Ga naar inhoud

Zindelijk maken


Romy11

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb nu een half jaartje een gecastreerde ram die helemaal zindelijk is. Maar sinds kort heb ik er een voedstertje bij van 2 jaar die niet zindelijk is. Ik had al gelezen dat een grotere bak helpt dus heb een kattenbak gehaald. Hier passen ze met zn 2en makkelijk op en hangt een hooiruif boven die altijd gevuld is. De keutels doet ze een gedeelte daar in, maar ook een groot gedeelte in het hok en in de ren. De keutels leg ik dan steeds allemaal in het wctje. Ook laat ze plasjes overal. Heb al geprobeerd om een wc neer te zetten op de plekken waarop ze plast, maar dan plast ze ergens anders en de wctjes worden omgegooid😅

Ik kan ook niet steeds de plekken waar ze heeft geplast schoonmaken want heb 2 kleedjes liggen in de ren, want de vloer is glad en dan glijden ze steeds uit. En dan zou ik elke dag de kleedjes in de was moeten gooien. Hebben jullie tips die ik kan proberen? 🐰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang is je voedster al bij jou thuis? Het heeft soms even tijd nodig. 

In het verleden plasten ze bij mij ook ineens op de kleedjes, ze werden echt als wc gebruikt. Ondanks de gladde vloer heb ik toen twee weken de kleedjes weggehaald, daarna schone teruggelegd en toen was het klaar. Wel moet je er rekening mee houden dat niet elk konijn zindelijk te maken is.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Konijnen123:

Hoe oud is ze? En sinds wanneer heb je haar. Vaak moeten ze even wennen en als een konijn in de pubertijd is dan zijn ze een beetje eigenwijs. Het kan ook zijn dat ze haar territorium bewaakt. Ga elke keer als ze het in de bak doet iets lekkers geven. Dan snapt ze het wel.

Zul je zien, na een tijdje, op het moment dat je aan komt lopen, springt ze zo in de bak in de hoop dan iets lekkers te krijgen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben haar nu bijna een week, dus kan inderdaad nog dat het nog een beetje wennen is. Maar dacht misschien zijn er tips om haar te helpen te begrijpen het op de wc te doen. 
De kleedjes weghalen is wel een goed idee, ga ik van het weekend even proberen.  Heb er nu 1 weggehaald om te zien of ze het alleen op het kleedje doet of ook op se vloer. 
De keuteltjes vind ik ook niet zo erg, gaat meer om de plasjes. Ze heeft ook niet echt een vaste plek in de ren waar ze plast, ligt overal een klein plasje. Is dit dat vooral het territorium bewaken dan?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook nog andere bodembedekking in de toiletjes kunnen proberen. Misschien vind je konijn wat je nu hebt niet zo fijn. Dat is ook nog de moeite waard om te proberen. 

Hier op het forum gebruiken veel mensen back2nature, maar dat vindt ik zelf best prijzig, dus ik heb hennepvezel. Wat heb je er nu in liggen?

Heb je verder nog bodembedekking liggen? Of alleen in het toiletje? En dan de kleedjes voor de grip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei happy211:

Je zou ook nog andere bodembedekking in de toiletjes kunnen proberen. Misschien vind je konijn wat je nu hebt niet zo fijn. Dat is ook nog de moeite waard om te proberen. 

Hier op het forum gebruiken veel mensen back2nature, maar dat vindt ik zelf best prijzig, dus ik heb hennepvezel. Wat heb je er nu in liggen?

Heb je verder nog bodembedekking liggen? Of alleen in het toiletje? En dan de kleedjes voor de grip?


ik heb nu ook hennepvezel in de toiletjes liggen. Heb voor de rest alleen in de bovenverdieping van het hok back2nature liggen met stro en in het nachthokje alleen stro. In de beneden verdieping nu 2 toiletjes met alleen daarin bodembedekking en in de ren alleen een kleedje. Heb nu een kleedje weggehaald en ze hebben nu voor 1/4de een kleed in de ren. Heb tot nu toe nog geen plasjes op de vloer gevonden, alleen op het kleedje, dus hopen dat het zo blijft gaan!😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze komt uit de opvang toch? Mijn konijnen waren ook heel zindelijk voor ze in de opvang kwamen (dat weet ik omdat de baasjes hen kwamen afstaan op de dag dat ik konijntjes kwam uitzoeken in de opvang en zij vertelden dit). In de opvang was de hele zindelijkheid weg door alle geuren van andere konijnen om hen heen. Toen ze enkele weken later bij ons kwamen poepten en plasten ze eerst nog overal maar binnen 2 of 3 weken waren ze hartstikke zindelijk. Ik denk dat ze al snel een vast plekje gaat zoeken om te plassen en keutelen, en dan kun je op die plek de toiletbak neerzetten. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben mijn konijnen ook zindelijk aan het maken. Wat ik vooral opmerkte is dat het ene konijn altijd plast op de plek waar hij water drinkt. Dus ik heb zijn waterbakje zo neergezet dat hij vanuit zijn toilet kan drinken. 
Daarnaast ben ik ook overgestapt op een andere korrel. De eerste (papier)korrel was waarschijnlijk net iets aan de zachte kant, het werd altijd gebruikt als slaapplek ipv toilet. Toen ik over ben gestapt op een andere korrel heeft hij eigenlijk niet meer ergens anders geplast (soms nog wel in de hoekjes van de ren op het moment dat hij het andere konijn kon horen. De konijnen zitten in een andere ruimte, dus dit is gewoon om zijn territorium af te bakenen).
Het vrouwtje aan de andere kant heeft er wat meer moeite mee. Ze heeft al wel geleerd om het alleen in het nachthok te doen en niet in de ren. Zij heeft haar eigen plekje uitgekozen, ondanks de verandering van korrels/het waterbakje. Nu ik de bak daar heb staan doet ze het vaak in de bak, maar niet altijd. Poepjes doet ze nog wel overal. Ik denk ook dat het gewoon een deel volhouden is.
Konijnen kunnen ook een "terugval" hebben. In dit geval gewoon erg consequent zijn: Met een doekje het plasje opvegen en in het toilet, en daarna met (natuurlijk)schoonmaakmiddel het plasje opruimen en de geur verwijderen. De kleedjes even weghalen zoals Eefje zegt, lijkt me ook een heel goede tip!

Ik hoop dat het helpt, succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Ot&Sien:

Ze komt uit de opvang toch? Mijn konijnen waren ook heel zindelijk voor ze in de opvang kwamen (dat weet ik omdat de baasjes hen kwamen afstaan op de dag dat ik konijntjes kwam uitzoeken in de opvang en zij vertelden dit). In de opvang was de hele zindelijkheid weg door alle geuren van andere konijnen om hen heen. Toen ze enkele weken later bij ons kwamen poepten en plasten ze eerst nog overal maar binnen 2 of 3 weken waren ze hartstikke zindelijk. Ik denk dat ze al snel een vast plekje gaat zoeken om te plassen en keutelen, en dan kun je op die plek de toiletbak neerzetten. Succes!


komt inderdaad uit een opvang. De keutels gaan al stuk beter. Vind nog maar een paar keuteltjes in de ren en naast het eetbakje in het hok, maar dat is logisch en is ook niet erg. Heb nog een klein stukje kleed in de ren liggen, wil thuis zijn als ik heel het kleed weg haal zodat de plas niet heel de dag op de vloer ligt😋 ze heeft een paar kleine plasjes overal op het kleed, en 1 plek op het kleed waar ze het meeste plast, naast het bakje met water. Dus denk dat ik die in het hok ga verplaatsen. 
Denk dat het ook gewoon even tijd nodig heeft en dat het wel goed moet komen😇

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Iris1024:

Ik ben mijn konijnen ook zindelijk aan het maken. Wat ik vooral opmerkte is dat het ene konijn altijd plast op de plek waar hij water drinkt. Dus ik heb zijn waterbakje zo neergezet dat hij vanuit zijn toilet kan drinken. 
Daarnaast ben ik ook overgestapt op een andere korrel. De eerste (papier)korrel was waarschijnlijk net iets aan de zachte kant, het werd altijd gebruikt als slaapplek ipv toilet. Toen ik over ben gestapt op een andere korrel heeft hij eigenlijk niet meer ergens anders geplast (soms nog wel in de hoekjes van de ren op het moment dat hij het andere konijn kon horen. De konijnen zitten in een andere ruimte, dus dit is gewoon om zijn territorium af te bakenen).
Het vrouwtje aan de andere kant heeft er wat meer moeite mee. Ze heeft al wel geleerd om het alleen in het nachthok te doen en niet in de ren. Zij heeft haar eigen plekje uitgekozen, ondanks de verandering van korrels/het waterbakje. Nu ik de bak daar heb staan doet ze het vaak in de bak, maar niet altijd. Poepjes doet ze nog wel overal. Ik denk ook dat het gewoon een deel volhouden is.
Konijnen kunnen ook een "terugval" hebben. In dit geval gewoon erg consequent zijn: Met een doekje het plasje opvegen en in het toilet, en daarna met (natuurlijk)schoonmaakmiddel het plasje opruimen en de geur verwijderen. De kleedjes even weghalen zoals Eefje zegt, lijkt me ook een heel goede tip!

Ik hoop dat het helpt, succes!


kleedje weghalen ga ik inderdaad even doen van het weekend. En waterbakje verplaatsen is ook een goeie, ze plast  vooral daar naast. Bedankt voor de tips!😇

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .