Ga naar inhoud

Pluis haar operatie


Hallo Hoi

Aanbevolen berichten

De ruimte waar ze ligt goed schoon houden, geen zaagsel gebruiken want dat kan prikken en zorgen dat ze eet en haar pijnstilling krijgt als ze die heeft gekregen. En vooral niet te veel "lastig vallen" met dingen die niet persé hoeven, bijvoorbeeld nageltjes knippen of kammen of zo, tenzij echt nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Piku:

De ruimte waar ze ligt goed schoon houden, geen zaagsel gebruiken want dat kan prikken en zorgen dat ze eet en haar pijnstilling krijgt als ze die heeft gekregen. En vooral niet te veel "lastig vallen" met dingen die niet persé hoeven, bijvoorbeeld nageltjes knippen of kammen of zo, tenzij echt nodig.

Zaagsel mag toch sowieso niet? En ze is aan haar tanden geopereerd dus we hoeven gelukkig geen rekening te houden met een operatie wond. Helaas moeten we haar wel kammen, aangezien ze midden in het verharen zit. Maar dat zal ik dan zo min mogelijk doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee klopt, alleen met een wond al helemaal niet (er zijn nog best veel mensen die het wel gebruiken). Oké geen wond gelukkig, dat scheelt al heel erg. Dat lastig vallen ben ik altijd voorzichtig mee omdat ik altijd bang ben dat de wond open gaat als ze boos/bang worden en gaan rennen of verzetten, vandaar. Kammen zou ik wel blijven doen dan (meen me te herinneren dat ze ietwat langharig is), want klitten zijn nog veel vervelender.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Marjoleink:

Als je die hebt een snuggle safe neerleggen, maar wel zo dat ze kan kiezen of ze hem wil gebruiken. Na de narcose kunnen ze vaak minder makkelijk op temperatuur blijven.

Ik heb alleen een ice pod... Maar ik heb gewoon een kruik die ik in een theedoek wikkel. Ik ga nu voor haar op mijn kamer een extra ruim hokje klaar maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Lienappelsien:

Wat heeft de dierenarts gedaan? Onder narcose haar kiezen geslepen, toch? Dat is geen operatie, maar een narcose is natuurlijk altijd even spannend. 

 

Fijn dat ze meteen is gaan eten! 

Ik vind iets onder narcose eigenlijk altijd een operatie, weer niet precies wanneer je het wel of niet mag zeggen. 

 

P.s. De dierenarts zei dat ze aan haar keizen kon zien dat ze haken heeft gekregen omdat ze geen hooi eet. Dus niet dat ze geen hooi eet vanwege de haken... Dat betekent dus dat we waarschijnlijk 1x per jaar haar kiezen moeten laten bijslijpen. Ze is een beetje te dik, dus we geven haar nu elke dag 1 handje peterselie+hetgeen wat we in huis hebben, 20 gram biks, en 4x per dag vers hooi. En over het hooi wat kruiden. Dan gaan we kijken of het dan wel gegeten word. Als ze namelijk geen hooi gaat eten dan krijgt ze weer zo'n plakkaat in haar blindedarm, en dan gaan we haar in laten slapen. Ook omdat ze waarschijnlijk nog steeds coccidiose heeft... Maar daar horen we niks meer over van de dierenartsm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts uitgelegd hoe je dat kunt zien wat het eerste was: haakjes en daardoor geen hooi kunnen/willen eten of geen hooi eten en daardoor haakjes ontwikkelen? Interessant om te weten, elke dag iets bij te leren toch? 👨‍🎓

 

Dat is raar dat die coccidiose niet meer genoemd wordt. Misschien vergeten door de DA? Pluis kan zich best wat minnetjes voelen na al het gedoe met haar darmen en op en neer verhuizen van beneden naar boven, naar een hok zonder ren, naar plek met een ren en gisteren de narcose en dat is precies het moment dat die coccidiose zich door het afweersysteem heen knokt en zich vermenigvuldigt als een dolle. 

 

Heb het nog maar even niet over inslapen, want dat is de goden verzoeken misschien.😇 En daarbij denk ik dat Pluisje met een vriendje (bij iemand anders misschien) en de juiste medicatie voor die coccidiose gerust zou kunnen opknappen en nog lang en gelukkig leven.

 

Heeft ze al hooi gegeten vandaag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei JokeC:

Heeft de dierenarts uitgelegd hoe je dat kunt zien wat het eerste was: haakjes en daardoor geen hooi kunnen/willen eten of geen hooi eten en daardoor haakjes ontwikkelen? Interessant om te weten, elke dag iets bij te leren toch? 👨‍🎓

 

Dat is raar dat die coccidiose niet meer genoemd wordt. Misschien vergeten door de DA? Pluis kan zich best wat minnetjes voelen na al het gedoe met haar darmen en op en neer verhuizen van beneden naar boven, naar een hok zonder ren, naar plek met een ren en gisteren de narcose en dat is precies het moment dat die coccidiose zich door het afweersysteem heen knokt en zich vermenigvuldigt als een dolle. 

 

Heb het nog maar even niet over inslapen, want dat is de goden verzoeken misschien.😇 En daarbij denk ik dat Pluisje met een vriendje (bij iemand anders misschien) en de juiste medicatie voor die coccidiose gerust zou kunnen opknappen en nog lang en gelukkig leven.

 

Heeft ze al hooi gegeten vandaag? 

Dat kon ze zien door de grootte van de haakjes. Gezien de periode waarin ze geen hooi at zouden de haakjes groter moeten zijn als dat de oorzaak was. 

 

Ze heeft nog geen hooi gegeten... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banaan bevat wel heel veel suiker natuurlijk... Is misschien niet ideaal met die gevoelige darmen van Pluis.

 

Fijn dat de narcose goed is gegaan, hopelijk krijg je haar snel aan het hooi! Ik zou lekker veel verschillende soorten hooi door elkaar husselen. Daar moet dan toch iets tussen zitten dat lekker ruikt en haar een nieuwsgierig hapje laat nemen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Banaan en paprikachips😬😬 als je Pluisje haar kooi uit wilt hebben moet je 1 van die dingen aan het eten zijn... En als je dan wat laat vallen is ze natuurlijk al helemaal gelukkig... 

Paprikachips? 😂 malle pluis. Jammer dat er geen hooi bestaat met een toegevoegd geurtje ofzo. Maar misschien zou dat wel erg ongezond zijn, daar heb ik geen verstand van. Hoe is het vandaag met haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Floppyears:

Paprikachips? 😂 malle pluis. Jammer dat er geen hooi bestaat met een toegevoegd geurtje ofzo. Maar misschien zou dat wel erg ongezond zijn, daar heb ik geen verstand van. Hoe is het vandaag met haar?

Goed! Ze gebruikt haar hooi als een lekker zacht bedje. Helaas word het dus nog niet gegeten. Vanmiddag maar weer even haar kooi verschonen en dan toch maar het hooi wat aantrekkelijker maken. Anders leg ik haar brokjes wel op het hooi. 

 

Wat betreft paprikachips, ik heb haar een keer moeten wassen nadat ze in de zak was gekropen😝

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens hier ook 2 zeikerds met hooi, heb ook al van alles en nog wat uitgeprobeerd. Het als jij waarschijnlijk... 

 

Het ‘basishooi-uit-de-dierenwinkel’  blieven ze hier niet. Moet er echt een mengelmoes van soorten van maken willen ze het eten. Dus staat hier standaard op het dagelijks hooi- menu:

- 1 Zak Bunny Nature vers grashooi (kleine zak, via webshop BB) 

- 2 Zakken verschillende smaken Vitakraft Via Verde Timothy hooi (pepermunt, brandnetel, paardenbloem of kamille vinden ze hier hier lekkerst en ook écht dat merk)

- 1x Bloemenhooi, kleine zak (webshop BB)

- 1x Amerikaans of Canadees Timothy hooi (kleine zak, webshop BB)

 

Deze soorten meng ik door elkaar in een grote ton en doe daar vervolgens nog de grasmix en luzernemix (ook webshop BB) en ongeveer 10 soorten gedroogde kruiden bij uit het seizoen (Nu bijvoorbeeld weerstand-mix, in de zomer meer fruitblad en bloemen etc).

Ik bestel van de kruiden van alles een zakje, meng dit door elkaar in een eigen goed af te sluiten emmer, en bewaar het daar ook in, en als ik weer een nieuwe hooimix ga maken doe ik er zo’n 5-7 koffiekopjes (maatje Senseo)  kruidenmix doorheen. Ook omdat ze verse kruiden krijgen hier. 
Bij de Jumper (maar meeste dierenwinkels hebben het wel) haal ik van Esvé nog een ‘Weidemix’ en dat ander heet geloof ik ‘Tarwemix’ zo uit m’n hoofd. Ook dat meng ik door m’n hooimix heen. En ik geef wekelijks een paar stukjes gedroogde afgeschaafde schors van de berk. Vezels én het zet de tanden en kiezen aan het werk! Vinden ze heerlijk hier, is ook van Esvé, klein zakje. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .