Ga naar inhoud

EC konijntje, tips medicatie geven


LoveNHD

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje blijkt  e cuniculi te hebben, dit uit zich bij haar vooral in een half verlamd achterpootje. Ze eet, drinkt en keutelt gelukkig nog goed en is ook levendig. Ook is ze (nog) niet afgevallen. Ben vandaag bij de dierenarts geweest, daar heeft ze een vitamine B injectie gehad. Verder heb ik Panacur meegekregen en vanmiddag direct bij thuiskomst de 1e dosering gegeven, dat ging dus niet zo makkelijk. Ze is super tam en kan haar makkelijk bij me pakken zonder ze spartelt enzo, maar ze vertikte het echt haar bekkie open te doen 😓 Heeft iemand tips m.b.t. het geven van deze medicatie?

 

Mochten we vrijdag nog geen verbetering zien in de kracht van haar achterpootje dan moeten we bellen & wordt ze daar opgenomen (dierenkliniek Wilhelminapark) en krijgt ze daar de Dexamethason injecties. Dit wilde ze niet direct geven i.v.m. haar leeftijd (12 weken) en haar lage gewicht (890 gram) en ze nog wel goed eet en levendig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat ze EC heeft! Echt een nare ziekte. Wat ik doe met panacur als ze het echt niet willen aanpakken (het is echt smerig spul!) is de panacur door een klein beetje geprakte banaan of geraspte wortel doen. Dat is niet echt gezond natuurlijk, maar werkt vaak wel en de stress die het onder dwang toedienen van de panacur veroorzaakt is denk ik slechter in het geval van EC dan de suikers die je haar geeft. 

Als ze samen zit met een maatje kan je twee schaaltjes maken, een met medicijnen voor het EC konijntje en een schaaltje zonder voor het andere konijn (tenzij je ze allebei behandelt natuurlijk).

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie! Er is geen foto gemaakt omdat ze haar de stress ervan nu niet willen aandoen, ivm als het EC is het wss erger wordt. Zij gaven aan dat bij 90% van de konijnen met deze klachten door EC komt, zeker omdat er niks gebeurd is qua vallen/gekke sprongen ofzo. 

 

Dus vandaar dat ze deze behandeling eerst willen proberen om te zien of ze ermee vooruitgang boekt. Zo niet moet ze vrijdag in opname en gaan ze wel meer onderzoeken doen.

 

Het kan komen doordat ze het nest te vroeg verlaten heeft (zonder ik het wist). Werd me verteld dat ze 8wk was, maar bij de check van de dierenarts gaf zij aan dat ze toen wss maar 5/6 weken was. Hierdoor heeft ze al een groeiachterstand en is ze dus ook aan de lichte kant, wellicht ook verminderde weerstand hierdoor waardoor EC kan toeslaan.

 

Ze zit (gelukkig) nog niet samen met onze ram Coco, die zit buiten en Pip binnen. In het voorjaar gaan we ze koppelen en gaat Pip ook naar buiten, mocht nu alles goedkomen uiteraard. 

 

Bedankt voor je tips! Ga het eens met de banaan proberen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pluisje at het niet uit een bakje, en ik had geen extra medicijnen dus kon het niet nog een keer proberen, dus bij Pluisje deed ik het in dat spuitje, en dan een klein beetje olvarit wortel erbij. Dan proeft ze de olvarit, en dan gaat het een stuk makkelijker. Na het slikken weer een beetje olvarit en zo door. Bij Pluisje werkte het prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Lienappelsien:

Hè wat vervelend.

 

Ze is daar dan in ieder geval wel op een heel goede plek. Hopelijk kunnen ze haar er bovenop helpen.

 

Ja dat zeker! Ik heb t geluk dat ik bij 1 vd beste konijnkundige dierenartsen in de buurt woon: de Wilhelminapark dierenkliniek 😊 Zij hebben er heel veel ervaring mee dus ik vertrouw hun voor 100%! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat balen zeg, veel beterschap!

 

Ik heb afgelopen jaar ook een konijntje met EC gehad, en die is er gelukkig goed doorgekomen, zonder restverschijnselen. Terwijl hij tijdens de ziekteperiode echt wel slecht was, ik heb echt momenten gedacht dat hij er niet door zou komen. Mocht je zijn verhaal willen lezen, is dit het topic er over: 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijdag heb ik Pip op mogen halen & wauw wat hebben die injecties goed hun werk gedaan!! Ze kan weer op haar achterpoten staan en ze sleept niet hsmeer, het is nog niet als van ouds want ze zakt er soms nog beetje doorheen als ze ergens af hupst. Maar wauw wat een verbetering al!! Nu thuis door met de panacur en voor 2wk krijgt ze een pijnstiller/ontstekingsremmer extra erbij. Ik heb er goed vertrouwen in! Hopen dat er geen terugval komt! 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

En het gaat weer slechter 😢 Eigenlijk is het zoals vanavond weer hetzelfde als het begin. En dat terwijl ze nog steeds 2x per dag panacur en metacam krijgt... Morgen maar de dierenarts bellen voor overleg, de injecties heeft ze al gehad dus vraag me serieus af welke opties er nog zijn... Jullie enig idee wat een nieuw plan zou kunnen worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .