Spring naar bijdragen
Konijnen123

Plan bij nestje

Recommended Posts

Hallo, zoals ik al eerder zei krijg ik binnenkort een onverwacht nestje van mijn 5 maanden oud konijntje. Dat is nog vrij jong dus heb ik een plan bedachten om het zo goed mogelijk te maken voor haar en de kleintjes. Dus vraag ik even aan jullie of het plan een beetje goed is. 

Dus mijn voetster leeft u buiten met een andere voetster. Zij is nu 1.5 wk zwanger. Ik wil haar naar binnen halen zodat ze

daar kan bevallen. Hoe kan ik dat het beste doen? En als ze bevallen is wil ik de eerste dag nog een nest controle doen en even dode en afwijkende jongen weghalen. Hoe moet ik dat dan doen? Gwn in dozen doen en begraven? Maar ik gooi altijd dozen weg dus heb niks thuis. Heeft iemand een idee? Daarna geef ik de moeder onbeperkt hooi en 5x extra biks. De jongen laat ik zoveel mogelijk met rust. Magere jongen zou ik preberen aan een tempel te geven. Na weken wil ik ook de jongen proberen groenvoer en biks te geven. Na 8 weken probeer ik de konijntjes een goed tehuis te geven. Dat lukt niet altijd. Ik kan ze ook niet houden. Wat kan ik dan het beste doen? Ik wil ook niet super veel geld aan uit geven. 

Bedankt voor het lezen van dit lange bericht. Groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Konijnen123:

Hallo, zoals ik al eerder zei krijg ik binnenkort een onverwacht nestje van mijn 5 maanden oud konijntje. Dat is nog vrij jong dus heb ik een plan bedachten om het zo goed mogelijk te maken voor haar en de kleintjes. Dus vraag ik even aan jullie of het plan een beetje goed is. 

Dus mijn voetster leeft u buiten met een andere voetster. Zij is nu 1.5 wk zwanger. Ik wil haar naar binnen halen zodat ze

daar kan bevallen. Hoe kan ik dat het beste doen? En als ze bevallen is wil ik de eerste dag nog een nest controle doen en even dode en afwijkende jongen weghalen. Hoe moet ik dat dan doen? Gwn in dozen doen en begraven? Maar ik gooi altijd dozen weg dus heb niks thuis. Heeft iemand een idee? Daarna geef ik de moeder onbeperkt hooi en 5x extra biks. De jongen laat ik zoveel mogelijk met rust. Magere jongen zou ik preberen aan een tempel te geven. Na weken wil ik ook de jongen proberen groenvoer en biks te geven. Na 8 weken probeer ik de konijntjes een goed tehuis te geven. Dat lukt niet altijd. Ik kan ze ook niet houden. Wat kan ik dan het beste doen? Ik wil ook niet super veel geld aan uit geven. 

Bedankt voor het lezen van dit lange bericht. Groetjes

De jongen controleren moet je altijd doen doormiddel van de geur van de moeder. Wrijf bijvoorbeeld wat van haar keutels tussen je handen. Zo stoot ze de jongen niet af. Dit is ook alles wat ik weet. Succes! Oja, persoonlijk vind ik jongen lastig. Je wilt ze eigenlijk niet per 2 wegdoen, maar je wilt ook niet dat ze alleen zitten. Ik zou ze zelf eerder aan een opvang geven. Zodat ze 100% zeker een goed huisje krijgen. Als je de kosten niet kunt betalen kan je ook een melding doen van dumpen en ze dan meegeven aan de dierenambulance (ik zeg niet dat dit oké is, maar als je echt geen andere keuze hebt...) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedere dag even kijken of de jongen nog leven. Dode jongen kun je begraven, hoewel dat officieel geloof ik niet mag, bij een boer vragen of ze onder de destructiekap mogen, misschien naar je dierenarts brengen. Ik moet bekennen dat ik ze per ongeluk in de gft-bak heb gegooid.

Verder zoveel mogelijk met rust laten. Als ze te mager zijn kun je er eigenlijk niets mee. Bijvoeren kan met konijnenmelk, maar je kunt het bijna niet winnen. Als je het zogen gaat forceren geeft dat stress voor de moeder, en dat is ook niet goed.

Waarom wil je haar naar binnen halen?Dan moet je de temperatuur geleidelijk laten toenemen, anders is het veel te warm voor haar.

Onbeperkt hooi moeten ze altijd krijgen. Extra biks mag ze nu ook al hebben, 5x lijkt me wat veel maar dat is een kwestie van uitproberen. Als ze haar blindedarmkeutels niet opeet dan krijgt ze teveel biks.

De jongen mogen met 8 weken bij de moeder weg. Wat je ook doet, zet ze alsjeblieft niet op marktplaats, dan is de kans groot dat ze als slangenvoer eindigen. Bij de opvang betaal je afstandsgeld. De opvang maakt namelijk ook kosten, naast eten zijn dat ook kosten voor controle door een dierenarts, vaccinaties, en castratie van de rammen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon steriliseren? Hebben we dinsdag nog gedaan bij drie dames, alle ellende eruit. Arme dieren, zijn ze meteen verlost van die ellende. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Aniek:

Gewoon steriliseren? Hebben we dinsdag nog gedaan bij drie dames, alle ellende eruit. Arme dieren, zijn ze meteen verlost van die ellende. 

Goede idee. Ik ga haar proberen te steriliseren. Als het nog kan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan nog wel heel laat in de dracht, want ze zijn pas de laatste dagen echt levensvatbaar. Wij doen het dus tot drie weken in de dracht sowieso probleemloos met goed herstel voor de mams. 

Had er drie niet laten helpen, omdat die verder in de dracht waren, eentje heeft haar jongen door het hok gesmeten en zijn dood gegaan aan het gegooi/gebijt en onderkoeling, dat vind ik altijd zoveel erger, buitenom dat we een konijnenoverschot hebben. 

• Verdrietig 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .