Spring naar bijdragen
Iris1024

Even voorstellen!

Recommended Posts

Hoi allemaal! 

Sinds bijna een week hebben we twee lieve Tan konijnen, Ozzy, ons rammetje en Kopke onze voedster. Deze broer en zus zijn acht maanden overburen geweest voordat ze bij ons kwamen wonen. Toen we samen voor het eerst op een konijntje pasten waren we helemaal dol op deze slimme en zachte beesjes. Na veel research besloten we de stap te nemen, twee lieve konijnen. 

We hebben van de Ikea HOL tafeltjes twee "konijnenhollen" gemaakt! (Als je nieuwsgierig bent hoe, wil ik je alles vertellen over het konijn-ready maken van deze toffe huisjes) Daar leven ze nu een weekje naast elkaar. De eerste dagen moesten ze nog even wennen aan alle geluidjes. Na een dag hebben we een rennetje opgezet (indoors). Omdat we een kattenluikje in de HOL hebben gezet kunnen ze vrij van hok naar ren huppelen (tenzij we het luikje locken) en weer terug. In de ren kunnen ze niet genoeg krijgen van elkaars luchtjes. Vooral ons mannetje Ozzy raakt helemaal enthousiast. Ze mogen nog niet bij elkaar omdat ze al 8 maand zijn, en niet gecastreerd. 

De leukste momenten tot nu toe was het leren van het kattenluikje gebruiken en het leren op schoot te klimmen. Het is verbazingwekkend hoe snel Ozzy en Kopke doorhadden hoe het luikje werkte. Toen Kopke doorhad dat ze haar neusje er doorheen kon drukken zagen we Ozzy er doorheen springen. Nadat Kopke een paar keer gekeken had, probeerde zij het luikje met haar pootjes open te graven. En ook zij kreeg het voor elkaar (op haar eigenwijze manier). Ter vergelijking voor mensen zonder katten... Het duurde dagen voordat de katten van mijn ouders doorhadden hoe een kattenluikje werkte, daarnaast was het nodig om de katten er door heen te duwen. (konijnen door een kattenluik duwen is natuurlijk af te raden omdat ze niet zo flexibel zijn als katten, daarnaast vinden konijnen het best grappig om zo'n deurtje te gebruiken om in een ren te komen en hebben ze dat met 15 minuten door).

Konijnen zijn niet altijd schootdieren en hebben een sterke wil. Daarom pakken we ze zo min mogelijk op, en leren we ze om zelf bij ons op schoot te klimmen (wat al heel goed gaat!). Als ze zin hebben om te knuffelen dan zien we ze over de tralies van de binnenren kijken. Als je er dan in komt zitten komen ze, nadat ze een aantal rondjes om je heen hebben gerend lekker even knuffelen. 

(Vraagje: heeft iemand tips om het op schoot graven af te leren? We hebben al een dekentje voor ze neergelegd in het hok. Als ze graven dan zetten we ze meteen van schoot, maar als ze een uur later weer op schoot klimmen doen ze precies hetzelfde. Een uitleg waarom ze dit doen wordt ook al zeer gewaardeerd!)

We merken dat onze konijnen leergierig zijn en houden ze ook graag bezig met trucjes! Wat vonden jullie leuk om je konijnen te leren?

Groetjes Iris en Gert

39ecd14c-73db-47ca-b944-bb95d6ccc36d.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze willen dieper in je schoot liggen. Dat is de enige verklaring die ik mij zo kan bedenken. Maar wat een leuke konijnen heb je. Ik ben zeker benieuwd hoe je de hokjes hebt gemaakt. Wel heb ik van meerdere mensen gehoord dat het naast elkaar leven alleen maar stress veroorzaakt. Wanneer ben je van plan hem te laten castreren?? 

Welkom op bunnybunch! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Ze willen dieper in je schoot liggen. Dat is de enige verklaring die ik mij zo kan bedenken. Maar wat een leuke konijnen heb je. Ik ben zeker benieuwd hoe je de hokjes hebt gemaakt. Wel heb ik van meerdere mensen gehoord dat het naast elkaar leven alleen maar stress veroorzaakt. Wanneer ben je van plan hem te laten castreren?? 

Welkom op bunnybunch! 

Dankjewel! 

Dat vind ik wel een leuke verklaring! Past ook wel bij het karakter en wat ik er tot nu toe van heb meegekregen. De enige andere momenten dat de konijnen het doen is om aandacht te trekken zodat we bij de hokken komen om te aaien/spelen.

Dat het naast elkaar leven stress veroorzaakt kan ik me ook wel voorstellen. Ik laat ze beide over anderhalve week castreren. (Het duurt iets langer omdat er weinig dierenartsen zijn die ook voedsters castreren). Als het vrouwtje dan helemaal herstelt is ga ik beginnen met het koppelen. Ik las dat samen/dicht bij elkaar eten helpt als je ze nog niet meteen kan koppelen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op Bunnysbunch! Wat zijn ze schattig! Die Ikea hokken zijn ook echt leuk 😃Op schoot graven... Heb ik zelf nooit gehad, maar ik denk dat je dan juist een bak moeten kopen en daar zand ofz in doen en dat ze daar in kunnen graven. Pootje geven, op bok springen en over een hindernis zijn zeker leuke trucjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Konijnen123:

Welkom op Bunnysbunch! Wat zijn ze schattig! Die Ikea hokken zijn ook echt leuk 😃Op schoot graven... Heb ik zelf nooit gehad, maar ik denk dat je dan juist een bak moeten kopen en daar zand ofz in doen en dat ze daar in kunnen graven. Pootje geven, op bok springen en over een hindernis zijn zeker leuke trucjes!

Ik heb inderdaad gelezen over zo'n bak, ja. Goede tip! En wat leuk dat je konijnen je een pootje kunnen geven!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom.

Konijnen zijn van nature gravers, en je schoot is zacht en flexibel genoeg om in te graven. Ik denk niet dat je dat kunt afleren, omdat het natuurlijk gedrag is.

Mag ik je een advies geven? Hou je konijnen nu bij elkaar weg. Dat ze naast elkaar zitten maar niet bij elkaar kunnen komen kan frustratie opleveren, en dat maakt de slagingskans van de koppeling een stuk minder. Liefst in een hele andere kamer, en ook niet om de beurt op dezelfde plaats laten lopen.

Het verbaast me dat je zegt dat er maar weinig dierenartsen zijn die voedsters castreren. Heb je al eens gekeken op de lijst met konijnkundige dierenartsen,  of er een bij jou in de buurt opstaat?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Marjoleink:

Welkom.

Konijnen zijn van nature gravers, en je schoot is zacht en flexibel genoeg om in te graven. Ik denk niet dat je dat kunt afleren, omdat het natuurlijk gedrag is.

Mag ik je een advies geven? Hou je konijnen nu bij elkaar weg. Dat ze naast elkaar zitten maar niet bij elkaar kunnen komen kan frustratie opleveren, en dat maakt de slagingskans van de koppeling een stuk minder. Liefst in een hele andere kamer, en ook niet om de beurt op dezelfde plaats laten lopen.

Het verbaast me dat je zegt dat er maar weinig dierenartsen zijn die voedsters castreren. Heb je al eens gekeken op de lijst met konijnkundige dierenartsen,  of er een bij jou in de buurt opstaat?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

Hmm okay. 

De konijnen zijn nog erg relaxed. Ze hebben beiden hun eigen stukje ren om op te lopen en ik heb na de tweede dag een stuk karton tussen de hokken gedaan zodat ze elkaar niet kunnen zien (tip van de dierenarts). Als ze dan rust willen dan kunnen ze uit elkaars zicht. Wel een goede tip, aangezien ik het erg belangrijk vind om te mood van de konijnen in de gaten te houden. 

Dankje voor de lijst! Ik zie maar 1 dierenarts in mijn stad, maar wel een paar in de steden er om heen. Daar heb ik niet aan gedacht. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Marjoleink:

Ziet er leuk uit, maar wel heel klein. Krijgen ze er een ren aan van minimaal 2 vierkante meter waar ze dag en nacht in kunnen?

Yes, als ze bij elkaar kunnen worden de hokken aan elkaar gemaakt en verbonden met een ren. (precies 2 vierkante meter eigenlijk, en de hokken los, zijn veel groter dan "normale" binnenhokken). Ik werk veel thuis, als ik in huis ben mogen ze vrij door het huis lopen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is vast goed bedoeld van de dierenarts, maar ze kunnen elkaar nog wel ruiken. En een ongecastreerde ram die een voedster ziet/ruikt, die krijgt serieus last van zijn hormonen.

Heb je trouwens gezien dat we ook een website hebben met veel artikelen over konijnen? Mocht je ergens naar op zoek zijn, bijvoorbeeld over koppelen of voeding, dan zou je daar eens kunnen kijken.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tof Marjolein! 

En bedankt voor de tips! 
Op dit moment is het rammetje zich aan het uitleven op zijn knuffelhond. Maar het is misschien maar beter om een opwelling van hormonen te voorkomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had net al in je topic over het hok gereageerd en zie nu pas dit topic. Marjolein had je dus ook al de nodige tips gegeven. Goed dat je in ieder geval al karton tussen de rennen hebt gedaan, maar ik zou ze ook tijdelijk het liefst ieder in een andere kamer zetten, of in ieder geval verder uit elkaar. Zorg er voor dat ze niet bij elkaar kunnen. Konijnen kunnen over zo’n rennetje van 60 cm heen springen, zeker een ongecastreerde ram die een voedster ruikt/ziet. 

Je hebt de castraties dus al gepland staan. Spannend. 

Leuke konijntjes! We lezen graag mee hoe het allemaal verder gaat. Veel plezier met ze.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de tip van Marjolein ook opgevolgd. Ik merk dat de voedster iets knuffeliger word, maar ik heb wel het idee dat ze nu iets minder eet. Met name hooi.. Haar poepjes zijn iets kleiner dan normaal, heeft iemand tips? Op dit moment proberen we een extra soort hooi, zodat ze kan kiezen en/of afwisselen.

Het rammetje was vaak druk bezig met het rijden op zijn knuffelhond, daar is hij mee gestopt. Maar sinds ze uit elkaar staan begint hij met plassen in de hoeken van de ren. Ik maak het op dit moment schoon met natuurazijn (parfumvrij), maar dat stopt hem niet om het opnieuw te doen zodra het hoekje weer droog is. Iemand tips hierover?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Iris1024:

Ik heb de tip van Marjolein ook opgevolgd. Ik merk dat de voedster iets knuffeliger word, maar ik heb wel het idee dat ze nu iets minder eet. Met name hooi.. Haar poepjes zijn iets kleiner dan normaal, heeft iemand tips? Op dit moment proberen we een extra soort hooi, zodat ze kan kiezen en/of afwisselen.

Het rammetje was vaak druk bezig met het rijden op zijn knuffelhond, daar is hij mee gestopt. Maar sinds ze uit elkaar staan begint hij met plassen in de hoeken van de ren. Ik maak het op dit moment schoon met natuurazijn (parfumvrij), maar dat stopt hem niet om het opnieuw te doen zodra het hoekje weer droog is. Iemand tips hierover?

Ik denk dat je daar op dit moment niet zo veel aan kunt doen. Waarschijnlijk gaat het wel over als hij straks gecastreerd is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites