Spring naar bijdragen
Hallo Hoi

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

6 minuten geleden zei mammafelina:

Kunnen konijnen eigenlijk teveel hooi eten?

Nee, konijnen zijn folivoren, bladeters. Eigenlijk horen ze dus echt bijna alleen maar grassen te eten. Omdat dat lastig is, hebben we het bij onze huisdierkonijnen vervangen door de gedroogde variant, hooi dus.  Mits je hooi gevarieerd genoeg is, kunnen ze zelfs op alleen hooi prima overleven.

6 minuten geleden zei mammafelina:

Ik merk dat mensen in mijn omgeving het zielig vinden dat de konijnen volgens hun zo weinig lekkere dingen zoals snoepjes, knabbelsticks en brokken krijgen.

Ik probeer dan wel uit te leggen dat ik dat helemaal niet zielig vind omdat die snacks helemaal niet gezond zijn.

Mensen echt overtuigen lijkt echter nogal moeilijk.

Nu zijn het natuurlijk gewoon mijn konijnen en ik ben de enige die bepaald wat voor eten ze krijgen! Ik verwen ze liever af en toe met een stukje banaan, appel, aardbei of kruiden of zo.

Herkennen jullie Dit?

Ik denk dat wij mensen echt te ver van de natuur zijn gaan staan qua voeding, zelf ook. En dat reflecteren we op onze huisdieren. Een dier hoort te eten waar zijn lijf voor is gemaakt. En de konijnendarmpjes zijn echt niet gemaakt voor brokvoeding, maar voor grassen, aangevuld met wat kruiden, planten, knaaghout/schors  en af en toe als traktatie een klein hapje fruit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, zeker herken ik dat. Als je dan zegt dat je de kinderen toch ook niet de hele dag alleen maar snoep, chips en suikerdrankjes geeft alleen omdat ze dat zo lekker vinden, maar probeert hun smaak voor goed voedsel te ontwikkelen en hen gezond te houden, krijg je toch ook weleens glazige blikken. 😁 Raar eigenlijk dat je de konijnen (of kinderen) zo gezond mogelijk eten geeft en dat je juist daar commentaar op krijgt. Andersom krijg ik het ook vaak te horen, dat ze veel te veel verwend worden met alle verse groenten en kruiden, gedroogde gezonde dingetjes, snuggle safe, icepods, ruimte. Want water, brokjes en hooi is toch goed genoeg? 

Ik ben blij dat ik nu veel beter weet hoe de konijnen goed te verzorgen en steeds nog veel bijleer, want het verschil met wat we vroeger wisten, is wel erg groot, hoor. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Betsy heeft sinds gisteravond neusdruppels die werken als een tierelier, ze niest nauwelijks nog en is ineens weer net zo actief en speels als een half jaar geleden. Alleen zitten ze elkaar nu steeds te etteren. Niet heel erg hoor, maar wel irritant over elkaar heen springen en beetje konthappen enzo. Betsy is steeds wel het baasje gebleven, dus het lijkt een beetje gek dat Gijs dan nu ze zich duidelijk beter voelt ineens een gooi naar de macht doet. Had hij dan beter eerder kunnen doen zou je denken. Of is Gijs een heel sportief konijntje dat voor fair play gaat 🤔.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-9-2020 at 17:07 zei Eefje:

Betsy heeft sinds gisteravond neusdruppels die werken als een tierelier, ze niest nauwelijks nog en is ineens weer net zo actief en speels als een half jaar geleden. Alleen zitten ze elkaar nu steeds te etteren. Niet heel erg hoor, maar wel irritant over elkaar heen springen en beetje konthappen enzo. Betsy is steeds wel het baasje gebleven, dus het lijkt een beetje gek dat Gijs dan nu ze zich duidelijk beter voelt ineens een gooi naar de macht doet. Had hij dan beter eerder kunnen doen zou je denken. Of is Gijs een heel sportief konijntje dat voor fair play gaat 🤔.

Zou kunnen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een vraagje aan de andere konijnenexperts (niet dat ik mezelf als expert zie, in tegendeel :-) ondanks dat ik ruim 3 jaar konijnen heb)

Ik heb Monky vanmorgen binnen gehaald want ze wou niet eten en nam weer de 'gashouding' aan. Dus pijnstilling gegeven, Infacol en massage. Daarna in de woonkamer gezet met de benodigheden en ben vertrokken naar m'n werk. Op dat moment oogde ze al wat actiever maar ik wou haar wel even binnen houden zodat mijn man kon controleren of de biks op waren en ze had gekeuteld zodra hij wakker is. Hij appte daarnet dat de biks op waren en ze oogde actief en levendig en zat hooi te eten godzijdank :-)

Ik wil haar dus weer naar buiten doen zodra ik thuis ben van mijn werk om kwart voor 4 maar nu ben ik bang dat dat foute boel is omdat het binnen circa 22 graden is en buiten een stuk kouder en vochtig. Zou dit kwaad kunnen? Ik kan haar toch moeilijk nu binnen houden aangezien het een buitenkonijn is en bezig is met haar wintervacht aanmaken? Pfff, zulke dingetjes vind ik zo lastig altijd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ze al niet fit is, zou ik haar niet naar buiten doen als er veel temperatuur verschil is. Juist die snelle overgangen, zorgen voor flinke weerstand dipjes.  Ik zou het dus even van de temperatuur af laten hangen en als je haar terug zet, dat doen op het moment dat er zo min mogelijk temperatuurverschil is tussen buiten en binnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze is nu wel terug helemaal fit volgens mijn man. Ik zal het zelf zien om half 4 maar zodra de gasaanval weg is is ze ook weer direct opgeknapt en de oude. Probleem is dat ze dit weer blijven afgeven, als ze nou morgen 20 graden en droog afgaven zou ik haar een nachtje binnen houden :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oei, de badkamer gaat sowieso niet lukken. We hebben hier lage temperatuurvloerverwarming die al aan staat, die zet je niet zomaar uit en we hebben geen raam wat open kan in de badkamer. Dan zou het een slaapkamer worden met een raam op een kier. Gaat m'n man weer leuk vinden :-)

Ik zal anders eerst even kijken hoe het met Monky gaat en als ik haar toch naar buiten doe direct om half 4 en haar goed in de gaten houden. Vind het ook zo zonde als Binky lange tijd alleen zit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is het overdag 17 a 18 graden, en in de woonkamer is het 19 a 20 graden. Bij zo een verschil zou ik het op zich wel durven. Maar dan dus niet 's ochtends als het koud is, of 's avonds als het al aan het afkoelen is wisselen, maar wel midden op de dag op het warmste moment. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo, ik heb de ren weer verbouwd. Ik heb de zandbak eruit gehaald, want het begon nu wel erg naar toiletgebouw langs de Route du Soleil te ruiken en dat terwijl ik er vorige week nieuw zand in had gegooid.. Beetje jammer, want de zandbak is Lewis zijn favoriete speeltje, maar ik werd er een beetje gestoord van om elke dag de ren uit te graven en alle plasjes en keutels eruit te scheppen. Bovendien vind ik de zandbak meer een lente/zomerding (in de winter maken ze er nooit gebruik van). Nu moet er dus eigenlijk wel iets anders voor in de plaats komen, maar wat?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebben ze al. 😝

Misschien maar weer een bamboetunnel of een groot grashuis. Dan kan Lewis aan een nieuw sloopproject beginnen. Ik ben alleen bang dat, met een beetje hulp van Luz, het project binnen een week alweer afgerond is. 😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb morgen grote verbouwing. Slaaphokje uit de ren, schoonmaken, in de tijdelijke ren van Beany die dan naar buiten gaat. Ik heb van latten en renpanelen een opklapbaar dak gefabriceerd, en ik wil nog proberen om op een deel daarvan plastic te nieten.

En omdat de andere drie konijnen normaal gesproken vaak op het dak van dat hokje liggen, krijgen die in ruil de cat cube. Daar moeten ze zich de komende 10 dagen dan maar even mee redden. Ze hebben uiteraard nog een groot hok met nachthok, dus ze hoeven niet in de kou te zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe krijgt dat konijn het voor elkaar! Twee weken geleden beschadigd hoornvlies, geen idee hoe dat is gekomen. Vorige week heb ik een stuk stro uit datzelfde oog gehaald. Vandaag voor controle bij de dierenarts, zit er een stuk grasaar vast in zijn oog. Ik ga toch eens opletten wat hij doet met die kant van zijn kop.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Marjoleink:

Hoe krijgt dat konijn het voor elkaar! Twee weken geleden beschadigd hoornvlies, geen idee hoe dat is gekomen. Vorige week heb ik een stuk stro uit datzelfde oog gehaald. Vandaag voor controle bij de dierenarts, zit er een stuk grasaar vast in zijn oog. Ik ga toch eens opletten wat hij doet met die kant van zijn kop.

Ach wat een arme schat. Je zou idd gaan denken dat hij rare capriolen uithaalt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kunnen jullie die bedelende koppies van konijnen weerstaan?! 

Baloe heeft de afgelopen dagen een paar keer flinke diarree gehad, dus ik wil hem even een paar dagen op hooidieet hebben. Hij is gevoelig voor diarree (bij te veel biks of bepaalde groenten) en ik denk dat hij te veel van mijn vriend gekregen heeft. Ik kan dat enthousiaste koppie als ik binnen kom zo moeilijk weerstaan! En vind het ook wel sneu voor mijn dametje. Of geven jullie het andere konijn dan wel gewoon biks?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een ballenbak en een strobak staan en daar gooi ik een paar biksjes of iets anders in. Ze springen allebei al in zo'n bak en zijn even bezig met eigenlijk niks. De ene eet sneller en iets meer biksjes dus die krijgt de biksjes in de strobak, want in de ballenbak is het iets makkelijker zoeken naar lekkers dus dan zijn ze tegelijk klaar. Ik ben tamelijk soepel met de kinderen, maar er is een duidelijke verordening hier die eenzijdig opgelegd is: niks aan de beestjes geven zonder toestemming van mij. Ik heb over de dag verspreid hele kleine hapjes voor die bedelende koppies (een plakje courgette, een zonnenpitje, stukje Johannesbrood, takje kruiden, van die dingen). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha ja vind ik ook lastig! Kyra mag nu ook even geen groente eten. Een keer per dag neem ik haar even mee naar binnen zodat Odin wat groente krijgt, wel iets minder dan anders. Als ik het Odin zou geven als Kyra erbij zit zou het niet goed gaan 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha ja hier is het probleem dat ze binnen wonen en bij ieder geluidje (denk aan geritsel van een zakje, snijden op een snijplank, openen van een doosje) helemaal gek worden omdat ze denken dat ze eten krijgen. Als ik Dunya uit de ren laat om wel iets te eten en Baloe laat zitten dan rent hij mega zenuwachtig heen en weer door de ren. Dat vind ik echt zielig. Dan Dunya ook maar even op hooidieet ;).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah ja dat is ook zielig! Hier heeft Betsy wat meer nodig en Gijs wat minder. Betsy krijgt dus nog wat brokjes als ze bij ons op de bank ligt. Gijs heeft het gelukkig meestal laat door, dan heeft Betsy het meeste al op en krijgt Gijs nog een paar kruimels. Vind het zo sneu om hem helemaal niks te geven dan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aah arme balou! Ook echt sneu dat zijn buikje niet meewerkt. Ik heb zelf ook zo'n buik, maar ik kan zelf beslissen of ik ergens ellende voor over heb 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites