Ga naar inhoud

2 nestjes achter elkaar


Angela1990

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Ik zal me even voorstellen. Mij naam is Angela en ik ben/was trotse bezitter van snuf grijs en pluizenbol wit.

Ik zal het verhaal even samenvatten:

2 broertjes!. Leuk.

Gaat dat wel goed samen? 

Verder deden ze het prima.

We hebben ze gekregen toen ze een maand of 4 waren.. Zomer 2019.

November 26. 

Ik zie een hoopje grijze (wol) vachtkleur van snuf..en wat krieoelende wormpjes erin .  WTF is dit ?

Nog nooit meegemaakt ik was van slag.. Dit zijn broertjes ??!

Ik natuurlijk de DA gebeld. En ram moest weg gehaald worden.. Zo gezegd zo gedaan.

Heel veel info online gevonden hoe nu verder met die kleintjes etc.

Besloten om de ram te laten castereren. Want ze waren een leuk koppeltje samen.

Dec 27.

Weer een nestje !.... Dit meen je niet.  

Wat nu... "Grote nestje" appart zetten. Die konden al zelfstandig eten en drinken.. Want anders hebben de nieuwe jonkies geen kans van overleven... 

Ik vind dit nog steeds erg sneu voor snuf 2 nestjes achter elkaar...

Wat er gebeurt. Na 5a 6 weken (na de castratie )keutelt mij ram niet meer WHY? Ik na de D A.

Dwangvoer en darmprikkels.. Nou hop daar gaan we dan..

Een week bezig geweest om me rammetje er bovenop te helpe..  Tevergeefs..

Hij is afgelopen zaterdag overleden...

KAN het zo zijn dat het nog van de castratie is?  Of is dit gewoon pech?

 

En zijn de jongen wel gezond? Als ze door broer -zus verhouding zijn verwekt?

Ik wou ze echt samen weer koppelen alleen nu heeft hij ons verlaten.. Zou snuf nu vrolijk worden als ik een van haar jongen houd?

Hoor graag jullie reacties..!

Alvast bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Angela1990:

Hallo allemaal!

 

Ik zal me even voorstellen. Mij naam is Angela en ik ben/was trotse bezitter van snuf grijs en pluizenbol wit.

Ik zal het verhaal even samenvatten:

2 broertjes!. Leuk.

Gaat dat wel goed samen? 

Verder deden ze het prima.

We hebben ze gekregen toen ze een maand of 4 waren.. Zomer 2019.

November 26. 

Ik zie een hoopje grijze (wol) vachtkleur van snuf..en wat krieoelende wormpjes erin .  WTF is dit ?

Nog nooit meegemaakt ik was van slag.. Dit zijn broertjes ??!

Ik natuurlijk de DA gebeld. En ram moest weg gehaald worden.. Deze heb ik gelijk appart gezet en moest zeker 3 weken niet bij snuf worden gezet.

Zo gezegd zo gedaan.

Heel veel info online gevonden hoe nu verder met die kleintjes etc.

Besloten om de ram te laten castereren. Want ze waren een leuk koppeltje samen.

Dec 27.

Weer een nestje !.... Dit meen je niet.  

Wat nu... "Grote nestje" appart zetten. Die konden al zelfstandig eten en drinken.. Want anders hebben de nieuwe jonkies geen kans van overleven... 

Ik vind dit nog steeds erg sneu voor snuf 2 nestjes achter elkaar...

Wat er gebeurt. Na 5a 6 weken (na de castratie )keutelt mij ram niet meer WHY? Ik na de D A.

Dwangvoer en darmprikkels.. Nou hop daar gaan we dan..

Een week bezig geweest om me rammetje er bovenop te helpe..  Tevergeefs..

Hij is afgelopen zaterdag overleden...

KAN het zo zijn dat het nog van de castratie is?  Of is dit gewoon pech?

 

En zijn de jongen wel gezond? Als ze door broer -zus verhouding zijn verwekt?

Ik wou ze echt samen weer koppelen alleen nu heeft hij ons verlaten.. Zou snuf nu vrolijk worden als ik een van haar jongen houd?

Hoor graag jullie reacties..!

Alvast bedankt !

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst welkom op het forum.

 

Pffff wat een ellende. Het klassieke verhaal van 2 zusjes, of 2 broertjes in jouw geval. Helaas gaat het bij het bepalen van de geslachten heel vaak mis en wordt er sowieso al verkeerd advies gegeven (2 rammetjes gaan inderdaad niet samen). Na de bevalling is de voedster direct weer vruchtbaar, dus met een beetje pech komen er dan inderdaad 2 nestjes... 

 

Wat een ellende voor de konijnen en voor jou. En je ram is dan ook nog dood gegaan... Als dat 5 a 6 weken na de castratie was heeft de castratie er niks mee te maken gehad. Konijnen zijn helaas vrij kwetsbaar qua gezondheid. Helaas heeft hij het niet gered. Sterkte.

 

Zoals ik het lees heb je goed gehandeld toen je het nest ontdekte. Ook goed dat je het eerste nest bij Snuf hebt weggehaald toen je het tweede nest ontdekte. Het is voor het eerste nest niet ideaal, maar voor het tweede nest wel belangrijk. Hou de jongen van het eerste nest wel 8 a 10 weken bij elkaar. Ze hebben veel aan elkaar. Als ze 10 weken  zijn moeten de rammen van de voedsters worden gescheiden ivm vruchtbaarheid. Uit hoeveel jongen bestaan de nesten? Pittig voor Snuf. 

 

Heb je al een idee wat je met de jongen gaat doen? Lastig om een goed huis voor ze te vinden. Je zou inderdaad 1 ram kunnen houden. Als hij ongeveer 3 maanden is kan je hem laten castreren. Tot 2 weken na zijn castratie kan hij nog vruchtbaar zijn. Maar het is sowieso aan te raden om Snuf ook even de tijd te geven om te herstellen nadat het tweede nest bij haar weg is. Daarna kan je ze dan koppelen. Dat het dan moeder en zoon is maakt voor de kans van slagen van de koppeling niet uit. Je hebt dus geen garantie dat het goed gaat. 

 

Ik neem aan dat je degene/het bedrijf waar je de ‘2 broertjes’ vandaan had op de hoogte hebt gesteld van deze ellende? 

 

Sterkte er mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Dank je wel voor je reactie!

Ik heb ze zeker op de hoogte gesteld. Maar hun zijn ook net zo verbaast. Het zou notabene door een dierenarts zijn na gekeken!

 

Oke niet door de castratie dus.. 

Ze heeft beide 6 jongen op de wereld gezed. Waarvan 2 het van het eerste nestje niet hebben overleeft.

De andere 6 leven. Tot nu toe. Allemaal nog.

 

Ik wil ze niet houden. Dat is een ding wat ik zeker weet.

 

Heb zoveel stress gehad afgelopen week met pluizenbol. 

 

En Ik wil snuf weer laten rondhoppen zonder dat ik bang hoef te zijn dat de kleintjes via het trapje na beneden vallen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, welkom.

Je hebt het prima aangepakt. Je zou de jonkies als ze oud genoeg zijn naar een opvang kunnen brengen, dan weet je zeker dat ze goed terecht komen. Maar die vragen wel afstandsgeld, en dat loopt in jouw geval aardig op.

 

Je zou een van de rammen van het eerste nest kunnen houden. Die moeten over 3 weken uit elkaar, zodat ze niet elkaar weer bevruchten. Dan wachten tot de ballen zichtbaar zijn, laten castreren en na 2-3 weken koppelen aan snuf. Probleem is alleen dat je niet vooraf weet of het klikt, en dat je niet weet of het nog klikt als de een eenmaal volwassen is. Je zou als dit allemaal achter de rug is ook met snuf naar een opvang kunnen gaan om haar zelf een partner te laten kiezen. Konijnen zijn groepsdieren, dus je maakt haar wel heel blij met een vriendje.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Marjoleink:

Hoi, welkom.

Je hebt het prima aangepakt. Je zou de jonkies als ze oud genoeg zijn naar een opvang kunnen brengen, dan weet je zeker dat ze goed terecht komen. Maar die vragen wel afstandsgeld, en dat loopt in jouw geval aardig op.

 

Je zou een van de rammen van het eerste nest kunnen houden. Die moeten over 3 weken uit elkaar, zodat ze niet elkaar weer bevruchten. Dan wachten tot de ballen zichtbaar zijn, laten castreren en na 2-3 weken koppelen aan snuf. Probleem is alleen dat je niet vooraf weet of het klikt, en dat je niet weet of het nog klikt als de een eenmaal volwassen is. Je zou als dit allemaal achter de rug is ook met snuf naar een opvang kunnen gaan om haar zelf een partner te laten kiezen. Konijnen zijn groepsdieren, dus je maakt haar wel heel blij met een vriendje.

 

 

Dank je wel.

Ik ben er heel veel mee bezig vooral omdat snuf nu ook lekker veel honger heb en ik ervoor zorg dat ze nu genoeg gevoerd word.

De 4 oudste zijn nu 8 weken en mogen wat mij betreft lekker na een nieuwe plek.

Eentje ervan heeft een aangeboren oog afwijking zei de da. Die heeft te lang dicht gezeten. Wat ik al eerder zei ik was een leek wat baby konijntjes betreft.

Dat oogje word nu verzorgd en gezalfd door mij .. Maar er zit al een wit waasje op dus ik vrees dat er niet veel meer te redden valt. Als ik hem/haar verzorgd heb en zet m terug dan komt zn maatje gelijk helemaal "schoon" likken... Ja wat doe je eraan?

 

Ik ga de geslachts bepalingen morgen bij het eerste nest laten doen.. Hopelijk kan ik iemand blij mee maken met onze kroost.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .