Ga naar inhoud

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Hallo Hoi
 Delen

Aanbevolen berichten

12 minuten geleden zei Evee:

Awwww wat leuk! Ik zie overigens niet in wat er mis is met Noddie, waarom die zo lang op een baasje heeft moeten wachten? Maar super fijn dat hij bij jou mag blijven! Tja, stoppen met pleeggezin zijn is jammer, maar ik denk dat Noddie je dankbaar is 😄

En blijkbaar had ik toch een beetje gelijk met "de hele" opvang adopteren haha 😂

Je zat er zeker niet ver naast!

Ik heb zelf ook wel een paar keer mensen in de opvang opgevangen. Iedere keer als je langs een langharig konijn loopt dan zeggen ze "Oeh nee, geen langharig konijn met onderhoud." Misschien heeft hij gewoon net pech... Ik moet ook heel eerlijk bekennen dat ik qua uiterlijk niet veel heb met langharige konijnen, maar Noddie heeft wel mijn hartje gestolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Huiself:

@evee: zag net in het cafe dat je nog geestelijk aan het nagenieten bent van een mooie vakantie. Fijn voor je!

Haha ja ik had vanochtend nog even een siësta momentje 😉 En we hebben alle foto's en filmpjes nog om uit te zoeken, dus nagenieten kunnen we zeker nog wel een tijdje doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even tussendoor, ik meen mij te herinneren dat Nutsy een beetje down was en dat je haar toen een sloopwerkje gaf (ik weet niet meer waar het van gemaakt was) en daarbij aangaf dat het weliswaar niet goed voor haar snot was, maar dat haar activeren toen belangrijk was. Mogen konijnen met snot wel kartonsnippers in hun toiletbak of is dat niet verstandig? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei JokeC:

Even tussendoor, ik meen mij te herinneren dat Nutsy een beetje down was en dat je haar toen een sloopwerkje gaf (ik weet niet meer waar het van gemaakt was) en daarbij aangaf dat het weliswaar niet goed voor haar snot was, maar dat haar activeren toen belangrijk was. Mogen konijnen met snot wel kartonsnippers in hun toiletbak of is dat niet verstandig? 

Hoi! Dat was Nutsy niet... Zelf was ik wel down na alle verloren konijntjes en had ik ook wel een sloopwerkje kunnen gebruiken 😉

Ik geef mijn konijnen ook wel af en toe een doos om te slopen totdat ik zie dat ze echt doelbewust alles zitten op te eten. Dan haal ik het weer weg. Al dat karton is ook niet zo goed voor hun darmstelsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Huiself:

Hoi! Dat was Nutsy niet... Zelf was ik wel down na alle verloren konijntjes en had ik ook wel een sloopwerkje kunnen gebruiken 😉

Ik herinner mij opeens dat ik ooit een fimpje zag van dat je ergens in Azië in zo een geval een ruimte kon huren, incl honkbalknuppel en beschermende kleding, en je dan mocht uitleven op iets - spullen van je ex, een willekeurig sloopobject.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk @Huiself🥳 Zo te zien was Noddie blij met het nieuws - en het erwtenvlokje 😉 Schattig kereltje.

Als eerste gedachte leek me het logisch om Noddie aan Nutsy proberen te koppelen. Maar Nutsy is natuurlijk een binnenkonijn en Noddie een buitenkonijn, dus dat is in januari niet zo praktisch. En ik weet natuurlijk niet of het qua karakters überhaupt een optie is. Ik kan me ook goed voorstellen dat je graag je vriendin wilt helpen door een van haar rammen over te nemen. 

Dat wordt een gezellige boel!

1 uur geleden zei JokeC:

Misschien was het Betsy dan? 

Ja, dat was Betsy van @Eefje. Het ging volgens mij om een of ander sloophuisje (met hooi er in?).

Heb je zelf ook een konijn met snot? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Lienappelsien:

Wat leuk @Huiself 🥳😉

Ja, dat was Betsy van @Eefje. Het ging volgens mij om een of ander sloophuisje (met hooi er in?).

Heb je zelf ook een konijn met snot? 

Het is zo'n xl grashuisje. Zelf heb ik houtkorrels in het toilet, moet ook vaak verschonen, want behalve stof is ook de minste urinelucht een extra prikkel voor haar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, een kennisje meldde dat zijn konijn snot heeft. Hij was voor de vaccinaties gegaan en kwam terug met medicatie tegen snot. 😒 Hij had er nog nooit iets van gemerkt dat het konijn nieste of een vies neusje had dus was er niet op bedacht. Lichte paniek, want wat moest er allemaal aangepast worden voor die snotneus nu? Daarom dacht ik aan Nutsy, wat ik dus verkeerd onthouden had. 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah balen joh.. hier is het chronisch, antibiotica helpt hier helaas niet. Betsy niest en snottert wat, zo'n twee keer per week spoelen we haar neusje, soms komt er dan een snottebel uit, soms ook niet. Het zit vooralsnog alleen voor in haar neus. Verder zitten ze op zeil en hebben alleen houtkorrels in de wc en een kleedje om op te liggen. Hooi zit in een ruif en hun huisjes zijn van hout. Je kunt niet veel meer doen dan prikkels reduceren en voor nu behandeling starten. Ik geef ze ook regelmatig zo'n echinacea pilletje om de weerstand hoog te houden. Ze zouden ook nog het hooi vochtig kunnen maken, maar hier vreten ze het dan niet meer. 

Hopen dat het niet chronisch wordt, onze Frits hebben we er helaas uiteindelijk aan verloren, maar als het niet op de longen komt is ook met chronisch snot prima te leven voor zo'n nijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan pasteurella zijn, dat is een bacterie. Het kan ook overgevoeligheid zijn, of iets wat vast zit in de neus en irritatie veroorzaakt waardoor er extra snot geproduceerd wordt. Het is vaak niet duidelijk wat het precies is, ook bacteriekweken leveren vaak niet veel op. Het was hier een kwestie van verschillende oorzaken uitsluiten, antibiotica proberen, daar lang mee doorzetten en hopen dat het helpt.

De dierenarts kan horen waar het zit, zelf kon ik het bij Frits op gegeven moment aan zijn ademhaling horen. Hij pruttelde als een oude brommer. De da kan het natuurlijk sneller horen met een stethoscoop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts had in het neusje gekeken en bij de gezondheidscontrole klonken de longen goed. Dus dan hopen dat het die bacterie is? Hij moest onderhuids om de dag een spuitje Duplo geven. Vier spuitjes totaal. Dat klinkt niet als een lange kuur toch? Loopt zijn andere konijn dan ook risico? Hij is er van geschrokken, want als je denkt kerngezonde konijnen alleen maar te laten vaccineren, ben je toch even onaangenaam verrast. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

“Snot” wordt bij konijnen inderdaad vaak veroorzaakt door een bacterie. Het is dus niet te vergelijken met een verkoudheid bij mensen. Het vervelende is dat het zo dik is als stopverf. Het is voor antibiotica heel lastig om helemaal door te dringen. Als je er snel bij bent is er de grootste kans op herstel, anders wordt het chronisch.

Ik heb ook een aantal konijnen met snot gehad. Bij 2 is er een swab uit de neus genomen (dat stelt niet zoveel voor) en is het vervolgens op kweek gezet. Bij alle 2 had er niet 1 specifieke bacterie de overhand, dus dat maakte de behandeling lastig. Het is idee van zo’n bacteriologisch onderzoek is proberen te achterhalen om welke bacterie het gaat om die vervolgens met gerichte antibiotica te behandelen. Het afnemen van zo’n swabje is voor het konijn nauwelijks belastend en het onderzoek is ook niet duur, dus op zich wel de moeite waard. Groot voordeel is dan ook dat er meer soorten antibiotica mogen worden voorgeschreven. Zonder zo’n onderzoek mag de dierenarts tegenwoordig alleen eerstekeus antibiotica voorschrijven ivm wetgeving mbt resistentie. 

Ik heb 1 konijn (Bram) gehad die nog een aantal jaar met chronische snot heeft geleefd. Hij nieste vaak en pruttelde, wat Eefje ook beschreef bij haar Frits. Hij was daardoor vrij rustig, maar heeft toch nog een fijne tijd gehad met zijn vriendin(nen). Bij periodes van flinke kou in de winter verhuisde ik het stel naar de blokhut zodat ze meer beschut zaten. Hij werd af en toe flink ziek, heel erg benauwd, maar met een kuur enrofloxoral kreeg ik hem er dan weer aardig bovenop. Over was het nooit. Het mogen voorschrijven van enrofloxoral is inmiddels beperkt. Destijds mocht het nog, en het was het enige antibioticum dat iets deed bij hem. Bij hem zat het ook echt op de longen. Mijn dierenarts vertelde dat de neusholte, longen enz. ook vergroeit door de snot. Hierdoor blijft er bij de behandeling met antibiotica dan toch een klein restje van de bacterie zitten, dat vervolgens weer kans krijgt om zich te vermenigvuldigen. Zo is het dan chronisch. Bram is er nog wel 7 jaar mee geworden. 

Verder had ik een konijn die langdurig EC had (Bonno). Uiteindelijk kreeg hij er ook nog snot bij en dat was teveel.

Positievere berichten: ik heb ook een konijn gehad (Pluis) die ooit beginnende snot had. Met een kuurtje enrofloxoral was ze er vanaf, en alle jaren daarna heeft ze het nooit meer gehad. Loetje (die ik afgelopen augustus heb laten inslapen) had ook iets van snot, zo’n 1,5 jaar. Toch leek het iets anders dan bij de andere konijnen. Antibiotica hielp niet, maar hij had er ook niet echt last van, soms wel een beetje als hij flink moest niezen. 

Bij mijn konijnen was het gelukkig nooit besmettelijk. Het maatje had nergens last van. Maar er zijn types snot die wel besmettelijk zijn.

Duplo injecties worden ook vaak voorgeschreven. Je kennis kan met zijn dierenarts ook de mogelijkheid van Draxxin bespreken. Dat is niet zo bekend, maar er is hier op het forum een aantal succesverhalen van geweest. Het wordt eigenlijk bij varkens gebruikt. Ik heb er wel eens contact over gehad met een dierenarts in Moergestel die dat voorschreef voor konijnen met snot (het was een dierenarts van een forumlid die het had gebruikt). 

Het is een lang verhaal geworden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een kort Duplo kuurtje. Onze laatste strohalm voor Frits was drie weken om de dag. Draxxin heeft hij ook gehad toen we in Utrecht waren geweest, ook drie weken, om de drie dagen was dat geloof ik. Wat ik meestal lees bij snot is dat de kuur behoorlijk lang moet zijn. Maar wat Lien zegt, het is doorgaans heel erg hardnekkig en wordt snel chronisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Eefje:

Het is inderdaad een kort Duplo kuurtje. Onze laatste strohalm voor Frits was drie weken om de dag. Draxxin heeft hij ook gehad toen we in Utrecht waren geweest, ook drie weken, om de drie dagen was dat geloof ik. Wat ik meestal lees bij snot is dat de kuur behoorlijk lang moet zijn. Maar wat Lien zegt, het is doorgaans heel erg hardnekkig en wordt snel chronisch.

Dat is de beknopte versie 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik ben blij met die lange uitleg, hoor! Dank jullie wel. Ik ga het doorgeven. Misschien dat hij dan een langer kuurtje Duplo krijgt. Hoe lang is lang eigenlijk? Om de dag 3 weken lang of zo? Is het dan verstandiger om nu al om een swab te vragen om op kweek te zetten? We zitten niet in hetzelfde land dus de link naar de lijst met KK-dierenartsen heeft dan ook niet zoveel zin. Tenzij hij natuurlijk het konijn als "hulpkonijn" net als Coco eerste klas mee laat vliegen naar Nederland. 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn tijdens de vakantie een beetje bollies geworden haha. Ik had de brokjes ruim opgezet voor de oppas, voor de zekerheid, omdat ze voor mijn idee wel een kleine reserve qua gewicht konden gebruiken. Ze waren na de zomer best wat aan de magere kant na wat kwaaltjes, Joris zeker na de EC. Beide koppels hebben een tijdje de dual care brok gehad om aan te sterken. Charlie was na de zomer wat mager,  Joris was echt veel gewicht kwijt na z'n ziekte dus die moest zeker bij komen. Ik was al wel van de dual care brok over op de normale brok, maar ze kregen nog best aan de ruime kant brokjes.

Wel zo dat ze nog prima hooi aten hoor, en ze hebben ook geen enorm overgewicht. Maar ze zijn wel een beetje dikjes. En als je dan een paar weken weg bent geweest, en zeker nu met de wintervachtjes, zijn het echt bolletjes om te zien 😂 Dan valt het nog extra op. Vanaf nu dus maar netjes weer afbouwen en zoeken naar een goede hoeveelheid.

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .