Spring naar bijdragen
Hallo Hoi

Klikkertraining

Recommended Posts

Ik heb een klikker voor Pluisje. Maar ze houd niet van snoepjes en voor haar brokjes doet ze ook weinig. Nu is ze helemaal dol op peterselie en wil ik met peterselie klikkertraining gaan doen. Hoe doe ik dit precies?? Ik ken het alleen van honden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Clickeren is clickeren! Eerst de clicker aanleren, dan hetgeen je Pluis wil leren opdelen in hele kleine stukjes die ze zelf makkelijk "per ongeluk" kan uitvoeren. Click+lekkers voor elk klein stukje van je doelhandeling. Kan ze minstens 5 keer doelbewust dat kleine stukje doen dan kun je het volgende kleine stukje weer "per ongeluk" laten uitvinden etc. Raakt ze gefrustreerd, dan ga je terug naar de stukjes die ze wel doelbewust kan. Click+lekkers tot ze dat opgewekt doelbewust 5 keer kan en dan naar het volgende kleine stukje. Beperk je sessies tot 5 minuutjes en begin je volgende sessie weer met het laatste stukje wat ze doelbewust kan. 

Heb je wel genoeg geduld voor clickeren, want zoals je zelf vaak aangeeft, is geduld niet je beste eigenschap. 😟

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou...  Eerst trucjes proberen aanleren. Zoals pootje geven of over een hindernis springen. Na dat ze het gedaan heeft clicken (echt meteen) en daarna wat lekkers geven. Wordt ook niet boos of teleurgesteld in het konijn als die het niet kan. Dat veroorzaakt alles stress en onzekerheid. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerst moet je zorgen dat ze begrijpt dat een klik een beloning betekent. Daarna moet je met een soort van target gaan werken, dit kan heel officieel een balletje aan een stok zijn, of gewoon je vinger. Ik gebruikte de clicker zelf. Dan moet ze leren dat naar de target toekomen een beloning geeft, ook dit weer langzaam opbouwen. Als ze dit eenmaal doorheeft kun je allerlei trucjes gaan aanleren, bijvoorbeeld tussen je benen door laten lopen, pootje geven, over een hindernis springen, etc.

Zie ook dit artikel voor meer tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/clickertraining-met-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei JokeC:

Heb je wel genoeg geduld voor clickeren, want zoals je zelf vaak aangeeft, is geduld niet je beste eigenschap. 

Nee. Maar dat is iets wat ik ga leren. Ik word sowieso boos op mezelf en niet op pluis. 

Maar als ik het dus goed begrijp moet ze eerst dus gewoon leren dat een click wat lekkers betekent. Dan deel ik haar Groenvoer op in 3 porties, en dan geef ik die porties in kleine stukjes terwijl ik click. Als ze dan uiteindelijk door heeft dat een click wat lekkers betekent (na 1 week ongeveer denk ik) dan ga ik iets verder weg zitten. Mijn doel is namelijk om haar uiteindelijk via de poef op de bank te laten springen. Dit kan ze al, maar ik wil het haar graag laten doen als ik dat wil. Maar ik ga heel rustig doen en het is mijn fout als ze het niet snapt. Niet die van haar. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerst de click en dan het lekkers er meteen achteraan bij het aanleren. Ze moet de associatie leggen tussen click= lekkers. Als ze dat weet, kun je haar iets nieuws aan gaan leren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O, o,o, wat heb je toch een oen van een baasje, Pluis. 🤣 Clicker in je ene hand, lekkers geef je met je andere hand, kan niet misgaan dan. Succes met je volgende poging. 👍🐇

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei JokeC:

O, o,o, wat heb je toch een oen van een baasje, Pluis. 🤣 Clicker in je ene hand, lekkers geef je met je andere hand, kan niet misgaan dan. Succes met je volgende poging. 👍🐇

De clicker lag onder de tafel. Pluisje loep los. En toen had ze de clicker te pakken😂😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites