Spring naar bijdragen
Hallo Hoi

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

5 minuten geleden zei JacinthaBrehler:

En, hoe deden ze het..? 

Prima! 🙂 Luz vond het wel een beetje spannend, Lewis niet. Die zat gewoon lekker op zijn gemak hooi te eten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoetje is echt enorm aan het verharen, zo erg heb ik het bij haar nog niet gezien. Een beetje regen erbij helpt ook niet echt mee natuurlijk. Bij Wannes zie je alleen een rand in zijn vacht, dat is wat toonbaarder! 🤣

IMG_20200829_154444794.jpg

IMG_20200829_154451197.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Eefje:

Ze kijkt er ook zo sip bij, kleine voddenbaal

Nou hè, echt een voddenbaaltje inderdaad! Dat ze sip keek was meer toeval denk ik. Ze kwam eerst even aan mijn mobiel snuffelen en ging toen weer lekker zitten. Ze kijkt nu niet meer sip hoor! 😀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Pablo&Lola:

Wauw, zo heftig heb ik het hier nog niet gezien.

En normaal heeft ze een prachtige, gladde vacht! Het is bij haar echt erg dit jaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Okki:

En normaal heeft ze een prachtige, gladde vacht! Het is bij haar echt erg dit jaar.

Was ze al wel uitverhaard van de vorige keer of gaat ze aan een stuk door? 

Hier blijft het tot nu toe bij wat plukjes. Alhoewel, Lewis heeft een soort van cape van vacht op z’n rug, ziet er niet uit. 😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier zien ze er al tijden niet uit, ze zijn nu aan de laatste rand toe en zijn weer knap aan het worden. Vooral bij Gijs zag je het goed. Ik wist niet dat het deel van de haren wat in de huid zit bij zwarte konijntjes ook wit is. Hij had overal witte plukken hangen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Was ze al wel uitverhaard van de vorige keer of gaat ze aan een stuk door? 

Hier blijft het tot nu toe bij wat plukjes. Alhoewel, Lewis heeft een soort van cape van vacht op z’n rug, ziet er niet uit. 😅

Ze was gewoon uitverhaard. Dit is begonnen tijdens de hittegolf, daarvoor was er amper wat aan de hand.

Zo'n cape is ook wel grappig, minder mottig dan dit! 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Eefje:

Hier zien ze er al tijden niet uit, ze zijn nu aan de laatste rand toe en zijn weer knap aan het worden. Vooral bij Gijs zag je het goed. Ik wist niet dat het deel van de haren wat in de huid zit bij zwarte konijntjes ook wit is. Hij had overal witte plukken hangen.

Grappig inderdaad dat zwarte konijntjes ook stiekem deels wit zijn!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pfff!! Ik blijf de verhouding biks, hooi en groenvoer maar een lastig iets vinden.

Fluffy en Pip krijgen nu samen 70 gram ss per dag verdeeld over 2 porties.

Echter eten ze nu bijna geen hooi meer.

Fluffy weegt nu 2.1 kilo en Pip 2.5 kilo.

Beide konijnen hebben nu dus een mooi gewicht voor hun formaat.

Biks dan toch weer afbouwen? Hoeveel moet ik dan geven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei mammafelina:

Pfff!! Ik blijf de verhouding biks, hooi en groenvoer maar een lastig iets vinden.

Ik weet niet hoeveel groenvoer je geeft, dat speelt ook mee natuurlijk, maar hier krijgen ze 10 gram biks per kg konijn ongeveer (heel iets minder zelfs). In jouw geval zou dat uitkomen op 46 gram biks per dag, dus 23 gram per portie.  

Bij mij krijgen ze daarnaast sowieso een stronkje witlof en daarnaast vaak nog wat andijviebladeren, wat peterselie, wortelloof, radijsloof, blaadje spinazie (beetje wisselend, maar altijd dat stronkje witlof als basis). Ze eten enorm veel hooi hier.

bewerkt door Ot&Sien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei mammafelina:

Ik geef zelf maar 10 gram SS per kg konijn per dag. Ik heb het geluk dat beide konijnen praktisch hetzelfde wegen (2,2 kg), dus Luz en Lewis krijgen elk 22 gram per dag (samen dus 44 gram). 

Als ik het goed uitgerekend heb, geef jij ongeveer 15 g/kg? Ik zou zelf tussen de 10 en 15 gram per kg aanhouden denk ik. Zijn gebitsproblemen verder uitgesloten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ot&Sien ze krijgen normaal per dag een stronkje witlof aangevuld met andijvie, paksoi, peterselie, selderij, tomaat, komkommer of iets anders wat ik in huis heb. Maar altijd witlof omdat ze dat erg lekker vinden.

@Pablo&Lola ik denk dat het geen gebit problemen zijn. Ze eten biks en groenvoer goed. Ik houd het zeker in de gaten als ze ook na het verminderen van de biks niet beter hooi gaan eten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei mammafelina:

@Ot&Sien ze krijgen normaal per dag een stronkje witlof aangevuld met andijvie, paksoi, peterselie, selderij, tomaat, komkommer of iets anders wat ik in huis heb. Maar altijd witlof omdat ze dat erg lekker vinden.

@Pablo&Lola ik denk dat het geen gebit problemen zijn. Ze eten biks en groenvoer goed. Ik houd het zeker in de gaten als ze ook na het verminderen van de biks niet beter hooi gaan eten. 

Als ze zoveel groenvoer krijgen mag je de biks zeker wat minderen hoor! Je zult zien dat ze echt meer hooi gaan eten wanneer ze minder biks krijgen. En inderdaad, zo niet dan zou ik het gebit laten nakijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Ot&Sien:

Als ze zoveel groenvoer krijgen mag je de biks zeker wat minderen hoor! Je zult zien dat ze echt meer hooi gaan eten wanneer ze minder biks krijgen. En inderdaad, zo niet dan zou ik het gebit laten nakijken.

Moet ik de biks nog in stapjes minderen? Dus van 35 gram per portie naar 30 en dan van 30 naar 23 of gewoon in 1x.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het zelf afgebouwd. Ze kregen hier eerst 60 gram per dag, nu 40 gram. Ik ben inderdaad in stapjes van 5 naar beneden gegaan. Maar misschien zijn er wel anderen die het in één keer zouden doen... Ik heb ook een beetje mijn eigen gevoel daarin gevolgd. Misschien merk je ook al wel dat ze meer hooi eten als je er 5 gram vanaf haalt. Dat zie je vanzelf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bouw zelf ook in stapjes af (of op) als ik de hoeveelheid brok wijzig. Vaak blijf ik een paar dagen of een weekje hangen voor ik weer een stapje afbouw. Dan zie je vaak vanzelf al waar het omslagpunt ligt qua lekker hooi eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het jeugdjournaal heeft vandaag op youtube een video geplaatst over konijnenopvangen met heel veel juiste informatie! Ik vind het echt top dat ze dit doen omdat heel veel jonge kinderen er naar kijken. Wel staan de comments vol met "ik heb een konijn in zijn eentje en hij is heel gelukkig want hij rent gewoon rond hoor en hij vind oppaken heel leuk anders liet hij het wel merken" maarja dat zul je altijd hebben

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei KonijnStar:

Het jeugdjournaal heeft vandaag op youtube een video geplaatst over konijnenopvangen met heel veel juiste informatie! Ik vind het echt top dat ze dit doen omdat heel veel jonge kinderen er naar kijken. Wel staan de comments vol met "ik heb een konijn in zijn eentje en hij is heel gelukkig want hij rent gewoon rond hoor en hij vind oppaken heel leuk anders liet hij het wel merken" maarja dat zul je altijd hebben

Ik heb het filmpje in het "gezien op social media"  topic gezet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Betsy's drang naar aandacht begint steeds extremere vormen aan te nemen. Als ik stop met aaien wordt ze onrustig, duwt haar kop onder mijn hand, als ik haar negeer gaat ze op me klimmen, in mijn buik graven, haasje over naar mijn vriend, weer terug als ze daar geen aandacht krijgt, graven en als ik haar wegduw hapt ze. Het is best obsessief en vervelend gedrag. Ze is nu gestopt met klooien en ligt strak tegen me aan op de bank, ik durf haar geen aai over de bol meer te geven, want dan gaat ze weer zo maf doen als ik er mee ophoud. 🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites