Spring naar bijdragen

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

5 minuten geleden zei happy211:

Ben me (nog meer) aan het inlezen over castraties bij voedsters en de nazorg, maar ik blijf me vooral afvragen: waarom blijven dierenartsen het toch steeds over sterilisatie hebben bij voedsters (en poezen, en eigenlijk alle vrouwelijke dieren)? Dat is toch alleen maar verwarrend voor iedereen? Ik snap dat het in de volksmond zo genoemd wordt, maar ik had het bij de dierenarts toch echt steeds over castratie, en volgens staat er bovenaan de afspraak toch sterilisatie, dus ze hebben zelfs de moeite genomen om er een apart kopje voor aan te maken in hun systeem. 

Nog een tweede vraagje: hoe controleer je de temperatuur van een konijn na narcose, omdat ze het dan vaak zelf nog niet goed kunnen regelen? Is het echt nodig om dit met een thermometer te doen? Want ik heb in wat oude topics hier gelezen dat dat nog best lastig is om zelf goed te meten en je de situatie alleen maar erger maakt als je het verkeerd doet. Of is een beetje op gevoel door in de nek te voelen ook voldoende?

Bij ons werd het gewoon castratie genoemd.

Wat raar zeg..

Ons was verteld dat je het gewoon met de huid kon voelen.

Nou ben ik persoonlijk behoorlijk koudbloedig (lichaamstemp van 36,7 is standaard bij mij) dus mijn man moest het controleren.

Mocht je het niet helemaal zeker weten, zou je dat ook aan je DA kunnen vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Reacties 1,9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vriend komt steeds teleurgesteld terug uit de konijnenkamer. Wil hij Gijs even loslaten of wat lekkers geven en dan blijkt hij niet thuis te zijn en nieteens een briefje te hebben achtergelaten.

“Beste konijnenbaasjes,   Namens het gehele konijnenvolk spreek ik u toe en eis ik, ook namens het gehele konijnenvolk, grotere porties brokken. Wij willen MEER biks, MEER biks, MEER biks”.

"Als ik nou heel lief bij je ga zitten, krijg ik dan nog een paar brokjes extra?", aldus Luz.   

Naast castratie en sterilisatie kom je neutralisatie ook nog tegen. Dat omvat beiden. Dus dat zou ook nog een optie zijn om het te noemen 😉 Of maak ik het dan nog extra lastig haha? 

Ik controleer de temperatuur wel met een thermometer ja. Vind dat toch het meest betrouwbaar. De nek hoort altijd warm te zijn. de oortjes zijn soms koud (als je konijn de warmte vast wil houden) en soms warm (als het konijn warmte wil verliezen). Dat zegt niets over de lichaamstemperatuur op zich, in de zomer hebben konijnen over het algemeen vaker warme oortjes, en in de winter koude oortjes. Dat is gewoon hoe hun lijfje werkt. Ze zweten niet, maar raken warmte kwijt via de oortjes 🙂 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei happy211:

Ben me (nog meer) aan het inlezen over castraties bij voedsters en de nazorg, maar ik blijf me vooral afvragen: waarom blijven dierenartsen het toch steeds over sterilisatie hebben bij voedsters (en poezen, en eigenlijk alle vrouwelijke dieren)? Dat is toch alleen maar verwarrend voor iedereen? Ik snap dat het in de volksmond zo genoemd wordt, maar ik had het bij de dierenarts toch echt steeds over castratie, en volgens staat er bovenaan de afspraak toch sterilisatie, dus ze hebben zelfs de moeite genomen om er een apart kopje voor aan te maken in hun systeem. 

Nog een tweede vraagje: hoe controleer je de temperatuur van een konijn na narcose, omdat ze het dan vaak zelf nog niet goed kunnen regelen? Is het echt nodig om dit met een thermometer te doen? Want ik heb in wat oude topics hier gelezen dat dat nog best lastig is om zelf goed te meten en je de situatie alleen maar erger maakt als je het verkeerd doet. Of is een beetje op gevoel door in de nek te voelen ook voldoende?

Bij mij hebben ze niks gezegd over een thermometer... Alleen dat ik moest opletten dat ze niet teveel zou afkoelen. Dat kon ik dan voelen in haar nekje. Nu is het ook prima gegaan en ze heeft volgens mij geen moeite gehad om haar temperatuur op peil te houden, maar ben wel benieuwd of ik het ook echt had gevoeld als ze wél te koud was geweest...

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei BunnieHop:

Nou ben ik persoonlijk behoorlijk koudbloedig (lichaamstemp van 36,7 is standaard bij mij) dus mijn man moest het controleren.

Onze lichaamstemperatuur is een paar tienden lager geworden in de rijke westerse wereld dan 37 graden, door ons "luxe" leventje is het de laatste ruim 150 jaar met 0,36 graden gedaald ongeveer dus jouw lichaamstemperatuur is daarvan het perfecte voorbeeld. 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Nouja, als de nek echt goed koud is, dan is het foute boel. Dus op zich is dat wel waar. Maar ik vind het nou niet een hele betrouwbare methode. Ik snap wel dat het als dierenarts ook lastig is, veel mensen hebben inderdaad geen thermometer voor huisdieren liggen en/of weten niet hoe die te gebruiken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei JokeC:

Onze lichaamstemperatuur is een paar tienden lager geworden in de rijke westerse wereld dan 37 graden, door ons "luxe" leventje is het de laatste ruim 150 jaar met 0,36 graden gedaald ongeveer dus jouw lichaamstemperatuur is daarvan het perfecte voorbeeld. 

Oh dat is interessant! Ik zit altijd rond de 36,3 graden, maar ik dacht altijd dat het lag aan het verschil tussen de plek waar ze meten en de kerntemperatuur in je lichaam. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Temperatuur moet je echt meten met een thermometer. Kuiltje in de nek zegt niks zo wel gehad dat een koud voelde t konijn een keurige temperatuur had als een konijn dat warm voelde in de nek met een temperatuur van net 35graden.

En waarom sterilisatie ipv castratie geen idee. Daar irriteer ik mij ook nogal aan. Waarschijnlijk om de discussie uit de weg te gaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze bets wordt eindelijk elke dag weer een beetje meer zichzelf. Denk dat ze toch een klap heeft gehad van de antibiotica. Ze is er nog niet helemaal, maar ik maak me eindelijk niet meer echt zorgen. Nu is ze wel weer wat gewicht kwijtgeraakt, terwijl ik haar al dunnetjes vond. Toen Frits ziek was en overleed is ze afgevallen en het komt er niet meer bij. Het was nog wel ok, maar nu vind ik haar wel heel bottig voelen. Ik zit nu dus te kijken naar erwtenvlokken. Ik las een paar weken terug ook ergens over een brok die goed zou zijn voor oude konijnen die wel wat aan mogen komen. Weet niet meer hoe die heet. @Evee heb jij zoiets in het webwinkeltje? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei IreneM:

Ja die heb ik gekocht voor Senna om aan te komen. Burgess Dual Care is het. Senna is er al 60 gram mee aangekomen in iets minder dan 3 weken.

Hoeveel weegt ze ongeveer?

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Er lag vanmiddag meer zand naast dan in de schelp. Laten we het er maar op houden dat het een succes is en dat ze lol hebben 😶😇🙃

Vandaag lag er ook weer meer zand naast dan in de zandbak. Ik gooi het er keurig weer in, binnen 2 uur tijd ligt het er net zo hard weer naast. En Kliko vind dat je in het zand wat je net zo vakkundig op de stenen gegooid hebt ook prima kunt graven 🤣

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hartstilstand moment net.

Ik zag vanuit het slaapkamerraam Joris middenin in de ren languit liggen, Brenda zat er naast. Hij is niet zo een relaxed konijn, dus zijn relaxte houdingen zijn normaal echt op beschuttere plekken, niet middenin de ren. Gelijk een rotgevoel dus, kleding aan en naar buiten gerend. Staat ie op van "baasje wat doe je allemaal panisch" maakt een binky en rent een rondje door het verblijf 😂

• Haha 4
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hartverzakkingen krijg ik ervan: ligt er eentje met vier pootjes ongeveer omhoog tegen de muur met het koppie helemaal achterover te pitten....als hond kun je je dat nog net permitteren, maar als konijn echt niet! 

• Haha 2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog wat vraagjes over de castratie van een voedster:

Kan ik nog hennepvezel gebruiken in de toiletjes, of kan ik voor deze periode beter overstappen op back2nature?

@Evee Ik heb in het artikel 'Castratie en sterilisatie bij konijnen' een link gevonden naar een fotoverslag van de castratie van een voedster, maar dat linkje werkt nu niet meer. Zou je me een nieuwe link daarnaar door kunnen sturen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei happy211:

Kan ik nog hennepvezel gebruiken in de toiletjes, of kan ik voor deze periode beter overstappen op back2nature?

@Evee Ik heb in het artikel 'Castratie en sterilisatie bij konijnen' een link gevonden naar een fotoverslag van de castratie van een voedster, maar dat linkje werkt nu niet meer. Zou je me een nieuwe link daarnaar door kunnen sturen?

Ja hoor: https://www.bunnybunch.nl/informatie/fotoverslag-castratie-sterilisatie-voedster

Mocht je nog wat anders zoeken, ik had tijdelijk even dit artikel aangemaakt, dat is een overzicht van echt alle info op bunnybunch met werkende linkjes: https://www.bunnybunch.nl/informatie/overzicht-van-alle-konijneninformatie

• Bedankt 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Pip eet niet meer.. Hupt nog wel een beetje rond. Heeft ook alle bodembeddeking aan de kant geschoven.

Ze zat ook op een rare manier, ik kon zien dat ze pijn had, vreselijk.

Helaas was ik alleen thuis en nu weer op school. Na school ga ik mijn moeder overhalen om naar de dierenarts te gaan

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Marjoleink:

O dat klinkt niet goed.

Kun je niet alvast contact opnemen met je moeder en een afspraak maken met de dierenarts? Zeker omdat ze niet eet is het belangrijk dat je vandaag nog terecht kunt.

Ja ik heb haar al geappt maar ze reageerd niet en kan nu ook niet bellen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-6-2020 at 10:02 zei happy211:

Ik ben idd ook benieuwd of ik gewoon hennepvezel kan gebruiken. De rest van de ren bekleed ik met handdoeken en snugglesafes en alle huisjes waar Dunya op kan springen haal ik voorlopig weg.

Wat ik me ook nog afvroeg: wil je een konijn na castratie temperaturen of kijk je vooral even goed naar het gedrag? Als je moet temperaturen, hoe doe je dat dan met een konijn dat aan de buik geopereerd is? Ik houd er echt niet van om ze dan op te pakken of iets met ze te doen en normaal gesproken zet ik ze op tafel neer, op de achterpootjes en doe ik dan de termometer erin. Lijkt me niet handig bij een net gecastreerd konijn. Checken jullie ook de wond/de hechtingen op of het er netjes uit ziet en of het niet gaat ontsteken? En zo ja, hoe doen jullie dat dan en op welk moment? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Evee featured this topic
  • Evee locked en unfeatured this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .