Spring naar bijdragen
Hallo Hoi

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

13 uur geleden zei Eefje:

We hebben onze Betsy al bijna vier weken aan de antibiotica zitten tegen haar snot, een laatste poging, ze heeft al zoveel soorten gehad.. Omdat deze wel wat lijkt te helpen gaan we maar stug door. Gelukkig is ze fan van dat spul. Ze komt er gewoon op af en lurkt eigenhandig het spuitje leeg, ze is echt teleurgesteld als het op is 😂

Welke antibiotica krijgt ze? Ik heb dat bij 1 soort ook gehad. Bram had het ooit gehad en lurkte het de eerste 2 keer ook uit het spuitje, daarna niet meer en moest het toch onder dwang. Loetje had er ook een keer een kuur van en die kwam er net als Betsy ook voor aangesprint, en ging aan het spuitje trekken als het op was (méér!). Bij hun deed het alleen niks (het was ook tegen snot). Ik kan even niet op de naam komen, iets met een n... 🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lienappelsien novadox! Bets heeft echt veeeeell minder snottebellen, ze niest nog wel wat, maar niet meer van die buien. Toch maar even doorzetten dus. Als we het nu zo ver mogelijk terug weten te dringen kunnen we het misschien onder controle houden met af en toe een kuurtje, en hopelijk voorkomen dat Gijs het ook krijgt..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Novadox inderdaad! Ideaal toch, dat het én werkt, én ze het zelf wil ‘innemen’. Voor Loetje vond ik het bijna sneu dat we er toen mee stopten, zo lekker vond hij het 😂 

Mijn konijnen hadden waarschijnlijk een andere snotsoort dan die van jou. Hier kreeg het maatje het nooit, het was iedere keer 1 konijn die het had. Bij jouw konijnen leek het wel besmettelijk toch? Je zal het vast niet helemaal meer weg krijgen bij Bets, maar het is inderdaad wel superfijn als je een antibioticum hebt gevonden waar het tot op zekere hoogte weg is en waar je weer een kuurtje van kan geven op het moment dat ze er echt last van heeft. Ik had bij Bram daar ook een bepaald type antibioticum voor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik denk het wel. Frits had het eerst, toen Betsy een paar maanden later ook. Het verloopt wel heel anders. Bij Frits was er geen snot te zien, maar die niesde zich een ongeluk, tot kokhalzen aan toe. Betsy niest minder, maar die had echt dikke snottebellen. Bij Betsy zit het veel meer vooraan in haar neus, bij Frits zat het dieper. Daarom kunnen we het bij Bets ook wel redelijk stabiel houden met regelmatig spoelen en hebben we Frits moeten laten gaan, omdat hij het zo benauwd kreeg :'( . Ik heb verschillende dierenartsen benaderd met de vraag om een swab, ze doen het niet, zelfs niet in Utrecht, omdat ze zeggen dat de kans dat je wat aan de uitkomst hebt nagenoeg nul is en dat, als je al een duidelijk resultaat krijgt wat dus meestal niet het geval is, het alsnog neerkomt op experimenteren met verschillende antibiotica. Ik hoop gewoon dat Gijs het niet krijgt. De opvang durfde het wel aan hem bij ons te plaatsen, ze zeiden dat je het nooit weet met snot, sowieso niet met konijnen. De één leeft jaren samen met een snottebel en krijgt nergens last van, de ander kan er jarenlang nog prima mee leven en weer een ander gaat snel achteruit en moet inslapen. Dat is ook echt zo als ik alle ervaringsverhalen zo lees.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja klopt, die ervaring heb ik ook, dat de een er jaren nog mee door kan (met of zonder af en toe een antibioticakuurtje als ze er écht ziek van zijn) en dat de ander het té benauwd heeft om nog verder te gaan... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag de ren van Kliko en Spook aangeveegd en het stro onder het hok vervangen voor vers stro, want dat was door de hoosbuien van afgelopen week nogal nat geworden. Kliko ook vers zand in z’n zandbak gegeven en wat wordt hij daar toch altijd meteen weer een blij konijn van! Graven, rollen, eruit springen met de meest rare binkys... lekker dier 😍

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wonderen zijn de wereld nog niet uit hoor! Het konijn van de buren is aan het opknappen, zonderd dexamethasonen vitamine B injecties! Haar koppie is nog erg scheef, maar ze tolt niet meer en kan steeds beter zelf eten. Dat had ik dus echt niet verwacht. EC is toch ook maar een maffe ziekte. Ze maken de kuur van iig 28 dagen af en kijken dan of langer behandelen nodig is. Als de stijgende lijn zo doorzet hopen ze dat het konijntje in de zomer nog lekker terug naar buiten kan om weer met haar maatje te zijn. Mooi he? Maakt mijn dag helemaal goed, ondanks dat het jammer blijft dat ze niet volgens de "richtlijn" behandeld is. Dan zou er misschien minder restschade overblijven.

bewerkt door Jamesthebunnybutler
Deel van de tekst was weg gevallen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn!

Op zich is het toch ook geen vaste regel dat er altijd Dexamethason- en vitamine B injecties moeten worden gezet. Destijds besloot mijn dierenarts ook geen vitamine B injectie te geven, wel Panacur (dubbele dosis) en Dexamethasonoogdruppels (en dus ook geen Dexamethasoninjectie, maar omdat het in zijn ogen zat kreeg hij het wel via de ogen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Elk geval is verschillend, en zo ook de behandeling. Maar ik ben blij om te lezen dat dit konijn ondanks minimale medicijnen toch opknapt! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, daar hebben jullie gelijk in. Ik denk wel dat een ontstekingsremmer in welke vorm dan ook (druppels/injectie/oraal) wel bijna altijd nodig zijn bij EC om het beste resultaat te behalen. Het is zeker ook per konijn heel verschillend. Ik heb konijnen gezien die er in eerste instantie minder erg aan toe waren en toch niet goed opknapten en konijnen die enorm zielig waren die dan weer met weinig restverschijnselen opknapten. Het blijft een vreemd en naar ziektebeeld. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vandaag m’n Bunnybunch bestelling incl het 15 jarig jubileum pakket binnen gekregen en wat was het goed gevuld!
Kliko en Spook zijn al verwend met een cupcake en het verwenzakje (volgens mij heette het zo.. in ieder geval vonden ze het zeer smakelijk 😋)
En uiteraard ook de rest van m’n bestelling weer pico bello in orde zoals altijd 👍🏻🙃

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vandaag de tegels in de ren schoongeschrobd, en daarna nogal fanatiek afgespoeld met de tuinslang. De konijnen hebben de hele middag op hun tenen gelopen, die hadden blijkbaar geen zin in natte voeten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wilde vandaag of morgen de ren weer goed uitvegen, maar de wind heeft me geholpen: alle losse hooisprieten en keutels liggen nu netjes in een hoek! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Marjoleink Hahah ik heb beeld 🤣.
Ik wil dat binnenkort ook gaan doen maar denk dat ik Kliko en Spook dan even in zo’n tijdelijk rennetje  zet met m’n moeder als oppas erbij. Meteen het hok even ontsmetten met de stoomreiniger. 

@Okki Bofbips! Scheelt weer een hoop veegwerk! 

Nou Kliko is in de zandbak geweest hoor. Spook vast niet, die komt er zelden, dan wordt mevrouw dr jas vies 🙄

Zand lag netjes nog nét in de bak. Dus mooi hoog genoeg. Nog wel tenminste... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei JacinthaBrehler:

@Marjoleink Hahah ik heb beeld 🤣.
Ik wil dat binnenkort ook gaan doen maar denk dat ik Kliko en Spook dan even in zo’n tijdelijk rennetje  zet met m’n moeder als oppas erbij. Meteen het hok even ontsmetten met de stoomreiniger.

Ik heb een hoogspringer, dus dat is hier geen optie. Ik heb een verrassingszakje onderin het hok gelegd om ze bezig te houden. Moet ik het wel openscheuren, anders snappen ze het niet. Vier konijnen en niet een die bij het zien van een dicht zakje denkt "kan het open? Kun je het eten?". Stommerds ...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha! Mijn slimste konijn, die deurtjes open krijgt en precies weet wat waar ligt, snapt niet hoe ze haar groente moet eten. Zelfs als ik witlofbladeren bijvoorbeeld in kleinere stukken scheur, neemt ze een hap, valt het op de grond en weet ze niet meer wat ze er mee moet. Verwend als ze is, voer ik haar dus maar met de hand. 

• Vind ik leuk 1
  • Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@JacinthaBrehler een tijdje terug hebben wij ook een hogere zandbak gefabriceerd, gaat goed hier, vrijwel al het zand blijft erin. Af en toe hark ik het weer een beetje vlak, als het teveel gaat ophopen tegen de randen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Okki:

@JacinthaBrehler een tijdje terug hebben wij ook een hogere zandbak gefabriceerd, gaat goed hier, vrijwel al het zand blijft erin. Af en toe hark ik het weer een beetje vlak, als het teveel gaat ophopen tegen de randen. 

Miep is van mening dat een toilet zoveel leuker is om in te graven 😆

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Huiself:

Miep is van mening dat een toilet zoveel leuker is om in te graven 😆

Haha! Hier zijn ze van mening dat het veel lekkerder plast en keutelt in de zandbak! Maar graven is toch ook het leukst in de zandbak. Gelukkig gebruiken ze de toiletbak ook, die staat niet werkeloos te wezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Okki dan kan ik er naast blijven staan om het gelijk te harken, want hij heeft het weer helemaal ontdekt en dus ontstaan er 2 ‘duinen’ die ik iedere dag trouw weer glad maak. 

@Huiself er liggen gelukkig alleen af en toe wat verdwaalde keutels in de zandbak en in de wc graven ze nauwelijks meer nu ze een zandbak hebben 😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites