Spring naar bijdragen
luckytiger

Hoe het beste te werk gaan?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik volg een dieropleiding waarbij wij in tweetallen een fokproject moesten uitvoeren. Ons konijntje heeft inmiddels een nestje wat nu ongeveer 10 dagen oud is, wat is dat leuk om te zien !

Mijn konijn is een paar maanden terug overleden. Ik hield hem alleen, omdat ik hem zo'n 11 jaar geleden had gekregen en ik toen nog niet beter wist.

Ik mis het hebben van een konijn heel erg en ben denk ik eindelijk op het punt dat ik me niet schuldig voel bij de gedachte van nieuwe konijntjes.

We weten de geslachten van de 3 baby konijntjes nog niet, dus ik kan nog niet helemaal vooruit denken. Ik zou graag één of twee konijntjes uit het nestje houden, alleen ik heb gelezen dat de kans dat het niet werkt als koppel erg groot is. 

Wat kan ik in deze situatie het beste doen? (Er vanuit gaande dat er minstens één ram en één voedster bij zit).

Wij moeten sowieso plekjes zoeken voor de overige konijntjes dus we zullen zorgboerderijen gaan contacteren. 

Is het slim om twee konijntjes uit dit nest te houden, en dan maar hopen dat het later een match is? Of kan ik beter eentje houden en als deze wat ouder is hem/haar koppelen aan een konijntje uit een opvang? Ik heb al veel gelezen over koppelen maar ervaringen van anderen helpen alleen maar meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat je zegt klopt, het komt vaak voor dat mensen broer en zus uit hetzelfde nest houden, en dit gaan dan goed tot de konijnen gaan puberen als ze ong. een half jaar oud zijn. Als dan blijkt dat ze elkaar niet liggen qua karakters, dan kunnen ze gaan vechten. Vaak zijn konijnen als ze 1 jaar oud zijn klaar met puberen. 

Lastige situatie, als je nu twee konijntjes houdt, loop je inderdaad het risico dat het uiteindelijk niet klikt. Dan zou je alsnog een konijntje moeten afstaan en een ander maatje voor je overgebleven konijntje zoeken (of twee koppels houden natuurlijk). 

Aan de andere kant, als je maar 1 konijntje houdt zou hij/zij wel heel lang alleen moeten zitten voor je meer garantie hebt dat de koppeling goed blijft gaan. 

Ik zou persoonlijk twee konijntjes houden in de hoop dat het wel goed gaat, maar dat is erg persoonlijk. Let er dan wel op dat ze alsnog even apart moeten zitten tot het rammetje gecastreerd is en dan nog 3 weken tot hij niet meer vruchtbaar is. 

Verder wil ik ook nog even zeggen dat ik het erg vreemd vind dat jouw opleiding je voor een opdracht met fokken moet uitvoeren, wat is hier de gedachte achter? Als het gaat om het opgroeien van jonge dieren, dan zouden ze toch beter kunnen samenwerken met opvangen? Daar worden helaas jonge dieren genoeg geboren. Als het gaat om raszuiverheid en kennis daarvan, dan kunnen ze beter met een professionele fokker samen werken die kan laten zien wat er nodig is om fokken zo diervriendelijk mogelijk te houden. 

Het aantal konijnen dat nog een goed thuis zoekt is toch al zo groot, en zonde dat ze hier zo aan bijdragen. (Ik neem dit je niet persoonlijk kwalijk, ik snap ook dat jij dit gewoon doet om je opleiding te kunnen halen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou alle jonkies naar een opvang brengen en een klacht indienen bij de leiding van je opleiding dat je als leerling diertjes op de wereld moet zetten waar er al veel te veel van zijn en waarvoor  je dan ook nog een goed thuis moet zoeken. Als je echt graag een koppeltje konijntjes wil (is echt super leuk, hoor) dan heb je bij een goede opvang genoeg keuze. Gecastreerd en gevaccineerd, nagekeken door een dierenarts. Geen getob met jonkies apart houden vanaf 10-12 weken, hopen dat ze later na castratie en puberen bij elkaar passen en als dit niet het geval is, zit je met de gebakken peren....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Ik ben ook van mening dat het heel raar is dat zo'n opleiding deze opdracht geeft. Daar kan jij niks aan doen, maar misschien kan het bij jou en hopelijk wel voor bewustwording zorgen. Buiten dat ik tegen het fokken van dieren ben, vind ik het geen goed idee om studenten dat als project te laten doen zonder de nodige kennis en ervaring. Jij zit straks met de gebakken peren idd. Ik hoop dat de konijntjes goed terecht komen en dat je overwogen een huis voor ze gaat zoeken, waar ze minimaal met zijn tweeën kunnen wonen en de juiste zorg krijgen.

Voor nu succes en ook nog even veel plezier met de kleintjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties !

Ik ben het er zelf ook helemaal niet mee eens dat wij deze opdracht moeten doen. Ik heb sowieso erg spijt van mijn schoolkeuze omdat het dierwelzijn soms ver te zoeken is. Ik zal het proberen aan te kaarten bij onze docent van dit vak. Echter, komt zij dan waarschijnlijk met de oplossing dat we ze wel naar een beurs kunnen brengen of iemand die ze doorverkoopt aan dierenwinkels. Dit wil ik absoluut niet. Daarom proberen wij zorgboerderijen te benaderen, voor oude mensen of mensen met een beperking. Dit lijkt ons de meest diervriendelijke optie. Opvangen zitten al erg vol, dus ik weet niet of die ook nog 3 jongen erbij willen hebben. 

De directie gaat hier überhaupt niks aan doen, die geven vrij weinig om het dier gedeelte volgens mij. 

Omdat ons konijntje maar 3 jongen heeft (4e was doodgeboren na een lange bevalling), zal er eentje overblijven. Iemand hier een idee voor?

Ik denk dat ik zelf nog even wacht met één of twee houden, eerst maar kijken hoe het met de financiën ervoor staat aan het eind van deze maand. Leuk dat meer betalen. En misschien doe ik wel gewoon een koppel van een opvang, scheelt weer kosten + zorgen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had ook nog niet gereageerd omdat ik me boos maak dat een opleiding je dit laat doen. In tweetallen ook nog, om hoeveel konijnen gaat dat wel niet.. 

Fijn dat je er zelf ook zo in staat. Als je konijnen wilt bespaar je jezelf een hoop ellende door een leuk koppeltje uit een opvang te halen! 

Als geld een dingetje is, denk er dan nog even over na, dierenartskosten kunnen akelig snel oplopen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik vragen om welke opleiding en instelling het gaat? Ik ben blij dat jij dit naar buiten brengt, maar ik vind dat hier ook wel iets aan gedaan mag worden (niet per se door jou hoor), al is het alleen maar om de school enig bewustzijn bij te brengen... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik noem liever niet welke opleiding ik doe of welke instelling. Het risico dat ik hiermee wel op een of andere manier in de problemen kom neem ik liever niet. Het is niet zo dat het dierwelzijn echt slecht is. De dieren hebben allemaal verblijven, de meeste dieren die samen horen te zitten, zitten dit ook. En de landbouwdieren hebben ook wel mooie verblijven. Alles wordt wekelijk schoongemaakt en als het nodig is wordt er medicatie toegediend. Ze krijgen allemaal dagelijks voer, water en andere benodigdheden. Er zijn gewoon soms wat dingen zoals bijvoorbeeld dit fokproject waarvan je dan denkt "maar is dit nou wel echt diervriendelijk?". En de verblijven mogen van mij wel iets groter, maar het minimum hebben ze in ieder geval. Iemand die gewoon even langs zou komen, zou het niet fout vinden denk ik. Maar omdat je nu dingen leert tijdens de lessen ga je wel nadenken van "hmm, dat zou hier ook wel wat beter kunnen".

Ik had het misschien wat anders moeten zeggen maar ik wil niet de gedachte geven dat het dierwelzijn heel slecht is ofzo. Soms kan het gewoon wel beter, zoals in dit geval. Excuus, in mijn vorige bericht komt het wat heftiger over dan dat het in werkelijkheid is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei luckytiger:

Ik noem liever niet welke opleiding ik doe of welke instelling. Het risico dat ik hiermee wel op een of andere manier in de problemen kom neem ik liever niet. Het is niet zo dat het dierwelzijn echt slecht is. De dieren hebben allemaal verblijven, de meeste dieren die samen horen te zitten, zitten dit ook. En de landbouwdieren hebben ook wel mooie verblijven. Alles wordt wekelijk schoongemaakt en als het nodig is wordt er medicatie toegediend. Ze krijgen allemaal dagelijks voer, water en andere benodigdheden. Er zijn gewoon soms wat dingen zoals bijvoorbeeld dit fokproject waarvan je dan denkt "maar is dit nou wel echt diervriendelijk?". En de verblijven mogen van mij wel iets groter, maar het minimum hebben ze in ieder geval. Iemand die gewoon even langs zou komen, zou het niet fout vinden denk ik. Maar omdat je nu dingen leert tijdens de lessen ga je wel nadenken van "hmm, dat zou hier ook wel wat beter kunnen".

Ik had het misschien wat anders moeten zeggen maar ik wil niet de gedachte geven dat het dierwelzijn heel slecht is ofzo. Soms kan het gewoon wel beter, zoals in dit geval. Excuus, in mijn vorige bericht komt het wat heftiger over dan dat het in werkelijkheid is. 

Dat begrijp ik hoor! Gelukkig leiden ze ook kritische mensen zoals jij op, die het beste met het welzijn van de dieren voor hebben en verbeterpuntjes zien. Toch zou je van zo'n instelling juist wel iets meer mogen verwachten, maar goed, da's mijn mening. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben ik weer! 

Mijn moeder noemde laatst dat zij het toch wel heel leuk zou vinden als ik 2 konijntjes uit het nest houdt. Dit lijkt mij ook erg leuk. We zouden ze dan natuurlijk scheiden van elkaar zo lang dit nodig is, en de ram laten castreren. Ik heb ook al vermeld dat er een (grote) kans bestaat dat ze na de puberteit niet meer samen kunnen en dat we voor beide een nieuw maatje moeten zoeken.

Echter, de jongen zijn rex dwergkonijnen. Ik heb gelezen dat zij erg snel last kunnen krijgen van kale hakjes, en aangezien mijn oude konijn dit in zijn laatste maanden ook erg had, vind ik het een beetje eng om een soort te houden die hier een verhoogd risico op heeft. Het was een akelige tijd toen.

Wat raden jullie aan? 

Stiekem heb ik ook net wat meer met wat grotere konijntjes dan dwergjes.

Ik voel me gewoon deels verantwoordelijk om voor de kleintjes te zorgen, anders wil mijn docent ze graag verkopen op marktplaats (met de nodige controle van de mensen en verblijven natuurlijk) of aan liefhebbers/fokkers van het ras. Zou het heel erg zijn om ze aan deze mensen te verkopen? (doelend op de liefhebbers/fokkers)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn advies is niet doen. Via marktplaats of een fokker weet je niet waar ze terecht komen en is de kans behoorlijk groot dat ze een eenzaam leven krijgen. Of erger...

Beter is om de jongen af te staan bij een opvang. Misschien kan je wel een soort regeling treffen dat je minder afstandskosten betaalt als je een ander koppel adopteert o.i.d. Als je echt de verantwoordelijkheid wil nemen, is dat denk ik de diervriendelijkste optie, ook de duurste helaas. Mijn ervaring in de opvang is dat rexjes idd vaak problemen hebben met zere hakjes of ontstekingen aan de pootjes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Liefhebbers zoals wij hier op Bunnybunch zullen sneller naar een opvang gaan dan naar een particulier. Ik denk dat de mensen die op je advertentie afkomen niet genoeg kennis zullen hebben over konijnenwelzijn. 

Goede fokkers zullen ook niet op jouw advertentie afkomen verwacht ik, voor hen zijn er te veel onzekere factoren. Dan zullen er alleen de vermeerderaars op afkomen, en die moet je echt niet ondersteunen.

Hoe denken je klasgenoten erover? Zijn er meer die een nestje konijnen hebben? Misschien dat jullie met z'n allen naar de opleiding kunnen stappen en eisen dat de opleiding het geld betaald om de jongen naar een opvang te brengen? Omdat dat de beste optie voor de jongen is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei happy211:

Liefhebbers zoals wij hier op Bunnybunch zullen sneller naar een opvang gaan dan naar een particulier. Ik denk dat de mensen die op je advertentie afkomen niet genoeg kennis zullen hebben over konijnenwelzijn. 

Goede fokkers zullen ook niet op jouw advertentie afkomen verwacht ik, voor hen zijn er te veel onzekere factoren. Dan zullen er alleen de vermeerderaars op afkomen, en die moet je echt niet ondersteunen.

Hoe denken je klasgenoten erover? Zijn er meer die een nestje konijnen hebben? Misschien dat jullie met z'n allen naar de opleiding kunnen stappen en eisen dat de opleiding het geld betaald om de jongen naar een opvang te brengen? Omdat dat de beste optie voor de jongen is.

Dat vind ik nou een goed idee! Ik zou ze sowieso naar een opvang brengen, maar aangezien het de schuld van je opleider is dat je met dit nestje zit, zouden zij ook de kosten moeten betalen. Ik weet niet hoe het met opvangen in de rest van Nederland zit maar bij een opvang hier in Overijssel zijn de afstandskosten maar 10 euro per konijn, vind ik zelf eigenlijk helemaal niet veel geld als je ziet hoeveel de opvang daarna voor de konijntjes doet (voeding/verzorging/inenten/castratie...)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt weer voor de input ! Wij houden of 2 konijntjes zelf en dan even kijken hoe het gaat , of we gaan inderdaad proberen een "ruil" te doen met een opvang en dan zelf de kosten betalen. De andere leerlingen maken zich niet zo druk volgens mij dus die stappen niet naar de school toe over de opvang. En de school is sowieso niet bereid om die kosten te betalen omdat ze in hun ogen goede alternatieven hebben. Helaas. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat jij nu je verantwoordelijkheid neemt. 

In mijn ogen is de enige juiste oplossing die zo’n opleiding nu kan bieden na dit ‘educatieve’ fokproject is er een vervolg aan te geven hoe het na het ‘educatieve fokken’ verder moet. En dan heb ik het niet over het zomaar kwijt zien te raken van deze dieren, maar de konijnen op een verantwoorde manier uitplaatsen. Dus rammen laten castreren, alle konijnen laten vaccineren, plaatsingsvoorwaarden stellen zoals uitplaatsing als duo’s, voorwaarden stellen aan huisvesting, enz, enz. Dát zou dan een educatief aspect zijn. Het ‘fokken’ met konijnen is niet zo moeilijk, maar een goed thuis regelen voor de konijnen wel. Je zou daar veel meer van leren, zeker voor een opleiding als bedrijfsleider dierverzorging.

En ik weet zeker dat zowel school als studenten dan tot de conclusie komen dat het fokproject uit het opleidingsprogramma moet. Een project zoals meelopen bij een konijnenopvang of een asiel zou een goed alternatief kunnen zijn. 

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rexjes zijn inderdaad gevoelig voor sore hocks, wel iets waar je in de huisvesting rekening mee moet houden. 

Ik ben het er niet mee eens dat er een grote kans is dat het later niet klikt tussen de kleintjes. Natuurlijk is er een kans, maar er is ook een grote kans dat het prima gaat. Tot nu toe zijn alle door mij uitgehuwelijkte ram voedster koppels goed gegaan. Natuurlijk met een speeddate in de opvang, maar ik heb op basis daarvan nog nooit een andere keuze hoeven maken dan mijn eerste. Je hebt alleen geen garantie voor succes, maar wel een goede kans daarop.

Ik heb nu ook een puber aan een oma gekoppeld, zijn nu heel lief samen, maar daar zit ook een kans dat dat verandert. Tsja. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Eefje:

Rexjes zijn inderdaad gevoelig voor sore hocks, wel iets waar je in de huisvesting rekening mee moet houden. 

Ik ben het er niet mee eens dat er een grote kans is dat het later niet klikt tussen de kleintjes. Natuurlijk is er een kans, maar er is ook een grote kans dat het prima gaat. Tot nu toe zijn alle door mij uitgehuwelijkte ram voedster koppels goed gegaan. Natuurlijk met een speeddate in de opvang, maar ik heb op basis daarvan nog nooit een andere keuze hoeven maken dan mijn eerste. Je hebt alleen geen garantie voor succes, maar wel een goede kans daarop.

Ik heb nu ook een puber aan een oma gekoppeld, zijn nu heel lief samen, maar daar zit ook een kans dat dat verandert. Tsja. 

Ah okay , laten we hopen dat dat bij mij ook het geval is straks ! 

Ik zal gaan uitzoeken hoe ik de huisvesting het beste kan doen ivm met hun pootjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had het berichtje gemist, zocht het op nav. je topic over de zere hakjes.

Wat jammer, dit fokproject. Ik snap dat jonge konijntjes schattig zijn, maar dit soort dingen zijn echt niet meer van deze tijd.

Bijna elke "groene school" met dierenopleiding doet dit soort dingen. En het houd niet op bij het fokken van konijnen. In Goes zit ook zo'n school, ellendig is het. Ik ben er nu al een paar jaar niet geweest dus stiekem hoop ik heel hard dat het veranderd is, maar ik vrees er voor. Het is volgens mij wel overgenomen door een andere organisatie een jaar of 2 geleden en was er wel een verhuisplan. Wie weet. 

Het probleem is dat er daar wel echt de harde manier van dierenhouden geleerd word, echt het boer zijn. Ik kreeg er altijd erg het gevoel dat dieren daar gebruiksvoorwerpen waren. Je bent er zuinig op, maar mag niet te betuttelend zijn. Op zich ook niets mis met die kant, maar volgens mij niet meer van deze tijd. Ik zeg ook niet dat je dierknuffelende veganisten moet opleiden, maar er zit nu wel echt te veel onnodig leed in dit soort "educatie". 

Hopelijk lukt het iedereen om goede plekjes te vinden voor de konijnen. Maar ik vrees er voor. En ik vrees er ook voor dat het volgende schooljaar weer gewoon hetzelfde project gaat uivoeren. 😢

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-1-2020 at 16:35 zei Evee:

Ik had het berichtje gemist, zocht het op nav. je topic over de zere hakjes.

Wat jammer, dit fokproject. Ik snap dat jonge konijntjes schattig zijn, maar dit soort dingen zijn echt niet meer van deze tijd.

Bijna elke "groene school" met dierenopleiding doet dit soort dingen. En het houd niet op bij het fokken van konijnen. In Goes zit ook zo'n school, ellendig is het. Ik ben er nu al een paar jaar niet geweest dus stiekem hoop ik heel hard dat het veranderd is, maar ik vrees er voor. Het is volgens mij wel overgenomen door een andere organisatie een jaar of 2 geleden en was er wel een verhuisplan. Wie weet. 

Het probleem is dat er daar wel echt de harde manier van dierenhouden geleerd word, echt het boer zijn. Ik kreeg er altijd erg het gevoel dat dieren daar gebruiksvoorwerpen waren. Je bent er zuinig op, maar mag niet te betuttelend zijn. Op zich ook niets mis met die kant, maar volgens mij niet meer van deze tijd. Ik zeg ook niet dat je dierknuffelende veganisten moet opleiden, maar er zit nu wel echt te veel onnodig leed in dit soort "educatie". 

Hopelijk lukt het iedereen om goede plekjes te vinden voor de konijnen. Maar ik vrees er voor. En ik vrees er ook voor dat het volgende schooljaar weer gewoon hetzelfde project gaat uivoeren. 😢

Ik ben er zelf ook erg tegen, en probeer anderen het ook duidelijk te krijgen dat het niet op deze manier moet. Gelukkig is de situatie hier niet zoals je die in Goes omschrijft, het kan gewoon wel beter. 

Helaas denk ik inderdaad ook dat ze het volgend jaar gewoon weer doen, want ze vinden er niks fout aan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites