Ga naar inhoud

Kruiden??


Hallo Hoi

Aanbevolen berichten

Als Pluisje geopereerd is, (we gaan het gewoon proberen) dan moet ik haar aan het hooi krijgen. Aangezien we bang zijn dat het gewenning is om geen hooi te eten wil ik er kruiden overheen doen om het wat aantrekkelijker te maken. Nou had ik daar een paar vraagjes voor:

 

1. Hoeveel kruiden?? 

2. Met welke kruiden kan je het beste beginnen?? 

3. Vers of gedroogd? 

4. Moet je ook kruiden rustig opbouwen? 

 

En als Pluisje weer hooi eet kunnen we ook rustig beginnen met groenvoer. 

Als ik haar dan hooi met kruiden, vers water, brokken en groenvoer geef is dat dan een complete maaltijd of mis ik dan nog iets? En over het groenvoer, hoe zit dat qua afwisseling? Hoelang duurt het totdat ze er opnieuw aan moet wennen en hebben konijnen ook afwisseling nodig? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik het hooi eerst gewoon zo zou geven. Ik vermoed dat ze het niet at omdat dat pijn deed, en niet omdat het niet lekker was. Als je toch kruiden wilt, kun je kiezen voor kruidenhooi, maar dat vind ik zelf heel duur, en anders voor een kant-en-klare gedroogde kruidenmix. Ik zou alleen even niet weten waar je die kunt kopen nu de webwinkel dicht is. Misschien bij Intratuin, of bij een konijnenopvang.

 

Groenvoer (inclusief verse kruiden) moet je heel voorzichtig opbouwen. Begin met een postzegeltje, kijk hoe ze daarop reageert. Gaat dat goed, dan de tweede dag iets meer, etc. Begin met een soort tegelijk, als dat goed gaat kun je een volgende toevoegen.

Konijnen hebben behoefte aan meerdere soorten groente tegelijk, dus niet de ene dag alleen witlof en de andere dag alleen andijvie. Makkelijke groentes om mee te starten zijn andijvie, witlof, wortelloof, en qua kruiden peterselie.

Ik geef meestal een basis van andijvie en witlof, aangevuld met bleekselderij,  venkel, paprika, komkommer, veldsla, spinazie, bloemkoolblad, basilicum, peterselie, net wat ik in huis heb. 

 

Hier vind je meer informatie over welke groente veilig is, hoe je het opbouwt en hoe een complete voeding er uitziet:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik denk dat ik het hooi eerst gewoon zo zou geven. Ik vermoed dat ze het niet at omdat dat pijn deed, en niet omdat het niet lekker was. Als je toch kruiden wilt, kun je kiezen voor kruidenhooi, maar dat vind ik zelf heel duur, en anders voor een kant-en-klare gedroogde kruidenmix. Ik zou alleen even niet weten waar je die kunt kopen nu de webwinkel dicht is. Misschien bij Intratuin, of bij een konijnenopvang.

 

Groenvoer (inclusief verse kruiden) moet je heel voorzichtig opbouwen. Begin met een postzegeltje, kijk hoe ze daarop reageert. Gaat dat goed, dan de tweede dag iets meer, etc. Begin met een soort tegelijk, als dat goed gaat kun je een volgende toevoegen.

Konijnen hebben behoefte aan meerdere soorten groente tegelijk, dus niet de ene dag alleen witlof en de andere dag alleen andijvie. Makkelijke groentes om mee te starten zijn andijvie, witlof, wortelloof, en qua kruiden peterselie.

Ik geef meestal een basis van andijvie en witlof, aangevuld met bleekselderij,  venkel, paprika, komkommer, veldsla, spinazie, bloemkoolblad, basilicum, peterselie, net wat ik in huis heb. 

 

Hier vind je meer informatie over welke groente veilig is, hoe je het opbouwt en hoe een complete voeding er uitziet:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/

Dankjewel! Ik wilde die kruiden er vooral bijdoen zodat het wat lekkerder ruikt en het wat aantrekkelijker is. Maar wij hebben altijd al kruidenhooi. Ik wist helemaal niet dat er ook niet kruidenhooi was. 

 

Edit: ik heb de linkjes doorgelezen. Ik ga zo wat gras plukken. En dan geef ik haar een heel klein beetje. Het gras bevat nu nog niet zoveel voedingsstoffen maar dan kan ik iig kijken hoe het gaat. Ik wil eigenlijk Pluisje gras gaan geven aangevuld met Wortelloof, andijvie en witlof. En wat verse kruiden. Daar ga ik naartoe werken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is maar net wat er groeit op het veld waar het hooi geoogst is. Mijn hooi heet kruidenhooi, maar daar zitten helemaal geen kruiden in. Maar ik heb 4 konijnen, dus ik koop een beetje anders in (per 20 kilo). Wanneer wordt ze geopereerd? Als je nog een paar dagen de tijd hebt, zou je ook kunnen starten met peterselie. Dat is vaak het eerste dat konijnen na een operatie weer gaan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Marjoleink:

Het is maar net wat er groeit oo het veld waar het hooi geoogst is. Mijn hooi heet kruidenhooi, maar daar zitten hekemaal geen kruiden in. Maar ik heb 4 konijnen, dus ik koop een beetje anders in (per 20 kilo). Wanneer wordt ze geopereerd? Als je nog een paar dagen de tijd hebt, zou je ook kunnen starten met peterselie. Dat is vaak het eerste dat konijnen na een operatie weer gaan eten

Ivm oud en nieuw kan het helaas pas volgende week. Maar dat is in principe genoeg tijd. Dan ga ik wat peterselie kopen in de winkel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik geef, geef ik 1 tot anderhalf handje voor 2 konijnen als een snack. Ik roer het dan (tot hun ergenis🤣) door het hooi heen zodat ze moeten vissen, en dan blijven ze meestal ook meteen hooi eten. Ik geef gedroogd want dat is super lang houdbaar (ik hoop het in de webwinkel hier op Bunnybunch). Die van mij zijn gek op peterselie. Ik zou niet meteen meerdere handen vol geven, gewoon beginnen met een handje en kijken of ze dat eet/dat goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Hildebrand en Poek:

Mag ik vragen waarom ze eigenlijk geen hooi eet? Lust ze het simpel weg niet of is er een andere reden?

zelf zou ik wat brokjes op het hooi leggen, kijken of ze dan wel hooi gaat eten.

Ze luste het niet en nu eet ze het niet omdat ze haken heeft

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Hallo Hoi:

Ze luste het niet en nu eet ze het niet omdat ze haken heeft

 

Je weet niet hoe lang ze die haken al heeft, dus misschien lust ze het wel gewoon.

 

Ik zie nu in een ander topic dat se diarree heeft. Dat is uiteraard niet het juiste moment om haar voeding uit te breiden, want dan zie je niet hoe ze erop reageert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Marjoleink:

Je weet niet hoe lang ze die haken al heeft, dus misschien lust ze het wel gewoon.

 

Ik zie nu in een ander topic dat se diarree heeft. Dat is uiteraard niet het juiste moment om haar voeding uit te breiden, want dan zie je niet hoe ze erop reageert.

De diarree is gestopt. En ranzijn heeft tijdens haar castratie een gebitscontrole gedaan. Toen was er niks aan de hand. (heb het nog even na gevraagd) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat de diarree gestopt is! Dat is mooi. Er lijkt wel vanalles aan de hand te zijn joh, wat vervelend. Heeft ze nu dan weer normale keutels? Of nog wel klein of plakkerig?

Goed om te lezen dat ze geopereerd gaat worden. 

 

Wat betreft kruiden zou je kunnen beginnen met weegbree (gedroogd bv) of kruidenhooi. Het wordt idd wel aangeraden om te beginnen met een klein beetje en het rustig op te bouwen. Als je verse kruiden geeft, moet je het niet zomaar ergens plukken maar bijvoorbeeld in de supermarkt kopen. Kijk even goed op bunnybunch wat wel en niet kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Jamesthebunnybutler:

Fijn dat de diarree gestopt is! Dat is mooi. Er lijkt wel vanalles aan de hand te zijn joh, wat vervelend. Heeft ze nu dan weer normale keutels? Of nog wel klein of plakkerig?

Goed om te lezen dat ze geopereerd gaat worden. 

 

Wat betreft kruiden zou je kunnen beginnen met weegbree (gedroogd bv) of kruidenhooi. Het wordt idd wel aangeraden om te beginnen met een klein beetje en het rustig op te bouwen. Als je verse kruiden geeft, moet je het niet zomaar ergens plukken maar bijvoorbeeld in de supermarkt kopen. Kijk even goed op bunnybunch wat wel en niet kan. 

Ik bedacht me net dat Pluisje eerder al wel eens peterselie heeft gehad. Ik heb nu een plantje gekocht en ik ben begonnen met 1 klein stukje. Morgen wat meer. Wat betreft keutels, ze heeft nog wel plakkeutels maar veel minder sinds haar blinde darm weer leeg is. En dat zal helemaal weg zijn zodra ze weer hooi gaat eten na haar operatie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Jamesthebunnybutler:

Mooi zo! Dus het plakkaat is er ook helemaal uit? Klinkt toch alsof ze wat aan het opknappen is. Geef je haar nog medicijnen?

Zou mooi zijn als ze weer lekker aan het hooi kan knabbelen na de operatie.

Voor zover ze kunnen voelen wel. Ze krijgt geen medicijnen meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ze krijgt nu een volle hand peterselie, en ook is ze gewend aan wortel loof en witlof. Ze is wel continu boos omdat ze honger heeft vanwege het minderen met biks. Ze eet wat hooi en ik heb voor haar zo'n huisje gekocht met wortel die ze helemaal op kan eten. Ze heeft er zelfs al op gelegen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat ze hooi eet! Mijn Monster loopt ook weleens te smijten met de lege voerbakjes (volgens mij ook onder het mom van "ik wil mééééér jonge"), maar gaat daarna netjes hooi eten. Als ze te veel biks krijgen eten ze heel slecht tot geen hooi, dus volhouden tenzij ze te veel af gaat vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .