Ga naar inhoud

Drinkfles konijnen


Angela van Aanhout

Aanbevolen berichten

Hoi heb een vraag

 

wat voor drinkfles hebbe jullie voor de konijnen. Onze zijn nog jong en heel actief dus bakjes werken niet die ligge zo om of ze springe er in. Hebbe nu zoo originele drinkfles. Maar queeny bijt er nu in en gaat op de kop hange om te drinke. Dacht miaschien de middelste drinkfles op de foto te gaan halen. Is dat wat?

E3DEE2CD-A8B8-4D88-BD04-40D0792CEE9A.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ‘fan’ van waterbakken. Als je een grote stenen hondenbak koopt kunnen ze die niet omgooien. En als je die in een hoek van de ren zet is de kans niet zo groot dat ze er doorheen lopen. 

 

Die tweede fles met zo’n minibakje is misschien wel een optie. Ik heb die zelf nooit gehad, dus kan er geen ervaring over delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Angela van Aanhout:

Hoi heb een vraag

 

wat voor drinkfles hebbe jullie voor de konijnen. Onze zijn nog jong en heel actief dus bakjes werken niet die ligge zo om of ze springe er in. Hebbe nu zoo originele drinkfles. Maar queeny bijt er nu in en gaat op de kop hange om te drinke. Dacht miaschien de middelste drinkfles op de foto te gaan halen. Is dat wat?

E3DEE2CD-A8B8-4D88-BD04-40D0792CEE9A.png

 

Ik had hier ook een erg gefrustreerd konijn, die niet genoeg drinken uit de linker fles kreeg. Toen heb ik zelf de middelste gekocht en daar ben ik heel erg tevreden over. Je moet wel tralies hebben waar je het aan kan hangen. Maar mijn konijnen vinden het een fijne fles. Als ik het niet vergeet, kan ik morgen proberen een foto te maken als je wilt 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik heb diverse drinkflessen uitgeprobeerd op konijnen die 1 a 2x per kaar bij mij komen logeren. Ik merkte namelijk dat ze vaak moeite hadden met drinken.

 

De meest voorkomende drinkflessen zijn die Classic de Luxe drinkflessen. (Doorzichtig, met witte tekst en een rode dop.)

Pluspunten:

-stevig

-doorzichtig

-overal verkrijgbaar

-in diverse afmetingen beschikbaar

Minpunten:

-na een tijdje (maanden?) krijgen de nijnen moeite met drinken, waardoor ze soms uit frustratie even er aan bijten tijdens het proberen te drinken. Schoonmaken met azijn, om te ontkalken, lijkt dan ook geen oplossing te zijn.

 

Kerbl Konijnendrinkbak

Minpunten:

-Konijnen lukte het niet om er uit te drinken. Er zit een tuutje/pinnetje aan het uiteinde, die ze met de tong omhoog moeten indrukken.

 

Bakje met water

Pluspunten:

-drinkt het gemakkelijkste, en vinden ze het fijnste

-gemakkelijk om te spoelen en schoon te maken

Minpunten:

-Hok moet open em er bij te kunnen

-Kunnen haren en hooi in het water komen

-Bakje kan omvallen

-Konijn kan er in plassen

 

Duvo+  glazen drinkfles

(Mogelijk hetzelfde als die van het merk Trixie.)

Pluspunten:

-Stevige kwaliteit, fles is van dik glas.

Minpunten:

-Konijnen hadden moeite om er water uit te krijgen.

 

Ferplast FPI 4663 Drinky

(Lijkt redelijk op de Classic de Luxe, maar met een grijze dop, en nog een paar kleine verschillen.)

-Vergelijkbaar met de Classic de Luxe, maar presteert misschien ietsje minder bij het drinken.

 

DUVO+ Drinking bottle van kunststof

Zie de foto's. (Ik heb het benodigde ophangmateriaal van 2 andere drinkflessen gebruikt. Maar er zit standaard wel wat ophangmateriaal bij.)

Pluspunten:

-De beste drinkfles tot nu toe. Presteert ook nog een lange tijd nog steeds heel goed, waardoor het drinkprobleem eigenlijk is opgelost. De konijnen kunnen gemakkelijk drinken. Het balletje hoor je soepel bewegen, met een iets hogere toon dan bij de gemiddelde drinkfles.

-Goedkoop

Minpunten:

-Oogt iets goedkoper in materiaal

-Niet volledig doorzichtig, waardoor het waterniveau moeilijker afleesbaar is.

4.JPG

1.JPG

2.JPG

3.JPG

aangepast door BugsB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-1-2020 at 12:17 zei Angela van Aanhout:

Hoi heb een vraag

 

wat voor drinkfles hebbe jullie voor de konijnen. Onze zijn nog jong en heel actief dus bakjes werken niet die ligge zo om of ze springe er in. Hebbe nu zoo originele drinkfles. Maar queeny bijt er nu in en gaat op de kop hange om te drinke. Dacht miaschien de middelste drinkfles op de foto te gaan halen. Is dat wat?

E3DEE2CD-A8B8-4D88-BD04-40D0792CEE9A.png

Ik heb zelf de rechterfles gekocht, omdat uit de Ferplast-fles zulke kleine drupjes water kwamen en één van mijn konijnen maar niet snapte dat hij daaruit kon drinken. Die rechterfles op het plaatje heeft een heel effectief drinktuitje, er komen vrij grote druppels water uit. Maar konijnen kunnen er ook wat zachter tegenaan duwen en dan is de druppel kleiner. Toen mijn konijnen eraan snuffelden hadden ze meteen in de gaten hoe het werkte, omdat er echt duidelijke, grote druppels uit komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt het tuitje van zo'n drinkflesje niet een beetje op een moedertepel? Ik vind dat konijntjes er zo efficiënt uit drinken, met dat tongetje heel snel heen en weer, dat het wel natuurlijk gedrag lijkt, iets wat ze van jongs af aan kunnen. (Al moeten ze natuurlijk eerst de drinkfles als waterbron leren kennen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen gooiden ook echt altijd hun bakje om! Heb verschillende bakjes en systemen geprobeerd. Totdat ik een aantal jaar geleden een watersilo aangeschaft heb hier in de webshop van bunnybunch en die werkt echt top! Omdat er behoorlijk wat water in kan krijgen ze die niet omgegooid 🙂

 

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/moderna-watersilo-1-5l-grijs.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .