Ga naar inhoud

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Hallo Hoi
 Delen

Aanbevolen berichten

Het dubbele gevoel over Sergio, kan ik me helemaal voorstellen. Ik haal zelf ook te snel adem (voorheen haalde ik veel langzamer dan gemiddeld adem), helemaal doorgemeten en niks te vinden. Ik voel mee met Sergio. 🙂 

Iets heel anders: volgens mij is "Knabbeltje" uit die stomme reclame van die brillenwinkel gehaald. 👌

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-1-2020 at 11:39 zei MichelleloveElmo:

Tja, wat zal ik er van zeggen. Hij is ondeugend, knuffelig, zowel naar mij als naar Nairobi, maar heeft nog steeds een ademhaling van rond de 180 a 240.

Ik heb afgelopen maandag een ct scan laten doen en hij is van kop tot kont na gekeken en ze hebben geen idee. Het enige wat te zien was dat zijn bijnieren kleiner waren dan normaal, maar niet extreem veel kleiner. En ook kunnen ze daar de ademhaling niet mee verklaren. Er waren geen tumoren te zien in zijn longen, koppie of elders. Zijn sinusholtes en neuskanalen zijn ook mooi vrij. Ook in buik of hart waren geen afwijkingen te zien. (al kunnen ze via ct niet zijn bloedstroming zien)

Zijn oogje lijkt ietsje verbetert te zijn. Dat wil zeggen: de witte vlek lijkt kleiner te zijn. Ze weten nog steeds niet helemaal zeker wat het is.  Zijn iris is wel onherstelbaar beschadigd, mogelijk van een eerdere oogontsteking. Zijn iris krult om aan de randen en op sommige plekken zitten gaatjes in de iris.  Voorlopig moet ik nog doorgaan met de medicatie, dus fenbendrops, metacam en dex druppels.

Ik denk dus dat ik er nooit achter ga komen wat er aan de hand is. Veder onderzoek is niet echt zinvol, omdat ze geen idee hebben waar ze moeten beginnen of wat te testen.

Moet zeggen dat mijn DA potje inmiddels wel leeg is na afgelopen jaar😅 Alleen voor Sergio zit ik sinds eind oktober over de €1000,-

Oh, dat is zo vervelend: door de hele molen heen en dan geen duidelijke uitkomst! Wat vreemd ook die ademhaling... Chip ademde overigens ook heel snel toen hij ziek werd na de koppeling. Naast de koorts die hij had weten we niet wat er was, maar Aniek noemde bij mij de nieren als voorbeeld (ook omdat hij wat gekke urinedruppels had die hij liet lopen). Als er iets met de nieren is dan kan dit pas heel laat gemeten worden. Aangezien je nu ook iets met bijnieren noemt en Chip ook snel ademde wilde ik het toch met je delen. Het zal misschien niet hetzelfde zijn en het lost jou probleem niet op helaas...

Sergio vond ik in de opvang altijd zo'n schat! Hij heeft geluk met jou. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijnieren hebben niks te maken met nieren, behalve dat ze in de buurt liggen van de nieren.😉 Ze zorgen voor hormonen. Sergio heeft geen koorts (wel vaak warm, maar nog binnen normaal waarden), geen pu/pd of andere triggers wat wijst op niet problemen. Nier problemen en trachy pnoe is ook niet echt aan elkaar gelinkt. Bij utrecht vonden ze t niet echt een toevoeging om veder bloedonderzoek te doen. 

Opzich kan iets met de nieren nog wel redelijk snel gevonden worden met bloed en urineonderzoek, alleen laten ze het vaak laat pas merken en zijn er nog wel wat vage klachten en dan ben je te laat. 

Toch bedankt voor t delen. Misschien laat ik nog wel bloedonderzoek doen hoor, maar dat kan ook gewoon op mijn werk. Maar voorlopig kijk ik t even aan. Hij heeft ook super veel stress van al die dierenarts bezoekjes. Mits t niet slechter gaat uiteraard. Dan trek ik eerder aan de bel.

En Sergio is ook echt een schat. Hij komt regelmatig knuffels halen en lekker knuffelen🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer wat geleerd over nieren en bijnieren ☺️. Dank je! Mij was verteld dat de nierwaardes pas iets aangeven als het eigenlijk al te ver is met de nieren. Hoe zit dit dan in elkaar voor konijnen? Altijd interessante materie! Onze poes had 1 verschrompelde en de andere nier slecht werkend, maar toch goede waarde, maar katten en konijnen zijn verschillende dieren en lastig vergelijkingsmateriaal 😉.

Het is hoe dan ook rot dat er niets duidelijks uit komt!

Volgende week zaterdag ga ik Nutsy bij Konijnenparadijs koppelen aan (waarschijnlijk) 1 van de twee ex-mannen van een vriendin van mij. Degene die overblijft krijgt een dame bij Aniek. Mijn vriendin had een oepsnestje vorig jaar en ze vroeg of ik dit misschien zou willen. Altijd rot als er in je directe omgeving zoiets gebeurd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig maar twee rammen 🐰🐰. Ik vind het fijn dat ik dit voor mijn vriendin kan doen: ze heeft heel veel ruimte voor konijnen, maar drie aparte stellen werd haar ook teveel van het goede. Ze vindt het heel moeilijk, maar ze vindt het heel fijn dat ik dit samen met haar doe en dat straks alle konijnen een maatje hebben.

Mijn vriendin had de vruchtbaarheid helaas wat onderschat (ik had haar wel gewaarschuwd). Mede door een dierenarts die zei dat ze nog wel bij elkaar konden en later ook zei dat die twee babyrammen twee voedsters waren. Ze gaat inmiddels naar een andere dierenarts en ze vraagt me vaak om advies. Ze is ontzettend lief en enorm begaan met haar dieren. Ik weet zeker dat dit haar niet nog eens overkomt 😉

Hebben jullie zoiets ook wel eens meegemaakt? Ik dacht dat het in mijn omgeving nooit zou gebeuren, omdat ik zelf al zo lang konijnen heb en daardoor de mensen om mij heen toch al wel meer kennis van konijnen hebben dan gemiddeld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh ja, ikzelf, toen ik een paar jaar geleden begon met konijnen. Op aanraden van de medewerkster van het tuincentrum (die dierenartsassistente was) gekozen voor 2 voedsters, want geen gedoe met castratie enzo. Drie maanden later sta ik het nachthok leeg te scheppen, zegt mijn zoontje "mama er beweegt iets". Had ik bijna een konijntje in de kliko gegooid. Lang verhaal kort, baby is gebleven, nog een voedster erbij, tuincentrum verkoopt geen dieren meer. Ik heb me daar nog wel zo boos gemaakt dat ze de kosten van de castratie hebben betaald.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het groepje konijnen waar ik mee begonnen was (ze leven inmiddels helaas niet meer) had ik overgenomen van mensen die hetzelfde hadden meegemaakt. 2 ‘voedsters’ die opeens 2 nesten achter elkaar hadden, want de voedster was na het eerste nest meteen weer gedekt. Dus die zaten toen opeens met 16 konijnen ipv 2!

Even iets anders. @Eefje schreef in haar koppeltopic dat metocloral uit de handel is. En ik ontdekte net, en zag dat @Konijnenliefhebber1993 dat ook al schreef, dat hetzelfde geld voor carprofen. Dat is echt balen! Beide medicijnen heb ik de afgelopen jaren heel veel gebruikt bij zieke konijnen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Lienappelsien:

Even iets anders. @Eefje schreef in haar koppeltopic dat metocloral uit de handel is. En ik ontdekte net, en zag dat @Konijnenliefhebber1993 dat ook al schreef, dat hetzelfde geld voor carprofen. Dat is echt balen! Beide medicijnen heb ik de afgelopen jaren heel veel gebruikt bij zieke konijnen.

Wat vervelend! Zouden ze tijdelijk niet leverbaar zijn of helemaal niet meer leverbaar? Cisaral nog wel? Wat is de reden en zijn er vervangende middelen? Ik kan er op internet helaas niks over terugvinden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn er inmiddels achter dat metocloral kan worden vervangen door ceva emeprid. Het bevat ook dezelfde werkzame stof: 0.5 mg Metoclopramidehydro-chloride

Een alternatief voor carprofen is metacam. Een (flink) aantal BB’ers gebruikt dat sowieso al. Beide vallen onder de NSAIDs, maar de werkzame stof is anders. 

Er is inderdaad weinig over de reden te vinden. Konijnenliefhebber schreef over een overname, maar het enige wat ik er van kan vinden is dat het in januari 2018 is overgenomen.

Ik weet niet of het ook voor cisaral geldt.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff vanavond een half uur bij de dierenarts gezeten met Bo. Ze heeft een heel rare vlek in het oog zitten. De dierenarts denk dat het van EC kan komen, dus voor de zekerheid maar de behandeling gestart. Gelukkig heeft ze verder geen symptomen. Vind wel dat het oog er anders uitziet dan de foto's van Wilhelminapark, dus ik hoop dat het 'gewoon' een ontsteking is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uitleg van mijn DA was dat bij een overname het dan gegroeide bedrijf geen monopolist mag worden en dat daarom een aantal medicijnen uit de productie wordt genomen, omdat daar alternatieven door andere bedrijven voor geproduceerd worden. Alternatief is een rekbaar begrip. 😒

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei IreneM:

Pff vanavond een half uur bij de dierenarts gezeten met Bo. Ze heeft een heel rare vlek in het oog zitten. De dierenarts denk dat het van EC kan komen, dus voor de zekerheid maar de behandeling gestart. Gelukkig heeft ze verder geen symptomen. Vind wel dat het oog er anders uitziet dan de foto's van Wilhelminapark, dus ik hoop dat het 'gewoon' een ontsteking is.

Oei, spannend. Gelukkig heeft ze geen andere symptomen. Wat krijgt ze nu? Vast Panacur/Fenbendrops. Ook Dexamethason-oogdruppels?

14 uur geleden zei JokeC:

De uitleg van mijn DA was dat bij een overname het dan gegroeide bedrijf geen monopolist mag worden en dat daarom een aantal medicijnen uit de productie wordt genomen, omdat daar alternatieven door andere bedrijven voor geproduceerd worden. Alternatief is een rekbaar begrip. 😒

Hm, ok. Alternatief is inderdaad een rekbaar gebied. En zeker voor konijnen, aangezien de meeste medicijnen die voor konijnen worden voorgeschreven alleen geregistreerd staan voor honden of katten, en niet voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al dat gesodemieter om geld geld geld, maakt me soms zo pissig, want een goed werkend medicijn wordt alleen om die reden uit productie genomen of zo peperduur gemaakt dat het alleen voor heel welgestelde mensen betaald kan worden. Immoreel gewoon. 

Hopelijk knapt het oogje van Bo op. Duimen maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .