Spring naar bijdragen
Hallo Hoi

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

Ik vond Brenda gisteren en vandaag wat rustiger dan normaal overkomen, wat timide. Ze komt wel eten, maar wat minder snel dan normaal. Keutels zijn goed. Ze is wat slomer. Ik hou haar goed in de gaten, altijd zo lastig als je het idee hebt dat er wel iets is, maar ze niet laten zien wat. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lastig hè? Soms zijn de gedragsveranderingen ook zo subtiel, dat je ook niet zeker weet of er wel iets aan de hand is. Ik heb gelukkig een hele drukke voedster, dus bij haar valt het wel op als ze opeens minder actief is, maar mijn rammetje is van nature al wat rustiger en timide en dan valt het minder op. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel vervelend is dat.. hopelijk is het of snel over, of zie je iets waar je wat mee kunt. Is er iets waar zij vaker last van heeft waar je aan kunt denken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Eefje:

Heel vervelend is dat.. hopelijk is het of snel over, of zie je iets waar je wat mee kunt. Is er iets waar zij vaker last van heeft waar je aan kunt denken?

Nee, ze heeft gelukkig nog nooit problemen gehad. Geen gevoelige spijsvertering, geen gebitsproblemen. Joris (haar vriendje) heeft vorig jaar wel EC gehad, dus dat zal ze ongetwijfeld bij haar dragen. Maar ik zie er geen tekenen van dat dat bijvoorbeeld actief is geworden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ohh wat is dat vervelend, als je wel iets merkt maar niet weet wat het is. Goed in de gaten houden inderdaad! Ik heb het idee dat er echt heel veel konijnen aan het kwakkelen zijn. Soms lijken bepaalde aandoeningen ook een soort van in de mode ofzo. Bij het Knaagspoor zie ik eindeloos veel konijnen met entropion op het moment, zo vreemd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Baloe (rammetje dat bij James zat) is sinds James er niet meer is super schrikkerig geworden. Was hij al, maar nu heeft hij geen maatje meer die zorgt dat hij rustig wordt, door te laten weten dat er niks aan de hand is. Hij doet wel af en toe een bunnyflop, maar dan echt een hele rare. Als hij zich omgooit, lijkt het alsof hij te ver door rolt en dan zijn evenwicht verliest. Dan hangen zijn pootjes even helemaal in de lucht en vervolgens ligt hij lekker op zijn zij. Het is echt een raar gezicht, het lijkt bijna een beetje een tollend konijn dat EC of een oorontsteking heeft ofzo. Verder zie ik op zich niks geks aan hem, dus ik houd hem ook even goed in de gaten. Heb hem wel al een paar dagen op de cisaral staan, omdat hij OOK een beginnende verstopping heeft. Gelukkig eet en drinkt hij gewoon nog goed en waren zijn keutels alleen het weekend ietsje kleiner dan normaal. 

Ik heb zelf echt nog geen zin in een nieuwe voester, maar kan het ook niet aanzien dat hij nu in zijn eentje zit, dus ik ga proberen om eind deze week te koppelen. Helaas zitten er bij het Knaagspoor nu geen geschikte dames voor hem, dus ik moet naar het Knaaghof en kan dan niet bij de speeddate zijn vanwege de maatregelen. Normaal doe ik het speeddaten zelf, dus ik ben benieuwd met wat voor type meneertje thuis gaat komen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag was Brenda weer zichzelf 🙂 Geen idee wat het geweest is, maar ik ben blij dat ze weer OK lijkt te zijn.

19 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Soms lijken bepaalde aandoeningen ook een soort van in de mode ofzo. Bij het Knaagspoor zie ik eindeloos veel konijnen met entropion op het moment, zo vreemd. 

Dat zou best te maken kunnen hebben met de polulariteit van bepaalde rassen / bepaalde looks bij konijnen.

Beterschap voor Baloe! Een maatje verliezen is ook niet niets. Fijn dat hij eind van de week gaat daten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee Fijn dat Brenda vandaag weer lekker zichzelf is! Houd haar nog maar goed in de gaten hoor, kan zomaar een voorteken zijn dat er toch iets aan het sudderen is in haar lijfje.

Ja, dat is waar wat je zegt over de populariteit van bepaalde rassen of looks. Ik zou verwachten dat je het veel bij Teddy's ziet, maar eigenlijk zie ik toch ook wel alle soorten en kleuren. Bijf het toch gek vinden, een jaar geleden zaten er een heleboel konijnen met snot en EC en nu zien we die dan weer relatief weinig. Nu is snot natuurlijk ook wel besmettelijk, maar dat zou niet uit moeten maken gezien de snotkonijntjes in een ziekenboeg zitten. 

Zeker, hoop dat er een leuk dametje voor hem zit waar het mee klikt :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jamesthebunnybutler @Eveeal die kwakkelende konijntjes, niet leuk. Fijn dat Brenda weer in haar normale doen is. Nu Baloe nog, hopelijk krijgt hij een lief vriendinnetje. Het lijkt mij ook raar om zo snel al een nieuw konijntje te halen, maar als Baloe het al nodig lijkt te hebben dan is dat toch belangrijker hè?

Hier ook een kwakkelend konijn...Gisteravond wilde mijn rammetje niet eten. Ik heb hem cisaral gegeven en een restje metacam (het was eigenlijk iets te weinig voor zijn gewicht) en na een uurtje zat hij weer lekker te smikkelen, en vanmorgen ook weer. Dit konijn heeft snel last van zijn buik helaas, meestal is dan één keer medicatie wel genoeg. Maar tijdens het geven van die medicijnen voelde ik een rare bult bij zijn bekje/wang. Een soort knikkertje zonder haar erop. Dus zo richting dierenarts. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh nee, wat is dat toch met al die konijnen!!

Ja, het is heel dubbel om nu al een nieuw dametje te nemen (en dan ook nog niet eens uit "mijn" opvang), maar ik vind het overgebleven konijn nu echt belangrijker inderdaad. Toen ik Baloe vorig jaar adopteerde had ik ook echt nog geen zin in een nieuw konijn, maar het is soms gewoon nodig en dan is het niet anders. Ik ga me dan later wel aan het nieuwe konijn hechten. 

Wat vervelend dat jouw rammetje niet wilde eten, is dan toch echt fijn als je cisaral en metacam in huis hebt voor de avond he? Zeker als het dan ook helpt om ze weer even aan het eten te krijgen. Heeft hij vaak last van een gasbuikje of juist diarree of iets? Het is soms zo lastig! Niet fijn dat hij een bultje heeft, ik hoop voor jou dat hij geen abces of vervelende gebitsproblemen heeft. Succes bij de dierenarts!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jamesthebunnybutler: ben benieuwd waar Baloe mee thuis komt! 

Inderdaad handig om altijd wat medicijnen in huis te hebben!

Mijn rammetje heeft vrij snel last van gasbuikjes, daarom krijgen ze hier maar weinig groente. En ze krijgen half om science selective brokjes en fibafirst, voor extra vezels. Sindsdien geen gasbuik meer gezien. De dierenarts zei dat er niks aan de hand was nu met zijn buik, dus waarschijnlijk wilde mijn konijn gisteravond niet eten door dat irritante bultje. 

Het bultje is een abces in zijn wang, waarschijnlijk door een bijtwond. Hij en zijn vriendin zijn heel lief samen, maar als ze eten krijgen ontzettend fel. Ik strooi al bewust de brokjes in de rondte zodat ze niet dicht bij elkaar hoeven te eten, maar toch moet er dan nog even tegen elkaar aan gerend worden en dus gebeten.

Het abces is open nu, de troep kan er uit. Nu een weekje enrobactin en metacam, en maandag op controle.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, toevallig is er op elke foto van het terras die ik naar mijn moeder heb gestuurd ook wel een konijn te spotten. Ach ja, je bent konijnengek of je bent het niet. 😉

Het 'nieuwe' terras is het publieke oog nog niet waardig, want er ligt nog een laagje zand over en het huis moet ook nog geschilderd worden. Nog eventjes geduld. 😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb twee trixie koelschijven (nieuw in de webwinkel) mee naar huis genomen van de week om bij mijn eigen konijnen te gebruiken en te testen, maar elke keer als ik in de buurt kom wil er geen konijn op / bij blijven zitten. En ik hoopte net wat productfoto's met konijnen te kunnen maken 😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee vandaag wordt het heel warm, misschien heb je dan meer geluk! 

@Jamesthebunnybutler het voelt altijd heel dubbel, maar ik koppel altijd zo snel mogelijk weer. Ze hebben hier maar 2 dagen alleen gezeten. Hoewel ik ook altijd denk dat ik er dan nog niet aan toe ben zit ik dan niet meer tegen een zielig konijn aan te kijken thuis, en een nieuw konijn is toch ook wel weer leuk. Je gaat er vanzelf weer van houden. 

Dat floppen wat je omschrijft doet onze Gijs ook, die maakt soms hele koprollen, laatst drie achter elkaar 😁. Als je het mij vraagt zijn dat gewoon hele enthousiaste flopjes

bewerkt door Eefje
Foute autocorrectie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tot nu toe zijn ze meer fan van icepods. Ook prima natuurlijk, en ik vind ze zelf tot nu toe ook prettiger in gebruik. Maar soms is het handig wat te proberen als je het zelf verkoopt haha. De koelschijven zijn wel handig als je geen vriezerruimte hebt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee dat is mooi, icepods heb ik al dus die hoef ik dan niet te vervangen door dit 🤗

Wat vinden ze van die graniettegel? 

bewerkt door Eefje
Weeeeerr verkeerde autocorrectie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Eefje:

@Evee vandaag wordt het heel warm, misschien heb je dan meer geluk! 

@Jamesthebunnybutler het voelt altijd heel dubbel, maar ik koppel altijd zo snel mogelijk weer. Ze hebben hier maar 2 dagen alleen gezeten. Hoewel ik ook altijd denk dat ik er dan nog niet aan toe ben zit ik dan niet meer tegen een zielig konijn aan te kijken thuis, en een nieuw konijn is toch ook wel weer leuk. Je gaat er vanzelf weer van houden. 

Dat floppen wat je omschrijft doet onze Gijs ook, die maakt soms hele koprollen, laatst drie achter elkaar 😁. Als je het mij vraagt zijn dat gewoon hele enthousiaste flopjes

Ja, dat klopt inderdaad! Het doet me nu ook heel veel pijn om mijn lieve rammetje in zijn uppie te zien, dus het is ook goed dat ik morgen ga. Wel heel jammer dat ik de koppeling niet zelf kan doen en de dame niet eerst zelf kan zien. Is niet anders. Ik ben fan van rood-witte dames met een beetje pluis, maar die zijn er niet. Misschien komt hij wel met een Rus thuis, waar ik echt niks mee heb haha. Met ieder konijn zal ik toch wel weer een band opbouwen, wat voor type ook.

Hihi, ik interpreteer het dan ook maar als enthousiaste flopjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Eefje:

@Evee dat is mooi, icepods heb ik al dus die hoef ik dan niet te vervangen door dit 🤗

Wat vinden ze van die graniettegel? 

Ik vind de graniettegel wat aan de kleine kant, die van elmato in de webwinkel.  Werkt wel prima overigens, zeker als je hem in de koelkast legt voordien. Ik heb er zelf één van een kookwinkel, die is een stuk groter (en duurder 😅). Maar die geef ik in de zomer eigenlijk altijd aan de katten, niet aan de konijnen.

De tegel die ik nu test bij de konijnen is van keramiek, deze: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/trixie-koelschijf-voor-konijnen-en-cavia-s.html Vond het qua prijs wel een leuke optie, is ook prima knaag-proof en handig in gebruik, maar het koelt natuurlijk niet zo veel als de icepod.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Do en Jerry liggen lekker te zonnen, dus ik vermoed dat die nog geen behoefte hebben aan een icepod 😉 

@Jamesthebunnybutler succes morgen. Hij komt vast met een leuke dame thuis die je ook weer in je hart zal sluiten. Ik vind het ook altijd heel dubbel. Hoe lang blijft hij daar?

bewerkt door Lienappelsien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites