Spring naar bijdragen

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

• Reacties 1,9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vriend komt steeds teleurgesteld terug uit de konijnenkamer. Wil hij Gijs even loslaten of wat lekkers geven en dan blijkt hij niet thuis te zijn en nieteens een briefje te hebben achtergelaten.

“Beste konijnenbaasjes,   Namens het gehele konijnenvolk spreek ik u toe en eis ik, ook namens het gehele konijnenvolk, grotere porties brokken. Wij willen MEER biks, MEER biks, MEER biks”.

"Als ik nou heel lief bij je ga zitten, krijg ik dan nog een paar brokjes extra?", aldus Luz.   

24 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Hahaha, zegt dat iets over Gijs of over je zangkunsten? 

Beide! Gijs is een bange schijtlaars en ik kan heel goed zingen, alleen niet zo heel mooi.

• Haha 4
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei mammafelina:

Fluffy is vanochtend thuisgekomen samen met zijn vriendin Pip. 

Ze zitten nu tijdelijk in een panelenren binnen, maar vanavond als hun nieuwe verblijf klaar is verhuizen ze daarheen.

Wat leuk zeg! Hoe gaat het met het stel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Lienappelsien:

Aaaaaaaaaaaaahhhhhhhhh er zitten een heleboel zúlke leuke konijnen in de opvang...!

In een specifieke opvang of in het algemeen? 😄

Ik bedacht me net dat ik nog een aantal dierenartsrekeningen van Lola heb openstaan.. 😬 Heb de dierenarts dus maar even gebeld dat ik het nog niet vergeten ben, haha. Gelukkig valt het nog te betalen bedrag lager uit dan ik had gedacht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Lienappelsien:

Wat leuk zeg! Hoe gaat het met het stel?

Het gaat super goed! Ze liggen al de hele tijd tegen elkaar aan en er wordt druk gewassen over en weer. Ik zal straks proberen even wat foto's te plaatsen.

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, tussendoor een update gehad van de dierenarts: Ot had haakjes en die zijn weggehaald (laatst was er een piepklein haakje te zien, daar zou hij geen last van moeten hebben volgens de DA, maar nu is het gebit onder narcose bekeken en waren er meerdere haakjes te zien en in 1,5 week ineens erg gegroeid?). Sien had bronchitis. Ik had doorgegeven dat Ot een piepende ademhaling had een paar dagen geleden, maar assistente had het per ongeluk verkeerd in de computer gezet. Nu zijn er dus longfoto's gemaakt van Sien en kwamen ze er per toeval achter dat zij dus bronchitis heeft. Iemand ervaring daarmee? Dierenarts had het over 'donuts'. Heb al gegoogled maar kan er niet echt wat over vinden, alleen over donuts en tramrails ofzo bij katten. Vanmiddag maar eens vragen.

Ot was nog suf van de narcose en omdat ze dus geen foto's hadden gemaakt van hem nog gingen ze dat meteen even doen. Nog niks gehoord daarover...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach jee, het zit je ook niet mee. ☹️ Ik heb geen ervaring met bronchitis bij konijnen, dus ik kan je daar helaas niet mee helpen. Ik heb wel een kat met astma en zij heeft inderdaad ook 'donuts' in de longen. Pfff, duimen dat het voor Ot meevalt en dat de bronchitis bij Sien te behandelen is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet vergeten dat de tanden en kiezen van een konijn 1 tot 2 mm per dag groeien! Dat is dus 7-14 mm in een week, 30-64 mm (3 tot 6,4 cm!) in een maand. Dus als ze verkeerd staan, kan dat echt hard gaan hoor! In 1,5 week kan dat dus zomaar een centimeter langer zijn!

Vervelend dat ze bronchitis heeft, en toch handig dat ze door het misverstand dit ontdekt hebben! Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij zijn er genoeg mensen die wel met dat soort klachten ervaring hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Evee:

Niet vergeten dat de tanden en kiezen van een konijn 1 tot 2 mm per dag groeien! Dat is dus 7-14 mm in een week, 30-64 mm (3 tot 6,4 cm!) in een maand. Dus als ze verkeerd staan, kan dat echt hard gaan hoor! In 1,5 week kan dat dus zomaar een centimeter langer zijn!

Vervelend dat ze bronchitis heeft, en toch handig dat ze door het misverstand dit ontdekt hebben! Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij zijn er genoeg mensen die wel met dat soort klachten ervaring hebben.

Maar als ze verkeerd zouden staan zou hij daar dan toch al lang eerder last van gehad moeten hebben? Hij is al 4,5 jaar en heeft nog nooit eerder problemen gehad (als de vorige eigenaar eerlijk is geweest).

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Ach jee, het zit je ook niet mee. ☹️ Ik heb geen ervaring met bronchitis bij konijnen, dus ik kan je daar helaas niet mee helpen. Ik heb wel een kat met astma en zij heeft inderdaad ook 'donuts' in de longen. Pfff, duimen dat het voor Ot meevalt en dat de bronchitis bij Sien te behandelen is. 

Hoe wordt de bronchitis behandeld bij een kat? Ik kan me er niks bij voorstellen. Twee van mijn kinderen hebben wel bronchitis gehad maar je kunt toch moeilijk met zo'n masker voor gaan zitten bij een konijn. 🙈 Weer antibiotica dan misschien maar een andere? Ze krijgt nu al twee weken antibiotica.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gebitsproblemen kunnen soms opeens ontstaan, waar het precies aan ligt? Ik durf het niet te zeggen. Soms lijken de kleinste haakjes ook al problemen te geven waardoor ze niet willen eten en de andere keer ligt de halve wang open door de haakjes en eten ze nog. 😅

Best kans dat als het nu bijgewerkt is het weer maanden of zelfs jaren goed gaat voor er weer een keer last van is.

Ik heb ook een konijn gehad dat plots doorgroeiende voortanden had toen ze een maand of 6 was, daarvoor niets geen problemen. Dierenarts vermoedde toen dat ze zich gestoten had waardoor de stand van de tanden gewijzigd was en ze niet meer goed af konden slijten. Je weet het soms toch niet.

Charlie had vorig jaar ook een keer hele kleine haakjes, waardoor ze niet at. Bijgewerkt en inmiddels zijn we een jaar verder en is het nog niet terug gekomen. Bij de vaccinaties is er nog voor zo ver het ging met een kijkertje gekeken, en was er op die manier niets te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Ot&Sien:

Hoe wordt de bronchitis behandeld bij een kat? Ik kan me er niks bij voorstellen. Twee van mijn kinderen hebben wel bronchitis gehad maar je kunt toch moeilijk met zo'n masker voor gaan zitten bij een konijn. 🙈 Weer antibiotica dan misschien maar een andere? Ze krijgt nu al twee weken antibiotica.

Mijn astmatische kat heeft een speciale astmapomp voor katten (Aerokat; er staan wel filmpjes van op YouTube) waar ze dagelijks even door moet inhaleren voor de rest van haar leven. Geen idee hoe ze dat bij konijnen en bronchitis doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Pablo&Lola:

In een specifieke opvang of in het algemeen? 😄

Ik bedacht me net dat ik nog een aantal dierenartsrekeningen van Lola heb openstaan.. 😬 Heb de dierenarts dus maar even gebeld dat ik het nog niet vergeten ben, haha. Gelukkig valt het nog te betalen bedrag lager uit dan ik had gedacht. 

Allebei haha, maar bij K’nijn & Ko in het bijzonder.

@mammafelina wat een leuk stel! Fijn dat ze ook al lekker klef zijn 😄 

2 uur geleden zei Ot&Sien:

Maar als ze verkeerd zouden staan zou hij daar dan toch al lang eerder last van gehad moeten hebben? Hij is al 4,5 jaar en heeft nog nooit eerder problemen gehad (als de vorige eigenaar eerlijk is geweest).

Daar is niet altijd een peil op te trekken. Ik heb konijnen gehad die maar 1 keer zijn behandeld aan haakjes en/of scherpe randjes, en konijnen die dat een paar keer hebben gehad en dan weer een paar jaar niet.

@Dollie heeft een erg benauwd konijn gehad die ze regelmatig liet stomen. Nou weet ik niet of je dat bij Ot en Sien moet doen, ik denk dat medicatie de eerste logische stap is bij bronchitis. Vervelend dat ze dat heeft/hebben. 

bewerkt door Lienappelsien
Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een gedoe weer @Ot&Sien! Mijne hebben ook eens kleine haakjes gehad toen ze een periode het hooi niet te vreten vonden. 1 keer laten slijpen en het is niet meer teruggekomen. Mocht het wel weer terugkomen dan hebben veel konijntjes baat bij brokjes van trovet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lienappelsien:

@Dollie heeft een erg benauwd konijn gehad die ze regelmatig liet stomen. Nou weet ik niet of je dat bij Ot en Sien moet doen, ik denk dat medicatie de eerste logische stap is bij bronchitis. Vervelend dat ze dat heeft/hebben. 

Mijn konijn had astmatische bronchitis en die heb ik eerst een poos behandeld door tweemaal daags te vernevelen (i.c.m. orale medicatie), later geswitcht naar een inhaler (i.c.m. zelfde orale medicatie). Dat was effectiever en ook veel sneller, maar zowel dagelijks vernevelen als dagelijks pufjes is niet niks voor een konijn. Zeker niet elk konijn is er geschikt voor. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Evee featured this topic
  • Evee locked en unfeatured this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .