Ga naar inhoud

Gefrustreerd na castratie?


Frankdefranse

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

2 weken geleden is mijn ram van 6 maanden gecastreerd. Afgelopen week ben ik bij de dierenarts geweest ter controle, omdat hij toch een hechtinkje nodig had vanwege een flinke zak (ghehe), en alles was lichamelijk gezien goed. Gelukkig maar want hij heeft megacolon en is nogal gevoelig.

 

Echter lijkt hij sinds 4 dagen flink gefrustreerd te zijn. Hij graaft en krabbelt soms bijna dwangmatig, gooit zijn bakjes om en schopt zijn toiletbak helemaal leeg. Soms wat knorrig en helemaal na de controle bij de dierenarts erg boos geweest op mij. Nu is hij nog wel erg knuffelig, het is een heel aanhankelijk konijn en zoekt me toch regelmatig op. Hij lijkt alerter, en was wat schrikachtig na de controle. Hij zit nog regelmatig rechtop en stampt vaker om geluiden dan voorheen.

 

omdat hij zo druk is met dit alles, eet hij langzamer dan normaal. Nu hebben we een lang verleden met veeeeele gasaanvallen, en dit lijkt gelukkig niet het geval te zijn. Hij eet alles uiteindelijk wel op en vertoont geen tekenen van ongemak of pijn.

 

kan dit gedrag te maken hebben met zijn hormoonhuishouding of de castratie? Of is hij door de trip naar de dierenarts gewoon diep beledigd? Ik vind het soms zo sneu dat hij zo kribbig is en dwangmatig aan het kratsen en gooien is.

 

sorry voor het hele verhaal maar ik kon het op internet niet echt terugvinden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn ook altijd diep beledigd als ik met ze naar de dierenarts ben geweest. Ze zijn dan echt een week mijn vrienden niet meer. Dus dat is zeker een mogelijkheid, maar verder is het moeilijk om er zo iets van te zeggen. Als hij boos op je is dan zou het met een paar dagen toch wel weer beter moeten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na castratie houd ik konijntjes meestal een aantal dagen binnen, tot ze weer opgeknapt zijn. Binnen zitten ze wat kleiner gehuisvest dan buiten. Ook niet enorm krap hoor, ik probeer altijd de 2 vierkante meter per konijn te halen. Maar het gedrag wat jij omschrijft herken ik als het "ik ben weer beter en wil weer naar mijn normale verblijf" teken 😉 

 

Dat ze dus weer lekker de ruimte willen, klaar en fit genoeg zijn om weer terug bij de partner te zitten. Soms zet ik die er na een paar daagjes binnen ook al bij, maar in dat soort situaties gaat het om de dames die gecastreerd worden en de ram die dan al gecastreerd is.  Dan zit je dus niet met wachttijd ivm vruchtbaarheid. 

 

Ik weet niet of hij in een "ziekenboeg" zit, met minder ruimte ten opzichte van normaal? Zijn er plannen voor een partner op korte termijn? Zo ja, dan zou ik niet te lang wachten en hem gezellig een partner geven en genoeg ruimte. Dan zal de frustratie zo weer voorbij zijn 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Hij heeft permanent zo’n 10 vierkante meter en als ik thuis ben meestal het hele huis, dus aan ruimte geen gebrek en niets anders dan normaal.

 

Het gooien is iets minder, maar het graven blijft hij doen. Hij gaat dan ook met zijn tanden over de vloer of zn onderbak. Ik word er wakker van en vanmorgen lag de inhoud van zn toilet ook weer overal. 
Maar als ik het zo lees, zou het dus wel belediging of een sterk karakter kunnen zijn? Zou de pubertijd mee kunnen spelen? Als hij mij me in de huiskamer zit doet hij het niet.

 

Een partner gaat er zeker komen! Even brainstormen over een neutrale ruimte omdat hij overal komt, maar ik zit er aan te denken 1 kamer tijdelijk voor hem af te sluiten om deze neutraal te maken.

en dan nog een klein vraagje. Hij plast graag op de bank... in zijn verblijf is hij zinderlijk, maar op de bank of mijn bed is het altijd raak. Hoe snel na de castratie zou hier verandering in kunnen komen? De DA zei dat de meeste hormonen nu wel uit zijn systeem zouden moeten zijn.. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat als ze iets eenmaal gebombardeerd hebben tot wc, ze dat blijven doen, tenzij je het weghaalt of ze er niet meer bij kunnen komen. Na een week of twee drie zijn ze het dan vergeten en met een beetje geluk ontdekken ze het niet opnieuw.

 

De afgelopen weken heeft mijn voedster veel stress gehad, maatje dood en twee koppelingen. Zij gedraagt zich ook gek. Ze eet nu weer beter, maar vertoont bang en gefrustreerd gedrag naar ons toe, als we op afstand blijven gedraagt ze zich wel normaal. Gaat vanzelf weer over met rust en regelmaat. Wel goed op letten dat er wel gegeten wordt natuurlijk!

 

Mijn eerste voedster kon ook zo'n drukte maken die jij omschrijft. We hebben haar een zandbak gegeven, omdat ze binnen woonde had ze een hoge zandbak waar ze met een trapje in kon. Daar kon ze uren in zitten graven, was echt een uitkomst! Sommige konijnen zijn gewoon echt gravers, het is echt leuk om ze dan een zandbak te geven 💕

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .