Spring naar bijdragen

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

• Reacties 1,9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vriend komt steeds teleurgesteld terug uit de konijnenkamer. Wil hij Gijs even loslaten of wat lekkers geven en dan blijkt hij niet thuis te zijn en nieteens een briefje te hebben achtergelaten.

“Beste konijnenbaasjes,   Namens het gehele konijnenvolk spreek ik u toe en eis ik, ook namens het gehele konijnenvolk, grotere porties brokken. Wij willen MEER biks, MEER biks, MEER biks”.

"Als ik nou heel lief bij je ga zitten, krijg ik dan nog een paar brokjes extra?", aldus Luz.   

10 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

@Marjoleink Oh nee wat vervelend dat ze geen plek hebben! Dat moet inderdaad niet een week wachten, gezien de stress voor jou en je konijn. Dat kan ook weer extra problemen geven... Wel fijn hoor dat je buurvrouw je komt helpen. 

Ze is dus uiteindelijk vandaag geholpen. De buurvrouw kwam vanmorgen niet, medicatie zat er half in, half op, en ze at weer niks. Toen was ik er klaar mee en heb ik de dierenarts gebeld dat ze het zo niet ging redden. Ze is weer thuis, ze is nieuwsgierig, ze eet een sprietje hooi, veel beter dan gisteren.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog nooit eerder een konijn horen blaffen. Ze wilde duidelijk echt geen medicatie. Maar goed, het zit erin, morgenochtend nog, en als ze eenmaal gekeuteld heeft mag ze weer naar buiten.

Ze zit al de hele tijd in een grashuisje, wel zielig. Hoewel ze het volgens mij stiekem ook een beetje aan het slopen is. Er zit wel wat pit in, in elk geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze keutelt wel, maar omdat ze nog steeds niet wilde eten zijn we vanmiddag weer naar de dierenarts geweest. Ze had een klein beetje gas in haar maag. Ze krijgt vandaag dwangvoer, en morgen kijken we wat ze zelf doet. Je hebt voor het dwangvoeren wel 4 handen nodig heb ik gemerkt. Zeker bij dit konijn want die wil echt, echt niet. Tot ze het proeft, dan eet ze zelf de spuit leeg. Erg onhandig dus dat ik niet even twee extra handen kan laten groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dwangvoeren is idd een gedoe als ze echt niet willen en al helemaal in je eentje 😞 Kan je buurvrouw niet 2 handen lenen??  Of andere buren? Je woont wss niet in de buurt(haarlemmermeerpolder?) anders wil ik wel helpen 😉 

Misschien heb je het al geprobeerd, maar het konijn stevig in een handdoek wikkelen .. of critical care op pootjes smeren (doen we wel eens bij katten, maar geeft echt een smeerboel en geen idee hoe konijnen hier op reageren)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is altijd. Ik had de dierenarts gebeld omdat Tara nog niet keutels. Ik hang op, ik draai me om en ze keutelt.

Dankjewel @eefjelien, maar ik woon idd niet erg in de buurt. Een buurvrouw die ook konijnen heeft komt helpen. Zij kan het wel met maar 2 handen. Maar ik kende haar eigenlijk niet, en dit is geloof ik al de vijfde keer dat ze komt helpen. Dus het wordt wel een beetje tijd dat ik het zelf ga leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Marjoleink:

Dat is altijd. Ik had de dierenarts gebeld omdat Tara nog niet keutels. Ik hang op, ik draai me om en ze keutelt.

Nou lekker dan. Alsof ze er op zitten te wachten. 🙄 Wel fijn dat Tara weer keutelt! 

Ik ga alsnog wel langs morgenochtend, want ik kan nu toch niet meer bellen, maar ik vind het erg frappant. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat nog niet goed met Tara. Ik heb haar weer bij de rest gezet, omdat ze echt geen binnenkonijn is, met de hoop dat ze dan weer zou gaan eten. Maar dat doet ze dus niet.

Ze heeft vanmorgen 3 brokjes meegegeten met de rest. Na haar medicijnen heeft ze nog een bakje peterselie gegeten. Bij elkaar vond ik het teveel om te dwangvoeren, dus dat heb ik niet gedaan, omdat ik uiteraard liever heb dat ze uit zichzelf gaat eten. Maar ze moet niks hebben van hooi. Als ik hooi bij haar neerleg, doet ze er heel boos tegen. Ze eet wel groente uit zichzelf, en ze was gisteren heel enthousiast over de spuit met dwangvoer.

Ik vraag me af of ze toch nog pijn in haar bekje heeft. Ze is woensdag geholpen, dus dat vind ik wel lang. 

Ze krijgt nu nog Cisaral, Emeprid en Novacam, en ze moet dinsdag weer naar de dierenarts. 

Heeft er iemand nog een goed advies? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zolang ze iets eet is het goed voor nu, dan nog maar even geen hooi.

Als ze zo een stresskip is, heb je kans dat nu het allemaal wat normaler is bij de rest, het haar wel goed doet en ze straks toch elke keer weer kleine beetjes gaat eten. Al zijn het alleen een paar brokjes, groenten en kruiden. Voedsel is voedsel, op zo een moment maakt het niet uit dat ze het hooi dan laat liggen. Dat komt wel weer 🙂 De darmen vallen niet stil, ze eet immers wel, al is het nog geen normale portie.
Stress er zelf ook niet te veel over, het klinkt als een konijntje dat daar misschien ook best gevoelig voor is. Rust, een veilig gevoel en de vertrouwde maatjes doen vaak ook al veel goed.  De stress van dwangvoeren en medicijnen kunnen best een impact hebben op het herstel van stress gevoelige konijntjes. Ze klinkt wel als een stoere bikkel, ik duim dat ze snel zelf weer meer gaat eten! 
Veel beterschap! 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe gaat het met Tara? 

Die twee van mij hebben de afgelopen week allebei een kleine gasaanval gehad, geen idee waarvan. Ze hebben wel op het gras gezeten, maar dat is wel vaker gebeurd de laatste weken, zonder problemen. Gelukkig allebei snel weer er bovenop! Vooral bij Gijs ging zijn buik echt enorm hard borrelen na de medicatie, ik dacht dat het de buik van mijn vriend was zo hard ging het! Geluk bij een ongeluk is de onrust die er was door Gijs zijn puberteit nu weg, ze hebben heel veel steun bij elkaar gezocht. Ik hoop dat het zo blijft, vind het wel maf! 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat was wel heel hard dan! Gek inderdaad. Ik hoop dat het nu goed blijft gaan.

Met Tara gaat het niet goed vind ik. Ze gaat weer een klein beetje zelf eten. Alleen wordt ze dan weggejaagd door nummer 4 in de pikorde (zij is normaal nummer 3) die blijkbaar ambitie heeft. Dus nu krijgt ze apart eten en zet ik er een hekje tussen.

Ze ligt de hele dag alleen maar. Alleen als ik haar binnenhaal voor de medicatie laat ze duidelijk merken dat ze boos is, dus er zit nog wel pit in. Ze is heel erg afgevallen. Waarschijnlijk heeft ze EC, ze moet morgen terugkomen bij de dierenarts.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hè wat vervelend, waarom denk je aan ec? 

Ik weet het met Betsy ook niet zo goed. Ze is stilletjes en reageert niet zoals normaal. Ze eet wel maar niet zoals normaal, ze ligt heel veel. Lijkt geen pijn te hebben en komt dan ineens wel aanstormen voor wat lekkers. Ik snap het niet zo goed. Ik ken haar niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De dierenarts dacht er vrijdag aan, die vond haar kopje iets scheef staan. En dat zie ik nu ook bij stress. Plus dat ze enorm is afgevallen, en ze plast heel veel.

Dat klinkt toch ook alsof er iets aan de hand is. Jammer dat ze het niet gewoon kunnen vertellen. Ga je met haar naar de dierenarts?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooh dat zijn wel signalen inderdaad, hopelijk trekt het snel weg als je een behandeling start.. 

Ik bel zo wel even met de dierenarts, ze moet daar toch heen om het vervolg van haar snotbehandeling te bekijken. Maar ik wil nu ook geen antibiotica geven. Toch het idee dat er nog een beetje gas is ofzo. Gisteravond heb ik voor de zekerheid nog cisaral gegeven, drie kwartier later begon ze vol overgave de groentebak leeg te vreten. Misschien heeft ze in de tuin iets binnen gekregen wat echt niet goed was. Ik let er altijd op dat er niks in de ren ligt, maar er kan natuurlijk toch wat in zijn gewaaid, of diep in het gras hebben gezeten ofzo.. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tara heeft dus EC. Ik heb voor alle 4 fenbendrops meegekregen. Als er iemand tips heeft hoe ik dat  bij de naar binnen krijg zonder dat ik ze allemaal moet vangen? 

Verder moet ik nog steeds doorgaan met de novacam, cisaral en emeprid, minimaal 2x per dag. Ik weet alleen nog niet hoe dat in mijn eentje voor elkaar te krijgen. Ex en buurvrouw moeten weer aan het werk, kind gaat weer naar school. Hindernis 1 is vangen, hindernis 2 is medicatie erin. Ze is ontzettend boos als ik haar binnenhaal voor haar medicijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gadver wat vervelend! Hoe erg is het met Tara?

Ik deed het bij mijn stressgevoelige konijn altijd door een stukje geprsake banaan, dat ging prima. Als je er vier moet doen zal je ze denk ik wel een voor een even apart moeten zetten door ze in te sluiten ofzo? Anders vreten ze elkaars dosis op of wordt het vechten ben ik bang. Vooral de cisaral en emeprid zijn vervelend, want dat is vies. Hoe erg spartelt ze als je haar oppakt? Ik heb bv een konijn dat ik goed beet kan houden op schoot in de ren en dan kan ik het zo in het bekkie spuiten. Wat ook kan is in de ren op de grond op een handdoekje gaan zitten als je haar gevangen hebt en haar dan tussen je benen "klemmen". Hoeft ze iig niet naar binnen, maar dan moet ze wel zorgen dat je haar stevig genoeg beet kan houden. 

Kan je zoon anders evt helpen? Dan zou hij het konijn vast kunnen houden (of jij) en de ander dan de spuitjes geven (als je zorgt dat het koppie dan boven de schouder uitsteekt).

Succes en sterkte, het zal niet meevallen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooh wat balen zeg! En dan meteen 4 konijnen behandelen pfff heftig. Het klinkt zo gemakkelijk en dan de praktijk nog, vier boze nijnen die niet meer in je buurt komen. Ik zou ook proberen het door iets lekkers te prakken, maar als ik het me goed herinner zijn het aardige hoeveelheden van die fenbendrops of valt het mee? 

Bij Betsy is niks afwijkends gevonden 🤷. Helemaal ondersteboven gekeerd maar is op een klein beetje snot na kerngezond. Ik houd het er maar op dat 8 weken antibiotica misschien wat tol is gaan eisen dus daar zijn we mee gestopt. Hopelijk doet ze snel weer normaal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De EC valt mee, maar ze is nog steeds niet hersteld van het kiezen slijpen. Ze ligt de hele dag, ze eet wel een beetje als je het voor haar neus zet (en de rest weghoudt met een hekje). 

Het is me vandaag min of meer gelukt om het alleen te doen, maar vooral de ochtenden (zonder hulp) wordt het echt nog spannend.

Ik had voor de rest geprobeerd om het op een stukje brood te doen, maar daar is geen beginnen aan. Mijn ram dronk wel uit zichzelf de spuit leeg, maar dat is een hebberige sukkel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Marjoleink:

Tara heeft dus EC. Ik heb voor alle 4 fenbendrops meegekregen. Als er iemand tips heeft hoe ik dat  bij de naar binnen krijg zonder dat ik ze allemaal moet vangen? 

Verder moet ik nog steeds doorgaan met de novacam, cisaral en emeprid, minimaal 2x per dag. Ik weet alleen nog niet hoe dat in mijn eentje voor elkaar te krijgen. Ex en buurvrouw moeten weer aan het werk, kind gaat weer naar school. Hindernis 1 is vangen, hindernis 2 is medicatie erin. Ze is ontzettend boos als ik haar binnenhaal voor haar medicijnen.

Suspensie maken van panacuur tabletten ipv fenbendrops. Is officieel niet geregistreerd voor konijnen en je moet wel zeker weten dat de dosering juist is maar dat vonden ze hier zo lekker dat ze elkaar weg duwen om het als eerste te eten uit t spuitje. T is dezelfde werkzame stof

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Marjoleink:

Als er iemand tips heeft hoe ik dat  bij de naar binnen krijg zonder dat ik ze allemaal moet vangen? 

Vorig jaar moest ik twee konijnen een tijdje twee keer per dag Panacur geven. Echt vies rotspul is dat. Door het in een papje van biks te mengen aten ze het zonder problemen op. Soms deed ik er nog wat basilicum of munt doorheen om de geur van de Panacur zoveel mogelijk te maskeren. Hier werkte het echt heel goed! Het kost natuurlijk wel iets meer moeite met vier konijnen dan met twee (en meer voerbakjes), maar misschien is het het proberen waard. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Balen, Marjolein!

Ik smeerde de Panacur-pasta op groenten en dan werd het opgegeten.

Het zou fijn zijn als je de Fenbendrops/Panacur in ieder geval bij de andere 3 vrijwillig naar binnen krijgt door ze te foppen. Dan hoef je alleen Tara te pesten met het naar binnen krijgen van medicijnen, wat als ik het zo lees al niet meevalt. 

Ik ga bij het geven van medicijnen meestal op mijn knieën zitten, zet konijn met de kont tegen mijn knieën zodat hij niet achteruit kan, klem mijn onderarmen om het konijn heen, houd met mijn ene kant zijn kop vast en spuit met mijn andere hand de medicijnen in de zijkant van de bek. Op een tafel kan het ook, met de kont van het konijn tegen je aan, dan kan je nog iets makkelijker over het konijn heen hangen. Nadeel vind ik dan wel dat áls ze zich los wurmen ze misschien van de tafel springen. Vaak is er tijdens het protest even een momentje dat ze zich iets minder verzetten en krijg je de spuit dan goed in de bek.

Veel succes

bewerkt door Lienappelsien
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Evee featured this topic
  • Evee locked en unfeatured this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .