Spring naar bijdragen

Het BunnyBunch Cafe topic 2020 (offtopic!)

Recommended Posts

6 uur geleden zei Evee:

Ik begrijp het niet helemaal. Misschien is het gewoon iets waar ik anders in sta dan jij. 

Als de vergoeding belangrijk voor je is, waarom heb je dat dan niet eerst geregeld voor er aan te beginnen?

Nu vind ik het meer overkomen als een eigen keuze, en dan daardoor dus ook iets wat je zelf zou moeten betalen. Ik vind het raar dat nu je pup al uitgezocht is, je er achter komt dat je het niet vergoed krijgt en het over allerlei bezwaren hebt. 

Ik vind het heel goed hoor dat er een bepaalde basis vergoed word in Nederland qua zorg en voorzieningen. Maar ik begrijp ook dat het onbetaalbaar is als je 100% gaat vergoeden. Van iedereen die werkt gaat er al ruim 1/3 naar belastingen en premies van sociale voorzieningen.  Dat is best veel. Maar niet genoeg. Er zijn dus keuzes gemaakt. Als dit er niet in valt qua vergoeding, en je wil het toch, dan is de oplossing toch zorgen dat je het of zelf kan betalen of anders dan via een overheidsinstantie (een stichting bijvoorbeeld) vergoed krijgt? Ik snap dat dat een tegenvaller zou zijn voor jou. Maar ik ben wel oprecht nieuwsgierig naar hoe dit nou zit.  

Ik vind zelf het Nederlandse beleid enorm dubbel. Voor bepaalde ziekten is behandeling tegen alle kosten geoorloofd en voor andere aandoeningen, en dan voornamelijk psychische aandoeningen is alleen therapie vergoed. Aan de ene kant moet je hoe dan ook blijven functioneren, want een psychische diagnose alleen is onvoldoende om afgekeurd te worden. Het enige waar de politiek oog voor heeft zijn de zogenaamde ‘verwarde personen’, omdat ze daarvan overlast ervaren. De regels voor een hulphond zijn enorm streng, alleen officieel erkende instanties kunnen een erkende hulphond opleiden. Als je dit zelf doet en daarmee kosten bespaard mag je niet overal naar binnen. Tegelijkertijd zijn er maar weinigen die het nodig hebben die de kosten van zo’n €15.000 a €20.000 zelf kunnen betalen. Therapie wordt inderdaad vergoed, maar voor velen is dat onvoldoende ondersteuning, want op de moeilijke momenten gedurende de dag of nacht sta je er alleen voor. Jaren geleden zijn er kamervragen gesteld n.a.v. een project waarbij agenten met ptss een hulphond kregen. Op dat moment is toegezegd dat onderzoek zou worden gedaan naar de effectiviteit van hulphonden bij ptss. We zijn nu een aantal jaar verder, nog steeds geen onderzoek, want het heeft geen prioriteit. Nu wil ik echt niet zeggen dat alles maar vergoed moet worden, maar ik vind het onderscheid tussen aandoeningen verwerpelijk. Als ik zou zeggen dat er te veel geld gaat naar het bestrijden van kanker of hart en vaatziekten, zouden de meeste mensen dat onmenselijk vinden. Waarom is het dan wel ok om mensen met psychische aandoeningen hulp te ontzeggen. Als het echt het probleem was dat de effectiviteit niet bewezen is, hadden ze wel meer vaart achter het onderzoek gezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Reacties 1,5k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@JacinthaBrehler nu willen we straks wel foto's zien van het eindresultaat natuurlijk!    Kijk onze Bets is veranderd in een schoothondje 

Hoe het inmiddels zeven maanden lange thuiswerken bevalt? Tja..    

Nou, bij deze dan 😉  

@Floppyears dat is bij mij inderdaad ook het probleem. Een PTSS hond wordt wél vergoed door de verzekering en officieel opgeleid door Stichting Hulphond of KNGF indien je PTSS hebt opgelopen door werk (uniform, dus leger etc) maar niet door andere vormen van trauma zoals bij mij het geval is. Dat is bijna een vorm van racisme als je het mij vraagt. Alsof mijn trauma minder erg is dan dat van een militair! 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Therapie word trouwens niet 100% vergoed vanuit het basispakket, hier geld een apart eigen risico en eigenbijdrage voor, naast het verplicht eigen risico van je zorgverzekering. 

De wmo is en pakket die word toegewezen om zorg van in te kopen. Dat is niet jou geld, maar geld dat alleen daar voor gebruikt mag worden. Dat ze daar eisen aan stellen vind ik wel terecht. Daarmee wil ik niet zeggen dat het wel of niet goed is dat in dit geval een vergoeding voor therapie hond word afgewezen. Alleen dat ik het wel terecht vind dat het niet zomaar overal aan uit gegeven mag worden.

Als een zelf opgeleide therapie hond inderdaad niet overal mee naar toe mag, snap ik wel dat ze vergoeding daar voor afwijzen. Alleen zouden ze dan wel met een tegenvoorstel moeten komen. (En opzich snap ik afwijzen van zelf opgeleide therapie honden ook wel, wand waar word dat aan getoetst, wanneer een hond wel en niet aan de voorwaarden voldoet)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een zelf opgeleide hond mag wél overal mee naartoe mits opgeleid door Stichting Bultersmekke. Dat is een officiële stichting die de honden traint tot hulphond. Alleen je krijgt het dus niet vanuit verzekering vergoed. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Een zelf opgeleide hond mag wél overal mee naartoe mits opgeleid door Stichting Bultersmekke. Dat is een officiële stichting die de honden traint tot hulphond. Alleen je krijgt het dus niet vanuit verzekering vergoed. 

Maar dan is hij toch opgeleid door een stichting? Of is het een 'hondenschool' alleen dan voor hulphonden waar je als particulier naar toe kan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je wel @Eefje

@MichelleloveElmo ze is dus opgeleid door een officiële stichting, maar wordt niet door de verzekering vergoed. Waarom weet ik niet, zal wel met contracten of zo te maken hebben? Geen idee. En wat ik al schreef, zo’n beetje iedere gemeente vergoed de hond uit WMO. Alleen Almere doet moeilijk. Die zitten nogal op de centen. Stelletje krenten hier 🙄

En ik snap best dat het geld uit WMO niet zomaar overal aan uitgegeven mag worden, maar psychische ondersteuning van een hond is voor mij veel beter dan door een mens. Kom ik in een herbeleving of heb ik een nachtmerrie kan een mens mij daar nooit (veilig) uitkrijgen. Een hond wel. Om maar iets te noemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@JacinthaBrehler Wat een gedoe he, om voor een hulphond in aanmerking te komen. Die kosten zijn wel echt een dingetje en je bent daarin dus wel afhankelijk van dat een ander beslist wat het beste voor jou is. Dat het getoetst wordt, prima, maar er mist gewoon enige vorm van flexibiliteit in het zorgsysteem. Wat nou als bijvoorbeeld de aangeboden therapie niet werkt, moet je dan maar je hele leven in de *konijnendropjes* zitten omdat de verzekeraar het anders niet wil vergoeden? Of is er dan ruimte om te gaan kijken naar wat bij het individu past?

De GGZ is daarin zo krom, ik kan me er echt kwaad om maken! Iemand ooit dat programma van Tygo gezien? Je zou bijna zeggen dat het in scene is gezet, maar nee, zo is de situatie echt! Je gaat toch niet naar de huisarts om doorverwezen te worden naar de GGZ omdat je een jaar later hulp nodig hebt. Sukkels!

Sorry mensen, dat moest er even uit, ik had het beter in het klaagtopic kunnen zetten geloof ik 😅

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Dank je wel @Eefje

@MichelleloveElmo ze is dus opgeleid door een officiële stichting, maar wordt niet door de verzekering vergoed. Waarom weet ik niet, zal wel met contracten of zo te maken hebben? Geen idee. En wat ik al schreef, zo’n beetje iedere gemeente vergoed de hond uit WMO. Alleen Almere doet moeilijk. Die zitten nogal op de centen. Stelletje krenten hier 🙄

En ik snap best dat het geld uit WMO niet zomaar overal aan uitgegeven mag worden, maar psychische ondersteuning van een hond is voor mij veel beter dan door een mens. Kom ik in een herbeleving of heb ik een nachtmerrie kan een mens mij daar nooit (veilig) uitkrijgen. Een hond wel. Om maar iets te noemen. 

Ahh, duidelijk.

Enne het kan in Almere, om hun eigen slogan tegen hun te gebruiken🙄. Ik snap dat een therapie hond soms meer of anders werkt dan een zorgverlener. Alleen al om dat een hond ongeveer 24/7 bij je kan blijven en een met zorgverlener is dat bijna niet te doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei MichelleloveElmo:

Ahh, duidelijk.

Enne het kan in Almere, om hun eigen slogan tegen hun te gebruiken🙄. Ik snap dat een therapie hond soms meer of anders werkt dan een zorgverlener. Alleen al om dat een hond ongeveer 24/7 bij je kan blijven en een met zorgverlener is dat bijna niet te doen. 

Precies. De moeilijke momenten zijn voor mij vooral in de avond en nacht. Dan is er ook geen hulp beschikbaar. Ik heb ooit eens de crisisdienst op nieuwjaarsdag moeten inschakelen... heb 6,5 uur (!!!) op de SEH gezeten voordat de crisisdienst er was. 6,5 uur!! Als je in crisis bent! Dat is al absurd lang wachten als je komt omdat je last van je teen hebt, laat staan als je de neiging hebt om er een einde aan te maken. Dat kan écht niet! En dan is de overheid nog verbaasd dat er zoveel verwarde mensen zijn in Nederland. Nou, ik niet. De GGZ is echt een zooitje. En ik werk er zelf, dus ik mag het zeggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sta ik net met Skittles en Yoda in de auto bij het stoplicht te wachten, stopt er een busje naast mij. Bestuurder druk gebarend naar mij, dus ik doe m’n raampje open en hij ook. “Wil je er nog een hond bij?” vraagt hij. “Eh... nee dank je” is mijn antwoord. 
Ben nog steeds verbaasd over de vraag 🤨 

• Verward 3
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had vanochtend ook een rare actie in de auto. Ze waren allerlei dingen aan het opzetten voor werkzaamheden. En ze waren aan mijn kant wel bezig in de berm bij een "mobiel" stoplicht, maar dat stoplicht stond niet aan. Aan de andere kant stonden wel auto's, maar op hun weghelft ook het obstakel (zo een auto met een pijl, verder was er nog niets). Mijn weghelft was vrij. Dus ik rij door. Hadden ze aan de andere kant blijkbaar al wel een werkend licht. Wat blijkbaar op groen ging. Kreeg ik dus een dosis knipperende koplampen en een middelvinger. Ik denk dat ze dachten dat ik door rood reed. Maar ik reed door niets. Ik ga toch ook niet stil staan voor een niet werkend stoplicht als de weg gewoon vrij is 😕 En waarom laat je het werkende stoplicht niet gewoon oranje knipperen ofzo tot de andere kant ook werkt? 

Ik hou echt niet van autorijden, en dit soort dingen maakt het er niet beter op. 

• Verward 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei JacinthaBrehler:

Sta ik net met Skittles en Yoda in de auto bij het stoplicht te wachten, stopt er een busje naast mij. Bestuurder druk gebarend naar mij, dus ik doe m’n raampje open en hij ook. “Wil je er nog een hond bij?” vraagt hij. “Eh... nee dank je” is mijn antwoord. 

Had hij je zijn hond anders door het raampje aangegeven ofzo?😅

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei JacinthaBrehler:

Ik hoop niet dat er een te dumpen hond in het busje zat. ☹️

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kolino:

Misschien wilde die zelf jouw hondje wel zijn 😬 Je weet het niet 🙄 Zo'n opmerking overrompelt je gewoon en inderdaad je kunt er nu niks meer aan doen.

Hahahah, dat hoop ik toch niet zeg!! 🤣🤣🤣

• Haha 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Kolino:

Wie is er al kerstmuziek aan het luisteren?

Ik heb als statement gisterochtend (want 6 december) een andré rieu kerstconcert op tv aangezet toen mijn man naar beneden kwam 😂

Hij roept altijd kerstboom / kerstmuziek pas "na 5 december". dus ja, als het dan 6 december is, dan moet je dat er toch even in wrijven 😉 

• Haha 2
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Evee locked this topic
  • Evee unfeatured this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .