Ga naar inhoud

Jongens konijnen koppelen

Aanbevolen berichten

Hallo lieve bunny bunchers ,

Ik heb een probleem / vraag .

Mijn konijn was dus onverwachts zwanger en nu hebben we 5 lieve babies rondlopen. 

Echter deze ochtend is gebleken dat zij de dierenarts 4,van de 5 waarschijndelijk jongens zijn . Ze leven nu samen met beertje (de man) lola en noa (noa is de moeder lola de knorige lieve tante.) . Elke ochtend maken ze allemaal vreugdesprongetjes echt super lief als 1 grote blije familie . Maar ja de jongens?? Weg doen is geen optie . Zou ik ze kunnen castreren?? Of vechten ze dan?? Castreren zorgt toch ook  voor geen hormonen meer?? 

Astublieft een reactie .

Groeten 

Jael ❤️

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is je ram inmiddels gecastreerd? Is het mogelijk dat je voedster alweer zwanger is? Daar is na de bevalling ongeveer anderhalve seconde voor nodig.

Castreren moet in elk geval, anders zullen ze continu op de andere konijnen blijven rijden. Dat haalt de hormonen deels weg, maar niet volledig. Maar dit zorgt er ook niet automatisch voor dat ze bij elkaar kunnen blijven. Over het algemeen gaat het prima zo lang ze jong zijn, maar gaat het mis als ze gaan puberen. Over het algemeen kunnen rammen niet bij elkaar. In een groep is het eventueel wel mogelijk, maar een groep moet je heel zorgvuldig samenstellen, op basis van de karakters. Bij een "gelegenheidsgroep" zoals deze is de kans klein dat het goed gaat. Kortom ik denk dat je voor een grote uitdaging staat. 

Vergeet niet om de jongens met 10 weken bij de voedsters weg te halen tot ze gecastreerd kunnen worden. Vanaf 10 weken kunnen ze vruchtbaar zijn, en ik neem aan dat je niet nog meer konijnen wilt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi Jael,

Balen dat je een onverwachts nestje hebt. Fijn dat alles wel goed gaat. Is het oudere mannelijke konijn dat je voedster zwanger gemaakt heeft nu wel gecastreerd? Anders kan je een nieuw nestje verwachten. Een voedster is direct na de bevalling weer vruchtbaar namelijk!

Wat betreft de jonge mannetjes: mannetjes samen houden is eigenlijk geen optie. De kans dat dat goed gaat, is nihil. Je moet de mannetjes trouwens altijd laten castreren voor je gaat koppelen, ook als je ze aan een vrouwtje gaat koppelen. Dit vanwege zwangerschap, maar ook vanwege gedrag. Ongecastreerde rammen zijn heel vervelend voor voedsters (ze rijden continu op het vrouwtje, sproeien vaak, etc.).

Als afstaan van de mannetjes geen optie is, hoop ik dat je voldoende ruimte hebt. Je zal dan ieder mannetje moeten laten castreren en dan moeten koppelen aan een vrouwtje. Dan heb je dus 5 nieuwe koppels die apart van elkaar moeten leven en voldoende ruimte nodig hebben. Een andere optie is om er een hele grote groep van te maken, maar dat wordt een hele uitdaging, omdat er dan minimaal 5 en liever meer voedsters bij moeten. Dat wordt een ingewikkelde groepskoppeling waarbij je niet zomaar een paar voedsters erbij kan zetten. De kans dat zo'n groepskoppeling goed gaat, is denk ik niet zo heel groot. De karakters van de konijnen zijn heel bepalend en konijnen kennen geen familiebanden, dus de broertjes kunnen gewoon gaan vechten.

Als ik advies mag geven, zou ik kiezen voor het afstaan van (een deel van) de mannetjes aan een goede opvang of dus alle mannetjes laten castreren en ieder een eigen partner geven, zodat ze apart van elkaar gaan leven.  Koppelen zou ik overigens ook via een goede opvang doen, niet zomaar een voedster bij een fokker of dierenwinkel halen, want de kans is klein dat het dan goed gaat. Op bunnybunch is verder goede informatie te vinden over koppelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 minuten geleden zei Marjoleink:

Is je ram inmiddels gecastreerd? Is het mogelijk dat je voedster alweer zwanger is? Daar is na de bevalling ongeveer anderhalve seconde voor nodig.

Castreren moet in elk geval, anders zullen ze continu op de andere konijnen blijven rijden. Dat haalt de hormonen deels weg, maar niet volledig. Maar dit zorgt er ook niet automatisch voor dat ze bij elkaar kunnen blijven. Over het algemeen gaat het prima zo lang ze jong zijn, maar gaat het mis als ze gaan puberen. Over het algemeen kunnen rammen niet bij elkaar. In een groep is het eventueel wel mogelijk, maar een groep moet je heel zorgvuldig samenstellen, op basis van de karakters. Bij een "gelegenheidsgroep" zoals deze is de kans klein dat het goed gaat. Kortom ik denk dat je voor een grote uitdaging staat. 

Vergeet niet om de jongens met 10 weken bij de voedsters weg te halen tot ze gecastreerd kunnen worden. Vanaf 10 weken kunnen ze vruchtbaar zijn, en ik neem aan dat je niet nog meer konijnen wilt.

Bedankt ☺️❤️

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .