Spring naar bijdragen
Konijnen123

Ram en ram koppelen?

Recommended Posts

Hallo, dit is een topic voor mijn vriendin. Die heeft geen bunnybunch account dus doet ze het even hier. 

Beste allemaal, 

Ik heb 2 rammetjes. Eentje heb ik al ruim een half jaar. Bobbie zat alleen dus vond ik het wel tijd om een maatje voor hem te zoeken. Dus toen kwam het nieuwe konijntje Lollie. Een voetster. Ik wou dus Bobbie laten castreren en hun daarna koppelen. Nu heb ik Lollie al 2 weken en was ik vandaag naar de da geweest met haar. Toen zei de da dat Lollie helemaal geen voedster was! Ik ben echt in shock! Want 2 rammen kunnen het vaak niet goed vinden met elkaar. Maar ik kan het niet over mijn hart krijgen om 1 van hun naar de opvang te brengen. Dus wou ik ze koppelen aan elkaar. 

Hebben jullie tips om 2 rammen te koppelen? Eentje is van april en de ander van augustus. En hun hokken staan naast elkaar maar met karton zodat ze elkaar niet kunne zien. Ze hebben elkaar al gezien tussen de tralies en dat ging redelijk goed. Gewoon even snuffelen. Alleen merk ik wel dat mijn zindelijke Bobbie nu een paar keutels in zijn ren legt. Normaal doet hij dit nooit. Dus dit is even wat informatie over hun. Hebben jullie tips? 

Groetjes: Nathalie 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi, je vriendin mag ook gerust een account aanmaken hoor, ze zijn gratis 😉.

Maar eerlijk gezegd is dit redelijk kansloos. Het is al erg optimistisch om een konijn mee naar huis te nemen zonder enige aanwijzing dat het klikt met Bobbie. En de kans dat twee rammen samen kunnen leven is echt minimaal. Misschien gaat het nu goed omdat eentje nog jong is, maar als ze allebei volwassen zijn is de kans groot dat het alsnog misgaat.

Dus de beste optie is toch Lollie terugbrengen naar waar hij vandaan komt of naar een opvang brengen, en Bobbie laten speeddaten bij een opvang.

Wil ze het toch proberen, dan kan ze het beste de rammen volledig uit elkaar houden. Niet door de tralies snuffelen, niet in aangrenzende hokken met karton ertussen, niet van hok wisselen , niet om de beurt in dezelfde ren lopen, gewoon helemaal weg van elkaar, zodat ze geen frustratie kunnen opbouwen. Allebei zo snel mogelijk laten castreren. Normaal zeggen we 2 weken wachten i.v.m. vruchtbaarheid, nu zou ik 4-6 weken wachten totdat de hormonen wat gezakt zijn. Zorg dat ze dag en nacht toegang hebben tot een ruime ren, minimaal 4 vierkante meter maar hoe groter hoe beter. En koppel de dan op neutraal terrein. Gaan ze vechten, boksen, zich in elkaar vastbijten of krijsen dan is het einde verhaal. Maar tegenover de hele kleine kans dat het goed gaat staat wel dat haar konijnen minimaal een maand alleen zitten. Ik zou het zelf niet doen denk ik. 

Dit is vast niet wat je vriendin graag wil horen, maar denk ik wel de realiteit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tenzij je vriendin de mogelijkheid heeft er een groepje van te maken met meerdere voedsters erbij zou ik er niet aan beginnen, omdat je vrijwel zeker met gewonde konijnen eindigt.

Als er wel de mogelijkheid is tot een groepje, neem ze dan mee naar een goede opvang en laat hen het groepje samenstellen en het koppelwerk doen. 

Als je een duo wilt is m.i. de enige optie om er eentje bij de opvang om te ruilen voor een voedster. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites