Ga naar inhoud

Konijnen vechten opeens


Krackerrr:)

Aanbevolen berichten

Hoi! 

Ik heb nu sinds een paar maanden 2 konijntjes waar ik echt mega mega mega blij mee ben! 

Ik heb ze van een goede en betrouwbare fokker, ze zijn nu 5 maandjes en het zijn 2 zusjes. Een hele tijd ging alles goed en geen problemen met ze. Ze hebben een heel groot hok en ze mogen altijd los in de tuin lopen. Onze buren hebben nu een kat, dus ik vind het niet meer helemaal veilig voor ze om los te laten lopen, dit doe ik nu alleen maar als ik er bij ben. Ik wou ze wel meer ruimte geven dus heb ik een grote ren gekocht. De ren ging een tijdje goed, maar vandaag waren ze opeens aan het vechten. Het ene (dominante) konijn wou op het andere konijntje rijden, maar die liet dat niet meer toe, en toen gingen ze vechten, zo erg dat het onderdanige konijn zelfs ging krijsen. Ik heb ze uit elkaar gehaald en nu liggen ze weer lekker samen te slapen. Ik dacht zelf dat dit kwam door puberen, maar weet iemand misschien een andere oorzaak die zou kunnen? En hebben jullie tips om dit te voorkomen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de dames aan het puberen zijn (en hun karaktertjes gaan ontwikkelen) en ze nu dus echt gaan vechten, zie ik dat niet snel meer goed komen. Die "goede" fokker had je deze informatie moeten geven voor je twee jonge voedstertjes kocht, want nu zit jij met de ellende. Twee konijnen waar je gek op bent, maar die het niet meer met elkaar kunnen vinden. Permanent uit elkaar halen, is nu het enige wat je kunt doen. En goed gaan bedenken wat de oplossing voor je probleem is. De informatie die je hier krijgt maar goed bestuderen, denk ik.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het klassieke verkeerde advies gekregen. Kan iedereen gebeuren hoor, ik ben ook zo begonnen.

2 voedsters gaat vaak nog wel goed als ze jong zijn, maar zodra ze gaan puberen niet meer. En of ze dan zusjes zijn of niet dat maakt niets uit.

Ik denk serieus dat ze niet meer samen kunnen. Je zou het nog een keer kunnen proberen, na ze een paar dagen helemaal bij elkaar weg te houden, maar ik denk dat ze elkaar gewoon niet meer liggen nu ze volwassen worden . Het is voor nu in elk geval belangrijk dat je ze uit elkaar haalt. Ook niet gezellig in hokken naast elkaar of zo, dat geeft alleen maar frustratie.

 

Heb je ruimte voor 2 rennen? Dat je ze allebei aan een eigen vriendje (gecastreerde ram) koppelt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze inderdaad uit elkaar houden (helaas). Een kennis van me had twee broertjes die ze na een keer ruzie weer bij elkaar deed. 's Nachts werd ze wakker van gekrijs: ze waren aan het vechten en elkaar aan het verwonden. Ik zou daarom er niet op gokken en ze uit elkaar houden.

Echt vervelend voor je! Hopelijk is er een goede oplossing zodat je twee koppels kan houden of in overleg met een opvang 1 van de twee kan omruilen. Uiteindelijk heeft de kennis van mij dit laatste gedaan, met veel verdriet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de rest zegt.

 

Mijn eigen ervaring: Ik heb als kind ook ooit 2 zusjes gehad vanaf baby af aan. Die gingen puberen en vechten inclusief krijsen. Ik heb ze toen gewoon steeds uit elkaar getrokken als ik het zag (de kluwe konijn zeg maar) en verder gewoon zo bij elkaar gelaten. Meestal was het koek en ei en wasten ze elkaar, maar soms waren er vechtbuien. Ze hebben zo 2 jaar geleefd.

 

Het risico dat ze een keer tot de dood of ernstige verwondingen gaan vechten is echter wel aanwezig! Ik was kind dus ik wist niet beter, maar ik zou het mezelf als volwassene niet vergeven als er 1 vermoord zou worden door de andere als ik nu 2 dames met vechtbuien  in 1 ruimte zou houden. Ik zou ze dus uit elkaar houden in jou geval, wachten tot de puberteit klaar is. Daarna zou ik persoonlijk nogmaals proberen te koppelen, je merkt snel genoeg of het wat wordt of niet. Als ze niet samen kunnen uiteindelijk een nieuw vriendje voor ze zoeken zodat je 2 koppels hebt, of 1 vrouwtje ruilen voor een mannetje zodat je 1 koppel hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor jullie reacties! Het is dus niet slim om ze nog bij elkaar te houden, dus ik ga ze uit elkaar halen en ze laten allebei laten koppelen met een gecastreerde ram. Ik kan het echt niet over m'n hart verkrijgen om er eentje naar een opvang te brengen, dus ik denk dat dit het beste is. We hebben ruimte voor 2 rennen en 2 hokken, dus dat gaan we vandaag regelen en even bij een opvang kijken. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Krackerrr:):

Dankjewel voor jullie reacties! Het is dus niet slim om ze nog bij elkaar te houden, dus ik ga ze uit elkaar halen en ze laten allebei laten koppelen met een gecastreerde ram. Ik kan het echt niet over m'n hart verkrijgen om er eentje naar een opvang te brengen, dus ik denk dat dit het beste is. We hebben ruimte voor 2 rennen en 2 hokken, dus dat gaan we vandaag regelen en even bij een opvang kijken. 

Wat goed dat je dat doet! Maar ik denk dat het misschien beter is na de pubertijd. Want tijdens het purperen koppelen is niet zo’n goed idee. Maar dan zit je konijn wel lang alleen. Ja... Je kan het wel proberen maar bij een goede opvang die er veel van weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Haihai, weer niet wat er met de datum van deze 'discussie' is gebeurd, maar hij klopt in ieder geval niet xD. 

Het leek mij heel leuk om nog even te laten weten hoe het nu met de konijntjes gaat. Ik ben bij een opvang langsgeweest om om te beginnen even voor informatie te vragen, ik legde de situatie uit en hier zeiden ze dat het nu nog niet persee nodig was om ze uit elkaar te halen, maar dat ik kan proberen ze te herkoppelen. Hier heb ik informatie over gekregen en heb ik dus uitgevoerd. We zijn nu een paar maanden verder en het gaat suuuuuper goed met ze! Sinds ik ze heb herkoppeld rijden ze niet meer op elkaar en ik heb ze nooit meer ruzie zien maken! 

Ik ben dus een blij baasje nu 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .