Spring naar bijdragen

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

laxatract is een laxeermiddel dat de massa in de darmen zachter maakt waardoor het er gemakkelijker uit kan. Het werkt in principe in op de prop en niet echt op de darmen. Cisaral is een darmstimulerend middel dat met name het achterste deel van de darmen activeert, dat werkt dus juist wel in op de darmen en niet op de massa. Daarom heb je alleen iets aan laxeermiddel als de darmen niet stilliggen. Pin me hier niet op vast, ik ben geen arts natuurlijk 😁

Correct. Je hebt ook speciale laxatraxt voor konijnen die veiliger is om te geven en volgens mijn minder suiker bevat. 

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Reacties 1,9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vriend komt steeds teleurgesteld terug uit de konijnenkamer. Wil hij Gijs even loslaten of wat lekkers geven en dan blijkt hij niet thuis te zijn en nieteens een briefje te hebben achtergelaten.

“Beste konijnenbaasjes,   Namens het gehele konijnenvolk spreek ik u toe en eis ik, ook namens het gehele konijnenvolk, grotere porties brokken. Wij willen MEER biks, MEER biks, MEER biks”.

"Als ik nou heel lief bij je ga zitten, krijg ik dan nog een paar brokjes extra?", aldus Luz.   

36 minuten geleden zei Huiself:

Nuttige info! Dank je @Eefje. Met elkaar proberen we er toch een beetje uit te komen op dit forum 😉. Ik heb toch ook in 20 jaar konijnen al best wat meegemaakt met dierenartsen waardoor ik er ook wel eens onzeker van wordt of mijn idee ergens over wel klopt 

Ik heb nog even verder gezocht. Lactulose is laxatract en laxatract is lactulose. Precies hetzelfde dus, ik heb ook de bijsluiter van laxatract vergeleken met mijn flesje lactulose. Geen enkel verschil, behalve de prijs. Zoals de naam al een beetje verraadt is het hele goedje disaccharide = suiker. Het is een fructoseverbinding. Niet handig om te geven aan konijnen die gevoelig zijn voor gas door suiker dus. Ik vind ook terug dat veel laxerende middelen vocht aan het lichaam onttrekken, ik krijg het niet helemaal duidelijk, maar wat ik eruit begrijp trekt dat spul vocht aan, waardoor dat vocht weer in de ontlasting komt, waardoor de ontlasting zachter wordt. Makes sense. Verder lees ik dat je kunt voorkomen dat een dier daardoor uitdroogt door simpelweg een spuit vocht voor of achter het middel aan te geven, dan gebruikt het dat vocht. Ook niet onlogisch. 

Ik begrijp de dierenartsen wel, better safe than sorry natuurlijk. Maar als het er op of er onder is geldt dat m.i. sowieso niet meer. 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit voor Dunya en Baloe te twijfelen om over te gaan op graanvrije brokken. Baloe heeft last van diarree als hij net iets te veel brokken eet en Dunya heeft ook een gevoelig buikje heb ik het idee. Ze eet ook sloom, waardoor Baloe snel te veel eet ;). Ik twijfel een beetje of ik de beaphar of selective zal pakken. Liefst wil ik zo natuurlijk mogelijk voeren, hebben jullie een idee welke het natuurlijkst is? Of andere afviezen voor graanvrij?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ik zit voor Dunya en Baloe te twijfelen om over te gaan op graanvrije brokken. Baloe heeft last van diarree als hij net iets te veel brokken eet en Dunya heeft ook een gevoelig buikje heb ik het idee. Ze eet ook sloom, waardoor Baloe snel te veel eet ;). Ik twijfel een beetje of ik de beaphar of selective zal pakken. Liefst wil ik zo natuurlijk mogelijk voeren, hebben jullie een idee welke het natuurlijkst is? Of andere afviezen voor graanvrij?

Als je tussen die twee twijfelt en het meest natuurlijk wil, dan zou ik voor de beaphar nature kiezen.  Of voor de rosewood meadow menu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waren er hier nou meer konijnen die hun biks niet hoeven? Lewis doet al twee weken moeilijk. Af en toe gaat er wel wat in (soms de helft van zijn portie, soms een paar brokjes), maar het enthousiasme druipt er niet van af, zeg maar. Alle andere dingen (hooi, groente, kruiden, snacks) eet hij wel gewoon vol overgave op. Probleem met de biks of met Lewis? 🤔

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Pablo&Lola:

Waren er hier nou meer konijnen die hun biks niet hoeven? Lewis doet al twee weken moeilijk. Af en toe gaat er wel wat in (soms de helft van zijn portie, soms een paar brokjes), maar het enthousiasme druipt er niet van af, zeg maar. Alle andere dingen (hooi, groente, kruiden, snacks) eet hij wel gewoon vol overgave op. Probleem met de biks of met Lewis? 🤔

Ja, ik heb er twee weken last van gehad bij Dunya. Niet enthousiast, sloom eten, niet eten. Sinds twee weken eet ze juist weer heel erg goed, dus ik vermoed dat het toch niet aan de biks gelegen heeft. Is ie kort geleden gevaccineerd? Dunya had er net na haar vaccinatie twee keer last van. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ja, ik heb er twee weken last van gehad bij Dunya. Niet enthousiast, sloom eten, niet eten. Sinds twee weken eet ze juist weer heel erg goed, dus ik vermoed dat het toch niet aan de biks gelegen heeft. Is ie kort geleden gevaccineerd? Dunya had er net na haar vaccinatie twee keer last van. 

Hmm, da's ook wel gek. Lewis is in oktober gevaccineerd, dus dat zal het bij hem niet wezen. Hij heeft het tot aan het overlijden van Lola goed gegeten, maar daarna niet meer zo. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Pablo&Lola:

Hmm, da's ook wel gek. Lewis is in oktober gevaccineerd, dus dat zal het bij hem niet wezen. Hij heeft het tot aan het overlijden van Lola goed gegeten, maar daarna niet meer zo. 

Kan ook rouw zijn dan he? Ik weet dat James na het overlijden van Ot ook slecht gegeten heeft en dat was na een paar weken over. Haakjes zijn uitgesloten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Kan ook rouw zijn dan he? Ik weet dat James na het overlijden van Ot ook slecht gegeten heeft en dat was na een paar weken over. Haakjes zijn uitgesloten?

Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte. Had daarom ook gehoopt dat het nu met een nieuw maatje over zou zijn. Hij eet trouwens over het algemeen wel weer meer en enthousiaster sinds de herkoppeling, alleen de biks nog niet. Haakjes zijn (nog) niet uitgesloten, maar na het eten van een beperkte hoeveelheid biks gaat hij wel gewoon fanatiek hooi eten. Dat zou je bij haakjes niet verwachten toch? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei IreneM:

Kan het zijn dat hij bij de opvang andere biks (erbij) heeft gehad en deze eigenlijk gewoon niet zo lekker vind? 

Ik had eigen biks meegenomen, maar het is wel het laatste gedeelte van de zak, dus misschien is het gewoon niet zo lekker meer. Hij heeft vanochtend iets meer dan de helft van zijn portie gegeten, maar ja, die laatste paar hoeft hij dan weer niet terwijl het toch maar 11 gram is wat hij 's ochtends krijgt. 🤷🏻‍♀️ Misschien maar even een nieuwe, kleinere zak proberen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Marjoleink:

Is het alleen het eten? Of zie je hem ook in elkaar gedoken in een hoekje zitten?

Onee, helemaal niet. En het is ook alleen de biks wat er niet van harte in gaat. De rest eet hij allemaal prima op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Pablo&Lola:

@Ot&Sien Zijn jouw konijnen al iets opgeknapt?

@Marjoleink En hoe gaat het met Tara? 

Met mijn konijnen gaat het wel wat beter gelukkig. Ot eet ook weer biks, al is het nog steeds niet zoveel als eerst. Het niezen van Ot is nog niet helemaal weg maar wel veel minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Ot&Sien:

Met mijn konijnen gaat het wel wat beter gelukkig. Ot eet ook weer biks, al is het nog steeds niet zoveel als eerst. Het niezen van Ot is nog niet helemaal weg maar wel veel minder.

Wat fijn om te lezen! Krijgen ze allebei (nog) medicatie? 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Pablo&Lola:

@Ot&Sien Zijn jouw konijnen al iets opgeknapt?

@Marjoleink En hoe gaat het met Tara? 

Het gaat wel goed met haar, dankjewel. De dierenarts wil over een paar weken opnieuw een bloedonderzoek doen om te kijken of de medicatie aanslaat. Daarna weet ik pas wat de vooruitzichten zijn, dus dat is nog even spannend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Marjoleink:

Het gaat wel goed met haar, dankjewel. De dierenarts wil over een paar weken opnieuw een bloedonderzoek doen om te kijken of de medicatie aanslaat. Daarna weet ik pas wat de vooruitzichten zijn, dus dat is nog even spannend.

Spannend! Hoop dat de medicatie aanslaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Evee featured this topic
  • Evee locked en unfeatured this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .