Spring naar bijdragen
Deeskuh88

Jippie-topic 2020

Recommended Posts

En het zijn voorwaar geen smalle schoudertjes waar die zware last vanaf gevallen is! 😁😎 Dikke proficiat met je nieuwe baan, @BunnieHop. Heerlijk om lekker van niks en niemand meer op die manier afhankelijk te zijn! 

bewerkt door JokeC
foutje hersteld

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@JokeC, ja, echt een geweldig gevoel!

En nu kunnen we zowaar ook écht gaan sparen (ik wil héél graag een koophuis, een echte plek voor mezelf)😁 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou het is een dag van goed nieuws blijkbaar want mijn scriptievoorstel is in één keer goedgekeurd 😄

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wow, dat is inderdaad goed nieuws! Als ik nieuwsgierig mag zijn: wat gaat het onderwerp of de onderzoeksvraag worden van je scriptie, @Dollie ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat mag uiteraard! Het gaat over hoe verschillende generaties (boomers, gen x, millennials, gen z) reageren op en omgaan met Covid-19 memes en of dit onderlinge communicatie beïnvloedt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Humor (niet dat alle memes humoristisch zijn, maar waar ik me op richt wel) wordt vaak als een niet serieus en (daardoor) niet belangrijk onderwerp beschouwd, maar humor heeft - naast entertainment - diverse functies in een samenleving. Denk aan politieke satire waarbij humor niet alleen een manier is om mensen beter te laten opletten (denk aan Zondag met Lubach versus EenVandaag bijvoorbeeld) en daardoor meer te laten onthouden en begrijpen maar ook het gebruik van bepaalde mechanismes waardoor de absurditeit van iets wat ogenschijnlijk normaal is uit te lichten (door bijvoorbeeld alle nietszeggende zinnetjes van een politicus achter elkaar te plakken). Daarnaast speelt humor ook een hele belangrijke rol in onderlinge communicatie. Samen lachen versterkt een connectie, terwijl je je snel buitengesloten zult voelen als anderen lachen om een inside joke die jij niet snapt. Controversiële humor (seksistisch of racistisch bijvoorbeeld) kan ook heel snel een connectie maken of breken.

Bij covid-19 memes komen er nog een aantal belangrijke factoren bij. Ten eerste natuurlijk dat het coronavirus een enorme impact heeft op de gehele samenleving, die bovendien niet voor elke leeftijdsgroep hetzelfde is. Ten tweede is computer mediated communication sowieso al een ingewikkeld concept, zeker als je naar verschillende leeftijdsgroepen gaat kijken maar ook onderling. Dat zie je hier op het forum ook. Je mist een aantal non-verbale signalen die heel belangrijk zijn in een gesprek. Dat is iets waar iedereen mee te maken heeft, maar je ziet dat de jongere generaties die opgegroeid zijn met het internet zich daar wel aan aangepast hebben door hun manier van schrijven aan te passen. Eigenlijk is er een soort nieuwe, digitale taal ontstaan die geschreven tekst met non-verbale elementen combineert. Denk aan schrijven in caps, gebruik van afkortingen, herhaling van letters. Als een jongere dan zo'n element gebruikt om aan te duiden dat ie een grapje maakt of niet serieus is en een oudere denkt alleen maar TAALVERLOEDERING dan kan dat problemen opleveren. Bij humoristische memes wordt vaak gebruik gemaakt van bepaalde herkenbare elementen, maar dan moet je wel het format kennen, anders is het niet grappig en kan het ronduit beledigend zijn. Als je dat vervolgens vanuit de context van een mondiale pandemie gaat bekijken is het toch best een fascinerend onderwerp 😉 de digital divide gaat veel verder dan alleen maar het wel of niet snappen hoe online bankieren of een smartphone werkt.

Dit was mijn spreekbeurt bedankt voor jullie aandacht 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een grappig onderwerp en het zal best interessant zijn, maar voor mijn idee is het niet echt nuttig of serieus. Ik vind het bijzonder dat zoiets voor een hbo afstudeer scriptie goedgekeurd is. Niet echt iets waarmee je carrière kan maken voor mijn gevoel, meer categorie onderzoek wat in een tijdschrift op een koffietafel beland. Vermakelijk, maar niet echt nuttig.  Mijn mening hoor, ik wil je absoluut niet aanvallen of beledigen.  Ik verbaas mij er gewoon over. Konijnencommunicatie als onderwerp was vast niet goed gekeurd 😉

En ieder z'n ding, en bij jou zijn dat de komende tijd dus pande-memes 😉 (flauw, sorry)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat kan, we hoeven er ook niet allemaal gelijk over te denken 😁 de functie van humor in communicatie en in de maatschappij wordt door veel mensen onderschat. Overigens is het een universitaire masterscriptie 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk onderwerp @Dollie! Ik denk dat het mega interessant is omdat de dingen tijdens een crisis als de Covid juist extra duidelijk naar voren komen. Humor vind ik onwijs belangrijk. Om dingen aan te kaarten. Om het in een mildere context te zien. Als ontspanning, ter verbinding met elkaar. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer dat pande-memes alleen een leuke woordgrap is in het Nederlands anders had ik die in mijn titel gezet 😂

Precies dat inderdaad Mira, er zijn bijvoorbeeld recent onderzoeken gepubliceerd die aangeven dat verpleegkundigen die humor gebruiken als een 'coping mechanism' significant minder last hadden van stress en angst tijdens de eerste periode van de coronacrisis. Maar daar schuilt ook weer een gevaar in, want een grapje kan in die context natuurlijk ook als respectloos gezien worden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Minstens een tien met een griffel, @Dollie ! Als onze kinderen zeggen "het was maar een grapje, hoor" als een ander er (negatief/pijnlijk?) door geraakt is dan krijgen ze als reactie van ons "elk geintje is een seintje" dus bedenk wat je doel en reden is. Een seintje van de maker, een seintje voor de ontvanger, een seintje voor een ontvanger die niet direct geadresseerd wordt....Verbinden of verdelen, ze leren bij het opgroeien hopelijk dat verbinden meer oplevert dan verdelen. 

Juist dingen die we doen of zeggen/schrijven zonder erover na te denken of te weten wat de functie en invloed is voor en op anderen zijn vaak interessant om te onderzoeken, denk ik. Kan men veel van leren. 

Ik heb ooit eens een promotie-onderzoek gedaan naar het "asymmetrie-verschijnsel". Watte? Precies, nooit van gehoord en iedereen gebruikt het! Ik heb nog steeds profijt van de opgedane kennis bij het "sturen" van individuen in groepsprocessen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu willen we wel weten wat dat verschijnsel is, want als ik google zie ik alleen maar asymmetrische babyhoofden 😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een schitterend onderwerp @Dollie!! 

@BunnieHop gefeliciteerd met je baan!

Hier ook een kleine jippie: vandaag op m’n werk kreeg ik zomaar een casus in m’n schoot geworpen ongeveer voor m’n portfolio/verslag competenties in de praktijk. Dus ik ben blij 😁 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Evee:

Ik vind het een grappig onderwerp en het zal best interessant zijn, maar voor mijn idee is het niet echt nuttig of serieus. Ik vind het bijzonder dat zoiets voor een hbo afstudeer scriptie goedgekeurd is. Niet echt iets waarmee je carrière kan maken voor mijn gevoel, meer categorie onderzoek wat in een tijdschrift op een koffietafel beland. Vermakelijk, maar niet echt nuttig.  Mijn mening hoor, ik wil je absoluut niet aanvallen of beledigen.  Ik verbaas mij er gewoon over. Konijnencommunicatie als onderwerp was vast niet goed gekeurd 😉

En ieder z'n ding, en bij jou zijn dat de komende tijd dus pande-memes 😉 (flauw, sorry)

Ik moet het hier toch even voor @Dollie opnemen hoor. Weet je dat ze geen hbo afstudeerscriptie heeft geschreven maar haar universitaire bachelor met een vergelijkbaar onderwerp heeft afgesloten? En ook nog met een hoog cijfer? Het zal me niet verbazen als ze dat met haar master ook gaat doen en er daarna nog een mooi phd traject in het verschiet ligt met dit onderwerp. Jammer dat je het niet serieus neemt, dat is het namelijk wel 🙂 Overigens is het echt hartstikke mooi als je onderzoek uiteindelijk in een tijdschrift op een koffietafel beland. Populair wetenschappelijk noemen ze dat. Hartstikke goede manier om je onderzoek aan het grote publiek uitgelegd te krijgen. Mijn masterscriptie is in aangepaste vorm op een aantal websites gepubliceerd en daar ben ik heel trots op.

Het lijkt me eigenlijk ook niet ondenkbaar dat er afstudeeronderzoeken naar konijnencommunicatie zijn gedaan of gedaan gaan worden. Net zoals er ook ongetwijfeld veel onderzoeken zijn naar communicatie van bijvoorbeeld honden onderling.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@BunnieHop Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

@Dollie Dat klinkt echt als een super interessant onderzoek. Humor en communicatie is interessant, maar ook lastig in kaart te brengen omdat het meestal zoveel lagen heeft. Moet je in de scriptie bijvoorbeeld ook nog uitleggen wat memes zijn, of ga je ervan uit dat het 'common knowledge' is? En hoe zit het met Covid-memes die een variatie zijn op memes die al bestonden voor Covid, moet je daar ook de hele historie van uitleggen? Of ga je niet per se in op de memes zelf maar meer op de ontvangst ervan?

Hier ook een kleine jippie, ik heb vandaag eindelijk met iemand van de huisartsenpraktijk kunnen spreken over mijn mentale gezondheid. Het is nog maar de eerste stap, maar het lucht wel al op om te weten dat ik hulp kan krijgen. En meteen op werk een extra ochtend vrij kunnen regelen op aandringen van de huisarts.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mississippi Er is zeker onderzoek naar communicatie tussen konijnen gedaan, Mars heeft daar vorig jaar voor het vak Network Theory dat hij ook zeer fanatiek gevolgd heeft een mooi essay over geschreven 😂 het heeft natuurlijk helemaal niks van doen met mijn studierichting, maar het interessante is dat je dezelfde methodiek toe kunt passen, in dit geval network analysis. Ik heb de resultaten van Mars' onderzoek (kuch) niet meer helder voor de geest helemaal maar wat ze daarmee bijvoorbeeld zagen is dat er binnen kolonies van wilde konijnen in clusters geleefd wordt en dat er tussen die clusters eigenlijk heel weinig interactie is. Dat verklaart ook heel goed waarom de meest besmettelijke ziektes (ook) door insecten verspreid worden en niet zozeer door rechtstreeks contact, want dat laatste is er eigenlijk vooral binnen zo'n cluster en dus zou een ziekte die zich alleen op die manier verspreid al snel weer de kiem in gesmoord worden. 

@happy211 Ik leg inderdaad wel uit wat memes zijn, hoe het tot stand gekomen is etc (maar dan niet zo zeer in de zin van haha kijk dit is een meme, meer de theorie er achter). Achter de covid-19 memes die een variatie zijn op andere memes zitten vaak bepaalde formats/genres waar ik ook een stuk over uitleg. Juist dat is een belangrijk aspect van mijn onderzoek, want wat je ziet is dat je een bepaalde achtergrondkennis moet hebben om een meme te begrijpen en dat geldt ook voor een deel van de covid-19 memes. Een (gefotoshopte) Rutte met stapels wc papier in het torentje snapt op zich 'iedereen' (waarbij dan weer de kanttekening komt dat ook algemene kennis/volgen van nieuws vaak een rol speelt) maar een 'Karen meme' over mondkapjes is denk ik lastiger als je het idee achter de Karen memes niet kent. Maar het leeuwendeel zal wel gericht zijn op de receptie inderdaad. Snappen mensen het, waar komen ze het tegen, is er dan ook sprake van interactie (liken, sharen, doorsturen) of juist niet, vinden ze het acceptabel om grapjes hierover te maken of niet, of misschien wel over wc papier maar niet over ouderen in relatie tot covid-19, etc. 

Wat super fijn dat het eindelijk gelukt is bij de huisarts, ik vind het wel best schrikken dat je er zoveel moeite voor hebt moeten doen eigenlijk. Maar het belangrijkste is dat het gelukt is en dat het oplucht!

bewerkt door Dollie
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dollie:

Wat super fijn dat het eindelijk gelukt is bij de huisarts, ik vind het wel best schrikken dat je er zoveel moeite voor hebt moeten doen eigenlijk. Maar het belangrijkste is dat het gelukt is en dat het oplucht!

Ja, ik ben ook echt dankbaar voor mijn vriend, zonder zijn support had ik echt niet elke keer die telefoon kunnen pakken. 

Ik zat er twee weken geleden helemaal doorheen, heb toen elke dag bij de huisarts in de wacht gestaan om een afspraak te maken, mijn hele beltegoed bundel is eraan op gegaan. Op vrijdag eindelijk iemand te pakken kunnen krijgen en voor vorige week woensdag 9.00 een afspraak kunnen plannen. Dus ik regel vrij van werk de eerste 2 uur die ochtend, en wacht af, maar om half 10 had nog niemand gebeld. Dus ik heb weer gebeld naar de praktijk omdat ik natuurlijk aan mezelf begon te twijfelen of ik het wel goed onthouden had. En uiteraard net op dat moment werd ik gebeld, werd er een voicemail ingesproken dat ik kon bellen voor een nieuwe afspraak. Afgelopen vrijdag eindelijk weer iemand aan de lijn gekregen en voor vandaag een afspraak kunnen plannen. 

Ik vind het ook echt schandalig hoe dit gelopen is, maar nu het contact er eenmaal is weet ik dat ik elke dinsdagochtend een afspraak heb de komende tijd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mijn universitaire bachelorscriptie ook geschreven over opvattingen en reacties op het internet over een fenomeen (idee van een tempel voor atheïsten, was bachelor religiestudies). Juist door dat soort onderzoeken kom je veel te weten over hoe mensen denken, welke hokjes ze gebruiken, waar ze grenzen leggen en hoe je communicatie bij bepaalde groepen het best in kunt zetten. Mijn begeleider zei steeds stiekem tegen mij dat hij mijn onderwerp het aller aller leukste vond 😁.

Ik ben heel benieuwd @Dollie , wordt sowieso een leuk onderzoek om uit te voeren!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei happy211:

Ja, ik ben ook echt dankbaar voor mijn vriend, zonder zijn support had ik echt niet elke keer die telefoon kunnen pakken. 

Ik zat er twee weken geleden helemaal doorheen, heb toen elke dag bij de huisarts in de wacht gestaan om een afspraak te maken, mijn hele beltegoed bundel is eraan op gegaan. Op vrijdag eindelijk iemand te pakken kunnen krijgen en voor vorige week woensdag 9.00 een afspraak kunnen plannen. Dus ik regel vrij van werk de eerste 2 uur die ochtend, en wacht af, maar om half 10 had nog niemand gebeld. Dus ik heb weer gebeld naar de praktijk omdat ik natuurlijk aan mezelf begon te twijfelen of ik het wel goed onthouden had. En uiteraard net op dat moment werd ik gebeld, werd er een voicemail ingesproken dat ik kon bellen voor een nieuwe afspraak. Afgelopen vrijdag eindelijk weer iemand aan de lijn gekregen en voor vandaag een afspraak kunnen plannen. 

Ik vind het ook echt schandalig hoe dit gelopen is, maar nu het contact er eenmaal is weet ik dat ik elke dinsdagochtend een afspraak heb de komende tijd.

Pfff dat is nog erger dan ik dacht. Mijn moeder werkt als huisartsassistent maar bij hen in de praktijk is dit echt ondenkbaar hoor. Ik weet niet of je daar heel snel terecht kan bij de POH-GGZ maar ik weet wel zeker dat je daar binnen een kwartier een assistent aan de lijn hebt en dan staat de afspraak tenminste gepland. Maar ja, van huisarts overstappen is in veel plaatsen ook een ramp en de vraag is of je er wat mee opschiet ook nog. Ben zelf ook niet zo weg van mijn eigen huisarts, kom er gelukkig bijna nooit maar de meeste praktijken zitten vol hier.

Mijn moeder was vorig jaar aan het solliciteren bij een andere praktijk (andere omgeving) en toen ze zei dat ze het sociale aspect van een HAP zo belangrijk vindt zei degene met wie ze het gesprek had: Ja, nou, ik vraag wel aan mensen hoe het met ze gaat, maar het antwoord interesseert me niks. 😵

bewerkt door Dollie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites