Spring naar bijdragen
Hallo Hoi

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2020

Recommended Posts

Ik heb afgelopen donderdag Roxxy laten helpen. Ze was bijna alleen maar bezig met nestjes maken en Boris lastig vallen. 

Haar baarmoeder bleek ook flink actief te zijn. Dat was goed te zien aan de eitjes. 

Eenmaal thuis wilde ze niet direct wat eten maar dat kwam vanzelf wel. Na 2 dagen ben ik gestopt met de pijnstilling. Ze sprong uit zichzelf overal op en stribbelde enorm tegen met de medicatie. Denk die pijn valt wel mee. 

Ik denk dat er een stuk meer rust zal komen nu. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, de buren kwamen net met een van hun konijnen in de arm aanbellen bij ons. Ik dacht dat ze dood was. Ze hebben twee voedsters en het betreffende konijn had een onwijs scheve kop en kon niet meer lopen en was ook wat aan het tollen. Ze vroegen of wij wisten wat ze moeten doen. Een hoopje ellende dat bijna niks kan, gelukkig had ze net nog wel gegeten. Ik ben er bijna zeker van dat het e cuniculi is, maar heb ze wel geadviseerd om als het kan vanavond nog naar de DA te gaan. Ik heb er alvast pijnstilling, cisaral en emeprid in gedaan, dat heb ik gelukkig staan. Helaas had ik feen restje panacur meer om alvast te geven. Ze wilde ook lekker wat vochtig voer aannemen uit een spuitje dus er zit ook voldoende in het buikje. 

Het buurmeisje was helemaal in paniek, omdat de dierenarts geld kost voor haar ouders. Zo sneu! Ze willen gelukkig wel het beestje uit haar lijden verlossen dus gaan iig vanavond of morgen naar de DA om haar een kans te geven of om haar te laten inslapen. 

Ik zit er gewoon een beetje van te trillen, zo sneu vind ik het. Alsof het mijn eigen beestje is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moest vanmorgen even snel bij de Intratuin wat halen en dacht ‘laat ik meteen weer eens een keer een potje kattengras voor Kliko en Spook meenemen’ 
Thuis gekomen, potje in de ren gehangen. Gras was in nog geen uur helemaal op. Loop ik iets later langs, hebben ze op de een of andere manier het haakje waarmee ik het had opgehangen losgekregen... heel de ren vol met zwart zand 😶

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ach, de buren kwamen net met een van hun konijnen in de arm aanbellen bij ons. Ik dacht dat ze dood was. Ze hebben twee voedsters en het betreffende konijn had een onwijs scheve kop en kon niet meer lopen en was ook wat aan het tollen. Ze vroegen of wij wisten wat ze moeten doen. Een hoopje ellende dat bijna niks kan, gelukkig had ze net nog wel gegeten. Ik ben er bijna zeker van dat het e cuniculi is, maar heb ze wel geadviseerd om als het kan vanavond nog naar de DA te gaan. Ik heb er alvast pijnstilling, cisaral en emeprid in gedaan, dat heb ik gelukkig staan. Helaas had ik feen restje panacur meer om alvast te geven. Ze wilde ook lekker wat vochtig voer aannemen uit een spuitje dus er zit ook voldoende in het buikje. 

Het buurmeisje was helemaal in paniek, omdat de dierenarts geld kost voor haar ouders. Zo sneu! Ze willen gelukkig wel het beestje uit haar lijden verlossen dus gaan iig vanavond of morgen naar de DA om haar een kans te geven of om haar te laten inslapen. 

Ik zit er gewoon een beetje van te trillen, zo sneu vind ik het. Alsof het mijn eigen beestje is. 

Update: ze zijn naar de DA geweest en hebben fenbendrops mee gekregen (lekker ruime dosis, daar hou ik van). Helaas wilden ze geen dexamethason en vitamine B geven, dat zou pas nodig zijn als ze binnen 5 dagen niet opknapt... En metacam erbij vonden ze ook niet nodig. Volgens mij is die DA niet konijnkundig, maar ik wil me er niet te veel mee bemoeien. Heb advies gegeven en ze zijn iig gestart met behandelen, dus ik hoop dat ze opknapt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oei zeker bij zulke heftige verschijnselen denk ik dat er meer nodig is dan alleen de fenbendrops, je moet toch de ontstekingen die er al zijn bestrijden en niet alleen de parasiet. Ik denk ook niet dat die dierenarts konijnkundig was. Maar ik vrees er voor dat dit niet genoeg gaat zijn in deze situatie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Evee:

Oei zeker bij zulke heftige verschijnselen denk ik dat er meer nodig is dan alleen de fenbendrops, je moet toch de ontstekingen die er al zijn bestrijden en niet alleen de parasiet. Ik denk ook niet dat die dierenarts konijnkundig was. Maar ik vrees er voor dat dit niet genoeg gaat zijn in deze situatie. 

Ja, daar ben ik ook heel bang voor. En als je na 5 dagen pas injecties zet, ben je wel héél laat. Ik heb het aangegeven en verder geadviseerd, maar meer kan ik niet doen. Jammer dat de dierenarts niet konijnkundig is, hier in de buurt zijn er maar weinig met verstand van konijnen. Toen mijn eigen konijn EC had en ik de spoeddienst belde, gaf de dienstdoende arts aan dat het wel kon wachten tot na het weekend. Beetje knullig. Ik duim voor het konijntje iig, maar de kans dat ze gaat opknappen is denk ik niet zo groot idd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank jullie wel :). Heel jammer inderdaad, zeker omdat veel baasjes ook geen idee hebben wat EC is en ook niet dat de meeste dierenartsen niet per se verstand hebben van konijnen.

Ik ben sinds deze week hennepvezel als bodembedekker aan het uitproberen ipv back2nature. Er gaat bij mij een zak van 30L back2nature per week doorheen, dus ik vond de kosten behoorlijk oplopen. Hennepvezel is echt een stuk voordeliger en kan ook nog eens in de groene bak. Nu heb ik wel een suf koppeltje dat ipv het hooi nu die hennepvezel aan het opeten is, wat een koekenbakkers. Zouden ze daar binnenkort mee stoppen als ze merken dat het toch niet echt eetbaar is? 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Dank jullie wel :). Heel jammer inderdaad, zeker omdat veel baasjes ook geen idee hebben wat EC is en ook niet dat de meeste dierenartsen niet per se verstand hebben van konijnen.

Ik ben sinds deze week hennepvezel als bodembedekker aan het uitproberen ipv back2nature. Er gaat bij mij een zak van 30L back2nature per week doorheen, dus ik vond de kosten behoorlijk oplopen. Hennepvezel is echt een stuk voordeliger en kan ook nog eens in de groene bak. Nu heb ik wel een suf koppeltje dat ipv het hooi nu die hennepvezel aan het opeten is, wat een koekenbakkers. Zouden ze daar binnenkort mee stoppen als ze merken dat het toch niet echt eetbaar is? 😂

Ik gebruik ook hennepvezel en ben heel tevreden. Ik heb ook een toiletje in de ren staan, en dat regent nog wel eens nat. Met een goedkopere bodembedekking is dat toch wat minder erg. Hier eten ze het niet op overigens. Misschien helpt het om een laagje goedkoop hooi over de hennepvezel heen te leggen in het toiletje? Dan kunnen ze er minder goed bij en eten ze misschien wat extra hooi. Ik heb ook houtkorrels geprobeerd, maar die at mijn voedster echt op, dus toen ben ik gewoon overgestapt op iets anders. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei happy211:

Ik gebruik ook hennepvezel en ben heel tevreden. Ik heb ook een toiletje in de ren staan, en dat regent nog wel eens nat. Met een goedkopere bodembedekking is dat toch wat minder erg. Hier eten ze het niet op overigens. Misschien helpt het om een laagje goedkoop hooi over de hennepvezel heen te leggen in het toiletje? Dan kunnen ze er minder goed bij en eten ze misschien wat extra hooi. Ik heb ook houtkorrels geprobeerd, maar die at mijn voedster echt op, dus toen ben ik gewoon overgestapt op iets anders. 

Ik gebruik in de toiletbakjes buiten ook hennepvezel (of beukensnippers) met een laagje budget hooi er over. Ze eten hier alleen het hooi. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, frustrerend @Jamesthebunnybutler. Maar je kunt soms niet meer dan (nadrukkelijk) adviseren. Hopelijk knapt het konijntje op.

Ik gebruik ook al jaren hennepvezel in de toiletbak. Drie keer per dag leg ik er ook een handvol vers hooi in. Ze zitten altijd gezellig samen hooi te eten op de wc 🤣 maar de hennepvezel eten ze niet.

De pleeg konijntjes zitten op vlas. Dat is wat zachter voor de voetjes van het rexkonijntje wat daar bij zit. Misschien ook een idee? Je kunt vlas vaak niet in een gewone dierenwinkel kopen want het wordt vooral gebruikt voor paarden, maar bij een landbouwwinkel hebben ze het wel. Is ook niet echt duur, want zit in grote verpakking.

Hebben jullie konijnen ook zulke voorkeuren van wat ze lekker vinden en wat niet?

Onze Lientje kun je geen groter plezier doen dan met een takje frisgroene berkenblaadjes. Graag zo'n heel dun takje met blaadjes die ze dan helemaal opeet. En met lange sprieten vers gras. Paardenbloem mag ook wel, maar verse weegbree liever niet. Net zoals Beaphar Care + brokjes. Voor bijna ieder konijn een lekkernij, nou voor Lientje niet hoor!

Hubbel lust eigenlijk alle soorten groen maar heeft een voorkeur voor paardenbloem. Hij lust ook alle brokjes, maar helaas voor hem mag hij alleen maar graanvrij, dus de keuze is beperkt (en ik streng als het om het jatten van brokjes van zijn vrouw gaat die andere brokjes krijgt). Alexis is ook zo'n gemakkelijke eter. Alles gaat er even enthousiast in, zij pakt alles dankbaar aan. Georgia is wat meer een tutje. Zij moet even ruiken, maar lust eigenlijk ook alles; berkenblaadjes, weegbree, paardenbloem, braamblaadjes en gras. Alles op dit moment natuurlijk weer volop vers te plukken! Kunnen ze allemaal weer een mooie nieuwe zomerjas van breien!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Bammyflurry

Mijn konijn Apollo is ook zeker kieskeurig, hooi en brokjes eet hij altijd goed, maar groenvoer, ho maar 😂

Het enige waar ik hem een beetje mee kan paaien is vers gras of appel. Gedroogde kruiden vindt hij ook lekker, maar vers dan vaak weer niet. Zo heeft elk konijn een gebruiksaanwijzing. Behalve mijn voedster, die eet alles wat ik haar voorzet. 😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef ze tegenwoordig elke dag een mix van 3 of 4 verschillende soorten groenten, af en toe 2 soorten.

Voordat Dominique hier kwam, begin dit jaar, gaf ik ze meestal geen groenten, en als ik het ze dan een tijdje gaf altijd maar 1 soort (niet altijd dezelfde). Maar Do doe je er zo’n groot plezier mee en ze zal het me niet onopgemerkt over laten slaan. In haar enthousiasme neemt ze Jerry ook mee. De eerste jaren dat hij hier was gaf hij eigenlijk niks om groenten, liet het vaak zelfs liggen (met een blik van “heb je niks anders?!”). Met zijn volgende vriendinnetje, Rosa - koekiemonster eerste klas -, at hij ook wel lekker mee.

Nu vind ik het ook gewoon leuk om een mix van groenten voor ze klaar te zetten. Ik heb lange tijd 3 aparte koppels gehad, en nu nog maar 1 koppel. Dat scheelt best wat werk dus dan is het leuk om nog iets extra's voor ze te doen, en zeker als het zo enthousiast ontvangen wordt. Je kan nu inderdaad ook weer paardenbloem en gras enz. erbij geven (dat kregen de anderen ook wel vrij regelmatig).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah ja, ik kan idd eens een laagje budget hooi over de bodembedekker leggen. Vlas ken ik niet, ga ik eens bekijken. Ik vind die hennepvezel verder wel ideaal moet ik zeggen. Ik ruik het wel iets meer dan met back2nature, maar dan maak ik het maar iets vaker schoon. 

Mijn konijnen zijn niet zo kieskeurig en eten bijna alles, helaas vinden ze op de grond ook weleens een verdwaald stukje van iets dat ze eigenlijk niet mogen hebben. Alleen courgette en één soort kruiden (berkenblad geloof ik?) vinden ze niet lekker en laten ze meestal liggen. Qua hooi hebben ze zeker wel hun voorkeuren, maar ze eten van alle soorten wel. 

Oja, mensenvoedsel zoals chips en koekjes hebben ze ook graag... Als ze los lopen en wij trekken een zak chips open zijn ze er als de kippen bij. Ze krijgen natuurlijk niks, maar heel af en toe weten ze toch heel vlug iets uit je hand te trekken of vinden ze een kruimel op je schoot.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier ook een hennepvezel-fan! Ik vind het ideaal; goedkoop en het absorbeert prima, mits je het regelmatig verschoont. 

Qua kieskeurigheid valt het hier ook wel mee. Mijn konijnen krijgen elke dag verse groenten (eventueel met verse kruiden) + handje snacks/kruiden uit de webwinkel. Ik probeer steeds iets nieuws te bestellen om het gevarieerd te houden en heb tot nu toe twee dingen ontdekt waar ze niet zo weg van zijn, namelijk luzerne en berkenblad. Geen idee waarom, maar ze laten het lekker links liggen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik toch ook maar eens hennepvezel ga proberen. Tot nu toe gebruik ik altijd Back-2-Nature maar goedkoop is het niet bepaald. Zeker met 2 toiletjes waarvan de 1 iedere dag verschoont wordt en de ander om de dag. Bedankt voor de tip!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ontdekte bij Do een kale plek op haar borst. Ze was/is schijnzwanger en had zich pas flink geplukt. Ik kwam toen toevallig net met het voer aan en toen had ze een heel grote pluk van haar vacht in haar bek. Ik heb het toen nog deels uit haar bek geprobeerd te halen, want ze wilde met een bek vól met haar aan de brokken beginnen 🙄 en ik zit niet op een konijn met verstopping te wachten. Nu zag ik dus dat ze zich echt kaal had geplukt... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat moet toch ook pijn doen bij de dames? Of zou het de konijnenvariant zijn van je benen ontharen als je partners wil aantrekken? 😂 Wie mooi wil zijn moet pijn lijden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat lijkt mij best wel pijnlijk, als mens zijnde. 😬 Ik pluk bij Lola wel een handvol losse vacht per dag uit (het houdt echt niet op), dus @Lienappelsien, mocht Do wat nodig hebben om de kale plek te bedekken, Lola kan wel wat missen.😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben onze Betsy al bijna vier weken aan de antibiotica zitten tegen haar snot, een laatste poging, ze heeft al zoveel soorten gehad.. Omdat deze wel wat lijkt te helpen gaan we maar stug door. Gelukkig is ze fan van dat spul. Ze komt er gewoon op af en lurkt eigenhandig het spuitje leeg, ze is echt teleurgesteld als het op is 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites