Spring naar bijdragen
Hallo Hoi

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

Ai, wat zal je geschrokken zijn toen je Amber vond... Bizar. 😞 Sterkte.

Lief dat Boris zo snel weer een nieuw vriendinnetje mocht krijgen. Dat is voor jezelf heel snel schakelen, maar als hij zo zit te treuren is het extra triest. Zo te zien is hij blij met haar. Leuke foto’s.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat was ook even een hele bizarre ervaring. Heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ze ineens overleden waren.Ja, jaren geleden, ook met een Thrianta toevallig.... Dandy maar die vond ik 's morgens al wat rustiger dan normaal....  Waarschijnlijk is haar hart ermee gestopt ofzo. De entingen waren allemaal op peil, ze is 7 jaar geleden al geholpen, dus ik zou eerlijk gezegd niet echt iets anders kunnen verzinnen. En de avond ervoor was ze nog zoals ze altijd was. Ik hoop maar dat ze er zelf weinig van heeft meegekregen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een schrik om Amber zo plotseling te verliezen. Zo'n tof konijn en dan ineens is ze er niet meer. Sterkte, hoor.

In ieder geval heeft Boris een nieuwe liefde, dat is tenminste een troost. Voor jou zal het waarschijnlijk iets langer duren voor je eraan gewend bent dat Amber er niet meer is. 😢

We zouden toch een voorbeeld moeten nemen aan onze konijnen, ze selecteren niet op uiterlijk of leeftijd, maar op karakter. Wat een heerlijk plaatje is die laatste foto met dat kleintje relaxed tegen die grote beer aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet nog niet wat ik moet vinden van de koppeling tussen Robin en Nutsy. Iedere koppeling gaat anders, maar het is meer Robin die ik wat vaag vind. Er is weinig/geen onrust: Nutsy heeft zich ontpopt tot een ontzettend vrolijk en stuiterend konijn terwijl Robin heel stil is. Iedere keer als ze langs loopt wil hij een minuscule poging doen om te gaan rijden, maar dan is Nutsy al 10x doorgelopen. Hij eet niet zoals ik gewend ben van alle konijnen: geen enkele vorm van enthousiasme, laat de biks soms voor wat het is om vervolgens in het toilet hooi te knabbelen. Het is allemaal wat gekkig vind ik, maar hij wast zichzelf wel en drinkt ook 🤨

Even aankijken of het niet iets anders is dan koppelstress. Mijn vriendin deed het anders qua voeding (veel biks en biks met hoge calcium) dus wil wel extra verdacht zijn op eventuele gebitsproblemen. Ze geeft ook aan dat hij altijd al niet zo'n enthousiaste eter was, maar aangezien hij overgewicht heeft moet hij het toch ergens vandaan hebben gehaald 🙄.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan de stress / spanning zijn van de koppeling en nieuwe omgeving. Misschien geef jij ook andere brokken dan ze gewend was?

Hopelijk is het inderdaad niet meer dan dat, maar verstandig dat je het in de gaten houd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Huiself:

Ik weet nog niet wat ik moet vinden van de koppeling tussen Robin en Nutsy. Iedere koppeling gaat anders, maar het is meer Robin die ik wat vaag vind. Er is weinig/geen onrust: Nutsy heeft zich ontpopt tot een ontzettend vrolijk en stuiterend konijn terwijl Robin heel stil is. Iedere keer als ze langs loopt wil hij een minuscule poging doen om te gaan rijden, maar dan is Nutsy al 10x doorgelopen. Hij eet niet zoals ik gewend ben van alle konijnen: geen enkele vorm van enthousiasme, laat de biks soms voor wat het is om vervolgens in het toilet hooi te knabbelen. Het is allemaal wat gekkig vind ik, maar hij wast zichzelf wel en drinkt ook 🤨

Even aankijken of het niet iets anders is dan koppelstress. Mijn vriendin deed het anders qua voeding (veel biks en biks met hoge calcium) dus wil wel extra verdacht zijn op eventuele gebitsproblemen. Ze geeft ook aan dat hij altijd al niet zo'n enthousiaste eter was, maar aangezien hij overgewicht heeft moet hij het toch ergens vandaan hebben gehaald 🙄.

Dit eetgedrag ken ik ook wel van mijn ram hoor. Die valt aan op de brokken, eet er dan een paar, en gaat dan soms inderdaad naar beneden om lekker hooi te knabbelen. Hij kwam uit de opvang inderdaad ook met overgewicht, maar waar hij dat vandaan heeft is mij ook een raadsel. 

Ik ga binnenkort met hem naar de dierenarts als ik hem een halfjaar heb, even kijken hoe zijn gewicht dan is. 

Hij was ook een beetje een sukkeltje, heel rustig in de koppeling en zit nu nog steeds vaak gewoon wat te dutten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef inderdaad een mix van de oude en nieuwe biks. Misschien is het ook helemaal niets en zolang hij maar ergens op knabbelt dan weet ik dat er darmen blijven werken. Na twee konijnen die niet wilden eten vanwege ziek zijn krijg ik echt zweet van een konijn die reageert alsof er geen biks liggen, haha.

@happy211: hij valt helaas niet aan op de biks. Hij is inderdaad wel een lief sukkeltje. Misschien is hij gewoon chagrijnig over de situatie. Als je dan ook nog Nutsy hebt die gaat overcompenseren dan is dat ook vermoeiend. Misschien kun je jouw ram zelf ook wegen? Ik doe dat altijd door de reismand op de weegschaal te zetten en hem er daarna in te zetten. Ik wil dat deze week ook nog even doen, maar wil hem niet nog verder uit zijn doen halen tijdens de koppeling.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Huiself:

Ik geef inderdaad een mix van de oude en nieuwe biks. Misschien is het ook helemaal niets en zolang hij maar ergens op knabbelt dan weet ik dat er darmen blijven werken. Na twee konijnen die niet wilden eten vanwege ziek zijn krijg ik echt zweet van een konijn die reageert alsof er geen biks liggen, haha.

@happy211: hij valt helaas niet aan op de biks. Hij is inderdaad wel een lief sukkeltje. Misschien is hij gewoon chagrijnig over de situatie. Als je dan ook nog Nutsy hebt die gaat overcompenseren dan is dat ook vermoeiend. Misschien kun je jouw ram zelf ook wegen? Ik doe dat altijd door de reismand op de weegschaal te zetten en hem er daarna in te zetten. Ik wil dat deze week ook nog even doen, maar wil hem niet nog verder uit zijn doen halen tijdens de koppeling.

Oh daar had ik eerder aan moeten denken, ik heb ze net dit weekend in de reismand gehad omdat ik hun ren ging verplaatsen 😂

Maar ik vind het toch wel fijn dat hij nog een keer wordt nagekeken bij mijn eigen dierenarts. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Huiself misschien heeft er mee te maken dat Robin bij je vriendin veel biks kreeg en hij dat daardoor niet in 1 keer op at. Dat hij daardoor nog niet in de gaten heeft dat het nu 1 moment is (of 2, afhankelijk van in hoeveel porties je het geeft 😉 ) waar hij de kans heeft om brokjes te eten, en dat dat veel minder brokjes zijn. En doordat hij alleen zat.

Jerry deed de laatste dagen dat hij alleen zat ook wat apart met eten. Toen ik hem mee nam naar de opvang had hij de helft van zijn biks nog niet op. Nu met Dominique er bij eet hij gewoon alles samen met haar meteen op, zoals hij dat daarvoor ook met Rosa deed. Konijnen die alleen zitten doen soms toch anders met eten. Ze lijken er toch minder noodzaak in te zien om alles meteen weg te schransen. Het viel me trouwens ook op dat toen ik met Jerry in de opvang kwam om een vriendinnetje te kiezen dat heel veel konijnen nog biks in hun bakje hadden. Ze hadden net eten gehad, maar de meeste konijnen zaten te dutten terwijl er dus nog een beetje biks in hun voerbak zat. Het voerbakje van Dominique was wel leeg, wat ik een geruststellend idee vond 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Betsy deed ook heel apart met eten tijdens en vlak na de koppeling. Ze had ook erg veel stress gehad in twee weken tijd. Nu is er niks meer aan de hand en valt ze weer overal op aan. Zolang er wat naar binnen gaat kun je het wel even aankijken, als ze op hun gemak zijn en weer regelmaat hebben gaat het hopelijk gewoon beter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel goed om allemaal te weten! Fijn die ervaringen. Ik zag een platte zwarte zachtere exkeutel liggen dus er zal wel wat stress zijn van alle veranderingen. Geduld hebben denk ik ook al heb ik dat niet 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk om al die koppelingen hier te volgen. Heerlijk die foto's! Altijd zo mooi om gelukkige koppeltjes te zien!

Gelukkig is het voor steeds meer mensen vanzelfsprekend om je konijn een (nieuw) vriendje te geven. Terwijl je er zelf soms nog niet zo aan toe bent na het overlijden van je konijn, zijn zij al weer vrij snel gelukkig met een ander. Gekke beestjes die konijnen. Succes met de stelletjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Eefje:

Betsy deed ook heel apart met eten tijdens en vlak na de koppeling. Ze had ook erg veel stress gehad in twee weken tijd. Nu is er niks meer aan de hand en valt ze weer overal op aan. Zolang er wat naar binnen gaat kun je het wel even aankijken, als ze op hun gemak zijn en weer regelmaat hebben gaat het hopelijk gewoon beter.

Ik heb natuurlijk ook geen idee welke goede voornemens hij had voor 2020: misschien hoorde daar afvallen wel bij 😄 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inmiddels heeft Robin plakkerige poep op de handdoek nagelaten en zie ik slechts een paar pikzwarte natte kleine superzachte ronde keuteltjes 😑 Baal hier wel een beetje want ik hoop nog steeds op een stijgende lijn... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe gaat de koppeling? Kan hij een beetje relaxen? 

Het zijn natuurlijk erg grote veranderingen in zijn konijnenleven. Reizen, koppeling, nieuwe omgeving, andere baas, deels ander eten. Alles is anders voor hem. Het is niet gek dat zijn lijf daardoor een beetje van slag is. Als hij zich wel normaal gedraagt zou ik ze een dag of 2 even op alleen hooi (en water) zetten. Hij eet wel hooi toch? 

Als er nog maar heel weinig aan keutels uitkomen of hij ziekig oogt is het natuurlijk zaak om met hem naar de dierenarts te gaan. Ik denk dat jij het goed in kan schatten wanneer je het nog even kan aankijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had vandaag een afspraak met Bo bij de dierenarts voor controle van mogelijke EC. Ik had Senna ook meegenomen, omdat ik het idee had dat ze afgevallen was. Nadat Senna gecheckt was had de dierenarts haar nog even vast op de arm en haalde ik Bo uit de reismand, maar ondertussen vond Senna het nodig om te plassen. 😂 Gelukkig had de da haar zo vast dat ze precies met een mooi boogje op de grond plaste, maar toen zag de da dat er misschien zand in de urine zat pffff. Kom je voor heel iets anders, krijg je dat erbij. Gelukkig konden ze meteen een foto maken en gelukkig was er uiteindelijk niks mis met de blaas.

Helaas wel afgevallen, dus voor nu even wat meer voeren (lichamelijk lijkt er niks mis). Het oog van Bo lijkt stabiel, dus kan de medicijnen voor EC nu halveren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei IreneM:

Ik had vandaag een afspraak met Bo bij de dierenarts voor controle van mogelijke EC. Ik had Senna ook meegenomen, omdat ik het idee had dat ze afgevallen was. Nadat Senna gecheckt was had de dierenarts haar nog even vast op de arm en haalde ik Bo uit de reismand, maar ondertussen vond Senna het nodig om te plassen. 😂 Gelukkig had de da haar zo vast dat ze precies met een mooi boogje op de grond plaste, maar toen zag de da dat er misschien zand in de urine zat pffff. Kom je voor heel iets anders, krijg je dat erbij. Gelukkig konden ze meteen een foto maken en gelukkig was er uiteindelijk niks mis met de blaas.

Helaas wel afgevallen, dus voor nu even wat meer voeren (lichamelijk lijkt er niks mis). Het oog van Bo lijkt stabiel, dus kan de medicijnen voor EC nu halveren.

nou gelukkig maar. fijn dat het zo goed gaat!

ik heb hier ook gedoe.... Pluisje drinkt nu 1 waterbak per dag leeg. en Boaz valt af, ik moet een nieuwe camera en huistelefoon betalen, en daarna komt mijn nieuwe smartphone. voel me echt een holbewoner zonder die telefoon. maarja beestjes gaan uiteraard voor.

en ik weet nou nog steeds niet of Pluisje nou wel of geen coccidiose heeft... nog maar even navragen hoe dat nou zat

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei IreneM:

Gelukkig is er met Senna niets aan de hand. Ik hoop dat ze snel lekker aankomt. Hoe komt een konijn eigenlijk aan zand in de urine? 

Ik ben vanavond weer heerlijk aan het genieten van mijn stel. Jazz kon niet kiezen of hij nou binkies moest maken of op Pixie moest springen. Dus dat werd een combinatie van de twee en ik kwam echt niet meer bij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een bunny gedoe hebben we soms. En dat plassen bij de dierenarts 😂welwel even goed voor de urinecheck in ieder geval! 

Robin Hood en Nutsy zijn vd 1 op andere dag twee handen op 1 buik en Robin eet weer normaal! Aniek had inderdaad gezegd dat het bij een koppeling hoort. Ik ben ook niets gewend 😆 als ik later ook zo'n overbezorgde moeder wordt dan hou ik mijn hart nu al vast 🥰

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites