Spring naar bijdragen

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

• Reacties 1,9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vriend komt steeds teleurgesteld terug uit de konijnenkamer. Wil hij Gijs even loslaten of wat lekkers geven en dan blijkt hij niet thuis te zijn en nieteens een briefje te hebben achtergelaten.

“Beste konijnenbaasjes,   Namens het gehele konijnenvolk spreek ik u toe en eis ik, ook namens het gehele konijnenvolk, grotere porties brokken. Wij willen MEER biks, MEER biks, MEER biks”.

"Als ik nou heel lief bij je ga zitten, krijg ik dan nog een paar brokjes extra?", aldus Luz.   

Wisten jullie dat science selective ook een "house rabbit" variant heeft? Ik kwam het gisteren opeens tegen bij de Welkoop en had het nog nooit gezien. Ik ben wel benieuwd wat het verschil is met de normale adult versie. Je zou zeggen de vitamine D, maar die is ook toegevoegd aan de graanvrije (weet niet of dat ook is bij de normale) en ook aan Trovet. Zou het verschil de dosis vitamine D zijn die erin zit? Best interessant, want ik heb een heel sterk vermoeden dat binnenkonijnen veel vaker gebitsproblemen hebben dan buitenkonijnen en dat kan natuurlijk alles met de vitamine D te maken hebben. Aangezien zonlicht/daglicht door een raam heen niet voor vitamine D aanmaak zorgt, zullen toch bijna alle binnenkonijnen een tekort hebben en daarmee meer kans op gebitsproblemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Wisten jullie dat science selective ook een "house rabbit" variant heeft? Ik kwam het gisteren opeens tegen bij de Welkoop en had het nog nooit gezien. Ik ben wel benieuwd wat het verschil is met de normale adult versie. Je zou zeggen de vitamine D, maar die is ook toegevoegd aan de graanvrije (weet niet of dat ook is bij de normale) en ook aan Trovet. Zou het verschil de dosis vitamine D zijn die erin zit? Best interessant, want ik heb een heel sterk vermoeden dat binnenkonijnen veel vaker gebitsproblemen hebben dan buitenkonijnen en dat kan natuurlijk alles met de vitamine D te maken hebben. Aangezien zonlicht/daglicht door een raam heen niet voor vitamine D aanmaak zorgt, zullen toch bijna alle binnenkonijnen een tekort hebben en daarmee meer kans op gebitsproblemen?

Ik geef sinds een paar maanden de Selective House Rabbit. Ik moest vanwege de blaasgruis van Liz overstappen op een calciumarm dieet. Liz krijgt die nog maar Olaf had bedacht dat hij het toch niet zo lekker vind. Hij weigerde het nog te eten. Die krijgt nu weer Beaphar. 

In de House versie zit meer vit D en A.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanwege dat geklieder van Gijs heb ik hun kleedjes in de wasmachine gedaan. Nu zitten ze verontwaardigd in het hokje waar ze nooit in zitten, het enige plekje in de ren waar nog wel een matje ligt. Wat zijn ze zielig hè

• Haha 5
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Marjoleink:

Gebruiken om speeltjes mee te maken? Eierdozen met hooi en snoepjes erin, dat soort dingen.

Of als het veel is naar de opvang of de kinderboerderij. 

Het is 5 kg. 😭 Helaas geen opvang of asiel in de buurt. Kinderboerderij weet ik eerlijk gezegd niet eens, maar ik zal dat even opzoeken. Dank!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kliko sprong vanmorgen uit de ren 😱
Ik deed het deurtje open om ze hun ontbijt te geven en Kliko zat, zoals altijd met etenstijd, met zn voorpootjes op de verhoging te wachten. Dat is een verhoging/plankje in het renpaneel van 20 cm hoog. 
Dus ik doe de deur open en hij springt zó, zonder aanloop of wat dan ook, over die verhoging heen de tuin in! Hij was er zelf ook nogal verbaasd over geloof ik, dus ik kon hem meteen in zn nekvel grijpen en terug in de ren zetten. Rummikub was zó onder de indruk van een vliegende Kliko dat ze hard begon te stampen 🤣

Ik heb hem zijn snoepje gegeven, Rummie kwam haar snoepje ook halen en toen was alles weer goed. 

Ben benieuwd of hij er morgenochtend weer probeert uit te springen. 

• Haha 2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier geldt de gouden regel: Als het één keer lukt, dan lukt het de volgende keren ook. Om die reden heb ik dus nog een uitloopren aan de ren vast, zodat ze niet meteen ‘weg’ zijn als ze uit hun ren ontsnappen. 😜 Succes ermee haha. 

bewerkt door Pablo&Lola
  • Haha 2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben ook nog de regel: als het een keer bijna lukt, dan lukt het ook helemaal.

Ik ben begonnen met een panelenren buiten, totdat mijn ram me 's ochtends bij de schuifpui zat op te wachten. Toen een overdekte ren van 60 centimeter hoog, totdat hij er een paar keer in slaagde om op de rand te springen. Nog niet er overheen, maar ik zag dat nog wel een keer gaan gebeuren. De huidige ren is 80 centimeter hoog, en tot nu toe is hij kansloos. En de volière heeft een sluisje, dus daar kunnen ze helemaal niet uit.

Wat gaat Kliko doen denk je, als hij er nog een keer uit springt? Is hij avontuurlijk aangelegd?

• Haha 3
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Pablo&Lola misschien moet ik ook maar een soort sluisje gaan maken maar dan van panelen of zo. Vandaag ging het goed, maar hij stond er wel op te azen zeg maar om het weer te proberen. 

@Marjoleink Kliko is zéker avontuurlijk! Ik denk dat als hij zijn kans schoon ziet hij de benen neemt. Gelukkig is onze tuin wel konijn-proof, hij kan er nergens uit. Hij zou, met wat moeite, onder de poort door kunnen, maar daar staat een stuk gaas naast dus stel dat hij eruit springt en de tuin inrent dan kan ik dat stuk gaas meteen voor de poort zetten. 

@IreneM dat heeft het mij ook wel gekost hoor 🤣. Ik was blij dat ik mijn handen leeg had! Meestal heb ik de voerton nog vast, maar die had ik even op het krukje naast de ren gezet om mijn vest dicht te doen. Anders had ik hem nooit kunnen grijpen zo snel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammmmm medicijnen (metacam) dacht Julia toen ik de spuit voor hield. Dus haar kontje ging gelijk samenknijpen en trillen. Nam ze een hap... je zag haar echt kijken "wat is dit voor viezigheid!" Dus ik omwisselen met haar pijnmedicatie die nam ze wel aan, weer omwisselen met de andere (panacur) trapte ze weer in 😄 maar een derde keer niet. Uiteindelijk het laatste beetje erin moeten spuiten onder dwang 😌 denk dat ze er morgen niet meer intrapt 😧

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Francisca:

Jammmmm medicijnen (metacam) dacht Julia toen ik de spuit voor hield. Dus haar kontje ging gelijk samenknijpen en trillen. Nam ze een hap... je zag haar echt kijken "wat is dit voor viezigheid!" Dus ik omwisselen met haar pijnmedicatie die nam ze wel aan, weer omwisselen met de andere (panacur) trapte ze weer in 😄 maar een derde keer niet. Uiteindelijk het laatste beetje erin moeten spuiten onder dwang 😌 denk dat ze er morgen niet meer intrapt 😧

Haha wat een gemeen konijnenbaasje! Panacur doe ik altijd in een hamsterbakje met een beetje geprakte banaan of geraspte wortel. Meestal likken ze het bij mij dan helemaal op. Banaan is natuurlijk niet zo gezond dus echt een klein plakje dan doen. Ik vind dat altijd fijner dan panacur onder dwang geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Ik weet niet waar Kliko vanmiddag last van heeft, maar hij heeft net ruim 2 minuten stik gezeten om zich uitgebreid op zijn kop te laten aaien. Dat is voor het eerst sinds de nu ruim twee jaar dat ik hem heb. En hij blijft ook bedelen om aandacht. 

Hihi dat is toch hartstikke leuk en lief? Soms hebben ze gewoon echt wat meer tijd nodig om aan je te wennen en merken ze later dat ze aaien toch wel fijn vinden hebbik het idee. Bij Dunya heeft het ook een tijd geduurd voor ik mocht aaien en nu gaat ze als een pannenkoek op de grond liggen als ik kom aaien, mag zelfs een kusje op haar hoofd geven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Francisca:

Bij mij werkt een suspensie met suspendeergel en fijn gemalen panacuur tabletten altijd fijn.dat vinden ze lekker terwijl fenbendrops een ramp is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Haha wat een gemeen konijnenbaasje! Panacur doe ik altijd in een hamsterbakje met een beetje geprakte banaan of geraspte wortel. Meestal likken ze het bij mij dan helemaal op. Banaan is natuurlijk niet zo gezond dus echt een klein plakje dan doen. Ik vind dat altijd fijner dan panacur onder dwang geven.

Haha ja vandaag trapte ze er helaas niet meer in. Heb het onder dwang gegeven maar ging erg moeizaam. Banaan krijgt ze diaree van maar ik kan het wel met wat geweekte brokjes of in dwangvoer doen. Dat likt ze namelijk ook zo op. Tis net een kliko, ze lust echt alles. Behalve panacur dan 😂

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Evee locked en unfeatured this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .