Spring naar bijdragen
Hallo Hoi

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

De koppeling is geslaagd! Morgen aan het eind van de middag mag ik het kersverse stelletje ophalen, dus bij deze alvast een spamwaarschuwing voor de aankomende dagen (oké, ik zal proberen me enigszins in te houden). 

• Vind ik leuk 8
  • Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed nieuws! Fijn om straks weer een blij stel te hebben ❤️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gefeliciteerd @Pablo&Lola nog spannende dagen de komende tijd dus

Weet iemand of konijnen Helichrysum italicum (Kerrieplant) mogen hebben? Ik kon hem in de kruiden lijst niet vinden

bewerkt door MichelleloveElmo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Pablo&Lola:

De koppeling is geslaagd! Morgen aan het eind van de middag mag ik het kersverse stelletje ophalen, dus bij deze alvast een spamwaarschuwing voor de aankomende dagen (oké, ik zal proberen me enigszins in te houden). 

Top! Het zal fijn zijn om Lewis weer gelukkig te zien.

En hou je vooral niet in hoor 😆

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je al hoe je haar noemt, @Pablo&Lola of blijft ze heten zoals ze nu heet en hoe is dat dan? 🙂  Wat zal Lewis blij zijn dat hij met zijn nieuwe meissie weer bij jou zal zijn. Gemengde gevoelens natuurlijk met het gemis van Lola nog vers in het geheugen, maar Lewis uit die angstaanjagende dip zien, geeft toch hopelijk ook wel een heel goed gevoel ernaast. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk om te lezen dat jullie net zo enthousiast en benieuwd zijn als ik. 😉 Ik heb het nieuwe konijntje tijdens het begin van de koppeling heel even gezien, maar te kort natuurlijk om echt een beeld van haar persoonlijkheid te krijgen. Ik ben zo nieuwsgierig naar hoe ze is als konijn en ook heel benieuwd hoe Lewis in combinatie met zijn nieuwe vriendin is. Zou hij nu het baasje zijn? Of nog steeds de held op sokken? 

@JokeC Ik heb een mooie foto van Lola laten afdrukken voor in onze 'in memoriam' wandkast. Al onze overleden huisdieren staan daar in, zodat ik elke dag nog even naar ze kan kijken. 🙂 Ik zal morgen de naamsonthulling doen haha.

@mammafelina Heerlijk hè, twee van die schatjes bij elkaar. 😍 Zo te zien hebben ze het wel naar hun zin samen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Pablo&Lola:

@mammafelina Heerlijk hè, twee van die schatjes bij elkaar. 😍 Zo te zien hebben ze het wel naar hun zin samen. 

Ik heb vroeger bij mijn ouders thuis al best veel konijnen gehad, maar nog nooit een koppeltje.

Vind het echt zo lief om ze samen bezig te zien 😍 Vanochtend vroeg waren ze ineens bezig met een rangorde bepaling, had ik nog nooit gezien. Gelukkig ging het allemaal vrij gemoedelijk en ik geloof dat Pip de baas is 😃

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Pablo&Lola:

Wat ontzettend fijn zeg! Ben heel blij voor jou (en Lewis 😉 ) dat hij niet meer alleen hoeft te zitten. Spammen mag uiteraard. 😎

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn achterbuurman vroeg of al mijn konijnen nog leefden.. ehh, ja hoezo?

Hij had afgelopen week gezien dat er allemaal kraaien landen op/bij de rennen, en er gilde een konijn. Hij dacht dus dat ze een konijn te pakken hadden. Dat was gelukkig niet het geval, de rennen zijn helemaal veilig afgesloten. Maar er lag wel een dode vogel in de tuin, ik dacht door een kat gepakt, maar waarschijnlijk dan dus door de kraaien. Mijn konijnen heb ik niets aan gemerkt, geen idee ook wie er gegild heeft. Camera hing er natuurlijk ook net niet in. Dan ben ik toch wel weer blij dat ze veilig zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooh jakkes dat is naar zeg! Gelukkig heb je een veilige ren.. 

Ik kom net boven, dacht even de konijntjes wat lekkers geven. Betsy wil niks, buikpijn 😖. Gezien de hoeveelheid haar die van haar af komt heeft ze weer een dwars zittende harenkeutel, was al zo blij dat ze die nog niet gehad had deze keer. Vanmorgen heeft ze nog goed groente gegeten, dus heb haar een spuit laxatract gegeven. Bijna altijd is dat voldoende als ze er nog maar net mee zit. Duimen maar! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou dat ging snel, Betsy doet het weer! Er lag een hele dikke harenkeutel met een ketting eraan in de bak en ze rent alweer om mijn voeten heen nu ik de snoepjeskast open maak. Kan me voorstellen dat dat moeite had gekost, die keutel was minstens drie keer zo groot als haar normale keuteltjes! Kan ik nu zorgeloos genieten van mijn vrije dag. 

Ik was nog naar de gehate dierenwinkel in de buurt gelopen voor nieuwe borsteltjes, maar even gevraagd of ze weleens nadenken over stoppen met de verkoop van knagers en konijnen. Daar wordt over gesproken zei hij, blijkbaar geven klanten regelmatig aan dat ze het liever niet willen. Hopen dat ze er snel mee kappen dus! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat fijn dat Betsy weer van haar buikpijn af is en jij er snel bij was!

Geniet lekker van de rest van je vrije dag ☀️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nope, ze is toch weer in de lappenmand beland. Gelukkig tussendoor wel redelijk nog wat gegeten, het is nog maar max een half uurtje dat ze zich weer sip voelt. Na telefonisch overleg met de dierenarts emeprid en cisaral gegeven, dat even in laten werken en dan nog een spuit laxeer om alles wat gemakkelijker er doorheen te krijgen. Toch vervelend dat we dit feestje niet een keertje over hebben geslagen in de ruiperiode 😔.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Eefje:

Nope, ze is toch weer in de lappenmand beland. Gelukkig tussendoor wel redelijk nog wat gegeten, het is nog maar max een half uurtje dat ze zich weer sip voelt. Na telefonisch overleg met de dierenarts emeprid en cisaral gegeven, dat even in laten werken en dan nog een spuit laxeer om alles wat gemakkelijker er doorheen te krijgen. Toch vervelend dat we dit feestje niet een keertje over hebben geslagen in de ruiperiode 😔.

Misschien haar even geen droogvoer geven? Ik heb Noddie vorige week een avond geen brokjes gedaan, maar wel nat groenvoer. Hij wilde ook even niet eten, maar wilde hem ook niet direct aan het droge voer hebben. Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja wel een idee voor vandaag, totdat het weer goed doorstroomt allemaal. Ze is nu wel weer aan het eten geslagen, maar er ligt toch verstopping op de loer. Ze eet nu zonnebloempitjes, hooi en lijnzaadbrokjes, dat zou de boel wel wat moeten helpen. Dierenarts raadt nu aan om zolang ze zo verhaart preventief kleine beetjes laxeer te geven. Voor Betsy is dat geen probleem, ze vindt het lekker. Ik ben daar niet zo'n fan van, maar dit gedoe is ook niks. Gelukkig was ik nu thuis en snel er bij, was ik aan het werk geweest had ik haar vanavond pas aangetroffen en dan was ze verder heen geweest. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnkundige dierenarts wilde eind vorig jaar geen laxatract geven voor mijn konijn. Aangezien het veel vocht uit het lijfje trekt door de suikers wilden ze dit niet meer toedienen bij konijnen met een verstopping. ik weet niet of meer mensen hier dit zijn tegengekomen bij de dierenarts? Uiteindelijk heb ik het zelf gekocht, omdat het mijn laatste poging was om haar te redden (tja dan moet je iets proberen).

Ik ben wel gewijzigd van dierenarts, maar dat had andere redenen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Huiself:

Mijn konijnkundige dierenarts wilde eind vorig jaar geen laxatract geven voor mijn konijn. Aangezien het veel vocht uit het lijfje trekt door de suikers wilden ze dit niet meer toedienen bij konijnen met een verstopping. ik weet niet of meer mensen hier dit zijn tegengekomen bij de dierenarts? Uiteindelijk heb ik het zelf gekocht, omdat het mijn laatste poging was om haar te redden (tja dan moet je iets proberen).

Ik ben wel gewijzigd van dierenarts, maar dat had andere redenen.

Wat is het verschil tussen laxatract en cisaral? Ik ken alleen dat laatste en dacht dat dat ook bedoeld was om je nijn weer aan het keutelen te krijgen?

bewerkt door Ot&Sien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb daar nooit iets over gehoord, wel dat regelmatig laxeren voor luie darmwerking kan zorgen en dat je het daardoor moet beperken. Het is wel waar dat er veel suiker in zit, het plakt ook als een malle. Ik denk dat het wel uitmaakt hoe lang er niks naar binnen is gegaan. Bets had bijvoorbeeld twee uur eerder nog een bak groenten op, dan maak ik me niet zo'n zorgen om vocht. 

Eerst gebruikte ik nooit laxeer, tot ik een keer ten einde raad was en na overleg met een opvang bij Kruidvat een fles lactulose heb gehaald (volgens die opvang hetzelfde als laxatract maar dan grof goedkoper), een spuit van 3ml in het betreffende konijn gestopt en een uur later kwam er een prop uit, na anderhalve dag andere medicatie te hebben gegeven. Ik ben geen voorstander van zelf dokteren als je niet weet wat je doet. Wel weet ik na al die jaren beter wat wel en niet bij Betsy werkt in deze situatie dan de dierenarts, genoeg ervaring inmiddels helaas. Laxeren is hier vaak het laatste redmiddel geweest, maar vanwege het succes nu vaak eerste keuze. Zoals je zegt, als je alle instructies hebt opgevolgd en er is geen verbetering, dan kun je beter dat laatste ook nog uit de kast trekken, anders heb je sowieso een dood konijn. 

@Ot&Sien volgens mij zit het zo: laxatract is een laxeermiddel dat de massa in de darmen zachter maakt waardoor het er gemakkelijker uit kan. Het werkt in principe in op de prop en niet echt op de darmen. Cisaral is een darmstimulerend middel dat met name het achterste deel van de darmen activeert, dat werkt dus juist wel in op de darmen en niet op de massa. Daarom heb je alleen iets aan laxeermiddel als de darmen niet stilliggen. Pin me hier niet op vast, ik ben geen arts natuurlijk 😁

bewerkt door Eefje
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nuttige info! Dank je @Eefje. Met elkaar proberen we er toch een beetje uit te komen op dit forum 😉. Ik heb toch ook in 20 jaar konijnen al best wat meegemaakt met dierenartsen waardoor ik er ook wel eens onzeker van wordt of mijn idee ergens over wel klopt 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-7-2020 at 19:30 zei Pablo&Lola:

Leuk om te lezen dat jullie net zo enthousiast en benieuwd zijn als ik. 😉 Ik heb het nieuwe konijntje tijdens het begin van de koppeling heel even gezien, maar te kort natuurlijk om echt een beeld van haar persoonlijkheid te krijgen. Ik ben zo nieuwsgierig naar hoe ze is als konijn en ook heel benieuwd hoe Lewis in combinatie met zijn nieuwe vriendin is. Zou hij nu het baasje zijn? Of nog steeds de held op sokken? 

@JokeC Ik heb een mooie foto van Lola laten afdrukken voor in onze 'in memoriam' wandkast. Al onze overleden huisdieren staan daar in, zodat ik elke dag nog even naar ze kan kijken. 🙂 Ik zal morgen de naamsonthulling doen haha.

@mammafelina Heerlijk hè, twee van die schatjes bij elkaar. 😍

De naamonthulling wordt wel spannend 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites