Spring naar bijdragen
Hallo Hoi

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

Charlie is verschrikkelijk aan het verharen op het moment. Maar zij vind het ook wel heel lekker als ik door haar vachtje ga en het los masseer. En dat voor een konijn dat bijna niet plaatsbaar was in de opvang was door haar agressieve gedrag 🤣

Ze heeft ook best een korte, maar toch hele volle vacht. Misschien zit er wel iets van rex in haar genen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Miep heeft het bijna achter de rug geloof ik: gisteren nog naar haar billen gegrepen en hele plukken weggehaald. Aan langharige Noddie kan ik niet veel zien, want die haren blijven denk ik meer plakken. De andere twee verharen wat 'stoffiger': bij het opendoen van het deurtje dwarrelen de minihaartjes dan richting mij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nairobi is net klaar, dus dat gaat hopelijk nog even duren. Norbert is nu al maanden in de rui. Heb hem wel paar keer geholpen, maar t zit ook nog echt vast. Tami is een continue haren loslaten verhaarder en Sergio is er in de rui geweest en heeft nu ook dat als je hem aait er losse haren in de ronte vliegen maar geen plukken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ot is er net doorheen (die heeft er echt ruim 2 maanden belabberd uitgezien!). Nu weer een mooi strak vachtje. 

Sien heeft nog een rokje aan. 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De mijne zijn al maanden aan het verharen, zijn nu aan de laatste rand bij hun kont bezig. Ik hoop toch niet dat ze dan nu weer beginnen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binky is al heel lang aan het verharen, momenteel is haar bijnaam Plukkie.

Bij Monky valt het mee maar die heeft eigenlijk nooit veel plukjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je persé die distel wilt hebben die in de ren groeit maar je er alleen bij kunt door op de tunnel te gaan staan. Nou, dan doe je dat toch gewoon..?! 

C332D078-89E9-4D6D-B9A6-09473A3E37F6.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier zijn ze volop aan het verharen. Het duurt bij die van mij altijd lang voordat het begint. Dan lees ik hier op Bunnybunch van iedereen dat de konijnen verharen en bij die van mij gebeurt dat pas een maand later ofzo. Maar goed, ze verharen nu volop en zien er niet uit, zoals het hoort. 

bewerkt door Okki

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn voedstertje wordt altijd bang als ik de tuin bemest, al na het eerste handje mest gaat ze stampen en kruipt ze achter het nachthok. Zijn er nog meer konijnen die dat hebben? En waarom zou ze dat zo eng vinden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Okki:

Mijn voedstertje wordt altijd bang als ik de tuin bemest, al na het eerste handje mest gaat ze stampen en kruipt ze achter het nachthok. Zijn er nog meer konijnen die dat hebben? En waarom zou ze dat zo eng vinden?

Yes, heb dat hier pas voor het eerst meegemaakt. Mijn vriend ging de tuin bemesten en Luz of Lew begon direct te stampen. Zou het de geur zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebben jullie al bodembedekking in het nachthok?

Ik heb een nachthok met zo'n metalen lade. Tot nu toe geen bodembedekking in gehad ivm het goed zindelijk maken van Fluffy en Pip. Nu dat goed gaat is bodembedekking misschien wel fijn.

In de toilet bakken heb ik een dun laagje houtvezel met daaroverheen een laagje houtkorrels.

In het nachthok zou ik dan wat anders moeten hebben zodat ze goed het verschil merken tussen nachthok en toilet bak. Maar wat zou dat dan kunnen zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Pablo&Lola:

Yes, heb dat hier pas voor het eerst meegemaakt. Mijn vriend ging de tuin bemesten en Luz of Lew begon direct te stampen. Zou het de geur zijn?

Ah, mijn konijn is niet de enige. Ik neem aan dat het de geur is, maar waarom? Het ruikt toch meer naar koeienmest en niet naar roofdierenmest. Als het naar vossenmest zou ruiken bijvoorbeeld, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Mijn rammetje kan er dan bij zitten met zo'n koppie van 'joh, waar maak je je druk om?' 😄

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei mammafelina:

Hebben jullie al bodembedekking in het nachthok?

Ik heb een nachthok met zo'n metalen lade. Tot nu toe geen bodembedekking in gehad ivm het goed zindelijk maken van Fluffy en Pip. Nu dat goed gaat is bodembedekking misschien wel fijn.

In de toilet bakken heb ik een dun laagje houtvezel met daaroverheen een laagje houtkorrels.

In het nachthok zou ik dan wat anders moeten hebben zodat ze goed het verschil merken tussen nachthok en toilet bak. Maar wat zou dat dan kunnen zijn?

In het nachthok doe ik vanaf de herfst een heleboel stro. Lekker warm voor ze en omdat het echt een heel dikke laag is (20 cm ofzo, misschien nog wel meer) is het ook leuk om er lekker in de graven. Hier plassen en keutelen ze er niet in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stro doe ik er straks vanaf de herfst inderdaad ook in.

Omdat dit de eerste winter wordt voor Fluffy en Pip buiten en bij mij wil ik er voor de zekerheid ook iets absorberends onder wat niet lijkt op de toilet vulling die ik gebruik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de normale "zomer-bodembedekking" er in zitten op het moment. Dat is hier maar een dun laagje stro. De winter bodembedekking doe ik meestal pas als het in de nachten onder de 10 graden komt / richting 5 graden nachttemperatuur gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb op dit moment een dun strolaagje in het schuilhok, maar Sien vindt het geweldig om stro via de zijkant van het hok naar buiten te werken. Ze gebruiken het dus op dit moment echt niet voor de warmte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei mammafelina:

@Ot&Sien en @Evee jullie gebruiken dus niets absorberends in het nacht/schuilhok? Zijn jullie konijnen dan zo goed zindelijk dat ze alleen op de toiletjes plassen?

Ik gebruik een absorberend laagje er onder, back-2-nature of houtkorrels. In de zomer maar minimaal want vaak schuiven ze alles aan de kant om op de kale bak-bodem te liggen. Het stro ligt er eigenlijk vooral in omdat ze er ook graag wat aan knabbelen.

Maar ze plassen of keutelen niet in de nachthokken, alleen op de toiletjes buiten. Dus ja, in die zin zijn ze zo goed zindelijk. Hoewel er ook wel eens losse keutels in de ren liggen hoor, dus 100% zindelijk zijn ze ook weer niet, zulke perfecte konijnen zijn het ook weer niet 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik merkte in juni dat ze echt al het stro hun hok uit werkten, daar hadden ze duidelijk geen behoefte aan, dus heb het sindsdien weggelaten. Daarna heb ik ze niet veel in het hok zien liggen moet ik zeggen, blijkbaar vinden ze het zonder stro toch niet zo interessant. Nu heb ik er vorig weekend weer een laagje ingelegd, en nu zie ik ze er elke dag wel even chillen.

Ik vervang het eigenlijk alleen als het vies is geworden (gebeurd niet vaak) of als bijna alle sprieten zijn opgeknabbeld en er alleen nog maar wat 'klein grut' ligt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit natuurlijk heel toevallig net bij de konijnen in de ren als de hel buiten losbarst.. Nou ja, kan ik gelijk even van dichtbij zien hoe ze op de donder en de bliksem reageren (en hoe waterdicht de ren is 🤪).

F6BC2763-93C4-497F-B9E2-D45954F88220.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ahh wat een knappe foto! Echt een lekker ding!

Ik zit nu al een tijdje vanuit de woonkamer naar de nijnen buiten te kijken en het viel mij op dat Goofy gewoon continu hooi aan het eten is. Het is echt niet normaal hoeveel hij eet, we moeten ons buitenkoppel twee keer op een avond extreem veel geven (en 's morgens ook). Het lijkt wel alsof ze gewoon alles wat er ligt op willen eten, want 's morgens zijn de bakken leeg, hoe veel je ook geeft (ik denk dat ik ze net bijna 1 kg heb gegeven en daarvan is alweer een behoorlijk deel op). Die buiken lijken soms ook op springen te staan, zo vol voelen ze aan (geen gas). Goofy vind ik ook best een beetje dik, terwijl ze in totaal samen twee kleine eierdopjes brokjes krijgen (3 kg en 2,5 kg wegen ze) en ruim, niet suikerrijk groenvoer. Bestaat er zoiets als te veel hooi eten? Mijn binnenkoppel eet prima hooi, de een meer dan de ander, maar bij lange na niet zo veel als het buitenkoppel. Die hebben dan ook eerder ondergewicht dan overgewicht. 

Ik snap er niks van😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Pablo&Lola:

Ik zit natuurlijk heel toevallig net bij de konijnen in de ren als de hel buiten losbarst.. Nou ja, kan ik gelijk even van dichtbij zien hoe ze op de donder en de bliksem reageren (en hoe waterdicht de ren is 🤪).

F6BC2763-93C4-497F-B9E2-D45954F88220.jpeg

En, hoe deden ze het..? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites