Spring naar bijdragen

Het BunnyBunch Cafe topic 2020 (offtopic!)

Recommended Posts

1 minuut geleden zei Koosje:

Zo kon ik in januari via de gemeente aan een baan komen.
Moest wel 3 maanden voor Jan met de korte achternaam aan het werk voordat ik überhaupt loon zou krijgen.
Aangekaart dat ik geen aanspraak maakte op een uitkering of iets wat daar op lijkt en of ze daarmee clementie wilden houden?

Maar nee hoor, dat kon niet.
De uitbuiters...

Waarom dat? Ik had dat bij mijn huidige werk ook, maar dat was maar een maand en omdat ze op zo'n korte termijn het contract nog niet konden regelen. De maand erop kreeg ik gewoon dubbel uitbetaald. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Reacties 1,5k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@JacinthaBrehler nu willen we straks wel foto's zien van het eindresultaat natuurlijk!    Kijk onze Bets is veranderd in een schoothondje 

Hoe het inmiddels zeven maanden lange thuiswerken bevalt? Tja..    

Nou, bij deze dan 😉  

2 minuten geleden zei JacinthaBrehler:

Ik heb op m’n werk een aantal grote projecten toebedeeld gekregen. Maar nu komt m’n faalangst enorm om de hoek kijken... 😶

Ohhh, vervelend is dat hè? Heb er ook last van. 😬 Gewoon doen en aankaarten als je ergens tegenaan loopt/het niet lukt/je hulp nodig hebt! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Waarom dat? Ik had dat bij mijn huidige werk ook, maar dat was maar een maand en omdat ze op zo'n korte termijn het contract nog niet konden regelen. De maand erop kreeg ik gewoon dubbel uitbetaald. 

Normen die onze gemeente hanteert.
Toen ik in augustus 2017 in dienst kwam op de gemeentewerf hanteerde men die regel al.
Maar toen had ik een uitkering, niet dat ik er veel aan overhield want mijn vrouw werkt ook en wat zij verdient wordt van mijn uitkering afgetrokken en wat overblijft krijg ik.
Dus ja, toen 3 maanden gewerkt met behoud van "uitkering".

In december kreeg ik een halfjaar contract maar ze wisten op voorhand al dat ik geen vervolgcontract zou krijgen.

De fli**ers

Ik laat me niet meer uitbuiten!!!
Die tijd heb ik gehad!!!

bewerkt door Koosje
Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt helemaal gelijk @Koosje. Als ze vinden dat je iets te bieden hebt, dan kunnen ze daar ook gewoon voor betalen. Zo ben ik wel eens benaderd voor een werkervaringsplaats, uiteraard onbetaald. Ik zat toen na 20 jaar werken 3 maanden thuis 🙄

Komt goed @JacinthaBrehler. Je krijgt die projecten omdat je leidinggevende weet dat je het kunt. Het kan helpen om duidelijke afspraken te maken wat er precies van je wordt verwacht, en een aantal momenten in te plannen waarop je met je leidinggevende bespreekt hoe het gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Koosje, ik had ook zo'n geval 😕

Manlief werkte (is ontslagen dankzij de crisis..) en ik zit thuis met de kleine. 

vanuit de gemeente, omdat we niet de volle minimumloon krijgen, mij geprobeerd aan het werk te zetten.

Was 3 maanden op proef en naar meerdere malen vragen aan meerdere personen te horen gekregen dat ze verplicht waren me een contract aan te bieden.

Dus ik hartstikke netjes mijn best gedaan natuurlijk, kreeg ook daar te horen dat ik een contract zou krijgen.

En aan het eind van de rit schuiven ze me gewoon af.

Dus 3 maanden mijn geld niet gehad van de uitkering, omdat het wel goed zou komen met werk.

Dan heb ik gelukkig op dat soort vlakken wel een grote mond en die emails van het bedrijf bewaard, dus op basis van terugwerkende kracht nog wel mijn geld naderhand ontvangen.

En inderdaad, ze kunnen me de moord stikken. Ik doe niks meer voor ze!

Helemaal niet als het plan al was dat ik zou gaan werken als die jongen 4 is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een rare verhalen! Klinkt inderdaad als een soort uitbuiting. Heel vreemd. 

Aan het werk met behoud van een uitkering kan ik op zich nog wel snappen, als je kan werken, dan liever nuttig zijn in plaats van alleen "de hand ophouden" (natuurlijk ligt dit in de praktijk veel gecompliceerder). Ook voor de toekomst heeft werkervaring meer waarde dan een gat op je cv terwijl je een uitkering had. Maar uiteindelijk moet er natuurlijk wel gewoon inkomen tegenover verricht werk staan, of dat dan vanuit een uitkeringsinstantie is, of vanuit de werkgever. In ieder geval naar verhouding netjes minimaal een minimum loon voor de gewerkte uren. Geen gekorte uitkering waar je niets aan overhoud. Of helemaal niets. Of het moet je eigen keuze zijn, maar dat soort vrijwilligerswerk zoek je over het algemeen toch echt zelf uit. Dan kies je wel een konijnenopvang die je je tijd gunt, bijvoorbeeld 😉 

Bij de kinderboerderij waar ik vroeger vrijwilliger was, was bijvoorbeeld iemand met behoud van wajong uitkering aan het werk, omdat hij niet in een gewoon bedrijf kon functioneren en daar echt prima op z'n plek was. Hij werkt er volgens mij nog steeds, ik weet niet of dat nu nog dezelfde constructie is natuurlijk.  Maar in die situatie was het gewoon een perfecte oplossing. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vanaf 1978 tot halverwege 2013 continue gewerkt.
Helaas in de winter van 2013 een verkeersongeval gekregen waardoor ik geblesseerd ben geraakt aan enkel en schouder.

Eind mei 2013 kregen we te horen dat het bedrijf (elektrotechnisch)  failliet was maar er werd gewerkt aan een doorstart.
Die is er ook gekomen maar als je wat mankeert dan hebben ze je blijkbaar niet meer nodig, ook niet na bijna 11 jaar voor dat bedrijf te hebben gewerkt dus kwam ik in de WW.
Eerst heb ik mij ziek gemeld en na een half jaar ging de WW periode lopen.

Van oorsprong kom ik uit de bouwwereld maar door mijn kwetsuren is dat geen optie meer.

Tja, probeer dan maar eens als 50 +er een passende baan te vinden.
Heb wel paar keer een baan gehad maar dat was maar van korte duur.

Of het was een te hoge belasting voor mijn enkel of een te zware belasting voor mijn schouder.
Ik had graag anders gewild..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat snap ik @Koosje maar als je niet kan vanwege je gezondheid, dan is het gewoon niet anders. Daar zijn uitkeren terecht voor bedoeld.  Maar dan ook, als ze dan toch werk vinden wat je kan doen, hoor je daar ook gewoon voor beloond te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Evee:

Maar dan ook, als ze dan toch werk vinden wat je kan doen, hoor je daar ook gewoon voor beloond te worden.

Juist ja maar niet een kwart jaar voor noppes te laten werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De gemeente is hier nogal bezig met vernieuwen. Nu een brief dat ze het elektrisch gaan vervangen in de straat een we een deel van een dag zonder stroom zitten. Natuurlijk precies een dag en tijd dat mijn man een tentamen heeft, online natuurlijk. Handig... not! Gelukkig kan hij ook in de bedrijfsloods gaan zitten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Evee:

De gemeente is hier nogal bezig met vernieuwen. Nu een brief dat ze het elektrisch gaan vervangen in de straat een we een deel van een dag zonder stroom zitten. Natuurlijk precies een dag en tijd dat mijn man een tentamen heeft, online natuurlijk. Handig... not! Gelukkig kan hij ook in de bedrijfsloods gaan zitten. 

Oef lekker stressvol dit soort dingen met een tentamen. Heeft jullie gemeente geld over dat ze dit soort plannen ondernemen?😅

Wat betreft werken met behoud van uitkering was het in theorie best een mooi verhaal. De bedoeling was dat mensen op deze manier een streepje voor kregen op andere sollicitanten omdat ze drie maanden lang minder kosten. Dit werd dan gecompenseerd doordat mensen vaak al een tijdje geen werk hadden en op die manier minder onder druk zouden staan en op een kalm tempo het werk aan konden leren en er sneller in konden worden. Dat moest dan na 3 maanden tot een contract leiden en dan waren beide partijen blij. Maarja... veel bedrijven dachten dat is fijn het aanbod is enorm, dus waarom zou ik dat contract aanbieden als ik gewoon weer iemand met behoud van uitkering aan het werk kan zetten. Ik vind het nog steeds zo dom dat politici dit niet hebben bedacht op het moment dat ze hierover aan het debatteren waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha ja onze gemeente heeft een behoorlijk flinke reserve, absoluut geen schulden dus 😅

Wij hadden een tijdje terug ook een suggestie gedaan om de stoep door te trekken aan de rand van het dorp zodat die aansluit op het fietspad dat daar ligt. Dat is een rot stuk om over te steken, er lopen ook veel oudjes met rollators, en er is een wegversmalling. De weg gaat daar over van provinciale weg, naar het dorp. Maar de stoep stopt zo'n 30 meter voor het einde van het dorp, dan moet je dus de weg op lopen,  waar iedereen nog best hard rijd en het best smal is, en dan kom je weer bij een apart fietspad dat naast de provinciale weg loopt. Ik loop daar veel omdat het de route is die ik met de hond wandel naar de bedrijfsloods. Nou hadden we dus in de fixie app van de gemeente de suggestie gedaan dat ze daar de stoep wel eens door konden trekken zodat die aansluit op het fietspad. En dat zijn ze nu dus ook aan het doen 😂 Hadden we niet echt verwacht eigenlijk, maar wel super netjes!

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Floppyears:

Wat betreft werken met behoud van uitkering was het in theorie best een mooi verhaal. De bedoeling was dat mensen op deze manier een streepje voor kregen op andere sollicitanten omdat ze drie maanden lang minder kosten. Dit werd dan gecompenseerd doordat mensen vaak al een tijdje geen werk hadden en op die manier minder onder druk zouden staan en op een kalm tempo het werk aan konden leren en er sneller in konden worden. Dat moest dan na 3 maanden tot een contract leiden en dan waren beide partijen blij. Maarja... veel bedrijven dachten dat is fijn het aanbod is enorm, dus waarom zou ik dat contract aanbieden als ik gewoon weer iemand met behoud van uitkering aan het werk kan zetten. Ik vind het nog steeds zo dom dat politici dit niet hebben bedacht op het moment dat ze hierover aan het debatteren waren.

Foutje dus in het beleid. Het is ook best ingewikkeld allemaal, je verzint zo iets met de beste bedoelingen, maar in de praktijk zitten er dan weer "mazen in de wet" waardoor het misbruikt word. Jammer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben een eigen papier bak (een rolcontainer die eens per maand geleegd word), hoewel er in het dorp ook een zeecontainer voor staat. 

Over te veel aan geld bij onze gemeente gesproken, we krijgen ook nieuwe vuilnisbakken hier. Alles nieuw dus haha. Maar wel handig, want nu konden we voor een gratis 2e groene bak kiezen! Daar ben ik wel heel blij mee, want ik kwam daar vaak ruimte te kort in. Ik had al wel eens gekeken om een 2e aan te vragen maar dan kostte dat 150 euro. Dat vond ik dan toch iets te duur. Dan maar groenafval in de grijze bak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook een gratis tweede bak. Toen wij overgingen op gescheiden afval inzameling kon ik er ook gratis een extra aanvragen. Dus ik heb er een op de oprit en een in de achtertuin, heel handig. Wij hebben trouwens geen grijze bak, maar een ondergrondse container op de hoek van de straat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben eigenlijk wel blij dat hier geen papiercontainer bij huis is. Heb al gft, pmd en rest. Een vierde zou wel veel worden. Helaas kan je nu alleen nog maar op zaterdag een paar uurtjes papier inleveren. Vroeger stond er gewoon 24/7 een container maar mensen gingen daar verkeerd afval ingooien dus nu is het alleen onder toezicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit aan de andere kant van de tafel wat betreft het werken en uitkeringsverhaal. Ik begeleid vanuit de participatiewet mensen naar werk. Dat part time werken en weer inleveren is onderdeel van de wet, daar kunnen we niks aan doen, behalve een half jaar inkomstenvrijlating. Maar dat is dus maar eenmalig, een half jaar totaal, dan wordt max iets meer dan 200 euro van je inkomsten vrijgelaten en dus niet gekort op de uitkering. Vanuit de participatiewet wordt een uitkering gezien als aanvulling op je inkomsten tot aan het sociaal minimum. Vanuit dat oogpunt is het dus heel logisch dat je inkomsten gekort worden op de uitkering. In feite is het geen korten op de uitkering, maar een vermindering van de aanvulling op je inkomsten. Wat betreft misbruik door werkgevers, het is ook mijn taak om daar mensen tegen te beschermen. De intentie van de werkgever moet vooraf duidelijk zijn. Bij een werkervaringsplaats hoeft er geen intentie tot dienstverband te zijn, bij een proefplaatsing absoluut wel. En dat moet vooraf voor alle partijen duidelijk zijn en worden vastgelegd in een overeenkomst. Ivm corona heb ik nu helaas een paar proefplaatsingen moeten verlengen, nu worden dat langzaamaan toch gelukkig arbeidsovereenkomsten. Ik moest de keuze maken om mensen van de werkvloer te halen en hun kansen te verkleinen, die in de nieuwe arbeidsmarkt toch al veel kleiner zijn, of ze onbetaald door laten werken, zodat ze bezig blijven en in de hoop dat de werkgever daardoor overeind blijft en toch het beloofde contract kan bieden. Maar het is nu een hele rare tijd geweest, normaal zou ik dat nooit accepteren en komt een werkgever die misbruik maakt op een lijst van ' daar plaatsen we niet meer'. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Eefje:

Ik zit aan de andere kant van de tafel wat betreft het werken en uitkeringsverhaal. Ik begeleid vanuit de participatiewet mensen naar werk. Dat part time werken en weer inleveren is onderdeel van de wet, daar kunnen we niks aan doen, behalve een half jaar inkomstenvrijlating. Maar dat is dus maar eenmalig, een half jaar totaal, dan wordt max iets meer dan 200 euro van je inkomsten vrijgelaten en dus niet gekort op de uitkering. Vanuit de participatiewet wordt een uitkering gezien als aanvulling op je inkomsten tot aan het sociaal minimum. Vanuit dat oogpunt is het dus heel logisch dat je inkomsten gekort worden op de uitkering. In feite is het geen korten op de uitkering, maar een vermindering van de aanvulling op je inkomsten. Wat betreft misbruik door werkgevers, het is ook mijn taak om daar mensen tegen te beschermen. De intentie van de werkgever moet vooraf duidelijk zijn. Bij een werkervaringsplaats hoeft er geen intentie tot dienstverband te zijn, bij een proefplaatsing absoluut wel. En dat moet vooraf voor alle partijen duidelijk zijn en worden vastgelegd in een overeenkomst. Ivm corona heb ik nu helaas een paar proefplaatsingen moeten verlengen, nu worden dat langzaamaan toch gelukkig arbeidsovereenkomsten. Ik moest de keuze maken om mensen van de werkvloer te halen en hun kansen te verkleinen, die in de nieuwe arbeidsmarkt toch al veel kleiner zijn, of ze onbetaald door laten werken, zodat ze bezig blijven en in de hoop dat de werkgever daardoor overeind blijft en toch het beloofde contract kan bieden. Maar het is nu een hele rare tijd geweest, normaal zou ik dat nooit accepteren en komt een werkgever die misbruik maakt op een lijst van ' daar plaatsen we niet meer'. 

Kijk, dat is voor mij duidelijk.

Ik had dus een proefplaatsing. Proefplaatsing my ass... 

Ik heb ook een tijdje in zo'n traject gezeten en manmanman, wat een onzin gezeik daar allemaal zeg (sorry voor mijn taal, maar ik kan daar zó boos weer over worden.

Hoe ze daar met die mensen omgingen was onmenselijk.

Ik had nog contact met mijn 'coach' tijdens de crisis. 

Ik toen 2 dagen later via de app gezegd dat mijn man werkloos was geworden door de crisis. Krijg nog geen 5 minuten later telefoon.

Of dat het niet allemaal onze schuld was 😮

Ik heb toen ook gezegd dat ik uit het traject wil en dat ze geen contact meer met me hoefde te zoeken, en dat snapte ze klaarblijkelijk niet.

Zij dus zo grappig geweest om de gemeente op de hoogte te stellen, dus daar mijn verhaal gedaan, ook over die proefplaatsing.

Die zeiden ook dat dit zo vaak voor komt dat mensen geen werk krijgen daar, want voor hen zijn het gratis werknemers en ze krijgen er blijkbaar ook nog eens subsidie op.

Ze zei ook dat ik beter straks zelf kon gaan zoeken, en dat we nu dan maar tijdelijk ff in de uitkering leven totdat er meer vrijkomt aan werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waardeloze begeleiding dus, heel jammer. Wij kunnen natuurlijk niet alles voorzien of voorkomen, maar een belangrijke taak is zeker naast je kandidaat staan en deze beschermen tegen uitbuiting. Werkgevers te vriend houden is ook een onderdeel, maar niet ten koste van je kandidaten. Dan heb ik het dus over uitbuiting door een werkgever die graag gratis personeel wil en het liefst dan ook nog het neusje van de zalm. Gebeurt ook veel bij opleidingsstages trouwens. Om het even plat uit te drukken hebben wij daar zelf ook niks aan, want het leidt niet tot uitstroom. Het is dus niet alleen uitbuiting van de kandidaat, maar ook van de gemeente en daarmee van de samenleving, want het gaat om gemeenschapsgeld.

Een lagere uitkering omdat je zelf geld bent gaan verdienen is geen uitbuiting, hoewel ik dat soms ook wel te horen krijg natuurlijk. Een uitkering is gemeenschapsgeld dat verstrekt wordt in de mate waarin iemand de ondersteuning nodig heeft. Zelf meer verdienen betekent dus dat je minder ondersteuning nodig hebt. Dat is de solidariteit waar onze samenleving op gestoeld is en waarom we ook allemaal een enorme klap belasting betalen over onze inkomsten. Als we dit anders willen zien zouden we naar een basisinkomen moeten, waar ik niet per se tegenstander van ben, zolang begeleiding voor kwetsbare mensen naar werk dan nog gewaarborgd wordt. Maar ik zie het niet gauw gebeuren met onze rechtse regering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geld gekort worden omdat je zelf genoeg verdiend is niet erg, maar ik heb nog regelmatig dat ik meer geld terug moet geven dan dat ik verdiend heb en er financieel op achteruit ga omdat ik werk. Dat stoort mij wel. Zeker omdat 70%van t minimumloon al niet veel is 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat zie ik ook soms gebeuren, ook komen veel mensen in de problemen door belastingtoeslagen die ineens terugbetaald moeten worden over een heel jaar, gaat soms echt om grote bedragen. Super ellendig en moeilijk te verkopen. Of uitkeringen die gestopt worden per datum dienstverband terwijl er dan nog geen loon is, dan zit je weer met overbruggingsregelingen, als die er al zijn, en die moeten dan vaak toch weer teruggevorderd worden. Dat is allemaal super lastig af te stemmen rechtmatig gezien. En helaas zijn we heel strak gebonden aan de letter van de wet wat dat betreft. Dat kan echt beter, werken hoeft niet per se direct financieel te lonen, maar er op achteruit gaan is een perverse prikkel die het voor de mensen en voor ons heel moeilijk maakt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Evee locked this topic
  • Evee unfeatured this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .