Ga naar inhoud

Ram na castratie weer naar buiten na verblijf in huis & kan niet meer samen met broertje


Loessol

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, 

Ik heb mijn 2 rammen 3 dagen geleden laten castreren. Eerste avond heb ik ze binnen in de (warme) woonkamer gehouden en hebben ze lekker regen elkaar aan geslapen. 's ochtends medicatie gegeven & sindsdien gaat de 1 vreselijk tekeer tegen de ander. De ene weer terug naar buiten gedaan (hij at&keutelde goed), de ander nog 3 dagen binnen gehouden. Tussendoor nog wel geprobeerd bij elkaar te zetten, zowel binnen als buiten, maar het gaat er zo hard aan toe dat ik ze weer uit elkaar gehaald heb. Nu heb ik de tweede ook naar buiten gedaan in een ander buitenhok, maar ik lees op internet dat je konijnen die in een verwarmde kamer hebben gezeten niet meer in de winter baar buiten kan doen omdat ze direct hun wintervacht gaan verliezen. Iemand hier ervaring mee? Of tips? Moet ik mijn tweede ram toch weer binnen halen? & iemand een idee of ze ooit nog samen kunnen? Vind ze nu zo zielig alleen 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met naar binnen en naar buiten verhuizen en omgekeerd in de winter is het vrij logisch te beredeneren: buitenkonijn heeft een wintervacht dus binnen heeft die het al gauw pufheet en na een tijdje (10-14 dagen) gooit ie dan zijn dikke jas uit. Met een zomerjasje kan hij niet meer naar buiten, want dat is te koud. Maar na drie dagen heeft hij zijn winterjas nog aan dus dat zou moeten kunnen. 

 

Dat de gebroeders gaan knokken, was wel iets wat verwacht kon worden jammer genoeg. Konijnen van hetzelfde geslacht zijn moeilijk te koppelen. Jouw rammetjes moeten elkaar niet meer (hoe oud zijn ze?) en dat gaat zeer waarschijnlijk niet meer goed komen. Telkens bij elkaar zetten en weer uit elkaar halen, maakt het erger, want dan moeten ze telkens weer opnieuw beginnen met hun verhouding bepalen. 

 

Je zit in een moeilijk pakket, ben ik bang. Twee koppeltjes maken met ieder een eigen vriendinnetje (uit een goede opvang liefst) of een rammetje "ruilen" voor een vriendinnetje voor de andere ram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet @JokeC helaas gelijk geven. Twee rammen samen gaat maar zelden goed. Wel als ze jong zijn, maar als ze gaan puberen wordt het vaak knokken.

Heb je ruimte voor 2 koppels? Dan zou je over een dag of 14 (i.v.m. vruchtbaarheid) met ze naar een goede opvang kunnen gaan om ze allebei een eigen vriendinnetje te laten uitzoeken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah bedankt voor jullie reacties. Ik heb helaas geen ruimte voor 2 koppels, maar 't breekt m'n hart als ik er 1 weg moet doen. Ze zitten nu 20 cm bij elkaar vandaan, en ik probeer ze nu 2x per dag van hok te switchen, zodat ze elkaars geur blijven herkennen. Ben volgende week een week met vakantie (superslecht getimed 😞 ) maar ik denk dat ik ze daarna rustig opnieuw ga proberen te koppelen. Wellicht dat dan de hormonen minder zijn en dat 't dan uiteindelijk wel weer gaat.. Maar als ik jullie berichten zie vrees ik dat weinig kans heb 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het switchen van ruimte kan erg veel stress opleveren en is dus niet aan te raden.

Het meeste kans heb je misschien nog wel als je de heren zodanig uit elkaar zet dat ze elkaars aanwezigheid niet merken. Na je vakantie kun je dan 1 lange koppel poging doen. Zie voor meer info: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

en: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen/

 

Maar bereid je toch al maar vast voor op het moeten maken van moeilijke beslissingen. De kans is helaas groot dat twee mannetjes niet meer samen kunnen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook nog zijn dat door het hele gebeuren van de castratie de rangorde onderling veranderd is. Het ene rammetje knapte sneller op dan de andere, en zag waarschijnlijk zijn kans om die dominantie te laten blijken. Ik hoop voor je dat ze er gewoon uit gaan komen als de hormonen minder zijn en ze allebei weer fit zijn, dat ze dan lekker weer samen kunnen.

Voor nu inderdaad even helemaal uit elkaar, zodat ze elkaar niet kunnen zien en ruiken, dan gaan ze zo blanco mogelijk de koppeling in over een paar weken.

Ik zou ze wel wat langer dan die 2 weken apart laten zitten, het duurt ongeveer 4-6 weken voordat de hormonen helemaal uit hun lijfjes zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Happy; de ene was na de castratie blijkbaar zwakker dan de ander, wat aanleiding kan zijn om de rangorde opnieuw te gaan bepalen. Maar wat ook al is gezegd, gaan 2 rammen als ze volwassen worden vaak niet meer goed samen. 2 jonge konijnen gaan vrijwel altijd goed samen, maar zodra ze volwassen worden wordt hun karakter gevormd en heb je kans, zeker bij 2 konijnen van hetzelfde geslacht, dat het niet meer klikt. Ongecastreerde rammen gaan gegarandeerd vechten, soms zelfs tot de dood aan toe, dus het is goed dat je ze hebt laten castreren.

 

Voor nu zou ik ze zo ver mogelijk bij elkaar vandaan zetten, ieder een andere kant van de tuin zodat ze elkaar niet kunnen zien en elkaar niet zo goed kunnen horen en ruiken. En dus ook juist niet wisselen van hok. Ze hebben nu negatieve ervaringen met elkaar en het is nu juist goed als ze elkaar vergeten.

 

Over 4 á 6 weken zou je ze dan kunnen proberen te koppelen. De hormonen zijn dan een eind weg en ze zijn elkaar grotendeels vergeten. Je zet ze dan samen op een plek waar beide konijnen nog nooit zijn geweest (=neutraal terrein), dat is heel belangrijk bij een koppeling. Rollen ze als 1 bol konijnen over de grond dan haal je ze direct uit elkaar en weet je dat het nooit meer iets kan worden tussen die twee. Lees je wel goed in over koppelen hier op het forum, want ook een normale koppeling ziet er vaak ook best spannend uit. De een mag achter de ander aan rennen, rijden en plukjes haar uittrekken. Dat heeft met rangorde bepaling te maken. Maar er moeten geen gewonden (dreigen te) vallen.

 

Nu ze eenmaal hebben gevochten is de kans vrij groot dat ze dat weer gaan doen. Als je geen mogelijkheid hebt om 2 aparte koppels te houden is het toch sterk aan te raden om 1 van de 2 om te ruilen bij een goede konijnenopvang. Dat is natuurlijk vreselijk moeilijk! Maar voor de konijnen wel beter. Konijnen zijn groepsdieren en het is heel sneu om ze de rest van hun leven alleen te laten. Ga je naar een goede konijnenopvang, dan zoek je samen met de opvang een voedster uit waar het met je ram mee klikt, zodat dat een gelukkig stel wordt. De ram die je afstaat komt vrijwel zeker goed terecht. Goede konijnenopvangen stellen plaatsingsvoorwaarden.

 

Heb je ook een ren? Ik lees alleen maar over hokken. Hokken zijn helaas altijd te klein als verblijf, er moet dag en nacht een veilige ren aan. Denk aan een verblijf van minimaal zo’n 3 m2 gemeten op 1 oppervlak. Door een te kleine ruimte gaan konijnen ook vechten. Ze kunnen hun energie niet kwijt en elkaar niet echt uit de weg.

 

Lang verhaal. En ik wens je alvast een fijne vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook kan doen is je rammen over 4 á 6 weken sowieso meenemen naar een goede konijnenopvang. Dat je ze dus niet zelf samen zet. Dan kunnen de vrijwilligers daar proberen de heren te koppelen. Zij hebben veel ervaring, dus dan heb je de grootste kans dat het nog goedkomt. En als het hun niet lukt dan kunnen jullie bespreken hoe nu verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal weer voor jullie reacties! Net nog even bij de dierenarts geweest van 1 konijntje ging niet helemaal lekker. Die moet ik voor nu binnen houden, waardoor ze helemaal uit elkaars zicht zijn. Pas over minstens 2 maanden mag ik een koppelpoging wagen, dus tot die tijd moeten ze even alleen zitten. Dierenarts zag wel dat 't ene konijntje wat wondjes had dus die is wel echt hard aangevallen, zo sneu!

 

@Lienappelsien ik heb een ruim buitenhok & een ren die ik nu losgekoppeld heb staan. Ze mogen ook nog in de tuin hollen, maar dat gaat helaas niet samen nu.

 

Voor nu even een paar maandjes geduld hebben & daarna wordt 't spannend tussen die 2! Ik hou jullie op de hoogte! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat er 1 ook iets onder de leden lijkt te hebben. Weet je wat hij heeft? Het is belangrijk dat hij in ieder geval iets blijft eten. Als een konijn 24 uur niks gegeten heeft vallen de darmen stil en zijn die bijna niet meer op gang te krijgen. 

 

Het is inderdaad heel goed om een ziek konijn naar binnen te halen. Zieke konijnen hebben moeite zichzelf op temperatuur te houden en hebben dan snel ondertemperatuur. Weet wel dat als een buitenkonijn 10 - 14 dagen binnen zit hij zijn wintervacht gaat verliezen en dan pas in mei weer naar buiten kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .