Spring naar bijdragen
Hallo Hoi

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

Ik heb het voor je als spoiler gezet 😉 

Valt toch wel mee de foto? Ziet er wel pijnlijk uit!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thanks! Ja ik vind het ook meevallen maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het even prettig vindt om naar te kijken. Ik vond het helemaal leuk dat ik mee mocht kijken in dat gebit en je zag heel duidelijk een links-rechts verschil met rechts duidelijke haakjes. Mooi om te zien, maar helaas erg pijnlijk voor Dunya inderdaad. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kennen jullie dat gevoel dat je krijgt dat alles te goed lijkt te gaan met de konijnen? Ik klop het gelijk af hoor. Heb genoeg problemen met de katten en hond gehad van het jaar om toch dat dierenarts-abonnementje te hebben betaald.  Maar bij de konijnen lijkt het zo goed te gaan dat ik daar juist onrustig van begin te worden. Ik bedoel, ze zijn ook niet allemaal meer de jongste... Joris is 7, Brenda 5, Harold ?? (sinds 2017 bij ons, komt wel ook wat ouder over) en Charlie is 8.

Charlie lag gisteren zeer comateus te slapen, werd ook niet gelijk wakker toen ik naar haar toe liep, dan klopt mijn hart echt in m'n keel. Ik heb een hoop konijntjes gehad die ouder werden dan de koppels die ik nu heb hoor, wat dat betreft mogen ze zeker nog jaren zorgeloos, fit en gezond mee gaan, maar soms zijn ze allemaal gewoon zo lekker fit en gezond dat je je daar juist weer ongerust over gaat maken 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies dat vind ik het moeilijkste aan het houden van konijnen, bij de andere dieren en de kinderen is soms ook een klein zacht stemmetje op de achtergrond aanwezig "gaat het wel goed?", maar bij de konijnen is dat stemmetje niet klein, niet zacht, niet op de achtergrond en zo goed als altijd aanwezig. Tenminste, bij mij wel. Nu zijn ze weer flink in de rui dus heb ik zorgen dat ze een verstopping krijgen (hebben ze nog nooit gehad, maar ja).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik heb dat ook altijd. Nu heb ik in korte tijd ook best wel wat dierenarts bezoekjes gehad met mijn binnenkoppel, maar ons buitenkoppel dat wat ouder is heeft echt nooit wat. Toch word ik iedere ochtend enigszins gespannen wakker met de vraag of ze allemaal wel weer zullen eten. Als er dan eentje niest vanwege stoffig hooi doe ik meteen een uitgebreide inspectie op zoek naar snot. Bij konijnen heb je die zorgen toch wat meer dan bij andere dieren denk ik. Ik kan me best voorstellen dat je je ergens zorgen maakt als het al een hele tijd goed gaat. In een paar uur kan het opeens heel anders zijn!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begon weer in de iets rustiger modus te komen zit Liz vanmorgen zielig in haar schuilhuisje. Ze eet niet, komt niet maar me toe en rilt af en toe. Nu is ze samen met Olaf weer een dag naar de dierenarts. Daar krijgt ze weer verder onderzoeken. Olaf die pas een gasbuikje had is wel actief maar wilde vanmorgen ook niet eten. Hij word ook nagekeken. Dan zakt de moed je wel even in de schoenen. Ik vraag me ook serieus af of ik iets verkeerd doe. De klachten lijken niet op elkaar maar ik vind het wel toevallig dat ze beide ineens niet lekker zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hé wat gek joh! Zo frustrerend als je niks aan kunt wijzen als oorzaak.. 

Ik heb Betsy weer even aan de antibiotica. Ze ademt zwaarder en was minder actief. Meer de dierenarts overlegd dat ik begin met een week novadox die ik nog had staan om het snot weer wat terug te dringen. Zit ze nu 3 dagen op en gisteren was ze weer lekker druk, hopelijk betekent dat dat het wel wat goeds voor haar doet. Als we het met af en toe een kuurtje wat tegen kunnen blijven houden zou dat zo fijn zijn. Arme Bets, stom snot 😢.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was nogal sceptisch toen mijn vriend voorstelde om de oprit van de konijnen vol te gooien met grind i.p.v. te betegelen, maar Luz en Lew vliegen eroverheen alsof het niks is.

Op het tweede filmpje had ik hun bakjes biks in mijn handen, vandaar het enthousiasme, haha.

Edit: Excuses voor de belabberde kwaliteit. Op mijn telefoon zag het er beter uit.

bewerkt door Pablo&Lola

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou @Evee ze hebben eindelijk waardering voor de cadeautjes uit je winkel 🙂. Duurt even maar dan heb je ook wat. Gijs durft zelfs af en toe een hapje van de slinger te nemen nu hij aan de kast hangt en ik er een kleedje onder heb gelegd, al schrikt hij er zelf nog elke keer van 😆

IMG_20200911_220421.thumb.jpg.c3ecea4ba2fc818df5fd029c30839882.jpg

bewerkt door Eefje
  • Vind ik leuk 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Eefje:

Nou @Evee ze hebben eindelijk waardering voor de cadeautjes uit je winkel 🙂. Duurt even maar dan heb je ook wat. Gijs durft zelfs af en toe een hapje van de slinger te nemen nu hij aan de kast hangt en ik er een kleedje onder heb gelegd, al schrikt hij er zelf nog elke keer van 😆

IMG_20200911_220421.thumb.jpg.c3ecea4ba2fc818df5fd029c30839882.jpg

Eerst de slinger.... dan de kast 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Evee:

Kennen jullie dat gevoel dat je krijgt dat alles te goed lijkt te gaan met de konijnen? Ik klop het gelijk af hoor. Heb genoeg problemen met de katten en hond gehad van het jaar om toch dat dierenarts-abonnementje te hebben betaald.  Maar bij de konijnen lijkt het zo goed te gaan dat ik daar juist onrustig van begin te worden. Ik bedoel, ze zijn ook niet allemaal meer de jongste... Joris is 7, Brenda 5, Harold ?? (sinds 2017 bij ons, komt wel ook wat ouder over) en Charlie is 8.

Charlie lag gisteren zeer comateus te slapen, werd ook niet gelijk wakker toen ik naar haar toe liep, dan klopt mijn hart echt in m'n keel. Ik heb een hoop konijntjes gehad die ouder werden dan de koppels die ik nu heb hoor, wat dat betreft mogen ze zeker nog jaren zorgeloos, fit en gezond mee gaan, maar soms zijn ze allemaal gewoon zo lekker fit en gezond dat je je daar juist weer ongerust over gaat maken 🤣

Wat is dat voor gevoel Evee? 

Ik had juist de gedachten als ze straks allemaal overleden zijn dat ik niet weet of ik weer nieuwe neem. Niet vanwege de kosten maar vanwege de zorgen, stress en verdriet als het niet goed gaat. Coco moet ik misschien in laten slapen terwijl hij nog rent, binkies maakt, me achtervolgt, knuffeld en gek doet. Tommie zit met zijn blaas daar moet ik maandag weer voor naar de da en met een beetje pech laat ik hem inslapen als hij weer blaasgruis heeft. 

Ik ben blij voor je dat het bij jou nu lekker rustig is!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Francisca:

Eerst de slinger.... dan de kast 😂

Haha nou die kast was al veel eerder aan de beurt! Ben blij dat die slinger nu even de aandacht afleidt 😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Francisca:

Wat is dat voor gevoel Evee? 

Ik had juist de gedachten als ze straks allemaal overleden zijn dat ik niet weet of ik weer nieuwe neem. Niet vanwege de kosten maar vanwege de zorgen, stress en verdriet als het niet goed gaat. Coco moet ik misschien in laten slapen terwijl hij nog rent, binkies maakt, me achtervolgt, knuffeld en gek doet. Tommie zit met zijn blaas daar moet ik maandag weer voor naar de da en met een beetje pech laat ik hem inslapen als hij weer blaasgruis heeft. 

Ik ben blij voor je dat het bij jou nu lekker rustig is!

Jeetje heftig hoor! Wat heeft Coco? Heeft Toomie zo veel last van zijn blaasgruis? Ik bedoel qua pijn en zich niet goed voelen?

Liz heeft ook blaasgruis en het is per toeval ontdekt op de röntgenfoto. Heeft Tommie geen baat bij een calcium (en misschien oxalaat) arm dieet? 

bewerkt door Mira11

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Coco zijn gebitje is vreselijk. Hij heeft allemaal ontstekingen aan de wortels daar krijgt hij nu antibiotica voor maar de arts kon geen garantie geven dat de onstekingen niet terug keren. Daarnaast zijn de wortels enorm lang en staat het niet recht dus hij heeft moeite met eten en afbijten (ook zn voortanden staan niet goed) en daar blijft hij zijn hele leven last van houden. Ik vind het niet erg om ze te laten slijpen 1x in de zoveel tijd maar als hij na het slijpen maar 2 weken goed kan eten en dan weer moet, vind ik wel een zwaar leven voor hem.

Ja Tommie heeft nu een calciumarm dieet en hij krijgt pijnstilling. Hij loopt veel te drukken op de wc en hij weet soms niet zo goed hoe hij moet gaan liggen. Ook krijgt heeft hij snel urinevrand. Al is hij wel weer aan het graven in de graafbak sochtends en spelletjes aan het spelen. Dus ik hoop dat het goed komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had vanmiddag een verrassingszakje in de ren gelegd. Opengescheurd, want anders snappen ze het niet. 3 van de 4 konijnen probeerden hun neus erin te steken, en Blackie pakte gewoon het hele zakje vast met zijn tanden en rende ermee weg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Francisca:

Ik vind het niet erg om ze te laten slijpen 1x in de zoveel tijd maar als hij na het slijpen maar 2 weken goed kan eten en dan weer moet, vind ik wel een zwaar leven voor hem.

Als je een beetje stalen zenuwen hebt of kweekt dan kun je zelf zijn voortanden ook slijpen. Ik heb het ook gedaan met een "multitool" met een beschermkapje half over het slijpschijfje en dan was het in tien tellen gebeurd. Ik deed het het liefst samen (eentje hield het ingepakte konijn in de goede positie, hield met een potlood het lipje weg en de ander sleep de tanden korter), maar alleen kon ik het ook (met wat meer zweet op mijn bovenlip, dat wel). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als hij ook slecht gebit heeft bij zijn kiezen is alleen voortanden slijpen niet voldoende. Ook moet je erg uitkijken met zo iets dat t niet te heet word. En een konijn moet er ook geschikt voor zijn. Sommige zullen hiervan compleet in paniek raken 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei JokeC:

Als je een beetje stalen zenuwen hebt of kweekt dan kun je zelf zijn voortanden ook slijpen. Ik heb het ook gedaan met een "multitool" met een beschermkapje half over het slijpschijfje en dan was het in tien tellen gebeurd. Ik deed het het liefst samen (eentje hield het ingepakte konijn in de goede positie, hield met een potlood het lipje weg en de ander sleep de tanden korter), maar alleen kon ik het ook (met wat meer zweet op mijn bovenlip, dat wel). 

37 minuten geleden zei MichelleloveElmo:

Als hij ook slecht gebit heeft bij zijn kiezen is alleen voortanden slijpen niet voldoende. Ook moet je erg uitkijken met zo iets dat t niet te heet word. En een konijn moet er ook geschikt voor zijn. Sommige zullen hiervan compleet in paniek raken 

Nee zijn voortanden worden niet geslepen. Alleen zijn kiesjes onder gasnarcose. Dezelfde middag rent hij dan al weer vrolijk rond. Dus heel veel stress heeft hij er niet van. Maar vind het zo sneu dat hij gewoon niet lekker kan kauwen elke keer. En hij komt wel altijd op het voer afgerend maar krijgt het niet weg. Ook die wortels zijn een probleem en die ontstekingen die terug kunnen keren. Maar wil hem niet kwijt, hij is mijn Cocosgenootje. Mijn maatje die me overal volgt en me helemaal adoreerd. Hij is nog zo vrolijk en energiek en nieuwschierig. Helemaal gek op Julia en echt een allermansvriend. Je ziet aan de buitenkant niet dat hij eigenlijk een groot probleem heeft. Dat vond de DA ook erg sneu. Ik heb nu andere brokjes besteld in de Bunnybunch webwinkel, die zijn kleiner en minder hard. Die krijgt hij wel weg. Andijvie lukt ook en komkommer stukjes vind hij lekker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Marjoleink:

Ik had vanmiddag een verrassingszakje in de ren gelegd. Opengescheurd, want anders snappen ze het niet. 3 van de 4 konijnen probeerden hun neus erin te steken, en Blackie pakte gewoon het hele zakje vast met zijn tanden en rende ermee weg.

Hier snappen ze die zakjes ook niet, zelfs niet met een gat er in. Domme beesten. En zo’n doos hebben ze dan wél weer in 1x door. Konijnen... 🙄🤐😶

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier ook altijd moeite met de zakjes. Of eigenlijk willen ze er helemaal geen moeite voor doen! Eierdozen gooien ze gewoon open. En als ik er een touwtje om heen doe dan is het alweer teveel werk 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Francisca:

Nee zijn voortanden worden niet geslepen. Alleen zijn kiesjes onder gasnarcose. Dezelfde middag rent hij dan al weer vrolijk rond. Dus heel veel stress heeft hij er niet van. Maar vind het zo sneu dat hij gewoon niet lekker kan kauwen elke keer. En hij komt wel altijd op het voer afgerend maar krijgt het niet weg. Ook die wortels zijn een probleem en die ontstekingen die terug kunnen keren. Maar wil hem niet kwijt, hij is mijn Cocosgenootje. Mijn maatje die me overal volgt en me helemaal adoreerd. Hij is nog zo vrolijk en energiek en nieuwschierig. Helemaal gek op Julia en echt een allermansvriend. Je ziet aan de buitenkant niet dat hij eigenlijk een groot probleem heeft. Dat vond de DA ook erg sneu. Ik heb nu andere brokjes besteld in de Bunnybunch webwinkel, die zijn kleiner en minder hard. Die krijgt hij wel weg. Andijvie lukt ook en komkommer stukjes vind hij lekker.

Is het trekken van de kiezen nog een optie? Mijn dierenarts trekt weleens een kiesje als ze echt rot zijn of heel erg vervelend blijven doen. Dat kan prima, maar ik weet niet hoe veel kiezen een konijn kan missen en natuurlijk ook niet of dat voor jouw nijn een optie is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites