Spring naar bijdragen
Hallo Hoi

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

Baloe en Dunya wilden allebei geen groenvoer eten vanavond. Ze kwamen enthousiast naar het bakje rennen, namen een hapje van een stukje witlof en lieten het toen helemaal links liggen. Iedere 5 minuten kwamen ze even ruiken en namen eventueel een hapje, maar het werd niet opgegeten. Ik natuurlijk paniek, maar wat selective brokjes gingen er als zoete koek in, evenals wat weegbree. Ze hoeven het groenvoer vandaag echt niet, terwijl ze er dol op zijn. Wat zou dat nu weer kunnen zijn? Iets mis met het groenvoer, een gek geurtje? Allebei pijn aan hun gebit? Dunya at net als een gek erwtenvlokken toen ze geborsteld werd, dus buikpijn zullen ze niet hebben. Het koppel buiten heeft hetzelfde groenvoer gewoon opgegeten... 🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Speciaal voor @Pablo&Lola Lumi even aan het werk gezet.

ACtC-3fLDKkh4JA7NXkuPAGI_JVqS8gGBb3_fXoMtQqW9oYHagDQa9rWrk0N4puovyBYWHWzayA53wFEskE1WhaFW30efP5TPz0g2xCEpYqkUgdIYBMw5cv5wF5coaeTh5qyGvDrQFqaRP8QmqGbjP9YgITy=w1628-h915-no?authuser=0

Ik weet het niet hoor baas... 

ACtC-3cD6VzUIJRoAkLLf2GT6q8X8oegMTXWaObxsPXfiu_04JbGn83Lld45rupyeShWoqEA7TpC0DyZq7oXSXorFryZwqTx2UF4wJLD_H8p7Rku_REJDcBJekjF6HhrZ-EPimcg-elrZvagblVvKVt6k5jf=w516-h915-no?authuser=0

Moet ik daar echt in 🥺

Vooruit dan maar baas, voor mijn zus doe ik het wel.

Lumi vindt het loslopen nog wat vreemd (wel heel leuk, maar rustig ergens zitten doet ze nog niet) dus dit was het hoogst haalbare 😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, geweldig dit! Heel nuttig (en heel leuk) beeldmateriaal! Dank je wel, @Dollie en Lumi. 🥰

Merk je trouwens nog verschil in variant (sleep, eat, play), welke het meest gebruikt wordt/het prettigst in gebruik is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De eat en play zijn in feite hetzelfde als je de eat/play onderdelen er af haalt (en die vind ik niks toevoegen voor konijnen persoonlijk) dus daarbij zou ik gewoon kiezen welke kleur je het leukste vindt 😁 de sleep heeft natuurlijk als pluspunt dat hij meer afgesloten is. Je kunt echter dus één zijkant er ook afhalen, waardoor je toch een open kant kan creëren. Tot nu toe is Mars de enige bij wie ik de eat/play in z'n normale vorm heb staan en hij maakt daar wel gebruik van maar hij is ook een raar konijn. Het valt mij nu ook op dat Lumi af en toe wel in de sleep gaat kijken (echt rustig zitten of liggen is ze te onrustig voor) maar de open cube kijkt ze alleen maar naar. Bij alle konijnen buiten heb ik ofwel een eat/play met open kant naar beneden staan, een normale sleep, of een sleep met ene kant er af en daarbij open kant ook naar beneden. Dit ook vooral met het oog op schoonmaken. 

Ik zal straks wel even foto's maken van hoe hij er uit ziet zonder zijkant, dan heb je daar een beeld bij. Ik zou zelf denk ik er naar neigen om een sleep te nemen. Die kun je dan op de normale manier gebruiken en als je toch eens met een open kant wil proberen of het blijkt voor jou ook makkelijker te zijn om 'm zonder bodem te gebruiken haal je de zijkant er gewoon af.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Super, bedankt! Erg handig ook dat je de onderdelen/zijkanten los kunt maken.

Hier hoeven ze huisjes met één opening gewoon echt niet (alleen het dak is dan interessant). Ik had gister even het dak van een schuilhuisje eraf om er stro in te doen en toen hebben ze er dik 20 minuten in gezeten (en stro gegeten). Van hun grashuis met twee openingen maken ze ook veel gebruik, maar die valt inmiddels, door hun zelfgemaakte derde opening, bijna uit elkaar. Zo’n cube met meerdere openingen lijkt mij dus ideaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier staat sinds een paar dagen ook de cat cube. Omdat Liz een calciumarm dieet moet volgen leek me dat een goed excuus om er één aan te schaffen. Hun wilgenspulletjes moest ik weg halen. 

Ze zijn er echt dol op. Ze liggen erin en zitten ook graag op de bovenkant die stroef is omdat er zoveel kleine gaatjes in zitten. Het kleedje ligt er nog niet in, daar komt een ander stofje overheen die wat meer knaagproof is maar hij is nu echt al favoriet. Ik heb een sleepversie. De prijzen verschillen nogal op internet, het is de moeite waard om even rond te kijken. Tenminste als iemand hem nieuw wilt kopen. Ik heb hem voor €33,- maar zag dezelfde ook voor €43,- langskomen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Pablo&Lola:

@Mira11 Wat leuk dat de cube bij jou ook zo’n hit is! 😄 Ik zie inderdaad dat de prijs nog wel kan verschillen, ook per kleur. 

Ja klopt. Ik vind die blauwe het mooist dus daar had ik mazzel mee. 🙂

bewerkt door Mira11

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aaahh Mira's konijnen zijn ook al aan de cube 😄 Leuk! Ik vind die blauwe ook erg mooi. Nou ja, eigenlijk vind ik ze allemaal wel mooi alleen die mintgroene heb ik niks mee. En die andere blauwe (je hebt de steenblauwe sleep en dan nog een eat in een petrol achtige kleur) vind ik wel een gave kleur maar matcht niet helemaal bij mijn interieur dus heb nu een witte, steenblauwe en grijze in huis. 

ACtC-3fHM8v85NpJzxUoOdOHznT13o4iNAF8i_LrsyxYf6vAZCWptohkaFLq8Iu_HIh3zMqN9IVV4VscPWkwYODA4RCl6PGV5Z9mVFRozJ2a0eowNWCcMY8zo0sTMN_BTmdoC--ZDd8-0MLK6devOb7O5Db8=w1628-h915-no?authuser=0

Er werd zo straks een afstandskonijn gebracht en die rende die cube in en kwam er niet meer uit ❤️ ik heb ook foto's gemaakt maar misschien is een cat cube topich andiger. Overigens zaten er drie tegelijk in bij mijn groep zo straks, helaas geen foto kunnen maken 😛 konijnen van 2,2 kg, 1,8 kg en 1,7 kg.

• Vind ik leuk 1
  • Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De grijze! Ik vind de andere kleurtjes ook echt heel gaaf, maar ik probeer de ren een beetje neutraal te houden (de blauwe zandbakschelp vind ik al blauw genoeg😂).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die cat cubes zijn echt leuk zeg! Mag ze niet kopen van mezelf haha...

Ik zit op dit moment bij de dierenarts bij Dunya vanwege het selectieve eten. Ze blijkt inderdaad wat haakjes te hebben rechts en nu ze onder narcose is blijkt dat er zelfs een groot gat in haar tong zit door een van de haakjes! Zo zielig en wat een bikkel dat ze dan toch nog iets blijft eten... Willen jullie de foto van de tong zien of is dat te heftig? 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeetje, arme Dunya, tis te hopen dat haar tong snel heelt en niet meer zeer doet met eten. Tongen zijn heel goed doorbloed dus het zou snel moeten kunnen helen. Duimen maar. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe doe ik een spoiler? Ik ben een beetje een digibeet hoor haha...

Ja het arme prulletje! Ze is nog niet wakker, dus nog even wachten. Precies, bij mensen is een tong ook snel genezen dus dat zal bij haar hoop ik ook het geval zijn. Ik vond haar erg mager, maar het blijkt dat ze ontzettend weinig spiermassa heeft en wel vet. Ze krijgt nu dus een injectie met een soort anabolen om haar een beetje te helpen bij het opbouwen van meer spierweefsel. Had nog nooit gehoord dat dat kon bij konijnen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het helpt alleen als de spieren wel geoefend en uitgedaagd worden, want het herstel van de spiercellen gaat sneller, maar het versterkt de spiercellen dus niet uit zichzelf. Dus als ze weer alert is en eet, drinkt, plast en keutelt dan kun je haar aanmoedigen om haar spieren te gebruiken. Het meest voor de hand liggend lijkt me om haar meer moeite te laten doen voor iets te eten. Op haar achterpootjes omhoog laten komen, schuine plank oplopen, voedselslingers op hoogte, lekkers op verhogingen, snackrollen/ballen, zo'n snackding aan iets vastgemaakt waar Gijs van schrok toen hij eraan trok (dus kracht moest zetten), van die dingen, maar dat wijst zichzelf, denk ik. 

bewerkt door JokeC
verduidelijking, hoop ik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Links naast het icoontje van de smileys staat een "oog", als je daarop klikt, kun je een spoiler plaatsen. 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb ik het nu goed gedaan?

Ja, ik weet idd dat het alleen werkt als ze ook lekker gaat bewegen. Ik ga haar dus uitdagen om te springen en ga haar voer, als ze goed eet, wat op hoogte aanbieden en door het hele verblijf 🙂

Spoiler

IMG_20200910_152808.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, gelukkig is het maar een heel klein beetje eng en stroomt het bloed niet van de trappen dus misschien is een spoiler niet eens nodig, joh. 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry @Marjoleink! Ik ben dus echt digibeet... Mevrouwtje is inmiddels mee naar huis gegaan en begint langzaam aan wakker te worden (ze was wel wakker toen ze mee mocht, maar ook weer niet). Ze kan alleen nog maar liggen op mijn schoot en nog niet lopen, maar er is al wat wortelloof naar binnen geslurpt, wat een gek ding is ze toch ook! Dat herstel moet vast goedkomen als ze straks goed wakker en niet meer zo wiebelig is 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites