Ga naar inhoud

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Aanbevolen berichten

• Reacties 1,9k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Mijn vriend komt steeds teleurgesteld terug uit de konijnenkamer. Wil hij Gijs even loslaten of wat lekkers geven en dan blijkt hij niet thuis te zijn en nieteens een briefje te hebben achtergelaten.

“Beste konijnenbaasjes,   Namens het gehele konijnenvolk spreek ik u toe en eis ik, ook namens het gehele konijnenvolk, grotere porties brokken. Wij willen MEER biks, MEER biks, MEER biks”.

"Als ik nou heel lief bij je ga zitten, krijg ik dan nog een paar brokjes extra?", aldus Luz.   

17 minuten geleden zei Bammyflurry:

Ja, konijnen zijn echte roofdieren, dat zie je maar weer 🤣😂
Is het niet leuk om er een eetbaar blaadje aan te doen? Die hij dan ook uiteindelijk mag pakken en opeten, nadat hij zijn rek en strek workout heeft gedaan?

Dat is wel een goede idd. Zat zelf al te denken aan een stukje verse wilgen tak oid. Al is hij wel echt vel op die vieren, geen idee waarom. Net als hij fel.word van gedroogde biet. Maar nog niet bedacht hoe ik die zou kunnen vast maken.hij reageerde er ook fanatieker op dan op brokjes bv

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vergeten we het topic met blije verhalen van gezonde konijnen niet (het staat onder Gezondheid) met alle positieve verhalen en foto's/filmpjes? Ik dacht dat Sergio er misschien prima in paste met zijn imitatie van een heuse roofkat. En Lewis en Luz met hun vrolijke binkies in de tuin? Om maar even wat recente voorbeelden te noemen. 😁

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Tuurlijk, dat is waar, maar ik bedoelde niet dat de verhalen hier niet op zijn plaats waren, hoor! Het was  alleen bedoeld als een herinnering aan het topic, meer niet, om niet ver te hoeven zoeken als iemand wat vrolijkheid nodig heeft om het perspectief weer goed te krijgen soms. 

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou Gijs zijn koffertje is gepakt, zijn reismandje is schoon en de handdoek voor onderweg zit in de wasmachine. Vind het echt niet leuk om hem weg te brengen, maar het is voor het goede doel. En het onderstreept dat ik hem toch echt niet voorgoed naar de opvang had kunnen brengen, ben nu al een beetje verdrietig, omdat ik niet weet hoe lang ik hem moet missen.

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, dan heb je al je goede redenen al honderd keer herhaald voor jezelf en dan zegt je gevoel "wèèèèh, wat een ellende om hem weg te brengen en hem een paar dagen te moeten missen 😢". Ik hoop dat Gijs en het nu nog onbekende dametje snel verliefd zijn en dat de opvang hen ook rap stabiel genoeg vindt om naar huis te sturen. Echt spannend. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat hoop ik ook! Net nog wat filmpjes van de opvang gekeken en de verblijven daar. Het is echt een fantastische opvang, mooie ruime verblijven en ze krijgen zelfs twee keer per dag groenten net als thuis. Gijs komt daar niets te kort en kan daar lekker een paar dagen in de bodembedekking flopjes maken, dat vindt hij vast fijn. Wel een fijner idee dan dat hij de eerste dag in een kooi moet ofzo. Kereltje doet het nog steeds super alleen. Het is dat ik altijd konijntjes samen heb gehad en het een sneu gezicht vind zo, anders zou ik echt denken dat hij het prima heeft in zijn uppie, beest gedraagt zich hartstikke happy en lijkt er niks onder te lijden. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn vriend komt steeds teleurgesteld terug uit de konijnenkamer. Wil hij Gijs even loslaten of wat lekkers geven en dan blijkt hij niet thuis te zijn en nieteens een briefje te hebben achtergelaten. Dus nu hangt dit op de deurIMG_20201210_110222.thumb.jpg.907a3a1cc2e322b5644a8a639da2c4e7.jpg

• Vind ik leuk 2
  • Haha 15
Link naar bericht
Delen op andere sites

Jerry had vanmorgen opeens een vies oog. 😕 Er zat vrij veel van die witte troep in. Het zag er niet lekker uit... Ik heb het met nat keukenpapier geprobeerd schoon te maken, maar dat ging niet zo goed. Aan het oog zelf kon ik gelukkig op het eerste gezicht niet veel zien. Het oogwit was een beetje rood, maar dat kan ook van irritatie zijn. 

Ik kijk het vandaag en eventueel morgen nog even aan, maar hou het wel goed in de gaten. Misschien gaat het vanzelf weer over. Hij heeft vanmorgen gewoon brokjes gegeten. Wel poetst hij er af en toe aan met zijn achterpoot of met zijn voorpoten. Het zal niet zo lekker voelen. Ook houdt hij het oog half dicht of dicht. Jammer dat de poten van buitenkonijnen niet superschoon zijn. 

1,5 week geleden hebben ze de inentingen gehad. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat er (na 1,5 week) mee te maken heeft.

aangepast door Lienappelsien
Link naar bericht
Delen op andere sites

Een entreactie komt wel vaak na ongeveer 1 - 1,5 week. Het ooglid kan wat opzwellen dan, eventueel met een klein bultje er op. Soms geeft dat wat irritatie. Ik zie het voornamelijk bij konijnen die voor het eerst gevaccineerd worden, maar gezien de timing heeft hij waarschijnlijk de Nobivac MyxoRHD plus wel voor het eerst gekregen nu.

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uur geleden zei Eefje:

Mijn vriend komt steeds teleurgesteld terug uit de konijnenkamer. Wil hij Gijs even loslaten of wat lekkers geven en dan blijkt hij niet thuis te zijn en niet eens een briefje te hebben achtergelaten. Dus nu hangt dit op de deur

Ik kan me er alles bij voorstellen, de moppies zitten zo in je systeem, dat je "ontregeld" raakt als ze er niet zijn. Wel echt een goed idee om een briefje op te hangen, zo deel je het missen van Gijs (en Betsy natuurlijk ook nog) op een leuke manier. Spannend waar Gijs mee thuiskomt....

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 minuten geleden zei Pablo&Lola:

@Evee Oh wacht, hij is beter als in klachtenvrij. Balen. 😂

Haha ja ik had het over de gezondheid, niet over het rij-talent. 🏎️ na dit filmpje is er geen twijfel over dat jouw Lewis de snelste  is  

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden zei Dollie:

Een entreactie komt wel vaak na ongeveer 1 - 1,5 week. Het ooglid kan wat opzwellen dan, eventueel met een klein bultje er op. Soms geeft dat wat irritatie. Ik zie het voornamelijk bij konijnen die voor het eerst gevaccineerd worden, maar gezien de timing heeft hij waarschijnlijk de Nobivac MyxoRHD plus wel voor het eerst gekregen nu.

Bedankt voor je reactie en info! Ik had voor ik dit gelezen had toch maar voor vanmiddag een afspraak bij de dierenarts gemaakt, want zijn oog zat vanmiddag helemaal dicht en het zag er niet lekker uit. 

Een voor mij onbekende dierenarts had dienst, dus dat is dan altijd even aftasten. Ik heb ook over jouw reactie/info verteld, maar hij betwijfelde dat dat het is. Al zei hij later wel dat het niet onmogelijk is. Het is aan 1 oog, het andere is helemaal normaal.

Hij heeft het eerst goed schoongemaakt, daar was hij wat bedrevener in dan ik. Het ooglid aan de binnenkant (boven en onder) is heel erg rood. Hij bekeek dat uitgebreid. Een myxoompje zag hij niet. Het viel hem op dat het ooglid een beetje rimpelig is en hij vroeg of dat al eerder zo was (nee). Als hij het strak trok was het wel gewoon recht.

Hij heeft goed gevoeld rond de oogkassen en de kaken, maar voelde niks raars en Jerry reageerde ook niet met pijn. Het zou eventueel een ontstoken kieswortel kunnen zijn, eventueel een abces daar die is gesprongen en nu niet zo pijnlijk is doordat de druk er dan af is. Antibiotica had dan nu geen zin, want dat komt niet zo ver. Hij heeft zijn kiezen bekeken en zag aan 1 kan een wat scherpe rand. Mijn eigen dierenarts zag dat 1,5 week geleden bij de inenting ook, maar vond het nog niet direct nodig om daar iets aan te doen, wel om in de gaten te houden. De dierenarts van vandaag zei dat het wel precies de kant van het vieze oog is. Het zou er dus misschien mee te maken kunnen hebben. Hij raadde aan om het gebit over een half jaar á een jaar te laten behandelen. 

Of zijn weerstand is door de inenting even minder waardoor er een al sluimerend probleem nu naar boven komt.

Aan het oog zelf zag hij net als ik niks bijzonders. Hij heeft er alleen niet met zo’n gekleurde vloeistof in gedruppeld om naar beschadigingen te kijken bedacht ik later. 

Hij dacht ook nog aan een traumaatje, dat vond hij wel waarschijnlijk. Hij vroeg al of ze vochten, maar het gaat heel goed tussen Jerry en Do. Of door een strootje (zelf dacht ik dan ook nog aan een scherpe teennagel). 

Er zijn dus best een aantal mogelijke oorzaken, maar het is nu niet duidelijk welke het is. Ik heb nu vitamine A oogzalf meegekregen wat ik er 2 tot 4 keer per dag in moet smeren. En ik moet het oog goed schoonmaken, want die opgedroogde witte smurrie is natuurlijk pijnlijk. Ik mocht eventueel ook pijnstilling geven, maar dat vonden we allebei niet echt nodig nu. Als het over 1 á 2 weken niet beter is dan stelde hij voor om verder te kijken. Uitgebreid in de bek onder narcose en/of foto’s maken.

Zelf sluit ik die entreactie niet uit. @Dollie ik kan me nu ik er over nadenk inderdaad nog herinneren dat jij van de zomer of zo een foto liet zien van een konijn met een bultje op het ooglid als reactie op de inenting. Was dat aan 1 oog? Ik heb Jerry al 7,5 jaar en hij is altijd zonder problemen netjes ingeënt (ook tegen RHD2), maar het was nu inderdaad de eerste keer dat hij is ingeënt met NobivacMyxoRHD plus. Hij heeft nog nooit iets gehad. Dat betekent natuurlijk niet dat hij niks kan krijgen, maar het is altijd een kerngezond konijn. Wel wat ouder aan het worden (8,5 jaar of ouder). 

Of passen die aan de binnenkant erg rode, en aan de buitenkant wat gerimpelde oogleden niet bij een entreactie? En de witte smurrie. 

Zijn temperatuur was op zich goed (38,3), dat vond ik wel prettig om te weten met deze kou.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee gesloten en Niet in de spotlight dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .