stampt en ze achter elkaar aan jagen. Dus ze gaan opnieuw de rangorde bepalen. Dat is gewoon normaal hoor. Eet queeny goed?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vaak eten ze biks pas als laatste weer. Dus als ze nu wel wortelloof en hooi eet is dat voor nu prima. 

Ik zou haar nu ook niet bij de ram zetten. Zoals al is gezegd is dat jagen niet goed voor haar wond. Laat haar eerst volledig herstellen. Wonen ze normaal buiten of binnen? Als ze normaal buiten wonen zou ik de ram nu lekker buiten laten. Over een week of zo zou je Queeny dan weer naar buiten kunnen doen en ze eerst op een neutrale plek (waar beide konijnen nog nooit zijn geweest) weer kennis kunnen laten maken. Queeny kan ongeveer maximaal 2 weken binnen blijven zonder haar wintervacht te verliezen. Na die 2 weken kan ze niet meer naar buiten tot mei.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites