Spring naar bijdragen
Hallo Hoi

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

53 minuten geleden zei JacinthaBrehler:

Spook gebruikt mijn voet om het koekje wat ze net heeft gekregen tegen te houden op te eten ❤️

F44D0365-A497-4263-8651-DA329DD73254.jpeg

🙄😉😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Eefje:

Betsy heeft door haar snot super vieze voorpootjes. Van die harde samengeklonterde haartjes. Daar wast ze zich mee en daardoor krijgt ze soms last van haar oogleden en neusje. Ik probeer het vaak schoon te maken met een nat washandje en een zacht borsteltje, maar dit werkt niet voldoende op de echte klonters. Lospeuteren kan, maar dat moet heel voorzichtig, duurt lang en ze vindt het heel vervelend. Zou ik het er uit kunnen knippen? Kan zijn dat ze dan wat bijna kale plekjes op haar pootjes krijgt. Ik weet niet of dat kwaad kan bij het wassen? Ze zit binnen dus koud krijgt ze het niet.

Dat is geen probleem hoor. Waarschijnlijk fijner voor de huid dan die plakken haar er op. Mars heeft hetzelfde maar dan door het kwijlen en het vloeibare voer, ondanks dat ik na elke voeding de boel schoonmaak met babydoekjes. Af en toe kan ik alles er voorzichtig uit (bij hem zitten de plukken al half los dan) en toevallig heeft ie nu ook wat kale plekken. Is niet anders.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo, ik heb alle troep van haar pootjes geknipt, ze deed het hartstikke braaf. Kwamen mijn konijnenkapperskills weer eens van pas! Dat was lang geleden! Nu elke dag maar schoonmaken met een washandje en maandag met de dierenarts overleggen of we weer een korte abkuur zullen starten. Ze snottert weer flink en het is net stopverf zo taai. Arme Bets.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteren hebben we Wannes gekamd, hij heeft zo'n rotvacht waar bij dit vochtige weer de klitten bijna spontaan inspringen. Hij had ook klitten onder zijn achterpootjes. Die heb ik voorzichtig weggeknipt en gekamd, en het blijkt bij beide achterpoten een beetje kaal te zijn, bij zijn hielen zeg maar. Dat komt niet door mijn knip- en kamkunsten hoor, dat zat er al voordat ik die klitten weg ging halen. Er zitten ook witte schilfers op. Zijn dit sore hocks, of een mijt die graag onderop voetjes leeft? Of nog iets anders? Morgen maar even de dierenarts bellen. Hij lijkt er geen last van te hebben.

Screenshot_20201025-095059~2.png

bewerkt door Okki

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan het geen vuil zijn? Zand of grond? Of uit de geurklieren komen (maar dan zou het op z'n bips zitten, niet op z'n pootjes)? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Evee:

Kan het geen vuil zijn? Zand of grond? Of uit de geurklieren komen (maar dan zou het op z'n bips zitten, niet op z'n pootjes)? 

Nee, die witte schilfers zijn echt huidschilfers. Ze wegen niks, waaiden makkelijk weg. Die zwarte dingetjes in de vacht, dat is wel gewoon zand ofzo. Zijn huid is ook kaler dan zou moeten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan ook gewoon talg zijn, maar misschien wel slim om de dierenarts er even naar te laten kijken voor de zekerheid. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik ga morgen wel even bellen. Het lijkt me nogal koud voor hem, die kale plekjes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb t idee dat bijna alle konijnen als je de vacht aan de kant duwd deze plekjes hebben op de hakken. Vaak zit er een zoor kussentje van omgevouwen haar er over heen. Tot nu toe hebben in ieder geval al mijn konijnen gehad. Zijn voor mijn gevoel een soort welt plekken. Zolang de huid niet stuk is en zeer geen pijn aan hebben (wat natuurlijk lastig te bepalen is,soms kan je proberen een week bv pijnstilling te geven om te kijken of 't gedrag veranderd) zou ik er niks mee doen. Een da bezoek kan uiteraard geen kwaad. Die ziet t dan echt, ik alleen op een foto. Zou wel oppassen met huid afkrapsels op die plek. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei MichelleloveElmo:

Ik heb t idee dat bijna alle konijnen als je de vacht aan de kant duwd deze plekjes hebben op de hakken. Vaak zit er een zoor kussentje van omgevouwen haar er over heen. Tot nu toe hebben in ieder geval al mijn konijnen gehad. Zijn voor mijn gevoel een soort welt plekken. Zolang de huid niet stuk is en zeer geen pijn aan hebben (wat natuurlijk lastig te bepalen is,soms kan je proberen een week bv pijnstilling te geven om te kijken of 't gedrag veranderd) zou ik er niks mee doen. Een da bezoek kan uiteraard geen kwaad. Die ziet t dan echt, ik alleen op een foto. Zou wel oppassen met huid afkrapsels op die plek. 

Ik heb het nog nooit gezien, ook niet bij Wannes. Misschien kan ik eerst de foto naar de dierenarts sturen, zou weer een bezoekje kunnen schelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarnet was ik op youtube een filmpje aan het kijken van Sofie senden. Zij heeft een dierenopvang in haar tuin en vangt zwaar verwaarloosde, gehandicapte en zieke dieren op. Ze knapt de diertjes op en ze krijgen een prachtige thuis bij haar. Ze vangt dus ook konijntjes op. Daarnet keek ik dus een video waar ze twee zwaar gehandicapte konijntjes opvangt. De achterpoten zijn helemaal misvormd.

mocht je interesse hebben in het filmpje of de youtubekanalen. Zij maakt op haar andere youtubekanaal ook verschillende video’s van vegan recepten, enzo. 

De youtubekanalen heten dierenopvang lamana, of het andere kanaal, Sofie senden.

veel kijkplezier, als je het gaat opzoeken ten minste.

ik heb nog nooi iemand met zo een groot dierenhart  gezien! 

bewerkt door Punky🐰

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Een dag niet door Luz gewassen, is een dag niet geleefd. ☺️
53048528-D87E-410D-A205-7D82932089EF.thumb.jpeg.e4016c0a109f35ea83485751d026590a.jpeg

Ah wat een liefje is ze toch 🥰

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben weer een nieuw middel in de strijd tegen het snot van betsy. Acetylcysteine door haar spoelwater. Dat is een slijmoplossend middel. Ze had snot zo dik als stopverf. Kregen we er niet uit met gewoon spoelwater en Betsy krijgt het er natuurlijk niet uit gesnotterd, daardoor niest ze zich te pletter. Nu elke dag daarmee spoelen en dan als er verbetering is afbouwen naar 2 a 3 keer per week. Gisteren zijn we begonnen. Haar snoet is smeriger dan ooit, hopelijk komt dat omdat het snot dunner wordt en ze het er nu dus uit krijgt. Elke keer toch weer hoop dat we deze keer iets hebben gevonden wat haar leventje fijner maakt. Duimen maar weer...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Eefje:

Wij hebben weer een nieuw middel in de strijd tegen het snot van betsy. Acetylcysteine door haar spoelwater. Dat is een slijmoplossend middel. Ze had snot zo dik als stopverf. Kregen we er niet uit met gewoon spoelwater en Betsy krijgt het er natuurlijk niet uit gesnotterd, daardoor niest ze zich te pletter. Nu elke dag daarmee spoelen en dan als er verbetering is afbouwen naar 2 a 3 keer per week. Gisteren zijn we begonnen. Haar snoet is smeriger dan ooit, hopelijk komt dat omdat het snot dunner wordt en ze het er nu dus uit krijgt. Elke keer toch weer hoop dat we deze keer iets hebben gevonden wat haar leventje fijner maakt. Duimen maar weer...

Dat zou fijn zijn. Ik duim mee!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Eefje:

Ik heb dat bij James ook een tijdje gedaan en dat werkte toen best goed om het snot wat dunner te maken en het reutelen werd daardoor ook minder. Heb jij het van de DA mee gekregen? Ik kreeg nml het advies om gewoon van die kinder fluimuvil te kopen, daar zit die zelfde werkzame stof in. "Leegzuigen" met zo'n apparaatje voor babies zou je ook nog kunnen proberen misschien. Dat is wel echt smerig en ik heb het zelf nooit gedaan, weet niet meer hoe dat heet ook.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ik heb dat bij James ook een tijdje gedaan en dat werkte toen best goed om het snot wat dunner te maken en het reutelen werd daardoor ook minder. Heb jij het van de DA mee gekregen? Ik kreeg nml het advies om gewoon van die kinder fluimuvil te kopen, daar zit die zelfde werkzame stof in. "Leegzuigen" met zo'n apparaatje voor babies zou je ook nog kunnen proberen misschien. Dat is wel echt smerig en ik heb het zelf nooit gedaan, weet niet meer hoe dat heet ook.

Ik heb het op advies van de dierenarts bij de apotheek gekocht, van die zakjes met poeder 200mg. Ik heb het idee dat het wel wat doet. Nog op de site van Wilhelminapark gekeken, daar staat ook nog broomhexine en xylometanogwatdruppels, dat is de neusspray die ik zelf ook altijd gebruik. Allebei ook vrij verkrijgbaar. Dus dat kunnen we er ook nog tegenaan smijten. Maar ik hoop dat dit genoeg is om het niezen wat tegen te gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee vraagje, dat weet jij denk ik. Ik heb broomhexine gehaald voor Betsy, het is een drankje, maar er staat op dat er abrikozenaroma (in propyleen glycol) in zit. Nu weet ik dat ze geen steenvruchten mogen, maar dit is aroma, lijkt me een kunstmatig smaakje dus. Zou dit kwaad kunnen? Ik wil het sowieso nog verder verdunnen met water.

bewerkt door Eefje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat het aroma kwaad kan, maar ik ben er geen expert in. Voor zo ver ik weet zijn aroma's synthetisch, en heeft het dus inderdaad weinig met het echte product te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Evee:

Ik denk niet dat het aroma kwaad kan, maar ik ben er geen expert in. Voor zo ver ik weet zijn aroma's synthetisch, en heeft het dus inderdaad weinig met het echte product te maken.

Dank! Ga ik nog voor de zekerheid wat verder speuren op internet of ik kan vinden wat het dan precies is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee ter info, mocht je het interessant vinden: ik heb het nog nagevraagd bij mijn zwager, hij is chemicus. Het zijn de cyanides in steenvruchten die giftig zijn, dat zit zeker niet in aroma's, zelfs als ze wel uit het originele product (in dit geval abrikozen) gewonnen zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Lienappelsien:

@Marjoleink hoe gaat het met Beany en Guusje? Prachtig konijn is Guusje! Heb je ook foto’s van het stel samen? Vast 😉

Wel goed. Nog niet onafscheidelijk, maar ik zie ze wel steeds meer samen. Ik heb nog niet zoveel foto's waar ze samen opstaan, want als ik aan kom lopen gaan ze of heen en weer rennen of guusje gaat op zijn achterpoten staan bedelen om eten of aandacht, of allebei.

20201029_081609.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Pablo&Lola:

Een dag niet door Luz gewassen, is een dag niet geleefd. ☺️
53048528-D87E-410D-A205-7D82932089EF.thumb.jpeg.e4016c0a109f35ea83485751d026590a.jpeg

Wat een liefie! Punky gaat ruwer met mij om! Als ik op de mat lig op mijn gezicht springen,  kleine beetjes geven als likjes,...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites