Spring naar bijdragen
LittleRose24

Wat als ondergrond?

Recommended Posts

Hoi allemaal, 

Ik heb hier even een account aangemaakt, omdat ik hoopte jullie hulp te kunnen krijgen. 

Ik heb 2 leuke konijntjes die ik gezellig bij mij op de kamer heb rondlopen. Momenteel verblijven ze in een dubbel hok van 1.20 bij 60(dit is overigens alleen hun nachtverblijf, gedurende de hele dag mogen ze los lopen over de gehele zolder dus hebben ze alle ruimte om lekker te rennen. Mijn konijnen springen gewoon heel graag bij mij op bed en dit verstoord mijn nachtrust nogal dus ik heb helaas geen andere oplossing dan ze in de nacht "opsluiten") 

Het idee is nu om mijn konijnen een deel van de zolder te geven, waar ze gewoon altijd mogen rond huppelen aangezien ze toch meestal maar lui liggen te zijn 😋. Uiteraard wordt dit wel een flink stuk waar ze nogsteeds lekker de pootjes kunnen strekken. 

Ik wil dus een soort binnen ren maken voor ze. 

Alleen mijn vloer bestaat uit laminaat en ik denk niet dat dit helemaal goed gaat met ze dus ik vroeg me af of jullie wisten wat je als ondergrond voor de ren kan gebruiken. Het moet uiteraard veilig zijn voor de konijntjes, maar ook makkelijk schoon te maken.(ook met eventuele ongelukjes, hoewel ze voor 95%zindelijk zijn)

Mijn konijnen zijn ook best wel slopers, dus het materiaal moet ook relatief stevig zijn. 

Alvast bedankt voor het meedenken! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi, welkom. 

Fijn dat je konijnen een ren krijgen. Zo kunnen ze zich ook lekker uitleven als jij wilt slapen. Meestal wordt daar vinyl voor gebruikt, in een beetje stroeve uitvoering tegen het uitglijden. Als je zorgt dat de randen iets uitsteken buiten de ren kunnen ze daar niet aan knagen. Ik weet niet hoe groot je ren wordt, maar je zou eens bij Kwantum e.d. bij de restanten kunnen kijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had inderdaad ook altijd vinyl. Wel had ik 1 konijn die echt een beetje een stuntel was en vaak alsnog uitgleed over het vinyl, ondanks dat ik de meest stroeve variant had gekozen. Toen ze eenmaal helemaal zindelijk waren heb ik bij Ikea gewoon tapijt gehaald. Je hebt daar een bepaald vloerkleed voor 10 euro. Dat legde ik dan neer als ondergrond. Maar ik weet niet of de jouwe inderdaad helemaal zindelijk worden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik het DJ vinyl van de Leen Bakker als ondergrond in de nachthokken voor mijn konijnen. Dit is wat stroever vinyl, en niet heel erg duur. Ik heb zelf gekozen voor de witte versie zodat ik duidelijk kan zien of het ergens vies is (en kan schoonmaken), maar er is evt ook een zwarte versie. 
Ik heb het vinyl aan een houten plaat vast gelijmd (extra goed in de hoekjes), maar als je dit niet kan/doet dan zou ik Marjoleins advies opvolgen en het vinyl iets laten uitsteken aan de randjes van je ren.

https://www.leenbakker.nl/vloeren/vinyl/vinyl-dj-wit?gclid=CjwKCAiApOvwBRBUEiwAcZGdGKP6-nsAbE-68RMGnfdbGmWLLZ_7Cg1NyCH0MELQ8UyIToiE21iV2RoC2YEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh ja ik had goedkope plakplinten gekocht om het vinyl aan de randen mee vast te maken (half over het vinyl half op de vloer plakken). Deze staken net buiten de ren en het zag er netjes afgewerkt uit. Ook zorgt dat ervoor dat de ren niet makkelijk kan verplaatsen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb linoleum, fleece, een laagpolig kleed en vinyl gehad. Het linoleum wat ik had was te glad, dus je zag ze steeds een beetje glijden, maar was goed schoon te maken. Het fleece zag er leuk uit, maar wat een schoonmaak werk was dat! Steeds het fleece wisselen, uitkloppen buiten en daarna in de wasmachine (die erna dan helemaal onder de haren zit). En ze groeven en beten erin. Het laagpolige Istbed kleed van ikea was makkelijk in onderhoud want je kon hem niet echt goed schoonmaken, enkel stofzuigen en de haren en hooitjes bleven er nogal aan hangen. Mijn voedster plukte de vezels eruit als ze schijnzwanger was en ze groeven het kapot.

Nu heb ik vinyl, deze om precies te zijn (https://www.leenbakker.nl/vloeren/vinyl/vinyl-pompei-grijs). Deze is totaal niet glad en ook goed en makkelijk schoon te maken. Ik ben er blij mee!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier ook vinyl, inderdaad iets buiten de ren. Maar omdat de konijntjes ook regelmatig los mogen lopen werd er van buitenaf aan de randen geknaagd. Ik heb er posterstrips omheen geschoven om dit te voorkomen! 

Het 10-euro (Isbest?) kleed van Ikea is ook echt een aanrader! Die zou evt weer over het vinyl kunnen leggen afhankelijk van de zindelijkheid.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-1-2020 at 08:22 zei Rifca:

Hier ook vinyl, inderdaad iets buiten de ren. Maar omdat de konijntjes ook regelmatig los mogen lopen werd er van buitenaf aan de randen geknaagd. Ik heb er posterstrips omheen geschoven om dit te voorkomen! 

Het 10-euro (Isbest?) kleed van Ikea is ook echt een aanrader! Die zou evt weer over het vinyl kunnen leggen afhankelijk van de zindelijkheid.

Ik was van de week in Ikea maar ze hebben nu geen kleed meer van 10 euro.... wel eentje voor 19,95. Misschien keek ik er overheen...wel jammer ik dacht dat ze hem nog hadden. Of hij is op!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Renske34:

Ik was van de week in Ikea maar ze hebben nu geen kleed meer van 10 euro.... wel eentje voor 19,95. Misschien keek ik er overheen...wel jammer ik dacht dat ze hem nog hadden. Of hij is op!

Op de website staat hij nog wel:

https://www.ikea.com/nl/nl/p/ibsted-vloerkleed-laagpolig-grijs-60366812/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites